پنج‌شنبه 08 آذر 1403 - 16:11

کد خبر 715904

جمعه 09 آذر 1403 - 23:01:00


مقایسه کیا اسپورتیج با فولکس واگن تی‌راک


/ کیا اسپورتیج و فولکس واگن تی‌راک، دو کراس اوور جذاب در میان خودرو های وارداتی هستند که در این مطلب به مقایسه آنها خواهیم پرداخت.

بعد از تسلط کامل خودروهای چینی بر بازار کشورمان در زمان ممنوع بودن واردات خودرو، حالا به‌تدریج برخی محصولات خوش‌نام و معتبر آسیایی و اروپایی نیز در جمع خودروهای وارداتی جدید دیده می‌شوند. کیا اسپورتیج و فولکس تی‌راک از جمله کراس‌اوورهایی هستند که در دور جدید واردات در ایران حضور دارند و می‌توانند رقبای سرسختی برای یکدیگر باشند.

در ادامه به مقایسه کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ با فولکس‌واگن تیراک پرداخته‌ایم تا نقاط قوت و ضعف آن‌ها را نسبت به هم بسنجیم.

درباره کیا اسپورتیج و فولکس‌واگن تی‌راک
محصولات کیا موتورز در دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی در بازار ایران فروش بسیار خوبی را تجربه کردند و در این میان، کیا اسپورتیج نیز در قالب نسل اول و به‌ویژه نسل دوم خود توانست شهرت فراوانی در ایران به دست آورد. نسل سوم این خودرو به‌صورت محدود به ایران رسید، اما حالا در دور جدید واردات، نسل چهارم کیا اسپورتیج از سال ۱۴۰۲ وارد کشورمان شده است. این خودرو در حال حاضر با مدل ۲۰۲۳ و موتور ۱.۶ لیتری و از سال ۱۴۰۳ با مدل جدید ۲۰۲۴ و موتور ۱.۵ لیتری به بازار ایران آمده است که در این مقاله نمونه ۲۰۲۳ آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اما فولکس تی‌راک اولین بار است که در کشورمان عرضه می‌شود. این کراس‌اوور کوچک آلمانی از سال ۲۰۱۷ به بازار آمد، اما نسخه‌ای که توسط گروه ماموت به کشورمان وارد شده، نمونه آر‌-لاین است که از سال ۲۰۱۹ به این سو در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

مقایسه طراحی بدنه فولکس‌واگن تی‌راک و کیا اسپورتیج
ظاهر نسل جدید کیا اسپورتیج نسبت به مدل‌های قبلی کاملاً عوض شده و یک زبان طراحی متفاوت را به نمایش گذاشته است. این زبان طراحی شاید تا حدودی به طرحهای چینی، به‌ویژه طرح‌های آینده‌نگرانه آن‌ها شباهت دارد، اما به‌طور کلی یک زبان طراحی جدید محسوب می‌شود که شرکت کیا برای نسل چهارم اسپورتیج انتخاب کرده است.

این سبک طراحی نسبت به حالت کلاسیک و نه‌چندان پیچیده فرم بدنه تی‌راک تا حدودی متفاوت و نوین به نظر می‌آید. به‌نحوی که طرفداران طرح‌های فانتزی و متمایز قطعاً از آن خوششان خواهد آمد؛ اما افرادی که به طرح‌های کلاسیک و متناسب اروپایی دلبستگی دارند، قطعاً طرح آرامش‌بخش و نه‌چندان هجومی فولکس تی‌راک را به‌عنوان یک استایل مردانه و ساده بیشتر خواهند پسندید.

بنابراین، بسته به نوع سلیقه، هر دو خودرو استایل زیبا و جذابی ارائه می‌دهند که طیف وسیعی از مشتریان طرفدار آن‌ها خواهند بود.

مقایسه مشخصات فنی کیا اسپورتیج و فولکس واگن تی‌راک
کیا اسپورتیج مدل ۲۰۲۳ با یک پیشرانه توربوشارژ ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر به بازار ایران آمده است که قدرتی نزدیک به ۱۷۷ اسب بخار و ۲۶۵ نیوتن‌متر گشتاور به یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه تحویل می‌دهد تا از آنجا راهی چرخ‌های جلو شود. درباره شتاب صفر تا صد این خودرو اطلاعات دقیق و رسمی در دسترس نیست، اما حدس می‌زنیم که شتاب آن کمی بیش از ۱۰ ثانیه باشد.

اما در سمت دیگر، فولکس‌واگن تی‌راک با حدود ۲۴۷ کیلوگرم وزن کمتر به یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر مجهز شده است. این پیشرانه ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را به گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه خشک تحویل می‌دهد که نتیجه آن دستیابی به شتاب صفر تا صد ۹.۴ ثانیه است. بنابراین، با وجود آنکه قدرت موتور تی‌راک پایین‌تر است، اما به دلیل وزن کمتر شتاب آن کمی سریع‌تر از اسپورتیج خواهد بود.

البته در نسخه جدید زیر کاپوت یک پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ قرار دارد که فناوری پاشش مستقیم سوخت یا همان GDI را دارا است. این موتور توان تولید نهایت قدرت ۱۹۸ اسب بخار و بیشینه گشتاور 253 نیوتن متر را دارد. قدرت تولیدی توسط موتور، از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک بوده و مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو ۵.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر محاسبه می شود.

خودروکیا اسپورتیج ۲۰۲۳فولکس واگن تیراک
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ TGDi۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ TGDi
حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۵ لیتر
توان خروجی۱۹۸ اسب بخار – ۲۵۳ نیوتن متر۱۵۸ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته AT۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه خشک
انتقال قدرتجلوجلو
شتاب ۰-۱۰۰– ثانیه۹.۴ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۸ لیتر در۱۰۰کیلومتر۶.۷ لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت– کیلومتربرساعت۲۰۵ کیلومتربرساعت
وزن۱۵۲۵ کیلوگرم۱۲۷۸ کیلوگرم
حجم باک۵۴ لیتر۵۰ لیتر
ابعاد بدنه۱۶۶۵-۱۸۶۵-۴۶۶۰ میلیمتر۱۵۸۴-۱۸۱۹-۴۲۳۶ میلیمتر
فاصله محوری۲۷۵۵ میلیمتر۲۵۹۰ میلیمتر
حجم صندوق۵۳۸ لیتر۴۴۵ لیتر

از نظر مصرف سوخت نیز شرایط به نفع ماشین آلمانی است؛ چرا که فولکس تی‌راک در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌طور متوسط حدود ۶.۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند، اما این رقم برای کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ به حدود ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی افزایش پیدا می‌کند. خوشبختانه، سیستم تعلیق عقب هر دو خودرو از نوع مولتی‌لینک مستقل است که در بهبود هندلینگ و کارآمدی خودرو در عبور از پیچ‌ها تأثیر مثبت نسبت به نمونه‌های یکپارچه خواهد داشت.

مقایسه طراحی داخلی
کیا اسپورتیج در مدل ۲۰۲۳ طراحی داخلی جدید و مدرنی ارائه می‌دهد، اما به دلیل فول‌آپشن نبودن این نسخه، کابین آن تاحدودی ناقص، به‌ویژه در بخش نمایشگرهای بالای داشبورد و کنسول تعویض دنده به نظر می‌رسد که استایلی نسبتاً ساده‌تر را به این کابین جدید بخشیده است.

اما اگر به نسخه ۲۰۲۴ وارداتی با موتور ۱.۵ لیتری نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که بسیاری از این نواقص رفع شده و با یک کابین بسیار جذاب و لوکس مواجه هستید. به‌هرحال، علی‌رغم این نواقص، کابین کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ نمای داخلی نسبتاً جذاب‌تری در مقایسه با داشبورد فولکس‌واگن تی‌راک ارائه می‌دهد.

اصولاً برخی خودروهای کمی قدیمی‌تر فولکس‌واگن از طرح‌های داخلی نه‌چندان مدرن و نسبتاً ساده استفاده می‌کردند که در اینجا نیز شاهد آن هستیم. بنابراین اگر بخواهیم امتیاز بدهیم، باید گفت که طراحی داخلی اسپورتیج در همین مدل کم‌آپشن نیز نسبت به ماشین آلمانی مورد نظر ما جذابیت بیشتری دارد و می‌تواند مورد پسند مشتریان پرشمارتری قرار بگیرد.

از لحاظ کیفیت متریال، هر دو خودرو در سطح بالایی قرار ندارند و از این جهت می‌توان گفت که در حد متوسط قرار می‌گیرند. ضمناً در رابطه با میزان فضای داخل کابین‌ها، با وجود آنکه فولکس تی‌راک گنجایش نسبتاً مناسبی در صندلی ردیف دوم خود دارد، اما به دلیل فاصله محوری بزرگ‌تر و ابعاد بیشتر بدنه می‌توان انتظار داشت که کیا اسپورتیج کاربردپذیری بالاتری ارائه دهد و صندلی‌های ردیف دوم آن به‌ویژه از لحاظ فضای پا و زانوها کمی جادارتر باشند.

در مورد حجم صندوق نیز وضعیت کراس‌اوور کره‌ای مساعدتر است؛ چرا که حجم صندوق عقب این خودرو حدود ۵۳۸ لیتر است، اما گنجایش صندوق تی‌راک به ۴۴۵ لیتر می‌رسد که البته برای خودرویی در ابعاد فولکس تی‌راک کاملاً مناسب و کاربردی است.

مقایسه تجهیزات و امکانات کیا اسپورتیج و فولکس‌واگن تی‌راک
کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ با موتور ۱.۶ لیتری، نسخه نسبتاً کم‌آپشن این خودرو است که با توجه به سقف قیمت ۲۰ هزار دلاری در نظر گرفته‌شده، موفق شد در سال گذشته به بازار ایران وارد شود. بنابراین این خودرو از لحاظ تجهیزات دارای ضعف‌هایی نسبت به حریف اروپایی خود است که مهم‌ترین آن‌ها مواردی مانند کروز کنترل تطبیقی، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن فرمان، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری اتوماتیک، سنسور پارک جلو، اتو پارک و… است.

خودروکیا اسپورتیج ۲۰۲۳فولکس واگن تیراک
کروز کنترل دارددارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خواندارددارد
هشدار نقطه کورندارددارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوطدارددارد
ترمز خودکار اضطراریندارددارد
اخطار برخورد از جلودارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
نوربالا اتوماتیکنداردندارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهندارددارد
کیسه هوادارد (۶ عدد)دارد (۶ عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلونداردندارد
سردکن صندلی جلونداردندارد
گرمکن صندلی جلودارددارد
شارژر وایرلسندارددارد
دنده پشت فرمانندارددارد
اتوپارکندارددارد
آینه‌های تاشو برقیدارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد
سقف پانورامادارددارد

نتیجه‌گیری: کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ ارزشمندتر است یا فولکس‌واگن تیراک؟
با توجه به موارد مطرح‌شده در این مطلب، می‌توان گفت اگر نیاز به یک خودروی بزرگ‌تر با فضای صندوق جادارتر، طراحی امروزی‌تر، فضای داخلی زیباتر و کابین جادارتر دارید، کیا اسپورتیج می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

اما اگر طرفدار خودروهای آلمانی هستید، به امکانات بیشتر اهمیت می‌دهید، شتاب بالاتر و هندلینگ اطمینان بخش برایتان مهم است و استایل طراحی بدنه اروپایی را می‌پسندید، قطعاً فولکس تی‌راک یک گزینه مطلوب در شرایط بازار ایران به شمار می‌رود که می‌توانید از خرید آن لذت کافی ببرید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط