چهارشنبه 12 دی 1403 - 06:35

کد خبر 750857

دوشنبه 10 دی 1403 - 15:01:00


آشنایی با فراری F80/ ابر خودرو 3.9 میلیون دلاری ایتالیایی، پا به میدان گذاشت


خودرو نویس/ خودروساز ایتالیایی، فراری F80 را که پیش از این با کد F250 شناخته می‌شد، وارد بازار می‌کند تا بازی ابرخودروها را به سطح جدیدی ببرد.

در این محصول دیگر خبری از موتور V12 کلاسیک نیست، بلکه جای آن را یک موتور هیبریدی V6 توربوی دوقلو گرفته است که با قدرت وحشیانه ۱۱۸۴ اسب بخار، عملکردی فوق‌العاده را ارائه می‌دهد و از تکنولوژی‌هایی بهره می‌برد که می‌تواند مهندسان ناسا را شگفت‌زده کند!

علاقه‌مندان به موتورهای کلاسیک ممکن است از حذف موتور V12 تنفس طبیعی ناراضی باشند، اما موتور V6 فراری F80، ریشه‌ای قدرتمند و تاریخی دارد؛ چرا که از لحاظ ساختاری نزدیک به موتوری است که فراری 499P را به پیروزی‌های پی‌در‌پی در مسابقات له‌مانس رساند. این خودرو در ۲.۱۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن نیز «بیش از ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت» اعلام شده است.

با توجه به این‌ که معرفی فراری F80 یک رویداد مهم محسوب می‌شود که مشابه آن ممکن است فقط یک بار در هر دهه رخ دهد و این مدل، پرچم‌دار فراری برای سال‌های آینده خواهد بود، فناوری‌های فراوانی در آن به کار رفته‌ است.

تا جایی که بیانیه مطبوعاتی آن نزدیک به هفت هزار کلمه است تا تمام ابعاد این ابرخودروی هیبریدی آشکار شود. البته در این مطلب، نوآوری‌های کلیدی و اساسی از مباحث تبلیغاتی جدا شده و در ادامه، ۱۰ ویژگی و برتری کلیدی که باید درباره فراری F80 بدانید را جمع‌آوری کرده‌ایم.

انقراض موتور 12 سیلندر فراری
سه هایپرکار آخر فراری یعنی مدل‌های فراری انزو، فراری لافراری و فراری F50 همگی به موتورهای V12 مجهز بودند، اما فراری F80 تعداد سیلندرهای آن را به نصف کاهش داده است. پیشرانه F163CF  یک موتور V6 با زاویه ۱۲۰ درجه است که شباهت نزدیکی به موتور مدل‌های 296 GTB و 499P دارد.

البته به جای ۶۵۴ اسب بخار که موتور احتراقی مدل 296 تولید می‌کند، بخش احتراقی فراری F80 بدون افزایش وزن، قدرت ۸۸۸ اسب بخار را ارائه می‌دهد و گشتاور از ۷۴۰ نیوتن‌متر به ۸۵۰ نیوتن‌متر افزایش یافته است. فراموش نکنید که این فقط قدرت خروجی موتور احتراقی است و خروجی ترکیبی خودرو شامل قدرت هیبریدی نیز می‌شود.

فراری 296 GTB دیفرانسیل‌عقب تنها یک موتور الکتریکی دارد، اما فراری F80 از پیکربندی سه‌موتوره‌ای مشابه مدل فراری SF90 بهره می‌برد. دو موتور در قسمت جلوی خودرو حداکثر ۲۸۲ اسب بخار به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهند و امکان اجرای عملکرد تقسیم گشتاور را فراهم می‌کنند.

فراری اعلام کرده است که این تنظیم با ۶۱.۵ کیلوگرم افزایش وزن همراه است که ۱۴ کیلوگرم سبک‌تر از مدل SF90 است. موتور سوم نیز ۸۰ اسب بخار به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند، اما با بازیابی انرژی ترمز می‌تواند به ۹۴ اسب بخار دست یابد.

افزودن این قدرت هیبریدی به فراری F80 در مجموع قدرتی معادل ۱۱۸۴ اسب بخار می‌دهد که در مقایسه با ۸۱۹ اسب بخار مدل 296، توانایی فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورد و فراری F80 را به اولین هایپرکار چهارچرخ محرک فراری تبدیل می‌کند. اما با وجود دسترسی به این حجم از انرژی الکتریکی، فراری F80 فاقد حالت رانندگی تمام‌الکتریکی (EV Mode) است.

فراری افزایش قدرت پیشرانه F80 را به گونه‌ای طراحی کرده است که حسی مشابه موتورهای تنفس طبیعی ایجاد کند، اما بخش هوشمندانه این فناوری، بهینه‌سازی تقویت (Boost Optimization) نام دارد.

هنگامی که این حالت فعال می‌شود، راننده یک دور شناسایی در پیست انتخابی خود می‌زند و فراری F80 پیچ‌ها و مسیرهای مستقیم را ثبت و محاسبه می‌کند که در کدام نقاط، تقویت عملکرد می‌تواند مفید باشد تا در دور بعدی به ‌طور خودکار این افزایش قدرت را اعمال کند.

فراری F80، تنها محصول فراری با شاسی فیبرکربن
بر خلاف مکلارن که در تمام خودروهای خود از شاسی فیبر کربنی استفاده می‌کند (حتی در مدل‌های پایه مانند Artura) فراری برای خودروهای جاده‌ای مجموعه خود به آلومینیوم پایبند است و فناوری کامپوزیت را برای خودروهای برجسته مانند مدل F80 نگه داشته است. البته فراری در این خودرو نیز از آلومینیوم که توانایی جذب انرژی بهتری دارد در زیرشاسی‌های جلو و عقب استفاده کرده است.

بارها طراحی بخش جلویی فراری F80 با الهام از قسمت سیاه‌رنگ «ویزور» خودروهای دایتونا را دیده‌ایم. این طراحی در مدل شاسی‌بلند Purosangue و همچنین مدل محدود Daytona SP نیز به‌کار رفته و اکنون دوباره در جدیدترین هایپرکار مارانلو حضور دارد.

فراری می‌گوید طراحی F80 نشانه‌هایی از مسیر آینده زبان طراحی این برند را ارائه می‌دهد، بنابراین ممکن است نوار سیاه رنگ آن به یک نشان مخصوص برای برند در آینده تبدیل شود. البته مدل فراری 365 GTB/4 Daytona تنها فراری کلاسیکی نیست که مدیر طراحی یعنی فلاویو مانزونی و تیمش از آن الهام گرفته‌اند؛ گلگیرهای جلویی چهارگوش این خودرو نیز کاملا از مدل فراری F40 قرض گرفته شده‌اند.

لذت رانندگی بی‌نظیر به کمک قوانین فیزیک!
پورشه ۹۱۱ GT3 RS در سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت، نیروی روبه پایین قابل توجهی به مقدار ۸۶۰ کیلوگرم ایجاد می‌کند. این خودرو فشار آیرودینامیکی فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌سازد، اما در برابر فراری F80 به نظر می‌رسد که هر لحظه ممکن است عقب بی‌افتد.

محصول جدید فراری با نیروی آیرودینامیکی بی‌نظیر ۱۰۰۰ کیلوگرم و آن هم در سرعت تنها ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت وارد میدان می‌شود. این دستاورد با ترکیبی از مدیریت جریان هوا از طریق بخش جلویی و دیفیوزر عقب و همچنین با تنظیم بال عقب فعال به دست آمده است.

احتمالا این حس را می‌شناسید که زمانی در حین رانندگی، به قدری در یک جاده خوب غرق می‌شوید که کاملا فراموش می‌کنید کسی در کنار شما نشسته است. فراری F80 به گونه‌ای طراحی شده است که از لحظه‌ای که پشت فرمان می‌نشینید این حس را به شما منتقل کند.

در حالی که صندلی راننده به رنگ قرمز و قابل تنظیم است، صندلی مسافر کمی عقب‌تر قرار گرفته است (که به کابین باریک‌تری منجر می‌شود) و با رنگ‌های ملایم مشابه بقیه فضای داخلی پوشانده شده است. به این معنی که فراری F80 بیشتر شبیه به یک خودروی تک‌نفره به نظر می‌رسد.

فراری این طراحی را «+۱» نامیده و حتی کنسول را به قدری به سمت راننده زاویه داده است که مسافر به سختی می‌تواند به راحتی کنترل‌های دیجیتال گرم‌کن یا دکمه تغییر دنده‌ای که دوباره به شفت‌های کلاسیک با درگاه باز اشاره دارد، نگاه کند. اما مانند مدل 296، فراری F80 نیز نیازمند یک دسته دنده کروم بزرگ است.

تنها طراحی خارجی فراری F80 نیست که در مدل‌های آینده و مقرون‌به‌صرفه‌تر فراری مشاهده خواهیم کرد. فرمان این خودرو نیز به سایر مدل‌ها منتقل خواهد شد و این خبر خوبی است؛ زیرا این فرمان دارای دکمه‌های فیزیکی قدیمی به جای نوع حساس به لمس و آزاردهنده‌ای است که در مدل‌های SF90 و 296 به کار رفته است.

وجه اشتراک فراری F80 با دیگر محصولات فراری
فراری F80 ممکن است موتور خود را با فراری 296 به اشتراک بگذارد، اما این شاسی‌بلند چهار نفره یعنی فراری Purosangue است که در تنظیمات سیستم تعلیق به F80 کمک می‌کند. شما در مدل Purosangue نمی‌توانید دامپرهای پیشرانه‌ای شبیه به خودروهای مسابقه یا بازوهای ویش‌بن سه‌بعدی چاپ‌شده را پیدا کنید، اما هر دو خودرو به جای میله‌های ضد چرخش سنتی از چهار موتور الکتریکی ۴۸ ولتی استفاده می‌کنند که بدنه را در هنگام پیچیدن صاف نگه می‌دارند تا اثرات جابه‌جایی وزن را به حداقل برسانند.

فراری همچنین با برند Brembo همکاری کرده است تا ترمزهای کربنی نسل بعدی CCM-R Plus را توسعه دهد که ادعا می‌شود دو برابر قدرت مکانیکی و ۳۰۰ درصد بهتر از ترمزهای کربنی قدیمی، هدایت حرارتی دارند.

قیمت فراری F80
قیمت فراری F80 حدود ۳.۹ میلیون دلار اعلام شده است، اما به وضوح در جهان علاقه‌مندان زیادی وجود دارند که حاضرند چنین مبلغی را پرداخت کنند؛ زیرا فراری اعلام کرده است که تنها ۷۹۹ دستگاه از این خودرو را تولید خواهد کرد.

این تعداد در مقایسه با ۴۹۹ دستگاه مدل فراری لافراری، کمی سخاوتمندانه‌تر به نظر می‌رسد. میزان تقاضا در مورد چند مدل قبلی فراری به شدت زیاد و بیشتر از عرضه بود، بنابراین به نظر می‌رسد فراری تصمیم گرفته است تا از این تقاضا نهایت بهره را ببرد. هرچند مارانلو تایید نکرده که فراری F80 نیز نسخه Aperta Spider در پی خواهد داشت یا خیر، اما به نظر می‌رسد دیر یا زود عرضه این نسخه نیز اعلام شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط