پنج‌شنبه 06 دی 1403 - 22:50

کد خبر 745098

چهارشنبه 05 دی 1403 - 10:01:00


رانندگی با نیسان سنترا، همتای سیلفی در بازار آمریکا


پدال/ خودرویی که با نام سیلفی توسط سه شرکت مختلف به کشورمان وارد شده است، در بازار آمریکا با نام سنترا عرضه می‌شود.
 
سیلفی یکی از محصولات نیسان است که این روزها زیاد نام آن را می‌شنویم زیرا توسط سه شرکت نامی خودرو، آمیتیس خودرو و پارس‌خودرو به کشورمان وارد شده است. هرچند سیلفی از راه چین به ایران آمده است ولی این خودرو یکی از محصولات جهانی نیسان به‌حساب می‌آید و در بازار آمریکا با نام سنترا عرضه می‌شود. سنترا سدان کامپکت مقرون‌به‌صرفه و جذابی با پیشرانهٔ چهار سیلندر کم‌استهلاک و کابین کاربردی است که با قیمت پایهٔ ۲۲,۷۳۰ دلار، یکی از ارزان‌ترین خودروهای این سگمنت محسوب می‌شود.

نمونهٔ آزمایشی ما از تیپ میان ردهٔ SV با چند آپشن است ولی هنوز هم قیمت معقول ۲۸ هزار دلاری دارد. پیشرانهٔ ۲ لیتری این ماشین ۱۴۹ اسب بخار قدرت و ۱۹۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و نیروی آن توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این در حالی است که سیلفی وارداتی نامی خودرو و آمیتیس خودرو در کشورمان به قوای محرکهٔ هیبرید ژنراتوری e-Power با ۱۳۶ اسب بخار قدرت مجهز هستند و سیلفی وارداتی پارس‌خودرو از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با ۱۳۳ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند.

رانندگی با سنترا هرگز هیجان‌انگیز نیست ولی موتور برای سرعت بخشیدن به این سدان کامپکت قدرت کافی دارد، شاسی متعادل است و ترمزها عملکرد خوبی دارند. از سوی دیگر اما فرمان خیلی نرم است، گیربکس CVT باعث می‌شود موتور با صدای یکنواخت و خسته‌کننده‌ای کار کند و شتاب گیری خودرو به نرمی انجام نمی‌گیرد درحالی‌که کرولا و سیویک از همه لحاظ سرحال‌تر هستند. سیستم استارت استاپ که برای مدل ۲۰۲۵ به سنترا اضافه شده، مصرف سوخت خودرو را به ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر در شهر، ۵.۹ لیتر در جاده و ۶.۹ لیتر در سیکل ترکیبی کاهش داده است. بااین‌حال، سنترا یکی از معدود خودروهای این کلاس در آمریکا محسوب می‌شود که فاقد نسخهٔ هیبریدی است.

سنترا برای مدل ۲۰۲۴ فیس‌لیفتی را تجربه کرد که البته این فیس‌لیفت پیش‌تر در سال ۲۰۲۳ با سیلفی در چین معرفی شده بود. به لطف این تغییرات، سنترا با عناصر ظاهری تیز و خطوط شارپ، در قیاس با دیگر سدان‌های کامپکت بازار خودروی جذابی به نظر می‌رسد. رینگ‌های ۱۷ اینچی سفارشی در این تیپ هم شیک و زیبا به نظر می‌رسند. سنترا SV به‌صورت استاندارد با صندلی‌های پارچه‌ای مشکی عرضه می‌شود ولی پکیج سفارشی ۲,۶۲۰ دلاری پریمیوم، داشبورد، رو دری‌ها و صندلی‌ها را با چرم کرمی واقعی می‌پوشاند و کابین خودرو را لوکس‌تر جلوه می‌دهد. همچنین صندلی راننده هم از تنظیم برقی شش جهته برخوردار است.

از صدای یکنواخت و کسل‌کنندهٔ موتور که به خاطر گیربکس CVT ایجاد می‌شود و همین‌طور کمی سروصدای جاده که بگذریم، کابین سنترا مکان راحتی برای پیمایش‌های طولانی خواهد بود. صندلی‌ها نرم هستند و حمایت خوبی از بدن دارند درحالی‌که برای هر پنج سرنشین فضای زیادی وجود خواهد داشت. نمایشگر لمسی ۸ اینچی خودرو به‌صورت استاندارد با اپل کارپلی و اندروید اتو همراه است و یک نمایشگر ۷ اینچی هم داخل صفحه آمپر برای نمایش عملکردهای مهم تعبیه شده است.

سنترا به‌صورت استاندارد از پکیج ایمنی Safety Shield 360 نیسان بهره می‌برد که شامل مواردی مثل ترمز اضطراری خودکار در جلو و عقب، سیستم پایش نقاط کور، هشدار ترافیک عقب و کروز کنترل می‌شود. متأسفانه اما نیسان سیستم ایمنی پیشرفته‌تر ProPilot خود که در محصولات جدیدتر و ارزان‌تری مثل کیکس وجود دارد را برای سنترا ارائه نمی‌کند. بااین‌حال، برای کسانی که خواهان یک خودروی مسافرتی بی‌دردسر هستند که مصرف سوخت عالی و قیمت مناسبی داشته باشد، سنترا یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود. البته این ماشین رانندگی هیجان‌انگیزی ندارد و در تیپ‌های SV و SR نسبت به چیزی که ارائه می‌کند کمی گران است ولی به‌طورکلی، آنچه را که باید یک سدان کامپکت انجام دهد به‌خوبی انجام می‌دهد.

مزایا

قیمت مناسب
مصرف سوخت پایین
ظاهر جذاب

معایب

سروصدای زیاد جاده
قیمت غیرقابل‌توجیه تیپ‌های بالایی
فرمان خیلی نرم

مشخصات فنی

Nissan Sentra 2025
پیشرانه۲ لیتری ۴ سیلندر
قدرت۱۴۹ اسب بخار
گشتاور۱۹۸ نیوتن متر
گیربکسCVT
محور محرکجلو
وزن۱۳۷۸ کیلوگرم
مصرف سوخت۶.۹ لیتر ترکیبی
حجم صندوق بار۴۰۵ لیتر
قیمت پایه۲۲,۷۳۰
قیمت تست‌شده۲۸,۰۳۵ دلار


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط