شنبه 08 دی 1403 - 05:07

کد خبر 748657

جمعه 07 دی 1403 - 12:53:11


نسخه نماینده مجلس برای جلوگیری از تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا


خانه ملت/ نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس گفت: آلودگی هوا و تعطیلی‌های مکرر مدارس، نه تنها به سلامت دانش‌آموزان آسیب می‌زند، بلکه روند آموزشی آنان را مختل کرده و زمینه‌ساز افت تحصیلی گسترده خواهد شد. در این راستا، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی و رویکردهای مبتنی بر اصول سند تحول باید تقویم آموزشی کشور را بازنگری و اصلاح کنیم.
 
فرشاد ابراهیم‌پور  در مورد آلودگی هوا و تعطیلی‌های مدارس، گفت: در شرایط کنونی، ما با سندروم تعطیلی‌های بی‌برنامه مدارس مواجه‌ایم که در تضاد با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار دارد. این سند بر اساس اصول علمی و مبتنی بر نیازهای امروز جامعه بر لزوم توسعه نظام آموزشی مبتنی بر عدالت، کیفیت و دسترسی برابر تأکید دارد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ادامه داد: بر اساس این اصول، باید تدابیری اندیشیده شود تا آلودگی هوا و تعطیلی‌های متوالی مدارس، مانع از تحقق اهداف آموزشی و تربیتی کشور نشود چرا که اگر این روند تداوم یابد، کشور با بحران‌های آموزشی و تحصیلی بی‌سابقه‌ای روبه‌رو خواهد شد.

ضرورت تغییر تقویم آموزشی برای حفظ کیفیت تحصیل و سلامت دانش‌آموزان

وی در ادامه بیان کرد: آلودگی هوا و تعطیلی‌های مکرر مدارس، نه تنها به سلامت دانش‌آموزان آسیب می‌زند، بلکه روند آموزشی آنان را مختل کرده و زمینه‌ساز افت تحصیلی گسترده خواهد شد. در این راستا، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی و رویکردهای مبتنی بر اصول سند تحول باید تقویم آموزشی کشور را بازنگری و اصلاح کنیم.

ابراهیم‌پور افزود: برای مقابله با این بحران، دو سناریو اصلی قابل بررسی است؛ نخست می‌توان مدارس را به جای خرداد، در تیرماه تعطیل کرد و یا در سناریوی دیگر، بازگشایی مدارس از اول شهریورماه باشد و تعطیلات زمستانی در دی‌ماه، هم‌زمان با اوج آلودگی هوا برقرار شود. این تغییرات نه تنها به کاهش اثرات آلودگی هوا کمک خواهد کرد، بلکه با اصول آموزشی سند تحول بنیادین نیز هم‌راستا خواهد بود.

آموزش، سلامت و عدالت؛ اولویت‌های سند تحول بنیادین
عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به عنوان نقشه راه نظام آموزشی کشور شناخته می‌شود، گفت: به صراحت بر ضرورت ارتقای کیفیت آموزش، فراهم آوردن شرایط عادلانه برای تمام دانش‌آموزان و تأمین سلامت جسمی و روانی آنان تأکید دارم. در این چارچوب، باید از ظرفیت‌های موجود برای طراحی تقویم آموزشی انعطاف‌پذیر و پاسخگو به شرایط مختلف استفاده کرد.

نماینده مردم ایذه، باغ‌ملک، صیدون و دزپارت در پایان یادآور شد: در صورتی که این تغییرات به‌طور جدی در تقویم آموزشی لحاظ نشود، بحران‌های جدی در عرصه آموزشی کشور اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در هفته‌های آینده این موضوع را به‌طور ویژه مورد بررسی قرار خواهد داد تا با رویکردی علمی و اجرایی، شرایط بهتری برای نظام آموزشی کشور فراهم آوریم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط