چهارشنبه 19 دی 1403 - 13:37

کد خبر 761968

چهارشنبه 19 دی 1403 - 20:01:00


چرا اولین خودروی اسپرت کیا یک فاجعه بود؟


پدال/ کیا در سال ۱۹۹۶ با خرید امتیاز لوتوس الن، تولید این خودرو را در کره جنوبی آغاز کرد ولی هرگز نتوانست موفق عمل کند.

درحالی‌که کیا امروز شرکت خودروسازی بزرگی است که در سراسر جهان شهرت دارد، ۳۰ سال پیش در خارج از کره جنوبی کسی نام این شرکت را نشنیده بود. کیا در سال ۱۹۹۱ وارد بازار بریتانیا و در سال ۱۹۹۳ وارد آمریکا شد ولی تا اواسط دههٔ ۲۰۰۰ هنوز برند ناشناخته‌ای بود. بااین‌حال، این شرکت سال‌ها قبل از آنکه محصولات خود را در کشورهای غربی عرضه کند، در کره جنوبی به خودروسازی مشغول بود. به همین دلیل، در تاریخ کیا خودروهایی به چشم می‌خورد که خیلی‌ها از وجودشان بی‌خبر هستند زیرا فقط در کره عرضه شدند. یکی از این خودروها، کیا الن نام دارد که فقط چند سال تولید شد و یک شکست بزرگ برای این شرکت کره‌ای بود.

کیا الن، همتای کره‌ای لوتوس الن
لوتوس الن که اولین بار در سال ۱۹۶۲ معرفی شد، یکی از اولین رودسترهای اسپرت بریتانیایی محسوب می‌شود. این اولین رودستر ارزان‌قیمت بریتانیا بود که تقریباً هرکسی می‌توانست یک نمونه از آن را بخرد و از رانندگی در هوای آزاد لذت ببرد. دوران زندگی الن به دو بخش تقسیم می‌شود. دورهٔ اول بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۵ رقم خورد یعنی زمانی که الن یک خودروی اسپرت دیفرانسیل عقب با وزن تنها ۶۸۰ کیلوگرم بود. تولید این الن در سال ۱۹۷۵ بدون معرفی جانشین مستقیم خاتمه پیدا کرد. سپس در سال ۱۹۸۹، الن در قالب یک رودستر دیفرانسیل جلو دوباره به بازار بازگشت. این خودرو هرچند بزرگ‌تر و سنگین‌تر شده بود ولی مثل نسل اول همچنان از بدنهٔ فایبرگلاس استفاده می‌کرد. زیر کاپوت این الن که با نام M100 شناخته می‌شد، یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ساخت ایسوزو قرار گرفته بود که در دو نسخهٔ تنفس طبیعی و توربوشارژ ارائه می‌شد.

زمانی که لوتوس به تولید الن M100 در سال ۱۹۹۵ پایان داد، کیا در صدد خرید حقوق تولید آن برآمد تا بتواند با خودروهای اسپرت ژاپنی مثل تویوتا MR2 و مزدا MX-5 رقابت کند. لوتوس این درخواست را پذیرفت و حقوق تولید الن را به کیا فروخت. بدین ترتیب، شرکت کره‌ای در سال ۱۹۹۶ تولید این رودستر بریتانیایی را با نام کیا الن در کارخانهٔ آنسان در کره آغاز کرد. کیا الن در ظاهر تقریباً با لوتوس یکسان بود هرچند که تغییراتی جزئی در آن صورت گرفته بود. به‌عنوان‌مثال، برای این خودرو از چراغ‌های عقب جدیدی استفاده شد و کابین هم با تغییراتی مثل غربیلک فرمان جدید و پانل میانی متفاوت داشبورد، کمی بروز شد. بدنه، چراغ‌های جلو و سپرها اما با لوتوس الن کاملاً یکسان بودند. بااین‌حال، کیا الن اصلاً موفق عمل نکرد و پس از تنها چهار سال، کره‌ای‌ها آن را کنار گذاشتند. در این مدت تنها حدود ۱۰۰۰ دستگاه از الن ساخته شد درحالی‌که برای مقایسه، مزدا فقط در سال ۱۹۹۹ موفق به فروش ۴۴,۸۵۰ دستگاه میاتا شد.

تغییر پیشرانه
مهم‌ترین تفاوت کیا الن با لوتوس زیر کاپوت رقم خورده بود زیرا کیا پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربوشارژ ساخت ایسوزو را کنار گذاشت و بجای آن از یک موتور ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی ساخت خود استفاده کرد که قدرت کمتری نسبت به موتور توربوشارژ ایسوزو داشت. علاوه بر این، کیا برای انتقال نیرو هم از گیربکس دستی خودش استفاده کرد که از سدان سفیا گرفته شده بود. هرچند این گیربکس مثل نمونهٔ اصلی لوتوس از نوع پنج سرعتهٔ دستی بود ولی ضریب دنده‌های طولانی‌تری داشت که باعث کندی بسیار زیاد شتاب صفرتاصد خودرو می‌شد. در جدول زیر مشخصات کیا الن را با نسخه‌های تنفس طبیعی و توربوشارژ لوتوس مقایسه کرده‌ایم:

کیا النلوتوس النلوتوس الن توربو
پیشرانه۱.۸ لیتری ۴ سیلندر۱.۶ لیتری ۴ سیلندر۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت۱۵۱ اسب بخار۱۳۲ اسب بخار۱۶۷ اسب بخار
گشتاور۱۸۵ نیوتن متر۱۴۲ نیوتن متر۲۰۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد۸.۷ ثانیه۷.۲ ثانیه۶.۷ ثانیه

الن تنها خودروی اسپرت ناموفق کیا نبود
۱۸ سال پس از خاتمهٔ تولید الن، کیا یک بار دیگر برای تولید و عرضهٔ یک خودروی اسپرت تلاش کرده که نتیجهٔ آن استینگر بود ولی این خودرو هم نتوانست در بازار چندان موفق عمل کند. فروش استینگر در بازار داخلی کره از ۶,۳۲۲ دستگاه در سال اول به ۱,۹۸۴ دستگاه در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت و در اروپا هم فروش از ۵,۷۲۳ دستگاه در سال ۲۰۱۸ به تنها ۱,۳۴۵ دستگاه در سال ۲۰۲۳ رسید. به همین دلیل، کیا تصمیم گرفت پس از پنج سال در سال ۲۰۲۳ به تولید این سدان اسپرت پایان دهد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط