دوشنبه 02 مهر 1403 - 18:52

کد خبر 73117

دوشنبه 08 خرداد 1402 - 13:01:00


در سامانه یکپارچه «کوییک GX» بخریم یا «سایپا اطلس»؟


آخرین خودرو/ یکی از سوالاتی که این‌روزها متقاضیان خودرو در دور دوم سطح فروش سامانه یکپارچه از ما می‌پرسند این است که کوییک GX بخرند و یا سایپا اطلس؟ ما در آخرین خودرو سعی کرده ایم تا جای ممکن به این سوال را پاسخ دهیم.

تا امروز هنوز مشخص نیست که سایپا اطلس با چه تیپی قرار است به سامانه یکپارچه بیاید و همچنین قیمت سایپا اطلس و کوییک GX هنوز مشخص نیست. سایپا به تازگی اعلام کرده که قیمت خودروهای جدید تا پایان هفته اعلام خواهد شد. اما با این وجود می توان تخمین زد که سایپا اطلس قیمتی بالاتر از کوییک خواهد داشت اما کدام تیپ اطلس را باید با کوییک GX مقایسه کرد؟ از آنجا که کوییک GX نسخه فول آپشنی از کوییک دنده ای است پس باید تیپ دنده ای فول اطلس را با این خودرو مقایسه کرد. این یعنی باید تیپ G از اطلس را با کوییک GX مقایسه کرد. در ادامه به مقایسه کوییک GX و سایپا اطلس تیپ G می پردازیم.

مقایسه طراحی کوییک GX و سایپا اطلس
 سایپا اطلس در واقع فیس لیفتی از سایپا کوییک است و در یک بازار در حال توسعه زمانی که فیس لیفت خودرویی به تولید می رسد دیگر خبری از تولید نسخه قبل از فیس لیفت نیست. اما در ایران داستان متفاوت است و اطلس به عنوان محصولی کاملا جدید معرفی شده است. بحث طراحی کاملا سلیقه ای است اما در مقایسه طراحی کوییک و اطلس می توان گفت که اطلس طراحی به روزتری دارد و بیشتر به خط طراحی سایپا  در شاهین و آریا نزدیک شده است.

چراغ های کشیده در جلو و عقب و شکل جلوپنجره دقیقا شبیه به چیزی است که در سایپا شاهین و آریا دیده بودیم اما ابعاد و اندازه کاملا نزدیک به کوییک است. در اطلس طول، عرض و ارتفاع اندکی بیشتر است اما فاصله محوری 4 میلیمتر کوتاه تر مهندسی شده است. در مجموع از نظر ابعاد این دو خودرو کاملا مشابه هستند اما بر اساس آنچه در کاتالوگ های سایپا آمده است، ظرفیت بار در کوییک GX به اندازه 225 لیتر است اما در اطلس ظرفیت 285 لیتر را داریم. 


مقایسه مشخصات فنی کوییک GX با سایپا اطلس
در کوییک GX و سایپا اطلس G مشخصات فنی یکسان است. در هر دو خودرو پیشرانه 1.5 لیتر چهار سلیندر و هشت سوپاپ را داریم که نمونه GSI از M15 به حساب می آید. در این پیشرانه با اضافه شدن هدرز و زمان بندی متغیر سوپاپ ها VVT، گشتاور در دورهای پایینتری حالت بیشینه را دارد و کشش پیشرانه از نمونه های قبل بیشتر خواهد بود. این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت 90 اسب بخار و نهایت گشتاور 137 نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. پس عملا از نظر فنی تفاوتی بین این دو خودرو نیست.

مقایسه کابین و امکانات کوییک GX با سایپا اطلس
طراحی کابین در سایپا اطلس بروز تر شده و کلیت زیباتری دارد که البته در این مبحث هم انتخاب سلیقه ای است. اما در بحث امکانات جزئیات متفاوت است. در سایپا اطلس تیپ G و کوییک GX امکاناتی مثل سنسور پایش میزان باد لاستیک (TPMS)، تهویه الکترونیکی، 2 کیسه هوا، دوربین و سنسور عقب، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، شیشه های دودی عقب و... مشترک هستند اما در تیپ G از اطلس تریم داخلی دو رنگ، سانروف، آینه های جانبی تاشو برقی و فرمان D کات را  داریم که این امکانات در کوییک GX دیده نمی شوند.

توجه داشته باشید که اگر در انتخاب کوییک GX و سایپا اطلس دو به شک هستید، باید این را در نظر داشته باشید که تیپ G از اطلس با کوییک GX قابل مقایسه است و حتما به تیپ های ارائه شده توجه کنید. البته مهم تر از آن قیمت است که هنوز اعلام نشده اما اطلس نمی تواند تفاوت خیلی زیادی با تیپ های مشابه کوییک داشته باشد. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط