سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 01:01

کد خبر 74227

سه‌شنبه 09 خرداد 1402 - 10:01:01


چه کسی به قیمت‌های شورای رقابت نظارت می‌کند؟


آخرین خودرو/ با اعلام قیمت بخشی از خودروهای مونتاژی جنجال های زیادی به پا شد و همچنان حواشی آن ادامه دارد. به تازگی هم قیمت دو  محصول جدید هایما اعلام شده که با قیمت های مونتاژی های دیگر تناقضی آشکار دارد. 

شورای رقابت قیمت گذاری خودروهای مونتاژی را پیش می برد و همچنان قیمت بخش زیادی از مونتاژی ها را مشخص نکرده است. این روزها متقاضیان بسیاری منتظر اعلام قیمت باقی خودروهای مونتاژی هستند و عده دیگر منتظرند تا ببینند آیا شرکت ها در عمل به قیمت های شواری رقابت عمل می کنند یا نه؟ اینطور که پیداست هنوز قیمت های جدید و دستورالعمل اجرای آن به شرکت ها ابلاغ نشده و به همین دلیل است که نمایندگی های فروش همچنان قیمت های قبل را اعلام می کنند. به تازگی قیمت دو محصول مونتاژی گروه صنعتی ایران خودرو اعلام شده و قرار است به زودی قیمت باقی مونتاژی ها هم مشخص شود اما قیمت مدل های هایما به نحوی بوده که بسیاری به وجود منطق در قیمت گذاری شورای رقابت شک کرده اند. 

شورای رقابت و تناقض در قیمت گذاری خودروهای مونتاژی
دو خودروی مونتاژی و چینی ایران خودرو یعنی هایما S7 پلاس و هایما S5 بترتیب 862 و 841 میلیون تومان قیمت گذاری شده اند. توجه داشته باشید به علت سابقه و زیرساختی که در ایران خودرو وجود دارد، عمق داخلی سازی محصولات هایما بیشتر از دیگر مونتاژی های بازار است و همچنین هر دو خودرویی که قیمت گذاری شده اند از جمله محصولات قدیمی بازار چین هستند و هر دو با این مشخصات دیگر در بازار چین تولید نمی شوند. پس می بایست قاعدتا قیمتی پایین تر از دیگر همکلاس ها و همرده هایش در لیست شواری رقابت داشته باشند اما منطق شواری رقابت چنین چیزی را نمی گوید. برای مثال در لیست اول شورای رقابت قیمت بهمن فیدلیتی پرایم 728 میلیون تومان و قیمت بهمن دیگنیتی پرایم 843 میلیون تومان اعلام شده بود و این یعنی دو کراس اوور بهمن موتور که هم نسبت به هایما S7 پلاس جدیدتر هستند و هم احتمالا داخلی سازی کمتری دارند اما در لیست شورای رقابت دو کراس اوور قیمتی پایین تر داشته اند. 


این مثال ملموس ترین تناقضی است که در لیست مونتاژی ها وجود دارد و اگر بیشتر در این قیمت ها متمرکز شویم بازهم ایرادات اینچنینی خواهیم دید. این را در نظر داشته باشید که در لیست ارائه شده، تناقض قیمت دو مدل دیگنیتی و فیدلیتی با هایما S7 پلاس واضح تر از دیگر خودروها بود و اینجا منظور و مقصود ما حمایت از بهمن موتور و یا نقد قیمت های پایین شورای رقابت نیست. تمام منظور از این گزارش این است که هیچ منطق و عقلانیتی در این تناقض های قیمت های شورای رقابت دیده نمی شود. 

نویسنده : محمدرضا پاداش


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط