جمعه 14 دی 1403 - 08:34

کد خبر 753339

چهارشنبه 12 دی 1403 - 15:01:00


آشنایی با دی اس No8/ پرچمدار تمام الکتریکی فرانسوی


خودرو نویس/ دی اس No8 یک مدل کراس‌اوور و پرچمدار کاملا الکتریکی این برند فرانسوی است که می‌خواهد با شاسی‌بلندهای دیگر رقابت کند.

این محصول با بدنه آیرودینامیک و کابین فناوری‌محور خود، یک استراتژی نام‌گذاری جدید برای دی اس معرفی می‌کند.

برند لوکس فرانسوی گروه استلانتیس یعنی دی اس مدل DS N°8 را معرفی کرد که یک کراس‌اوور سریع کاملا الکتریکی است و جهت‌گیری جدید این برند را به نمایش می‌گذارد. البته نام این مدل به عنوان DS No8 نیز مطرح شده اما گزینه اول، کمی جذابیت فرانسوی نیز به آن اضافه می‌کند.

این مدل پرچمدار، همچنین اولین مدل تولیدی برند است که از معماری STLA Medium استلانتیس استفاده می‌کند.

ظاهری چشم‌نواز و با اصالت فرانسوی در دی ‌اس No8
طراحی خارجی دی ‌اس No8 به شدت از مدل مفهومی DS Aero Sport Lounge که اولین بار در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد، الهام گرفته و بر روی آیرودینامیک تاکید دارد. خط سقف این خودرو براق است و بدنه آن به طور دقیقی تنظیم شده است تا ضریب درگ فقط ۰.۲۴ را بدست آورد که نه تنها بهره‌وری را افزایش می‌دهد بلکه دامنه رانندگی را نیز گسترش خواهد داد.

در نمای جلو، ویژگی برجسته دی ‌اس No8 جلوپنجره کاملا پوشیده با پس‌زمینه روشن و آرم DS است. چراغ‌های باریک DS Pixel Vision با چراغ‌های روشنایی روز تند و تیز که به سمت سپر امتداد می‌یابند، ترکیب شده و حس و حال مشابه برخی محصولات پژو را به نمایش می‌گذارند.

شکل آن‌ها توسط چراغ‌های عقب بازتاب شده است و ظاهر نوری جدیدی برای این برند ایجاد می‌کند. عنصر متمایز دیگر، ستون‌های C با شیب تند است که به یک اسپویلر عقب یکپارچه منتهی می‌شود.

ظاهر دو رنگ توسعه یافته با پوشش رنگی سیاه جذاب در بخش بالایی بدنه با پلاستیک‌های لطیف در پایین تکمیل می‌شود. جزییات برجسته دیگر شامل چرخ‌های آلیاژی ۲۱ اینچی مدل پیشرفته، دستگیره‌های درب هم‌سطح و نشان N°8 بر روی درب عقب است.

دی‌ اس No8 دارای طول ۴.۸۲ متر، عرض ۱.۹۰ متر و ارتفاع ۱.۵۸ متر است و فاصله بین محورهای آن به ۲.۹۰ متر می‌‌رسد. بدین ترتیب، این مدل از کراس‌اوورهای دیگر فرانسوی مثل پژو 408 و سیتروئن C5 X ا(ز برندهای هم‌خانواده استلانتیس) طولانی‌تر است. با این حال، ارتفاع آن ۱۲ سانتی‌متر کوتاه‌تر از سدان سنتی‌تر برند یعنی DS 9 است.

کابینی باکیفیت و مجهز به فناوری‌های روز در دی اس No8
کابین و فضای داخلی دی ‌اس No8 بسیار مرغوب و ساخته شده از مواد باکیفیت و فناوری‌های روز است. پنل ابزار دیجیتالی 10.25 اینچی پشت فرمان چهار شاخه قرار گرفته است که توسط یک صفحه نمایش لمسی اطلاعات و سرگرمی عریض 16 اینچی در وسط داشبورد و یک هدآپ دیسپلی با فناوری واقعیت افزوده (AR HUD) همراهی می‌شود.

کنسول مرکزی دو طبقه معلق با عناصر گرافیکی پس‌زمینه الهام‌گرفته از ستاره و سوییچ‌های کریستالی، انگار مستقیما از برخی کانسپت‌های دی اس قرض گرفته شده‌اند. علاوه بر این، طراحان برند نورپردازی محیطی را برای تاکید بیشتر بر تزیینات داشبورد که به ‌صورت یکپارچه با پنل‌های درب ادغام شده‌اند، یکپارچه کرده‌اند. در این پنل‌ها، چند بلندگو از ۱۴ بلندگوی سیستم صوتی Electra 3D جای گرفته‌اند.

صندلی‌های تقویت‌شده با هدف ارائه بیشترین راحتی، طراحی شده‌اند و دارای قابلیت‌های ماساژ، خنک‌کنندگی و گرم‌کنندگی برای مسافران جلویی هستند و از یک گرم‌کن گردن نیز بهره می‌برند. به گفته این خودروساز فرانسوی، فضای زیادی برای مسافران عقب وجود دارد که آن‌ها نیز از صندلی‌های خنک‌کننده و گرم‌کننده بهره‌مند می‌شوند.

گزینه‌های روکش صندلی شامل چرم آلکانترا و چرم ناپا با دانه کامل است که از مواد بازیافتی تولید می‌شوند. سقف شیشه‌ای پانورامیک موجود دارای شیشه لمینت و مادون قرمز است، در حالی که صندوق عقب از ظرفیت قابل توجه ۶۲۰ لیتری بهره می‌برد.

سیستم تعلیق خاص دی اس شامل سیستم دمپینگ متغیر استاندارد است. دوربین با کمک حسگرهای ارتفاع و شتاب‌سنج‌ها، جاده را اسکن و راحتی و کنترل بهینه را تضمین می‌کند. این شرکت همچنین بر عایق‌بندی صوتی تاکید زیادی داشته و از مواد فوق‌جاذب و شیشه‌های لمینت دوبل برای یک رانندگی ساکت استفاده کرده است.

در نهایت نیز می‌توان به سیستم کمک‌رانندگی سطح دو این خودرو اشاره کرد که برای صاحبان دی ‌اس No8، برخی قابلیت‌های نیمه‌خودران را به ارمغان می‌آورد.

مشخصات فنی دی اس No8؛ قدرت الکتریکی و زیرساخت انحصاری
دی ‌اس No8 از زیرساخت STLA Medium بهره می‌برد که پیش از این، در دیگر محصولات گروه استلانتیس مانند پژو ۳۰۰۸/۵۰۰۸ و اوپل گرندلند نیز از آن استفاده شده بود و محصول آتی سیتروئن یعنی سیتروئن C5 Aircross نیز قرار است به آن مجهز شود.

با این حال، برخلاف شاسی‌بلندهای ذکر شده که به صورت هیبریدی ملایم و پلاگین هیبریدی نیز در دسترس هستند، دی ‌اس No8 به صورت انحصاری با پیشرانه‌های تمام‌الکتریکی عرضه خواهد شد. این موضوع برای مدل لانچیا گاما که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۶ به عنوان مدل هم‌خانواده دی‌اس No8 معرفی شود نیز صدق می‌کند.

نسخه‌های دیفرانسیل جلو دی ‌اس No8 با یک موتور الکتریکی که ۲۲۷ اسب بخار (۱۶۹ کیلووات) یا ۲۴۲ اسب بخار (۱۸۰ کیلووات) تولید می‌کند، قدرت می‌گیرند. همچنین، یک عملکرد تقویت موقت نیز وجود دارد که ۳۰ اسب بخار (۲۲ کیلووات) بیشتر را در اختیار راننده می‌گذارد.

نسخه چهار چرخ محرک قدرتمندتر شامل دو موتور الکتریکی است که قدرت خروجی ترکیبی خودرو را به ۳۴۵ اسب بخار (۲۵۷ کیلووات) یا تا ۳۷۰ اسب بخار (۲۷۶ کیلووات) با عملکرد تقویت فعال شده می‌رسانند. این مدل می‌تواند شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۵.۴ ثانیه طی کند. مستقل از پیشرانه، حداکثر سرعت به ۱۹۰ کیلومتر در ساعت محدود می‌شود.

گزینه‌های باتری شامل واحدهای ۷۴ کیلووات ساعتی و ۹۷.۲ کیلووات ساعتی است که به ترتیب، مسافت قابل پیمایش تا ۵۷۲ کیلومتر و ۷۵۰ کیلومتر را ارائه می‌دهند، البته نسخه AWD می‌تواند نهایتا تا ۶۸۶ کیلومتر را طی کند. باتری‌های ۴۰۰ ولت با شارژ سریع تا ۲۰۰ کیلووات DC سازگار هستند و با استفاده از این فناوری، شارژ ۲۰ تا ۸۰ درصد باتری تنها در ۲۷ دقیقه انجام می‌شود.

دی‌اس امیدوار است که صاحبان این مدل، حداقل ۹۰ درصد از فرآیند شارژ را یا در خانه یا در محل کار انجام دهند و به همین خاطر است که آن‌ها، شارژر خانگی را به عنوان گزینه استاندارد برای دی ‌اس No8 در نظر گرفته‌اند.

طبق اطلاعات منتشرشده، دی ‌اس No8 اواسط سال ۲۰۲۵ در اروپا عرضه خواهد شد. انتظار می‌رود قیمت‌گذاری و سایر جزییات خودرو نیز با نزدیک شدن به زمان عرضه منتشر شوند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط