دوشنبه 02 مهر 1403 - 19:04

کد خبر 72080

یک‌شنبه 07 خرداد 1402 - 15:51:58


تناقض 5 اولویت سامانه یکپارچه با وعده های وزارت صمت


آخرین خودرو/ دور دوم عرضه خودرو در سامانه یکپارچه در حال انجام است و متقاضیان در حال ثبت نام در این طرح هستند اما در این دور 5 اولویت خرید اضافه شده که در دور اول خبری از آن نبود.

پس از امتحان روش های مختلف عرضه خودرو در سال گذشته سرانجام نحوه عرضه به سامانه یکپارچه رسید. سامانه ای که متقاضی در آن همانند دیگر روش های عرضه می بایست از شرایط خاصی برخوردار باشد و با بلوکه کردن پول در حساب وکالتی ثبت نام خود را انجام دهد. مزیت فروش در سامانه یکپارچه این بود که مشتری مجبور نیست انتخابی اجباری داشته باشد. به عبارت ساده تر هر مشتری می تواند خودروی خاص خود را انتخاب کند اما اولویت تحویل بر اساس قرعه کشی مشخص خواهد شد. وزارت صمت نام قرعه کشی را با اولویت بندی جابجا کرد تا نشان دهد تغییری اساسی در عرضه خودرو اتفاق افتاده اما اهل فن از همان ابتدا فهمیدند که این نوع عرضه همان قرعه کشی است اما به شیوه ای متفاوت. 

داستان 5 اولویت خودرو چیست؟
پیگیری رسانه آخرین خودرو از مسئولین وزارت صمت نشان می دهد که داستان 5 اولویت شبیه به چیزی است که در انتخاب رشته ورود به دانشگاه رقم می خورد. البته با این تفاوت که اولویت ها در ایجا نه بر اساس تراز و نمره بلکه بر اساس قرعه و شانس رقم می خورند. به عبارت ساده تر سامانه ابتدا اولویت اول شما را مد نظر قرار می دهد و در صورتی که در بازه ای مشخص (احتمالا تا آخر سال جاری) اولویتی به شما داده نشد، سامانه بصورت خورکار اولویت های بعدی شما را به ترتیب مبنای تخصیص خودرو قرار می دهد. مبنای طرح فروش در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (فارغ از زمان) به همه بود و وزارت صمت بارها گفته بود که در این طرح افراد بهر ترتیب به خودروی مورد نظر خود می رسند اما زمان آن می تواند متفاوت باشد. اضافه شدن 5 اولویت در دور دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو نشانگر این است که وزارت صمت از میزان تولید و قیمت در آینده اطمینان لازم را ندارد و قرار نیست هر مشتری (دیر یا زود) به خودرویی که می خواهد برسد. 


5 اولویت را انتخاب کنیم؟
بسیاری از مخاطبین آخرین خودرو این روزها از این رسانه می پرسند که یا مجبور به انتخاب هر 5 اولویت هستند یا نه؟ در اینجا باید گفت هیچ اجبار و الزامی برای انتخاب هر پنج اولویت نیست اما از آنجا که ممکن است مبنای تخصیص خودرو تولیدامسال باشد پس احتمال دارد در صورت انتخاب تنها یک اولویت، به خودروی مورد نظر خود نرسید. اگر از آندسته افرادی هستید که با بودجه ای مشخص می خواهید صاحب خودرو شوید و مشکلی با جایگزین شدن مدل ندارید پس بهتر است با توجه به بودجه خود، اولیوت های پنجگانه خود را انتخاب کنید. اما اگر شما فقط یک مدل مشخص را برای خرید می خواهید و به غیر از آن هیچ خودرویی مورد پسند شما نیست، می توانید یک اولویت را انتخاب کنید. 

در پایان باید گفت روش عرضه با آنچه وزارت صمت قبل تر گفته بود کاملا متناقض است و وعده های این وزارت را زیر سوال می برد. نکته دیگر آن است که این وزارت کوچک ترین تلاشی در زمینه اطلاع رسانی در رابطه با روش ثبت نام و فرآیند تخصیص خودرو انجام نداده و ضعیف ترین عملکرد را در روشن سازی موضوع 5 اولویت داشته است. در نهایت باید دید با انتخاب وزیر جدید صنعت این مشکلات اساسی حل خواهد شد یا نه.

نویسنده : محمدرضا پاداش


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط