دوشنبه 17 دی 1403 - 14:22

کد خبر 758086

یک‌شنبه 16 دی 1403 - 08:01:00


نقد و بررسی طراحی نیسان کیکس؛ کاراکتری اقتصادی با چاشنی اسپرت


/ کراس اوور کیکس یکی از وارداتی های جدید بازار است که قیمتی نسبتا اقتصادی دارد و ما در این مطلب بررسی طراحی نیسان کیکس را انجام داده ایم.

زمانی که نیسان از کراس اوور قشقایی رونمایی کرد، احتمالا فکرش را هم نمی کرد که با معرفی سگمنت کراس اوور «Crossover»، پایه گذار یکی از مهمترین و پرطرفدارترین کلاس های خودرویی در جهان خواهد شد. کلاسی که اکنون توانسته با تنوعی بالا، به انتخاب اول بسیاری از خریداران تبدیل شود.از طرف دیگر، علاوه بر قشقایی، این خودروساز ژاپنی، در این کلاس که خود پایه گذار آن بوده در این سال ها بسیار فعال و موفق عمل کرده است و با معرفی مدل هایی مانند جوک و کیکس توانسته سهم خوبی از بازار را تصاحب کند.

فارغ از اینکه کراس اوور های نیسان در بازار چقدر موفق بوده اند، سبک طراحی و استایل ظاهری آن ها نیز همواره مورد توجه بوده است. بخصوص مدل جوک که با طراحی خاص، متفاوت و البته به عقیده بسیاری زشت خود در نسل اول، اما توجه بسیاری را به خود جلب کرد و توانست در کنار موفقیت در فروش، نامش را بعنوان یکی از خاص ترین محصولات نیسان در تاریخ این‌ شرکت به ثبت برساند.

با این حال همین طراحی عجیب و مورد انتقاد نسل اول جوک، نیسان را بر ان داشت تا محصولی را در همین کلاس، اما با طراحی منطقی و به اصطلاح قابل هضم تر را تولید و روانه بازار کند که حاصل این تفکر، طراحی کراس اووری بود به نام کیکس «Kicks».

البته کیکس نسخه تولیدی کانسپتی با همین نام است که در سایت برزیل نیسان طراحی شد و نخستین بار در سال ۲۰۱۴ و در نمایشگاه بین المللی سائوپائولو به نمایش درآمد. با این حال و هر چند دیر، اما این کراس اوور کامپکت نیسان قرار است در دور جدید واردات توسط نامی خودرو به بازار عرضه شود که در ادامه طراحی آن را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

طراحی نیسان کیکس در نمای بیرونی
در همین ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که نیسان کیکس عرضه شده در بازار ایران، در واقع نسخه فیس لیفت شده نسل اول آن است که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و به تازگی نیسان از نسل جدید این مدل با طراحی دگرگون شده رونمایی کرده که معرف زبان طراحی جدید این برند نیز می باشد. با این حال و با وجود اینکه نسخه مورد بررسی تغییراتی را در نمای کلی تجربه کرده است، اما باید اعتراف کرد که با کراس اووری روبه رو هستیم که از طراحی چندان اغواکننده و مدرنی برخوردار نیست و این مورد در فرم پردازی خطوط و جزئیات بدنه کاملا نمایان است که اگر به پیشینه این مدل که در واقع همان مدل کانسپت است بازگردیم می بینیم که طراحی این مدل با توجه به ترند یک دهه پیش شکل گرفته است.

اما نسخه کانسپت کیکس در استودیوی طراحی نیسان در برزیل طراحی شده است، بنابراین باید گفت طراحی نسل اول کیکس بر پایه سلیقه و ویژگی های فرهنگی کشورهای آمریکای جنوبی و مشخصا برزیل که به عنوان یک بازار در حال توسعه شناخته می شود شکل گرفته است. بنابراین نمی توان ایرادی نسبت به کاراکتر ساده و تقریبا بی هیجان آن وارد کرد.

مامورو ائوکی«Mamoru Aoki» مدیر اجرایی سابق نیسان در این باره این گونه توضیح می دهد؛« برزیل ترکیبی از فرهنگ ها و مردمانی با سلیقه های مختلف را با هم تلفیق می کند و در این کشور مردم با وسایل نقلیه خود پیوندی شخصی دارند. بنابراین کراس اوور کیکس باید از یک شخصیت و کاراکتر قوی برخوردار باشد و در توسعه طراحی ان، ما علاوه بر این مورد، به دنبال طرحی بودیم که هم رویایی و در عین حال قابل دستیابی باشد.»

به عنوان وسیله ای که برای مقابله با استرس ترافیک و تنوع جاده ای برزیل توسعه داده شده است، نیاز به یک طراحی قدرتمند و البته پویا برای یک کراس اوور کامپکت بود که این موضع قدرتمند، باید در تمامی زوایای بدنه نیسان کیکس به نمایش گذاشته شود. اما اینکه طراحان تا چه حد در ارائه چنین مفهومی در پیکره کیکس موفق بوده اند، در ادامه مشخص می شود.

ابتدا از نمای جلو شروع می کنیم. جایی که با همان چهره آشنا محصولات نیسان که مهمترین مشخصه آن در جلو پنجره بزرگ «V-Motion» معروف نیسان نمایان می شود, روبه رو هستیم. هر چند که نیسان در نسخه فیس لیفت که قرار است در بازار ایران عرضه شود، از جلو پنجره ای بزرگ تر استفاده کرده که آن را «Double V-Motion» می نامد. هر چند که این جلو پنجره V  شکل جدید، توانسته چهره ای جسورانه تر به نمای جلو کیکس ببخشد، اما ترکیب گسترده پلاستیک های مشکی براق و قطعات کرومی مصنوعی، نتنها دیگر آن طراحی ساده و به اصطلاح تمیز نسخه قبل را ارائه نمی دهد، بلکه دماغه خودرو را نیز کمی شلوغ تر کرده است ضمن اینکه ابعاد بزرگتر نسبت به نسخه قبلی تاثیر چندانی در قدرتمندتر کردن دماغه نداشته است. چراغ های LED جدید که از نظر ابعادی رشد کرده اند، هر چند برای چنین کراس اوور کوچکی جذاب است، اما با سایر المان های بدنه که تقریبا بدون تغییر باقی ماند است چندان هماهنگ نیست.

طراحی سپرها و ورودی های هوا عمودی، تنها به مدرن تر شدن این نما کمک کرده اند و ویژگی بصری جذابی را ارائه نمی دهد جز همان موردی که به آن اشاره کردیم، یعنی شلوغی دماغه. هر چند که طراحی لبه دار کاپوت و خطوط روی آن که از ستون های A تا جلو پنجره امتداد پیدا کرده اند، پویا و جذاب بوده و با سایر خطوط بدنه هارمونی مناسبی را ایجاد کرده است.

در نمای جانبی کیکس، با جشنواره ای از خطوط روبه رو می شویم. هر چند که این به معنی زشت بودن نیست و تمامی خطوط بر پایه فلسفه طراحی محصولات نیسان شکل گرفته است، اما همانند نمای جلو، با ظاهری نسبتا شلوغ روبه رو هستیم که چندان با ترند روز طراحی که عمدتا مبتنی بر سادگی خطوط و عدم پیچیدگی سطوح است هماهنگی ندارد.

خط شخصیتی جلو از روی گلگیرهای جلو شروع شده با زاویه ای به سمت پایین بر روی درهای جلو محو می شود. خط برجسته دوم که از زیر آینه های جانبی شروع شده و با حالت گوه ای شکل به سمت عقب حرکت می کند و در نهایت به چراغ های عقب می رسد. در کنار این خطوط، یک سطح متورم یا به اصطلاح پف کرده ای بر روی گلگیر عقب ایجاد شده که سبب عضلانی تر شدن این قسمت شده و پویایی بیشتری به نمای جانبی کیکس بخشیده است. علاوه بر این، یک خط که درواقع می توان آن را خط کمر یا «Beltline» نامید، تقریبا از روی چراغ های جلو شروع شده و با ظرافت خوبی تا ستون C امتداد پیدا کرده است. با این حال همانند نسخه کانسپت استفاده از یک نوار کرومی در زیر شیشه های جانبی می توانست بر مدرن تر شدن این قسمت کمک شایانی کند.

خط سقف نسبتا شیب دار، نسبت مناسب سطح شیشه ها به بدنه و «Greenhouse» شناور که در قسمت عقب باریک می شود و حالتی تهاجمی و اسپرت تر به این نما بخشیده است از ویژگی های مثبت طراحی ظاهری کیکس در نمای جانبی است.ضمن اینکه استفاده از ستون های B,A و C مشکی یا مخفی، توانسته یک امتداد بصری مناسبی و یک پیوستگی منظمی به این نما اضافه کند.

علاوه بر این، ترکیب این ویژگی با بچه گلگیرها یا قطعات مشکی دور گلگیرها و تضاد رنگی ایجاد شده با بدنه، توانسته چهره ای مستحکم تر که از اهداف توسع طراحی کیکس بود, به این کراس کامپکت نیسان بدهد. ضمن اینکه نحوه امتداد این قطعات مشکی از زیر سپر جلو، رکاب جانبی و سپر عقب با هارمونی مناسبی شکل گرفته است. طراحی رینگ ها نیز برای خودرویی در این سگمنت جذاب بوده و توانسته پویایی خاصی به چهره و کاراکتر نه چندان مدرن کیکس بدهد.

در نمای پشتی، استفاده از نوار باریک که چراغ ها را به یک دیگر متصل می کند، توانسته بیانی مدرن تر به کیکس بدهد. فرم چند ضلعی محل قرارگیری پلاک نیز هماهنگ و خوب است. اما همچنان فرم خطوط جدایش در صندوق با سپر که به نوعی در قالب همان محفظه پلاک شکل گرفته است، هر چند کمی عجیب و متفاوت، اما به نظر جذاب و البته کاربردی می باشد.

طراحی سپر نیز تغییرات جزئی ، اما مهمی را به خود دیده است. بخصوص استفاده از دیفیوزر بزرگ به رنگ بدنه که به نمای عقب کیکس، توانسته ساختاری مستحکم تر و البته اسپرت تر بدهد. ضمن اینکه استفاده از یک خط که در واقع از کناره های محل قرارگیری پلاک آغاز شده و با امتداد به سمت گوشه های سپر، یک حالت عضلانی و اسپرت به طراحی سپر بخشیده که در مقایسه با نسخه قبلی از جذابیت بیشتری برخوردار است.

یکی از نکاتی که می توانست در نمای عقب بهتر طراحی شود و یا در نسخه فیس لیفت تغییر می کرد، اسپویلر سقف است که همچنان از طراحی به شدت ساده برخوردار بوده و بدور از هرگونه جذابیتی شکل گرفته است. علاوه بر این، موردی که سبب ساده تر شدن این قطعه شده است، عدم قرارگیری چراغ ترمز سوم بر روی آن  و انتقال آن به پشت شیشه ها و در داخل خودرو است. هر چند که اشاره به نحوه طراحی اسپویلر عقب ممگن است چندان مهم به نظر نرسد، اما در محصولی مانند کیکس که کلیت طراحی آن بر پایه سادگی و منطق شکل گرفته است، طراحی کمی متفاوت تر این قطعه می توانست در بهبود هر چند جزئی استایل این کراس اوور کوچک کمک کند و به همین دلیل در اینجا می توان این نقد را نسبت به طراحی نیسان کیکس داشت. بخصوص اینکه نیسان ادعا می کند که در طراحی کیکس, ویژگی های ایرودینامیکی بسیار اهمیت داشته است که خب طراحی بهتر این قطعه, علاوه بر زیبایی می توانست در بهبود عبور جریان هوا نیز موثر تر باشد.

طراحی نیسان کیکس در کابین
با ورود به داخل کابین، کاراکتر اقتصادی کیکس کاملا خود را نمایان می سازد. چه از نظر فرم پردازی و چه از نظر کیفیت مواد و متریال داخلی، در کابین نیسان کیکس با داشبوردی روبه رو هستیم که تکلیف خود را با سرنشینان مشخص کرده است. البته این به معنای بی کیفیت و یا زشت بودن کابین کیکس نیست، اما باید سطح انتظاراتمان را نسبت به آن پایین بیاوریم. حتی در مقایسه با نسل اول نیسان جوک، فضای داخلی کیکس از نظر بصری ویژگی جالب توجه و یا جذابی را ارائه نمی دهد. هر چند که بازهم باید تاکید کرد که نزدیک به یک دهه از عمر طراحی آن می گذرد. با این حال چیدمان اجزا برای یک خودرو اکونومی به درستی و دقیق انجام شده است.

استفاده از دو دریچه تهویه دوار در کناره ها و نیز فرم افقی دریچه ها تهویه مرکزی، ما را به یاد نسخه اولیه ام وی ام X22 می اندازد. هر چند که کدام یک توانسته عملکرد بهتری در فرم پردازی یک المان بصری را داشته باشد تا حد زیادی مشخص است. نحوه قرارگیری نمایشگر مرکزی و کلیدهای کنترل سیستم تهویه نیز کاملا بیانگر اقتصادی بودن کیکس می باشد. با این حال نحوه امتداد خطوط روی داشبورد بر روی رودری ها و نیز فرم رودری ها بسیار اصولی, دقیق و هماهنگ کار شده است و در تریم های دو رنگ، طراحی این الگوها جذابیت بیشتری نیز دارند.

از ویژگی مدرن داشبورد کیکس، می توان به فرمان D کات و نیز کلاستر نیمه دیجیتال که از گرافیک جذابی، حداقل در این سگمنت برخوردار است اشاره کرد.

ضمن اینکه با توجه به ابعاد و کلاسی که کیکس در آن قرار دارد، اما از نظر فضای داخلی، کابین جادار و راحتی را ارائه می دهد و ذکر این نکته لازم است که فضای پای سرنشینان جلو یکی از بهترین ها در کلاس خود می باشد. در ردیف پشتی نیز با توجه به فضای پای ۲/۳۳و نیز فضای سر ۵/۳۸ اینچی، در میان رقبا در بازار جهانی، تنها از هیوندای Venue با ۳/۳۴اینچ فضای پا و ۳۹ اینچ فضای سر کمی کوچکتر است. با این حال امیدواریم نیسان های کیکس عرضه شده در ایران، از تریم ها متنوعی نیز برخوردار شوند.

کلام پایانی
در یک نگاه کلی و به عنوان نظر نهایی، نسل اول نیسان کیکس به عنوان یک کراس اوور کامپکت، پیش از اینکه بخواهد یک سبک طراحی و استایل منطقی تر و با ویژگی های بصری عامه پسند تر را در مقایسه با نسل اول جوک ارائه دهد، سعی بر ارائه یک چهره نسبتا پویا و اسپرت از یک طراحی اکونومی را دارد. به عبارتی نیسان کیکس از نظر طراحی و موضعی که ظاهر بیرونی و فضای کابین آن ارائه می کند، کاملا یک محصول اقتصادی بوده که ویژگی های بصری محصولات نیسان را نیز به نمایش می گذارد. با این حال و با وجود جذابیت برندی کیکس برای بازار ایران، احتمالا همانند بسیاری از وارداتی ها، طراحی و قیمت کیکس نیز چندان با یکدیگر همخوانی نخواهد داشت. در مقیاس جهانی هم با توجه به عرضه نسل دوم کیکس، قطعا طراحی آن قدیمی و تا حدی از مد افتاده قلمداد می شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط