پنجشنبه 08 آذر 1403 - 13:25
نیسان پاترول ؛ تاریخچه یک افسانه ، بینظیرترین شاسی بلند
/ نیسان پاترول یک شاسی بلند پر آوازه ژاپنی است که تا کنون نسل های مختلفی از آن تولید شده و یکی از محبوب ترین خودرو های شاسی بلند به شمار می رود.
نیسان پاترول یکی از شناختهشدهترین شاسیبلندهایی است که بیش از نیم قرن در خط تولید نیسان باقی مانده است. این خودرو به دلیل قدرت بالا، دوام بینظیر و قابلیتهای فوقالعاده خارج از جاده، در میان علاقهمندان به سفرهای آفرود و نیروهای نظامی محبوب شده است. پاترول طی نسلهای مختلف تغییرات زیادی را تجربه کرده، اما همچنان به عنوان یکی از بهترین گزینهها برای سختترین شرایط رانندگی شناخته میشود. در این مقاله به بررسی تاریخچه کامل این خودروی افسانهای از ابتدا تا امروز میپردازیم.
معرفی نیسان پاترول
نیسان، یکی از برترین شرکتهای خودروسازی جهان، در سال ۱۹۳۳ تأسیس شد و از آن زمان به یکی از پیشروان صنعت خودروسازی در تولید انواع خودروهای سواری، تجاری و شاسیبلند تبدیل شده است. نیسان در تاریخچه خود خودروهایی را معرفی کرده که نه تنها در بازارهای جهانی شناخته شدهاند، بلکه به عنوان نمادهایی از قدرت، دوام و تکنولوژی مطرح میشوند. یکی از این خودروها، نیسان پاترول است که برای نخستین بار در دهه ۱۹۵۰ معرفی شد و به سرعت جای خود را در بازار خودروهای آفرود و نظامی پیدا کرد.
پاترول به معنای “گشتزنی” است که بهطور نمادین هدف اصلی از تولید این خودرو را نشان میدهد؛ یک خودروی قوی و مقاوم که توانایی حرکت در شرایط سخت و ناهموار را دارد. در اوایل دهه ۱۹۵۰، شرکت نیسان در پاسخ به نیازهای بازار و همچنین درخواستهای دولت ژاپن برای یک خودروی نظامی که توانایی پیمودن مسیرهای صعبالعبور را داشته باشد، پروژهای را آغاز کرد که منجر به تولید نخستین نسل از پاترول شد. هدف از طراحی پاترول در این دوره، ایجاد یک خودروی چندمنظوره بود که توانایی حمل بار و افراد را در مناطق سخت و دورافتاده داشته باشد و در عین حال به عنوان خودروی نظامی نیز عمل کند.
سری نسلهای نیسان پاترول
نیسان پاترول تاکنون در ۷ نسل به بازار معرفی شده است که اولین نسل آن در سال ۱۹۵۱ شده و هفتمین نسل در سال ۲۰۲۵ روانه بازار خواهد شد.در ادامه به بررسی هر هفت نسل نیسان پاترول خواهیم پرداخت.
نسل اول (۱۹۵۱-۱۹۶۰) – سری 4W60
نسل اول نیسان پاترول با کد 4W60 در سال ۱۹۵۱ معرفی شد. این نسل به عنوان یک خودروی نظامی و کاربردی طراحی شد و از موتور ۳.۷ لیتری شش سیلندر بهره میبرد که ۷۵ اسب بخار قدرت داشت. طراحی آن بسیار ساده و مشابه جیپهای نظامی بود، با بدنهای مقاوم که عمدتاً برای مسیرهای خارج از جاده و مناطق دورافتاده ساخته شده بود. البته این خودرو تولید بالای نداشت و فقط ۱۲۰۰ عدد از آن تولید شد.
نسل دوم (۱۹۵۹-۱۹۸۰) – سری ۶۰
نسل دوم نیسان پاترول با کد ۶۰ در سال ۱۹۵۹ معرفی شد و تا سال ۱۹۸۰ در بازار حضور داشت. این نسل با موتور ۴.۰ لیتری شش سیلندر که ۱۲۵ اسب بخار قدرت داشت، بهبودهای زیادی نسبت به نسل قبلی خود داشت. طراحی مدرنتر و افزایش قابلیتهای فنی از ویژگیهای مهم این نسل بود. پاترول سری ۶۰ توانست در بازارهای خاورمیانه و استرالیا جایگاه ویژهای پیدا کند و بهعنوان یک خودروی آفرود محبوب شناخته شود. یکی از نسخههای خاص این نسل، مدل “Safari” بود که با سیستم چهار چرخ متحرک و تعلیق قوی برای ماجراجوییهای خارج از جاده طراحی شده بود.
نسل سوم (۱۹۸۰-۱۹۸۷) – سری ۱۶۰ و ۲۶۰
نسل سوم نیسان پاترول در سال ۱۹۸۰ معرفی شد و تغییرات عمدهای در طراحی و سیستمهای فنی آن به وجود آمد. از جمله تغییرات مهم این نسل میتوان به طراحی جدید بدنه، موتورهای دیزلی و بنزینی با حجمهای مختلف و سیستم تعلیق مستقل جلو اشاره کرد. یکی از مدلهای جذاب این نسل، مدل “High Roof” بود که با سقف بلندتر فضای بیشتری برای سرنشینان فراهم میکرد. این نسل از پاترول توانست در بازارهای جهانی بهویژه در اروپا و استرالیا به موفقیت دست یابد. این نسل پرتعداد ترین پاترول های داخل ایران را تشکیل میدهد.اگه تجربه سواری با این نسل را داشته باشید خواهید دید که سواری به شدت سفتی داشته و مصرف سوخت آن نیز شما و جیبتان را غافلگیر می کند.
نسل چهارم (۱۹۸۷-۱۹۹۷) – سری Y60
نسل Y60 نیسان پاترول از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۷ تولید شد و تحول بزرگی در طراحی این خودرو ایجاد کرد. این نسل با استفاده از سیستم تعلیق فنرهای پیچشی بهبودهای زیادی در راحتی رانندگی و پایداری خودرو در جادههای ناهموار داشت و آن را کاملاً از نسل قبل خود متمایز میساخت. در این نسل، موتورهای قدرتمندتر و طراحی مدرنتر استفاده شد و پاترول به سمت خودروهای لوکستر متمایل شد. این خودرو با موتورهای ۴.۲ لیتری بنزینی و دیزلی عرضه شد و امکاناتی نظیر تهویه مطبوع خودکار و صندلیهای برقی به آن اضافه شد.
نسل پنجم (۱۹۹۷-۲۰۱۰) – سری Y61
نسل Y61 نیسان پاترول یکی از پرفروشترین و محبوبترین نسلهای این خودرو بود. این نسل با موتورهای قویتر و امکانات بیشتری به بازار عرضه شد. موتورهای ۴.۸ لیتری بنزینی و ۳.۰ لیتری دیزلی از جمله موتورهایی بودند که در این نسل به کار گرفته شدند. در خاورمیانه، مدل Super Safari که یکی از معروفترین نسخههای این نسل بود، به دلیل قابلیتهای بالای آفرود و امکانات لوکس و قابلیت تیونینگ بالای موتور به محبوبیت فراوانی رسید. در کشور های عربی این خودرو را با موتور بنزینی تا ۱۰۰۰ اسب بخار تقویت می کنند.
نسل ششم (۲۰۱۰-۲۰۲۴) – سری Y62
نسل ششم نیسان پاترول با کد Y62 در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. این نسل با طراحی کاملاً جدید و تکنولوژیهای پیشرفتهای مانند سیستم تعلیق هیدرولیک و دوربین ۳۶۰ درجه وارد بازار شد. موتور ۵.۶ لیتری V8 با توان ۴۰۰ اسب بخار و گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک، پاترول را به یک خودروی لوکس و قدرتمند تبدیل کرد. مدل “Nismo” یکی از نسخههای خاص این نسل بود که با طراحی اسپرتتر و موتور تقویتشده برای آفرودهای حرفهای عرضه شد. از دیدگاه من نیسان پاترول نسل ششم جذاب ترین شاسی بلند تولید شده در دهه اخیر است.
نسل هفتم (۲۰۲۵)Y63
نسل جدید پاترول قرار است در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شود.این نسل از یک موتور ۳.۸ لیتری توین توربو با توان ۴۲۵ اسب بخار و ۷۰۰ نیوتون متر گشتاور و یک گیریکس ۹ سرعته اتوماتیک بهره خواهد برد. این خودرو از طراحی جدید اما با استفاده از رگه های طراحی نسل ۶ استفاده می کند.
پاترول در ایران
نسل سوم پارتول یعنی ۱۶۰ و ۲۶۰ در ایران توسط شرکت پارس خودرو از دهه ۸۰ تولید شد و به سرعت به یکی از محبوبترین خودروهای شاسیبلند در بازار داخلی تبدیل گردید. به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای باحجم موتور بالا، بسیاری از علاقهمندان به آفرود همچنان از پاترولهای تولید شده در دهه ۸۰ شمسی برای سفرهای خارج از جاده استفاده میکنند.
پاترول به دلیل قابلیتهای آفرود قدرتمند، موتورهای بادوام و بدنهی مقاوم، در مناطق روستایی و کوهستانی ایران بسیار محبوب شد. این خودرو به عنوان یکی از نمادهای خودروهای شاسیبلند در کشور شناخته شده و تا امروز نیز طرفداران خود را دارد.
رکورد های نیسان پاترول
نیسان پاترول توانسته است رکوردهای متعددی را به نام خود ثبت کند. یکی از مهمترین این رکوردها، کشیدن سنگینترین هواپیمای جت جهان توسط یک خودروی تولیدی در سال ۲۰۱۳ بود. در این رکورد، نیسان پاترول توانست هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ (ملکه آسمان) با وزن بیش از ۱۷۰ تن را به مدت چند صد متر بکشد که این موضوع نشاندهنده قدرت بینظیر آن است. همچنین، نیسان پاترول رکورد شتابگیری خودروهای شاسیبلند با موتورهای توربوشارژ در مسیرهای شنی را به نام خود ثبت کرده است.
پاترول و کاربردهای نظامی
نیسان پاترول در طول دهههای مختلف بهعنوان یک خودروی نظامی در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است. این خودرو به دلیل دوام و قابلیتهای فوقالعادهاش در کشورهای مختلفی مانند استرالیا، آفریقا و خاورمیانه به کار گرفته شده و همچنان یکی از گزینههای اصلی برای نیروهای نظامی است. همچنین، در امارات متحده عربی و دیگر کشورهای خاورمیانه، نسخههای تقویتشده نیسان پاترول با موتورهای قدرتمند و سیستمهای آفرود پیشرفته تولید میشوند که برای استفادههای نظامی و ماجراجوییهای سخت بهینهسازی شدهاند. این مدلهای تقویتشده دارای توان خروجی بالاتر و امکانات بیشتری هستند که برای مسابقات آفرود و همچنین استفاده در شرایط دشوار طراحی شدهاند.
پاترول در مسابقات آفرود
نسخههای سفارشی و تقویتشده نیسان پاترول بهویژه در کشورهای حوزه خلیجفارس مانند امارات و عربستان سعودی بسیار محبوب هستند. این نسخهها برای شرکت در مسابقات آفرود و درگ بهبود یافتهاند و توانستهاند رکوردهای بسیاری را در مسیرهای شنی و بیابانی به نام خود ثبت کنند. پاترولهای تقویتشده با موتورهای توربوشارژ توانایی عبور از شنهای نرم و مسیرهای چالشبرانگیز را با سرعت و قدرت بیشتری دارند.
نیسان پاترول یکی از خودروهای افسانهای است که با طراحی و عملکرد بینظیر خود توانسته است در طول بیش از ۷۰ سال همچنان محبوبیت خود را حفظ کند. این خودرو نه تنها در بازارهای مختلف جهان موفق بوده، بلکه بهعنوان یک خودروی نظامی و آفرود در بسیاری از کشورها به کار گرفته شده است. نیسان پاترول با تغییرات و بهروزرسانیهای متعدد همچنان بهعنوان یک گزینه قدرتمند و قابل اعتماد برای ماجراجویان و رانندگان در شرایط سخت باقی مانده است.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
7 کتاب در انتظار فیلم شدن
-
عکس/ ۲۷ سال از آخرین شادی دسته جمعی مردم ایران گذشت
-
ساخت ۳ زمین والیبال ساحلی در آران و بیدگل آغاز شد
-
خداحافظی و طلب حلالیت «محمدمهدی اعلایی» از مردم
-
موسویان: مذاکرات ایران با اروپای منهای آمریکا به نتیجه نمیرسد
-
درگیری میان نیروهای ارتش سوریه و تروریستها در ادلب
-
حضور پلیکانها در تالاب هورالعظیم خوزستان
-
پرسپولیسیها نگران تکرار اتفاق تلخ در مورد اورونوف
-
نمایی از طبیعت پاییزی جاده اهر-تبریز
-
چری میزان تولید باتری حالت جامد را افزایش میدهد
-
مرکل: کار با ترامپ سخت است
-
لحظه هولناک برخورد صاعقه به درخت در فرانسه
-
رئیس پلیس راهور: یزد الگو و پایلوت شهر هوشمند کشور است
-
تکرار اتفاق راموس برای هافبک بارسلونا
-
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم!
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
روز نسبتا آرام در بازار سکه و طلا؛ دلار در آستانه فتح کانال بالاتر قرار گرفت
پنجشنبه 08 آذر 1403 - 12:48:19
نرخ بهره بین بانکی ثابت ماند
پنجشنبه 08 آذر 1403 - 11:39:27
طلا پشت چراغ قرمز ماند!
پنجشنبه 08 آذر 1403 - 11:32:32
ابلاغ شرایط جدید وام فرزندآوری؛ مهلت تکمیل مدارک ۳۰روز شد
پنجشنبه 08 آذر 1403 - 10:43:19
واردات محصولات اساسی کشاورزی در ده سال دو برابر شد
پنجشنبه 08 آذر 1403 - 10:26:28