یک‌شنبه 02 دی 1403 - 19:19

کد خبر 737015

سه‌شنبه 27 آذر 1403 - 13:13:00


۲ استراتژی شغلی با تاثیرات شگفت‌انگیز


خراسان/ در دنیای پررقابت امروزی تسلط بر مهارت‌های ارتباطی به‌ویژه فن بیان به یکی از عوامل اصلی موفقیت در حوزه‌های مختلف تبدیل شده است. این موضوع به‌ویژه در محیط‌های کاری اهمیت دوچندان می‌یابد؛ جایی که توانایی انتقال مؤثر ایده‌ها و متقاعدکردن دیگران، می‌تواند بر تصمیم‌گیری‌ها و پیشرفت فرصت‌های شغلی تأثیر بگذارد. به گزارش زومیت، مطالعات نشان می‌دهد که در بسیاری از سازمان‌ها، افراد با مهارت‌های فنی فراوان به‌‌دلیل ضعف در ارتباطات مؤثر، از ارتقای شغلی بازمی‌مانند. در مقابل، افرادی که می‌توانند ایده‌های خود را به‌صورت روشن و جذاب بیان کنند، اغلب به‌سرعت در سلسله‌مراتب سازمانی پیشرفت می‌کنند. در ادامه به ۲ استراتژی مهم اشاره می‌شود که رعایت آن‌ها می‌تواند نتایج شگفت‌آوری بر ارتباط‌های کاری ما ایجاد کند.
۱- مستقیماً به اصل مطلب بپردازید| یکی از اشتباهات بزرگی که افراد در ارتباطات کاری مرتکب می‌شوند، طولانی‌کردن مقدمه و متمرکزنبودن بر پیام اصلی است. تصمیم‌گیرندگان معمولاً وقت زیادی برای شنیدن جزئیات ندارند؛ بنابراین، بهتر است ابتدا پیام اصلی خود را به‌صورت واضح و مختصر بیان کنید و سپس در‌صورت نیاز توضیحات بیشتری ارائه دهید و شواهد کافی را بیاورید. این کار نشان می‌دهد که شما بر موضوع مسلط هستید و به زمان مخاطب احترام می‌گذارید. برای مثال، به‌جای بیان مشکلات و احتمال‌های پیش‌ روی و بعد بیان نظر یا خواسته‌ خود، می‌توانید بگویید که «توصیه می‌کنم که راه‌اندازی محصول فلان را به اول ماه بعدی موکول کنیم. سه عامل اصلی این امر عبارت‌اند از...».
۲- ایده‌های خود را به مشکلات موجود مرتبط کنید| یکی از اصول مهم‌ فن بیان مؤثر، تمرکز بر نیازها و دغدغه‌ها و اولویت‌های مخاطب است. به‌جای این که صرفاً اطلاعات و آمار را بیان کنید، بکوشید تا ایده‌های خود را به‌گونه‌ای ارائه دهید که برای مخاطب مفید و درک‌کردنی باشد؛ بنابراین، اگر بتوانید ایده‌های خود را به‌عنوان راه‌حلی برای مشکلات موجود ارائه دهید، احتمال پذیرش آن‌ها را بسیار افزایش می‌دهید. به‌عنوان نمونه، به‌جای این که بگویید «این سیستم جدید کارایی را ۴۰ درصد افزایش می‌دهد» بگویید «با استفاده از این سیستم جدید، می‌توانیم گزارش‌های ماهانه‌ را سه روز زودتر آماده کنیم و زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی استراتژیک داشته باشیم». با این روش، به مخاطب خود القا می‌کنید که راهکار شما نه‌تنها مشکل او را به‌طور کامل برطرف می‌کند، بلکه فرصت بیشتری هم برای افزایش عملکرد در اختیار او قرار خواهد داد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط