سهشنبه 18 دی 1403 - 06:47
ده خودرو با پیشرانه ۱۰ سیلندر؛ بهترین خودروهای ۱۰ سیلندر
/ امروزه خودرو های کمتر خودرویی به پیشرانه های V-10 مجهز است اما در دهه های گذشته شاهد تعداد بیشتری از آنها بودیم.
در مقایسه با موتورهای V-10، گزینههای منطقیتری برای انتخاب انجین وجود دارد، اما به نظر میرسد که هیچکس این حقیقت را به دوج، لکسوس، پورشه، آئودی یا لامبورگینی نگفته است. در طول سالها، موتورهای مختلفی با اندازهها و آرایشهای گوناگون به وجود آمدهاند، اما به جرات میتوان گفت هیچکدام به اندازهV-10 دراماتیک نیستند. ما از اوایل دهه ۹۰ تا پایان دهه ۲۰۱۰ شاهد تولید خودروهای قدرتمند با موتور V-10 بودیم. در شرایط امروز، وجود یک V-10 چندان منطقی نیست، زیرا موتورهای پیشرفتهتر و کارآمدتری وجود دارند که قدرتی مشابه یا بهتر تولید میکنند. اما همیشه در دل علاقهمندان جایی برای حجم بالا، تنفس طبیعی، قدرتزیاد، کارکرد نرم و صدای وحشتناک یک موتور ۱۰ سیلندر وجود خواهد داشت. در اینجا ۱۰ تا از محبوبترین خودروهای V-10که تا به حال ساخته شدهاند را معرفی میکنیم.
آخرین ماشین V10 چه ماشینی است؟
فقط بیست سال پیش بود که واقعاً به نظر میرسید در دوران طلایی ماشینهای V-10 هستیم. موتورهای ده سیلندر به کامیونها، ونها، کوپهها، سدانها و حتی یک واگن راه پیدا کردند. اما حالا با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۴، باید با این موتورها خداحافظی کنیم.
آخرین خودروهای تولیدی که هنوز V-10 دارند، آئودی R8 است که تولید آن اوایل امسال به پایان رسید و لامبورگینی هوراکان که تولید آن به زودی به پایان خواهد رسید. جانشین هوراکان قبلاً نامگذاری شده و آن ماشین، تمرازیو نام دارد. این لامبورگینی از یک موتور V-8 هیبریدی تویین توربوی ۴.۰ لیتری استفاده میکند. وقتی هوراکان به طور رسمی از دور خارج شود، به معنای پایان خودروهای تولیدی با موتور V-10 خواهد بود.
چرا موتورهای V-۱۰ اینقدر نادر هستند؟
حتی زمانی که موتورهای با حجم بالا در حال رواج بودند و تکنولوژی هیبریدسازی به خوبی امروز نبود، موتور V-10 در یک خودروی جادهای)غیر از کامیونها و ونها، مانند فوردهای مجهز به موتور Triton V-10) چیز نسبتاً عجیبی بود. مهندسان و خودروسازان ترجیح میدادند که به موتورهای V-8 یا V-12 تکیه کنند تا قدرت بالایی تولید کنند. علت اصلی اینجاست که V-10 ها، در واقع دو موتور خطی پنج سیلندر هستند و به طور ذاتی از موتورهای هشت یا دوازده سیلندر نامتعادلتر هستند. برای جبران این لرزش اضافی، به تعادل خارجی بیشتری نیاز دارند تا قابل تحمل و دلچسب برای استفاده شوند. اما تجهیزات تعادل خارجی بیشتر به معنی وزن و پیچیدگی اضافی است. حالا میتوان متوجه شد که چرا بیشتر افراد ترجیح میدهند تمام این تلاش را رها کرده و به سمت گزینهای با نگهداری کمتر بروند.
اما کسانی که پافشاری کردند، برخی از بهترین و خوش صداترین خودروهای ساخته شده را به ما هدیه دادند.
۱۹۹۱ دوج وایپر
مدتهاست که مردم با موتورهای V-10 سر و کار دارند، اما اولین موتور V-10 تولیدی در دوج وایپر در اواخر سال ۱۹۹۱ ظاهر شد. این یک تصور غلط رایج است که وایپر از موتور کامیونی که در پیکاپهای رام ۱۹۹۴ به کار رفته، استفاده کرده است؛ در واقع، این خودروی اسپرت از یک موتور آلومینیومی ساختهشده توسط لامبورگینی بهره میبرد که به یک گیربکس دستی شش سرعته متصل شده است. امکانات رفاهی تقریباً به همین جا ختم میشود، زیرا افزودنیهای بیفایدهای مانند سقف، پنجرههای جانبی، ترمز ضد قفل، کنترل پایداری و تهویه مطبوع به سادگی حذف شدهاند. نام وایپر از سال ۱۹۹۱ تا زمانی که تولید آن در ۲۰۱۷ به پایان رسید، ادامه داشت. از آن زمان هیچ جانشینی معرفی نشده است.
قیمت دوج وایپر ۱۹۹۱ با حدود ۵۲,۰۰۰ دلار شروع میشد که معادل تقریباً ۱۲۲,۰۰۰ دلار به پول امروز است. در حراجی Bring a Trailer، وایپرهای نسل اول اکنون معمولاً حدود ۴۰,۰۰۰ دلار به فروش میرسند.
مشخصات دوج وایپر ۱۹۹۱
موتور: ۸.۰ لیتر V-10
قدرت: ۴۰۰ اسب بخار/۶۱۰ نیوتن متر
۰ تا ۱۰۰: ۴.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۶۵ کیلومتر بر ساعت
فولکس واگن توآرگ TDI V-10 ۲۰۰۲
قبل از اینکه “دیزل فولکس واگن” به یک عبارت نامحبوب تبدیل شود، این خودروساز آلمانی به شدت بر روی عرضه دیزل TDI خودش کار میکرد. این شامل توآرگ اصلی میشد که اولین کاربرد موتور دیزل V-10 جدیدش بود. توآرگ V-10، که گران و بیش از حد مهندسی شده بود، عمر کوتاهی داشت، چون قوانین آلایندگی باعث شد که خیلی زود از دور خارج شود. به علاوه، این ماشین فقط در بیشتر از ۵۰ ایالت قابل فروش بود، بنابراین در کل، این خودرو بیشتر از آنچه که ارزشش را داشت، دردسر ایجاد کرد. ما از گشتاور زیاد و قدرت نرمش لذت بردیم، اما هیچ راهی نبود که این موتور توانایی ادامه حیات داشته باشد.
توآرگ V-10 با قیمت حدود ۶۰,۰۰۰ دلار (تقریباً ۱۰۷,۰۰۰ دلار به پول ۲۰۲۴) شروع میشد. امروز، به نظر میرسد که قیمتش حدود ۱۰,۰۰۰ دلار شده باشد. به نظر شما آیا این ارزش را خواهد داشت؟
مشخصات خودروی فولکس واگن توآرگ V-10 TDI مدل ۲۰۰۲
موتور: ۵.۰ لیتری V-10
قدرت: ۳۱۰ اسب بخار / ۷۵۰ نیوتن متر
۰-۱۰۰: ۷.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۳۰کیلومتر بر ساعت
دوج رم SRT-10 ۲۰۰۴
زمانی که موتورهای غیرمنتظره را در بدنههای غیرمنتظره قرار می دهید، نتیجه کار جالب توجه خواهد بود. هیچ مثال واضحتری از این موضوع نسبت به دوج رم SRT-10 وجود نداره. با قلب تپنده وایپر، این ماشین با هدف مستقیم رقابت با فورد لایتنینگ ساخته شده بود. در حقیقت، قبلاً پیکاپهای فورد با موتور V-10 هم وجود داشتند، اما آنها صرفا برای به رخ کشیدن توانایی فنی ساخته شده بودند. در حالیکه SRT10 یک هات رود ساخته شده برای اهداف خاص بود. این خودرو میتوانست لاستیک بسوزاند، اما درکنارش میتوانست شش نفر را حمل کند، خریدها را جابجا کند و تا ۳۴۰۰کیلوگرم هر چیزی را به دنبال خو بکشد. معروف است که می گویند نمیتوانی همه چیز را داشته باشی، اما این پیکاپ قدرتمند با این موضوع مخالف بود.
در زمان عرضه، دوج قیمت رم SRT-10 را از ۴۵۰۰۰ دلار شروع کرد. به دلارهای امروز، این رقم حدود ۷۷۰۰۰ دلار خواهد بود. تقریباً معادل رقمی که امروزه برای خرید یک فورد رپتور باید هزینه کنید. در حال حاضر و در بازار دست دوم، این وانت ها با موتور V-10 حدود ۲۷۰۰۰ دلار قیمت دارند.
مشخصات داج رم SRT-10 مدل ۲۰۰۴
موتور: ۸.۳ لیتری V-10
خروجی: ۵۰۰ اسب بخار / ۷۱۲نیوتن متر
۰-۱۰۰: ۵.۲ ثانیه
سرعت حداکثر: ۲۴۰ کیلومتر در ساعت
لامبورگینی گالاردو ۲۰۰۴
هیچ چیزی مانند گالاردو تا به حال دیده نشده بود. به آن “لامبوی کوچولو” میگفتند و این راه لامبورگینی برای ارائه یک سوپرکار “بیشتر قابل دسترس” به خریداران بود. فروش بالای محصول هدف بود، اما این به این معنی نبود که طراحان و مهندسان گالاردو کوتاه بیایند. یک سوپرکار با طراحی زاویهدار و با موتور وسط، گالاردو با صدای V-10فوقالعادهاش شناخته میشد. از شرکتی که نامش را با ساخت سوپرکارهای V-12 به دست آورده بود، این یک اقدام تازه بود. این خودرو هیچ شباهتی به آنچه که در مارانلو انجام میشد، نه آن زمان و نه اکنون، نداشت. از نظر فنی، هوراکان جانشین گالاردو است، اما به نوعی حس میشود که فقط ادامهای بر اولین ایده بزرگ است. از این نظر، نسل گالاردو به مدت ۲۰ سال ادامه داشته است.
اولین گالاردو با قیمت شروع ۱۶۵,۹۰۰ دلار به فروش میرسید که معادل امروزی آن حدود ۲۸۳,۰۰۰ دلار است. در حال حاضر، میتوانید آنها را به قیمت تقریباً ۱۰۰,۰۰۰ دلار تهیه کنید.
مشخصات لامبورگینی گالاردو ۲۰۰۴
موتور: ۵.۰ لیتر V-10
خروجی: ۴۹۵ اسب بخار/۵۱۰ نیوتن متر
۰-۱۰۰: ۴.۷ ثانیه
حداکثر سرعت: ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت
پورشه کررا GT ۲۰۰۴
شاید هیچ خودرویی در تاریخ پورشه به اندازه کاررا GT مشهور و معروف نباشد. سریعترین و پیشرفتهترین خودروی خیابانی که این خودروساز تا آن زمان تولید کرده بود، کاررا GT امروز ارزش و تقاضای بیشتری پیدا کرده است. این خودرو امکانات راحتی مانند جعبه دستکش و سیستم صوتی بوز داشت، اما در اصل یک خودروی مسابقهای برای جاده بود. این خودرو دنده دستی بود، با دسته دندهای که در موقعیت بالای نمادینش، درست کنار فرمان قرار داشت. تنها نقطه ضعف کاررا علاوه بر قیمت نجومیاش این بود که بیشتر مردم در نزدیکی جاهایی زندگی نمیکنند که بتوانند واقعاً آن را به طور کامل برانند…
قیمتهای کاررا از ۴۴۰,۰۰۰ دلار شروع میشد، که امروز معادل حدودا ۷۴۰,۰۰۰ دلار است. وقتی به این فکر کنید که سوپرکارهای امروزی به راحتی بالای ۱ میلیون دلار قیمت دارند، برچسب قیمت شروع کاررا GT در ۲۰۰۴ به ازای آنچه که دریافت می کردید واقعاً معقول بود. البته، این خودروها امروز در حراجها بین ۱.۳ تا ۲ میلیون دلار به فروش میرسند، بنابراین اگر در آن زمان از دستش دادید، احتمالاً اکنون هم از دست خواهید داد.
مشخصات پورشه کررا جیتی ۲۰۰۴
موتور: ۵.۷ لیتر V-10
خروجی: ۶۱۲ اسب بخار / ۵۹۰ نیوتن متر
۰ تا ۱۰۰: ۳.۲ ثانیه
بیشترین سرعت: ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت
بیامو M۵ سال ۲۰۰۶
وقتی بیامو M5 سال ۲۰۰۶ به بازار آمد، موتورهای V-10 قبلاً در کوپههای اسپرت، وانتها و سوپرکارها استفاده شده بودند. پس چرا نباید همچین ایده ای را برای یک سدان به کار برد؟ آن هم یکی از بهترین سدانهایی که تا به حال ساخته شده؟ با موتور الهامگرفته از برنامه فرمول ۱ بیامو، نسل E60 M5 دنیا را شگفتزده کرد. طبیعتا مهم ترین دلیل این شگفتی هم موتور این خودرو بود. با دور موتور ۸۲۵۰دور بر دقیقه، این ماشین رانندهها را تشویق میکرد که تا آخرین لحظه پدال گاز را بفشارند و از صدای انجین ۱۰ سیلندر لذت ببرند. ضمنا این خودرو به گیربکس ۷ سرعته دستی مجهز بود که به نوعی یکی از اولین خودروها با چنین گیربکسی محسوب میشود. بعدها، M5 به گیربکس دستی ششسرعته مجهز شد، اما همیشه احساس میشد که برای هفت دنده تنظیم شده است. اگرچه طراحی سری ۵ توسط بنگل در آن زمان جنجالی بود، اما اکنون غبار پیری در چهره آن نمایان است.
لازم به توضیح است که برای بیامو M6از همان موتور در بدنه کوپه استفاده میکردند. از بین این دو، M5 جذابتر و کاربردیتر است، به همین دلیل تمام توجه خودمان را به آن اختصاص دادیم.
با قیمت پایه ۸۵,۵۹۵ دلار در زمان عرضه، M5 امروز معادل ۱۳۶,۰۰۰ دلار خواهد بود. در حال حاضر دست دوم آنها را میتوانید با حدود ۲۱,۰۰۰ دلار تهیه کنید. بله، واقعاً این ماشینها به شدت افت قیمت داشتند.
مشخصات BMW M۵ مدل ۲۰۰۶
موتور: ۵.۰ لیتر V-10
قدرت: ۵۰۰ اسب بخار / ۵۲۰نیوتن متر
۰-۱۰۰: ۴.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
آئودی S۸ مدل ۲۰۰۶
در همین حال، تب V-10 در آئودی هم در حال گسترش بود. این موتور در سدان S8 و همچنین در بهترین تیپ rs6 قرار گرفت. (بله، یک استیشن واگن V10). با این حال، S8 به تنهایی عالی بود. یک سدان کاملا کاربردی که به نرمی حرکت میکرد و زمانی که به آن نیاز داشتید، قدرتش را نشان میداد. این خودرو با طراحی زیرکانه و شیک، بسیار هم راحت بود. سیستم چهارچرخ متحرک معروف آئودی به آن این قابلیت را میداد که حتی در بدترین شرایط هم به راحتی حرکت کند و این باعث شد که خودرو در مناطقی که آب و هوای نامساعد دارند، محبوب شود. پس از گذشت هجده سال طراحی آن هنوز هم زیباست. طراحی این خودرو به خوبی یادآور دوران اوج خودروها در اوایل دهه ۲۰۰۰ است.
اگر در سال ۲۰۰۶ یک آئودی S8 را میخواستید، باید چکی به مبلغ ۹۲,۵۰۰ دلار مینوشتید که امروز معادل ۱۴۳,۰۰۰ دلار است. اکنون قیمتهای دستدوم این خودرو بسیار مناسب هستند. صحبت ما در حدود ۱۵,۰۰۰ دلار است. اما همیشه یک مثل هست که میگوید: هیچ چیزی به نام یک خودروی آلمانی ارزان وجود ندارد.
مشخصات آئودی S۸ ۲۰۰۶
موتور: ۵.۲ لیتر V-10
قدرت: ۴۵۰ اسب بخار/۵۴۰ نیوتن متر
۰-۱۰۰: ۴.۹ ثانیه
بیشترین سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
آئودی R8 2009
آئودی R8 در زمان معرفی دنیا را با ظاهر زیبا و مجسمهوارش و تناسباتی که هیچگاه تکراری نمیشوند شگفتزده کرد. سه سال بعد، آئودی دو سیلندر به V-8 اصلی اضافه کرد و نسخه V-10 این خودروی دو نفره و موتور وسط را به بازار عرضه کرد. آیا R8 که قبلاً هم خوب بود به چیزی بیشتر نیاز داشت؟ بله، ظاهراً نیاز بود سریعتر و خوش صداتر باشد. آئودی r8 با موتور V10بیش از چیزی که انتظار میرفت بهبود یافت. در واقع قلب تپنده این آئودی با لامبورگینی یکی شده بود و یک دنده دستی با گیت هم داشت. ای کاش افراد علاقه مند به دنیای خودرو قدر آن لحظات را بیشتر میدانستند چرا که اوضاع واقعا بر وفق مراد بود.R8 یک دوره بسیار طولانی را تجربه کرد و تولید آن در نهایت در مارس امسال به پایان رسید. و چه دورهای بود! در حالی که همه در حال کوچکسازی و توربوشارژ کردن بودند، R8 با موتور V10به طرز سرسختانهای باقی ماند.
این سیلندرهای اضافی قیمت R8 را نزدیک به ۲۰,۰۰۰ دلار افزایش داد و قیمت آغازین آن به ۱۵۰,۲۰۰ دلار رسید که با پول امروز، حدود ۲۱۹,۰۰۰ دلار میشود. این قیمت در مقایسه با هورکان فعلی، مجانی محسوب میشود.
مشخصات آئودی R۸ ۲۰۰۹
موتور: ۵.۲ لیتر V-10
خروجی: ۵۲۵ اسب بخار / ۵۳۰نیوتن متر
۰-۱۰۰: ۳.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت
لکسوس LFA مدل ۲۰۱۰
از خط تولید محصولات راحت اما نسبتا کسلکننده لکسوس، چیزی ظهور کرد که هیچکس انتظارش را نداشت. یک سوپرکار دو نفره با موتور V-10 و دیفرانسیل عقب که هنوز هم پس از گذشت حدود ۱۵ سال در لیست محبوبترین خودروهای تمام دوران قرار دارد. برای جبران مشکلات تعادل ذاتی موتور V10، مهندسان لکسوس زاویه بانک ۷۲ درجهای به آن دادند و از سیستم روغنکاری خشک استفاده کردند تا مرکز ثقل را پایین بیاورند. لکسوس LFA وقتی با تمام توان هم رانده میشد، موتور فوقالعاده روانی داشت و صدایش مانند ناله فرشتگان از بیرون به گوش میرسید. LFA بدون شک یکی از زیباترین صداها را در بین خودروهای ساختهشده دارد.
با قیمت شروع حدود ۳۸۰,۰۰۰ دلار (۵۲۸,۰۰۰ دلار امروز)، این خودرو بسیار گرانقیمت بود اما واقعا ارزشش را داشت چون هیچ چیز دیگری مانند آن از آن زمان به وجود نیامده و به احتمال زیاد هم نخواهد آمد. در بازار دست دوم، قیمت LFAs حدود ۹۰۰,۰۰۰ دلار است.
مشخصات لکسوس LFA ۲۰۱۰
موتور: V-10 با حجم ۴.۸ لیتر
خروجی: ۵۵۲ اسب بخار / ۴۸۰ نیوتن متر
۰-۱۰۰: ۳.۷ ثانیه
حداکثر سرعت: ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت
لامبورگینی هوراکان استراتو 2024
بله، در ابتدای نوشتار گفتیم که هوراکان در واقع ادامهی گالاردو است. از نظر احساسی، میدانیم که این درست است. اما از آنجا که از نظر فنی، هیچ خودروی V-10 جدیدی از زمان لکسوس LFA معرفی نشده بود، هوراکان استراتو به نظر میرسید گزینه ای مناسب برای پایان دادن به عصر V-10 است. اما کمی عجیب نیست؟ یک هوراکان آفرود؟ چرا که نه! استراتو در واقع خیلی بیشتر از آنچه فکر میکنید کاربردی و قانونی است. از حالا به بعد جانشین امبورگینیهای V-10، مدل تمرازیو با موتور V8 استت و استراتو به نوعی آخرین محصول از خانواده ۱۰ سیلندرها خواهد بود. تنفس طبیعی، ۱۰ سیلندر، قدرت فراوان. این خودرو با تعداد محدود عرضه میشود، استراتو از ۲۷۸,۹۷۲ دلار شروع میشود. اما چون یک ماشین خاص است، فکر میکنیم این یکی از آن ماشینهایی است که فقط بعد از اینکه لامبو آن را ساخت، ارزشش بیشتر میشود.
مشخصات لامبورگینی هوراکان استراتو ۲۰۲۴
موتور: ۵.۲ لیتر V-10
قدرت: ۶۰۲ اسب بخار/۵۶۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا صد: ۲.۶ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
صفحه اول روزنامه تعادل سهشنبه ۱۸ دی
-
صفحه اول روزنامه اطلاعات سهشنبه ۱۸ دی
-
صفحه اول روزنامه شوت سهشنبه ۱۸ دی
-
صفحه اول روزنامه هدف سهشنبه ۱۸ دی
-
صفحه اول روزنامه جهان صنعت سهشنبه ۱۸ دی
-
صفحه اول روزنامه وطن امروز سهشنبه ۱۸ دی
-
صفحه اول روزنامه مردم سالاری سهشنبه ۱۸ دی
-
صفحه اول روزنامه فرهیختگان سهشنبه ۱۸ دی
-
صفحه اول روزنامه رسالت سهشنبه ۱۸ دی
-
صفحه اول روزنامه خراسان سهشنبه ۱۸ دی
-
صفحه اول روزنامه ابتکار سهشنبه ۱۸ دی
-
صفحه اول روزنامه همشهری سهشنبه ۱۸ دی
-
صفحه اول روزنامه کیهان سهشنبه ۱۸ دی
-
صفحه اول روزنامه ابرار ورزشی سهشنبه ۱۸ دی
-
صفحه اول روزنامه دنیای اقتصاد سهشنبه ۱۸ دی
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
مهاجرانی: دولت مخالف تنوع نرخ ارز است
دوشنبه 17 دی 1403 - 23:00:07
همتی: آزادسازی معادن منجمد را در دستورکار قرار میدهیم
دوشنبه 17 دی 1403 - 22:20:00
تولید نفت و گاز افزایش یافت
دوشنبه 17 دی 1403 - 22:16:00
قیمت روغن تا پایان سال تغییر نمیکند
دوشنبه 17 دی 1403 - 22:06:00
افزایش ۲۵ درصدی تحویل سوخت مایع نیروگاهی
دوشنبه 17 دی 1403 - 22:03:00