یکشنبه 09 دی 1403 - 02:54
پورشه ۹۱۱ ؛ روایت شاهکاری که هرگز از مد نمیافتد
/ پورشه ۹۱۱ یکی از جذابترین محصولات این شرکت آلمانی است که قدمت بسیار بالایی در صنعت خودرو دارد. در این مطلب تاریخچه این خودرو خواهیم پرداخت.
پورشه ۹۱۱، بیش از نیمقرن است که نماد مهندسی ناب آلمانی و طراحی ماندگار در صنعت خودروسازی محسوب میشود. این خودروی افسانهای نه تنها عملکرد فوقالعادهای را در جاده و پیست ارائه میدهد، بلکه بهعنوان یک اثر هنری، نسلهای مختلفی از علاقهمندان خودرو را به خود جذب کرده است. در طول دههها، پورشه ۹۱۱ به یکی از محبوبترین و ماندگارترین خودروهای اسپرت دنیا تبدیل شده است و همچنان به نوآوری و تکامل ادامه میدهد.
معرفی کلی پورشه ۹۱۱
شرکت پورشه در سال ۱۹۳۱ توسط فردیناند پورشه در شهر اشتوتگارت آلمان تأسیس شد و در سالهای ابتدایی تمرکز خود را بر طراحی خودروهای اسپرت و عملکردمحور قرار داد. یکی از اولین موفقیتهای این شرکت، تولید پورشه ۳۵۶ بود که توجه دوستداران خودروهای اسپرت را به خود جلب کرد. با این وجود، مدیران پورشه به این نتیجه رسیدند که بازار نیازمند محصولی پیشرفتهتر و مدرنتر است. در همین راستا، پورشه ۹۱۱ در دهه ۶۰ میلادی با هدف جانشینی مدل ۳۵۶ و ایجاد انقلابی در خودروهای اسپرت معرفی شد.
یکی از داستانهای جالب درباره پورشه ۹۱۱، به نامگذاری آن بازمیگردد. در ابتدا، این خودرو با کد ۹۰۱ طراحی و معرفی شد. اما شرکت پژو، به دلیل ثبت نامهایی با قالب “عدد + صفر + عدد”، اجازه استفاده از این نام را نداد. بنابراین، پورشه به سرعت عدد وسط را تغییر داد و این خودرو را با نام ۹۱۱ وارد بازار کرد؛ عددی که بعدها به یک نماد جاودانه در دنیای خودرو تبدیل شد.
مهندسی و طراحی پورشه ۹۱۱ توسط تیمی از متخصصان و مهندسان توانمند به سرانجام رسید. فردیناند “باتزی” پورشه، نوه بنیانگذار پورشه، نقش اصلی در طراحی این خودرو داشت و با همکاری اروین کومندا، طراحی بدنه این شاهکار را به پایان رساندند. نکته برجسته این طراحی، استفاده از موتور ۶ سیلندر باکسر و موتورعقب بودن که به یکی از مشخصههای همیشگی پورشه ۹۱۱ تبدیل شد. ایده اولیه تیم طراحی این بود که خودرویی خلق کنند که نهتنها در مسابقات و پیستها عملکرد درخشانی داشته باشد، بلکه بتواند برای رانندگی روزمره نیز مورد استفاده قرار گیرد. همین فلسفه طراحی، پورشه ۹۱۱ را به خودرویی منحصربهفرد و ماندگار تبدیل کرده است.
نسلهای پورشه ۹۱۱
پورشه ۹۱۱ از زمان معرفی در سال ۱۹۶۴ تاکنون هشت نسل مختلف را پشت سر گذاشته است. هر نسل نهتنها از نظر طراحی و عملکرد بهبود یافته، بلکه فناوریهای نوینی را به دنیای خودروهای اسپرت معرفی کرده است. در ادامه به بررسی دقیق و جزئی نسلهای مختلف این خودروی افسانهای میپردازیم:
نسل اول (۱۹۶۴-۱۹۷۳) – پورشه کلاسیک
نسل اول پورشه ۹۱۱، که ابتدا با کد ۹۰۱ شناخته میشد، در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال ۱۹۶۳ رونمایی و از سال ۱۹۶۴ به بازار عرضه شد. طراحی بدنه این خودرو و فرم منحنی ماندگار آن به یکی از شناسههای همیشگی ۹۱۱ تبدیل شد. در این نسل، موتور ۶ سیلندر باکسر ۲ لیتری در قسمت عقب خودرو نصب شد که ۱۳۰ اسببخار قدرت تولید میکرد.
مدلهای مختلفی در این نسل عرضه شدند، از جمله ۹۱۱ S با ۱۶۰ اسببخار قدرت و مدل ۹۱۱ Targa که با سقف نیمهباز و میله محافظ به بازار آمد و توجه علاقهمندان به خودروهای اسپرت روباز را جلب کرد. در سالهای پایانی این نسل، حجم موتور به ۲.۴ لیتر افزایش یافت تا قدرت بیشتری ارائه دهد.
تا پایان تولید نسل اول در سال ۱۹۷۳، پورشه بیش از ۱۱۱ هزار دستگاه از این مدل را به فروش رساند که موفقیتی چشمگیر برای این شرکت محسوب میشد.
نسل دوم (۱۹۷۳-۱۹۸۹) – سری G
نسل دوم که به G-series معروف است، در سال ۱۹۷۳ معرفی شد و تا سال ۱۹۸۹ تولید آن ادامه داشت. این نسل تغییرات ظاهری مهمی داشت، از جمله سپرهای جدید با قابلیت جذب ضربه که برای رعایت استانداردهای ایمنی ایالات متحده طراحی شده بودند. داخل کابین نیز ایربگ برای راننده و سرنشین بهعنوان یک آپشن جدید ارائه شد.
از نظر فنی، حجم موتور افزایش یافت و نسخههای Carrera 3.2 در سال ۱۹۸۴ با موتور ۳.۲ لیتری ۲۳۱ اسببخاری به بازار آمدند. یکی از نقاط عطف این نسل، معرفی مدل ۹۱۱ Turbo با کد ۹۳۰ در سال ۱۹۷۵ بود. این خودرو با موتور ۳ لیتری توربوشارژ ۲۶۰ اسببخاری تولید شد که بعدها به ۳.۳ لیتر و ۳۰۰ اسببخار ارتقا یافت و به یکی از سریعترین خودروهای اسپرت زمان خود تبدیل شد.
در مجموع، پورشه توانست بیش از ۱۹۶ هزار دستگاه از این نسل را به فروش برساند و جایگاه خود را بهعنوان تولیدکنندهای پیشرو در بازار خودروهای اسپرت تثبیت کند.
نسل سوم (۱۹۸۹-۱۹۹۴) – کد ۹۶۴
نسل سوم پورشه ۹۱۱ با کد ۹۶۴ در سال ۱۹۸۹ معرفی شد و تغییرات اساسی در زیرساختهای خودرو ایجاد کرد. طراحی بدنه همچنان به اصالت ۹۱۱ وفادار ماند، اما خطوط آن مدرنتر شد و سپرهای یکپارچه و چراغهای بهبودیافته به خودرو ظاهری تازه بخشیدند.
از نظر فنی، موتور ۳.۶ لیتری این نسل قدرت ۲۵۰ اسببخار تولید میکرد و عملکرد چشمگیری داشت. برای نخستین بار، سیستم چهار چرخ محرک (AWD) در مدل Carrera 4 معرفی شد. علاوه بر این، پورشه از فناوریهای مدرنی مانند سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، فرمان هیدرولیک و سیستم تعلیق جدید بهره گرفت.
نسخه ۹۱۱ Turbo در این نسل نیز عرضه شد و توانست به یکی از نمادهای عملکرد بالا در بین خودروهای اسپرت تبدیل شود.
نسل چهارم (۱۹۹۴-۱۹۹۸) – کد ۹۹۳
نسل چهارم با کد ۹۹۳ یکی از محبوبترین و ماندگارترین نسلهای پورشه ۹۱۱ به شمار میرود. طراحی بدنه در این نسل مدرنتر و آیرودینامیکتر شد و چراغهای جلو از حالت عمودی به فرم زاویهدار تغییر کردند.
موتور ۳.۶ لیتری این نسل با بهبودهای فنی قادر بود تا ۲۷۲ اسببخار قدرت تولید کند که در مدلهای بعدی به ۲۸۵ اسببخار ارتقا یافت. یکی از نکات مهم در این نسل، معرفی جعبهدنده تیپترونیک بود که امکان تعویض دنده بهصورت خودکار و دستی را فراهم میکرد.
این نسل آخرین نسل پورشه ۹۱۱ با موتور هواخنک بود و به همین دلیل در بین علاقهمندان به پورشه جایگاه ویژهای دارد.
نسل پنجم (۱۹۹۹-۲۰۰۴) – کد ۹۹۶
نسل پنجم با کد ۹۹۶، یک تحول بزرگ در تاریخ پورشه ۹۱۱ محسوب میشود. این نسل اولین ۹۱۱ با موتور آبخنک بود که تغییر مهمی در عملکرد و دوام خودرو ایجاد کرد. طراحی بدنه بهطور کامل تغییر کرد و چراغهای جلو به شکل “تخممرغی” طراحی شدند که برای برخی طرفداران بحثبرانگیز بود.
موتور ۳.۴ لیتری این نسل در مدلهای ابتدایی قدرت ۳۰۰ اسببخار تولید میکرد که بعدها به ۳.۶ لیتر و ۳۲۰ اسببخار ارتقا یافت. نسخه ۹۱۱ Turbo در این نسل با موتور ۴۲۰ اسببخاری و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در کمتر از ۴ ثانیه به یکی از سریعترین خودروهای اسپرت زمان خود تبدیل شد.
در انیمیشن ماشینها (Cars)، شخصیتی به نام “سالین” که یک پورشه ۹۱۱ است، حضور دارد،طراحی شخصیت سالین دقیقاً بر اساس این نسل از پورشه انجام شده است.
نسل ششم (۲۰۰۵-۲۰۱۲) – کد ۹۹۷
نسل ششم پورشه ۹۱۱ با کد ۹۹۷ در سال ۲۰۰۵ معرفی شد و طراحی آن به فرم کلاسیکتر و محبوبتر بازگشت. موتورهای این نسل از نظر قدرت و راندمان بهبود یافتند و در نسخههای Carrera قدرتی بین ۳۲۵ تا ۳۵۵ اسببخار ارائه کردند.
مدل Turbo در این نسل با موتور ۳.۶ لیتری توربوشارژ به قدرت ۴۸۰ اسببخار رسید و مدل GT2 RS نیز با ۶۲۰ اسببخار توانست سریعترین نسخه ۹۱۱ در زمان خود باشد.خیلی از ما تجربه رانندگی با این نسل را داریم اما نه در دنیایی واقعی در بازی GTA V.
نسل هفتم (۲۰۱۲-۲۰۱۹) – کد ۹۹۱
نسل هفتم با کد ۹۹۱ یک گام بزرگ در طراحی و فناوری پورشه بود. وزن خودرو کاهش یافت و موتورهای بهینهسازیشده عملکرد بهتری ارائه دادند. مدل Carrera S در این نسل با موتور ۳.۸ لیتری توان ۴۰۰ اسببخار تولید میکرد.
مدلهای Turbo و GT3 در این نسل به سطح جدیدی از سرعت و عملکرد رسیدند و فناوریهایی مانند سیستم فرماندهی چرخهای عقب معرفی شدند.
نسل هشتم (۲۰۱۹-تاکنون) – کد ۹۹۲
نسل هشتم با کد ۹۹۲، آخرین و پیشرفتهترین نسل پورشه ۹۱۱ تا امروز است. طراحی آن همچنان وفادار به اصالت ۹۱۱ است اما خطوط مدرنتر و چراغهای LED جذابیت بیشتری به خودرو بخشیدهاند. موتورهای این نسل با بهینهسازیهای صورتگرفته توان بیشتری ارائه میدهند؛ برای مثال، مدل Carrera S قدرت ۴۴۴ اسببخار دارد.
فناوریهای مدرن مانند سیستمهای کمکی راننده و قابلیتهای اتصال هوشمند در این نسل به کار گرفته شدهاند تا پورشه ۹۱۱ همچنان در اوج بماند.
رکوردهای پورشه ۹۱۱
_ سریعترین خودروی تولید انبوه در پیست نوربرگرینگ با مدل ۹۱۱ GT2 RS.
_ بیشترین تولید برای یک خودروی اسپرت با بیش از یک میلیون دستگاه تا سال ۲۰۱۷.
_ رکورد ۲۰ بار قهرمانی در مسابقات لومان با مدلهای مختلف ۹۱۱.
_ حضور موفق در رالی مونتکارلو با مدل ۹۱۱ در دهه ۷۰ میلادی.
_ کسب عنوان بهترین خودروی اسپرت تاریخ در نظرسنجیهای مختلف خودرویی.
۵ جمله معروف درباره پورشه ۹۱۱
_ جرمی کلارکسون: “پورشه ۹۱۱ تنها خودرویی است که با گذر زمان بهتر و بهتر شده است.”
_ والتر رول (راننده افسانهای رالی): “۹۱۱ ترکیبی از هنر و مهندسی است.”
_ فری پورشه (بنیانگذار پورشه): “ما به دنبال کامل کردن یک ایده بودیم، نه فقط ساخت یک خودرو.”
_ جیمز می: “هیچ خودروی اسپرتی به اندازه ۹۱۱ نمیتواند شما را درگیر کند.”
_ فرانک اشتفنسون (طراح خودرو): “۹۱۱ همیشه استانداردی برای دیگر خودروها بوده است.”
۳ مدل خاص پورشه ۹۱۱
پورشه ۹۱۱ Carrera RS 2.7 (۱۹۷۳) – معروف به “دم اردکی”، یکی از اولین مدلهای اسپرت خالص پورشه.
پورشه ۹۱۱ GT3 RS – خودرویی برای عاشقان سرعت و پیست.
پورشه ۹۱۱ Turbo S (نسل ۹۹۲) – ترکیبی از لوکس بودن و عملکرد خارقالعاده.
پورشه ۹۱۱ نهتنها یک خودرو، بلکه نمادی از تکامل، نوآوری و عشق به رانندگی است. هر نسل از این خودرو داستانی برای گفتن دارد و بهعنوان یکی از ماندگارترین خودروهای اسپرت دنیا، همچنان به درخشش خود ادامه میدهد.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
واکنش وکیل ترزیچ به شایعه مذاکره پرسپولیس!
-
پاشنه آشیل دولت ترامپ در مواجهه با ایران؟
-
ابهامات شورای عالی امنیت ملی
-
یک بازی لیگ احتمالا پشت درهای بسته!
-
هدف ترکیه در زمین سوریه
-
خلاصه بازی امپولی 1 - جنوا 2
-
از مخالفت همتی با حذف ارز ترجیحی تا طرفداری از نرخ ارز آزاد!
-
اعدام کنید ولی پنهانی، مبادا تصاویر کشتارها منتشر شود
-
دلبری از وزیر تورمساز یا دلالی برای باخت در قمار مذاکره؟!
-
کیهان: اصحاب یأس و ناامیدی دست از سر رئیسجمهور بردارند!
-
پاسخ باستونی به پیشنهادهای بزرگ؛ فقط اینتر!
-
روی پاس لوکمن؛ لاتزیو ۱-۱ آتالانتا
-
شایعه بزرگ قایدی از ایران به یونان رسید!
-
شوت 3 امتیازی و زیبای دنی اولمو به داخل سبد از وسط سالن بسکتبال
-
لذت فوتبال با تماشای زوج طلایی مسی و ریکلمه در خط حمله آرژانتین
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
نوسان نرخ ارز در بازار غیررسمی
شنبه 08 دی 1403 - 22:38:54
پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ دی ۱۴۰۳
شنبه 08 دی 1403 - 22:10:00
ارزش معاملات خرد اوج گرفت؛ آخرین وضعیت بازار سرمایه در روزی که گذشت
شنبه 08 دی 1403 - 22:20:00
تحلیل اکوایران از دامنه نوسان بورس و تغییرات هیجانی
شنبه 08 دی 1403 - 22:00:00
کاهش قیمت، از بازار مرغ به تخم مرغ رسید
شنبه 08 دی 1403 - 21:40:35