پنج‌شنبه 20 دی 1403 - 20:00

کد خبر 763511

پنج‌شنبه 20 دی 1403 - 12:21:00


انفجار تسلا سایبر تراک و علامت سوالی بزرگ درباره حریم خصوصی


/ از همان بدو اختراع، خودرو نمادی از آزادی، سفرهای دور و دراز و البته مکانی خصوصی روی چهار چرخ بوده است. اما در عصر دیجیتال که حریم خصوصی در عرصه‌های مختلف به تدریج معنای خود را از دست می‌دهد، نمی‌توان دیگر کابین خودرو را آنچنان شخصی دانست. این موضوع زمانی برجسته‌تر شد که در ماجرای اخیر انفجار تسلا سایبر تراک مقابل هتل ترامپ، پلیس لاس وگاس توانست با استفاده از داده‌های جمع‌ آوری‌ شده توسط خود خودرو، به جزئیات بسیار دقیقی دست پیدا کند.

نقش داده‌های تسلا سایبرتراک در حل پرونده انفجار
چند روز بعد از این حادثه، کلانتر کوین مک‌مهیل از اداره پلیس لاس وگاس در یک کنفرانس خبری اعلام کرد:
 
«باید از ایلان ماسک به‌ طور خاص تشکر کنم. او اطلاعات ارزشمندی در اختیار ما قرار داد. این داده‌ها شامل مسیر حرکت سایبرتراک، جزئیات سفر آن از کلرادو اسپرینگز به لاس وگاس و اطلاعاتی دیگر بود.»

نظارت دائمی، شمشیری دو لبه
از دید دیوید چافنز کارشناس موسسه امنیت سایبری و حریم خصوصی دانشگاه نورث‌ ایسترن، این موضوع نشان‌دهنده گستردگی نظارتی است که جریان دارد. وی اعتقاد دارد وقتی اتفاق بدی رخ می‌دهد، این نظارت مفید است، اما در هر حال می‌توان آن را مثل یک شمشیر دو لبه دانست؛ زیرا شرکت‌هایی که این داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، می‌توانند از آن سوءاستفاده کنند.

شرکت جنرال موتورز پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر گردآوری جزئیات دقیق داده‌های کاربران، همکاری خود را با شرکت‌های تحلیلی مانند LexisNexis و Verisk متوقف کرده است. در گزارش دیگری مشخص شده که از میان ۱۴ خودروساز، تنها ۵ شرکت برای ارائه اطلاعات مکانی کاربران به مقامات، حکم قضایی درخواست می‌کنند.

از سوی دیگر بحث محافظت از داده‌های کاربران نیز مطرح است. همانطور که قبلاً به اطلاعتان رسانده‌ایم، در ماه گذشته معلوم شد اطلاعات ۸۰۰,۰۰۰ خودروی فولکس ‌واگن شامل داده‌های GPS و وضعیت خودروها لو رفته است.

چرا خودروسازان به اطلاعات حساس علاقه دارند؟
خودروسازان تنها به داده‌های GPS راضی نیستند! برای مثال، در بخش سیاست حفظ حریم خصوصی وبسایت کیا، فهرستی از اطلاعات حساس شخصی وجود دارد که این شرکت جمع‌آوری می‌کند. برخی از عجیب‌ترین موارد عبارتند از:

شماره تامین اجتماعی
گواهینامه رانندگی یا شماره پاسپورت
اطلاعات حساب بانکی یا کارت اعتباری
موقعیت جغرافیایی دقیق
اصالت نژادی
عضویت در اتحادیه‌ها
اطلاعات بیومتریک
وضعیت شهروندی یا مهاجرت
محتوای برخی ایمیل‌ها و پیامک‌ها
اعتقادات مذهبی یا فلسفی
اطلاعات سلامت و وضعیت جنسی

شرکت ولوو نیز در سیاست حریم خصوصی مشتریان خود اعلام کرده که اطلاعات حساس شخصی مانند اعتقادات سیاسی، اطلاعات زیستی و سلامتی و حتی داده‌های مربوط به باورها و شرایط جنسی را جمع‌آوری می‌کند.

چه کسی مراقب نظارت‌کنندگان است؟
این مسائل باعث بروز سوالاتی جدی می‌شوند، از جمله اینکه چرا یک خودروساز باید به اطلاعاتی مانند اعتقادات سیاسی و مذهبی، وضعیت جنسی و شرایط شغلی کاربران دسترسی داشته باشد؟ چه تضمینی وجود دارد که این داده‌ها مورد سوء استفاده قرار نگیرند؟


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط