پنجشنبه 25 بهمن 1403 - 00:40
«صدرنشین» به بازار نشر آمد؛ هوش مصنوعی و آینده مخابرات
![](https://cdn.iina.ir//images/1403/09/14/b72dea30-9587-4e6c-a1a9-56831b2e6914.png)
مهر/ کتاب «هوش مصنوعی» نوشته بیژن مرادی و نعیمه حسنی گرکانی بهتازگی توسط نشر کلاس منتشر و راهی بازار نشر شده است.
مولفان کتاب پیشرو میگویند ماهیت رقابتی بازار در عصر حاضر شناخت و پیش بینی رفتار مشتریان و برآوردن نیازهای آنها را قبل از جذب توسط سایر رقبا برای تقریباً همه کسب و کارها ضروری ساخته است. علت این امر نیز عمدتاً آن است که در بسیاری از صنایع از جمله ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه، هزینه جذب مشتریان جدید بسیار بیشتر از حفظ مشتریان موجود است. اکثر شرکتها در حوزههای مختلف صنعتی سعی میکنند مشتریان خود را از طریق استراتژیهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) جذب کنند تا به رابطهای طولانی مدت با آنها دست یابند و نرخ حفظ مشتریان را افزایش دهند.
شرکتها برآن هستند تا خود را مجهز به استراتژیهای رقابتی و کارایی که اصطلاحاً رویکردهای پیش بینی ریزش مشتری نامیده میشوند کنند که از طریق آنها بتوانند مشتریانی که قصد ترک شرکت را دارند پیش بینی کنند. آنها درصددند برنامههای مؤثری را طراحی کرده و مشوقهای هدفمندی را برای حفظ مشتریان مردد ارائه دهند. از این رو برای ایجاد پیشنهادهای تشویقی و برنامههای انگیزشی هدفمند در صنایع مختلف مانند بانکداری، خرده فروشی، مخابرات و … استفاده از مدلهای پیش بینی کنندهای که بتواند مشتریانی را که به طور بالقوه قصد ترک شرکت را دارند، شناسایی کند بسیار ضروری مینماید.
اهمیت این موضوع به طور ویژه در صنعت مخابرات که رقابت بسیار شدیدی بین ارائه دهندگان مختلف خدمات وجود دارد افزایش پیدا میکند. سهولت جابجایی بین اپراتورهای مختلف مشتریان را بر آن میدارد که دائماً شرکتهای مختلف ارائه دهنده خدمات مخابراتی را مقایسه کنند، و در نهایت به شرکتی بپیوندند که خدماتی با کیفیت بالاتر و فناوریهای جدیدتر را با هزینه کمتر ارائه میدهد؛ در نتیجه استفاده از مدلهای کارآمد، پیش بینی ریزش مشتریان (CCP) برای شناسایی نشانههای اولیه رویگردانی آنها و جلوگیری از افزایش نرخ ریزش با بکارگیری استراتژیهای بهبود رضایت مشتریان، امری حیاتی برای حفظ پایداری یک شرکت در بازار ارتباطات است.
اینکتاب در ۴ بخش به معرفی مبانی مرتبط با مفهوم پیش بینی ریزش مشتری و مدل یادگیری جمعی مبتنی بر هوش ازدحامی جهت این پیش بینی در اپراتورهای تلفن همراه و مباحث مرتبط میپردازد.
تحقیق در زمینه توسعه مدلهای کارآمد یادگیری ماشین جهت رسیدگی به مسئله پیش بینی ریزش مشتریان در شرکت تلفن همراه، از حوزههای پژوهشی فعال و پراهمیتی است که محققین فراوانی به آن پرداخته اند. بیشتر پژوهشهای انجام شده در این زمینه نیز نشان داده اند که مدلهای یادگیری ماشین، یکی از قویترین تکنیکها برای رسیدگی به مساله ریزش مشتریان هستند. ما نیز با درک این ضرورت تلاش کرده ایم با ارائه مدل یادگیری جمعی مبتنی بر هوش ازدحامی، به راهکارهای مؤثر در زمینه حل مسئله پیش بینی ریزش مشتریان در شرکتهای تلفن همراه دست یابیم. در واقع کتاب حاضر بر آن است تا از طریق بررسی تکنیکهای یادگیری ماشین بتواند به تحلیل صحیحی از عوامل تأثیرگذار بر ریزش مشتریان اپراتورهای همراه برسد.
در این کتاب که ۱۰۴ صفحه دارد، به سرفصلهایی همچون معرفی مبانی مرتبط با مفهوم پیش بینی ریزش مشتری از جمله مدل بیز ساده، رگرسیون لجستیک، الگوریتمهای بهینه سازی نهنگ، مدل یادگیری جمعی مبتنی بر هوش ازدحامی، متوازن سازی مجموعه دادهها و مدل پیشنهادی و بررسی نتایج پیاده سازی روشهای پیشنهادی جهت تشخیص ریزش مشتری در اپراتورهای تلفن همراه اشاره شده است.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
دستگیری عاملان تیراندازی در مینودشت
-
مردم کهگیلویه و بویراحمد دغدغه معیشت دارند
-
سقف واحدهای تولیدی به پنلهای خورشیدی مجهز خواهد شد
-
ضربه سر ضعیف کین؛ سلتیک ۰-۰ بایرن مونیخ
-
سیرجان در ساخت مسکن ملی رکورد زد
-
علیرضا یوسفی، قهرمان وزنه برداری ایران استقلالی است یا پرسپولیسی؟
-
ضربه تماشایی پایشائو به تیر دروازه خورد؛ فاینورد ۱-۰ میلان
-
فرماندار بیجار: شرایط برای ازدواج آسان جوانان فراهم شود
-
صحبتهای سردار آزمون پس از بریس و پیروزی شباب الاهلی مقابل الوحدات
-
واکنش تماشایی اشمایکل؛ سلتیک ۰-۰ بایرن مونیخ
-
بازدید شبانه تولیتهای حرم و جمکران از مواکب بلوار پیامبر اعظم(ص)
-
بیانیه سپاهان: چشم روی فحاشی عالیشاه به داور بستید!
-
باشگاه پرسپولیس: مدعی فرهنگ، اخلاق را باخت!
-
درخواست دانشجویان دانشگاه امام(ره) قزوین برای حضوری شدن کلاسها
-
اعتراض باشگاه سپاهان به محرومیت میلاد زکیپور
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/11/24/bb0f109d-934d-4459-80e2-a0bf967aac7c.jpeg)
تکلیف بورس برای تعطیلات غیررسمی مشخص شد
چهارشنبه 24 بهمن 1403 - 23:35:24
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/11/24/19b53b0e-7824-4641-9a21-f31c57432de7.jpeg)
تحلیلی از خروج چانگان از ایران؛ بازار خودرو در آستانه بحرانی جدید قرار گرفت؟
چهارشنبه 24 بهمن 1403 - 22:29:56
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/11/24/82ab018c-5a4e-4ae1-8a00-a13dcccfd72d.jpeg)
انتصاب دکتر صادق خانی علیاکبری به عنوان رئیس کمیسیون هوش مصنوعی سازمان نظام صنفی رایانهای
چهارشنبه 24 بهمن 1403 - 22:21:46
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/11/24/5bb1d452-0034-46a2-bd23-47d532ea4128.jpeg)
فساد سیب در زمین دولت؛ تحلیلی بر عوامل افزایش قیمت سیبزمینی
چهارشنبه 24 بهمن 1403 - 22:01:04
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/11/24/2122daca-d017-47ac-aa0f-9fe6c13753b4.jpeg)
نایبرئیس کمیسیون اصل 90 مجلس: حکم خروج کروز از ایرانخودرو قطعی است
چهارشنبه 24 بهمن 1403 - 21:50:15