پنجشنبه 20 دی 1403 - 23:42
بررسی موتورسیکلت یاماها Ténéré ۷۰۰ مدل ۲۰۲۵
/ یاماها با عرضه Ténéré ۷۰۰ در سال ۲۰۱۹ توانست موفقیت بزرگی کسب کند؛ موتورسیکلتی که مشتریان بسیاری را جذب کرد، زیرا قابلیتهای واقعی آفرود را بدون وزن زیاد و حجیم بودن موتورهای ماجراجویی بزرگتر ارائه میداد. از آن زمان تاکنون، سری Ténéré گسترش یافته و اکنون شامل پنج نسخه مختلف است که سه مورد از آنها برای سال ۲۰۲۵ با مدلهای به روزرسانی شده جایگزین میشوند.
علاوه بر بهبود مشخصات اصلی Ténéré، تغییرات جدید باعث سادهسازی این سری شدهاند؛ به طوری که مدلهای گیجکننده «Extreme» و «Explore» از خط تولید حذف شدهاند. در عوض، مدلهای جدید شامل نسخه استاندارد Ténéré، یک نسخه با صندلی کوتاه به جای «Explore»، و مدل Ténéré ۷۰۰ Rally هستند که جایگزین نسخه «Extreme» شده است.
مزایا و معایب
مزایا
حتی پس از پنج سال، ترکیب قابلیت و مقرونبهصرفگی Ténéré ۷۰۰ در بازار موتورهای ماجراجویی بیرقیب است.
سری جدید نسبت به قبل بسیار سادهتر و قابلدرکتر شده است.
ارتقاهای گسترده، از جمله تجهیزات بیشتر، سیستم تعلیق بهتر و بهبودهای موتور.
معایب
هنوز سیستمهای کمکی راننده به اندازه برخی رقبا پیشرفته نیست.
ارتفاع صندلی حتی در نسخه «Low» با ۸۶۰ میلیمتر ممکن است برای برخی افراد زیاد باشد.
انجین و عملکرد فنی
موتور CP2 که در مدل MT-07 نیز استفاده شده است، تقریباً همان به روز رسانی هایی را دریافت کرده که در سال ۲۰۲۵ روی آن مدل اعمال شدهاند. مهمترین تغییر اضافه شدن دریچه گاز برقی YCC-T است که امکان بهرهگیری از سیستمهای مدرن کمکی راننده، از جمله حالتهای مختلف رانندگی و کنترل کشش، را فراهم میکند.
این تغییرات عمدتاً به دلیل نیاز به تطابق با استانداردهای جدید آلایندگی Euro5+ است که از سال ۲۰۲۵ اعمال میشوند، اما مزایای ملموسی برای راننده نیز به همراه دارند. دو نقشه دریچه گاز – «Sport» و «Explorer» – ارائه شده است که میتوان از طریق دکمهای روی کنسول سمت راست تغییرشان داد. همچنین کنترل کشش قابلتغییر (روشن یا خاموش) از طریق منوی نمایشگر در دسترس است.
هرچند قدرت و گشتاور کلی موتور تغییری نکرده، اما یاماها میگوید منحنی گشتاور در دورهای پایین بهبود یافته است تا توانایی آفرود موتور افزایش یابد. این امر با اصلاح مجرای ورودی هوا به دست آمده است. اعداد کلی قدرت و گشتاور مشابه مدل قبلی هستند: ۷۲.۴ اسب بخار در ۹۰۰۰ دور بر دقیقه و ۶۸ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه.
در طراحی خارجی، کاور کلاچ تغییر کرده است؛ موقعیت محرک کلاچ ۳۵ درجه به جلو منتقل شده و سطح کاور صافتر شده است تا با پای راست راننده تداخل نداشته باشد.
اگرچه یاماها هنوز سیستم انتقال نیمه خودکار خود را حتی به صورت اختیاری به Ténéré اضافه نکرده، اما گیربکس بهروزرسانیهایی دریافت کرده که تعویض دنده را نرمتر میکند.
هندلینگ و سیستم تعلیق
در حالی که تغییرات فریم فولادی لولهای Ténéré حداقلی هستند – مانند تقویت نقاط اتصال نگهدارنده صداگیر و باربند – سیستم تعلیق در هر سه نسخه بهبود یافته است. در مدل استاندارد، دو شاخ های USD با قطر ۴۳ میلیمتر اکنون به طور کامل برای پیش بار، تراکم و بازگشت قابل تنظیم هستند، در حالی که همان ۲۱۰ میلیمتر حرکت قبلی را حفظ کردهاند. این دو شاخ ها در یوغهای جدید – آلیاژ آهنگری در پایین و آلیاژ ریخته گری در بالا – نصب شدهاند که استحکام بیشتری دارند.
به همین ترتیب، کمکفنر عقب نیز کاملاً قابل تنظیم است و در مدل ۲۰۲۵ با یک اتصال جدید عرضه میشود که حرکت کمکفنر را افزایش میدهد، در حالی که همان ۲۰۰ میلیمتر حرکت چرخ عقب را حفظ کرده است.
در نسخه Low، مشخصات تقریباً مشابه مدل استاندارد است، اما حرکت دوشاخ از ۲۱۰ میلیمتر به ۱۹۰ میلیمتر و حرکت چرخ عقب از ۲۰۰ میلیمتر به ۱۸۰ میلیمتر کاهش یافته است – اعدادی که با مدل Explore قبلی تطابق دارند. فاصله از زمین در مدل استاندارد ۲۴۰ میلیمتر و در مدل Low برابر ۲۲۵ میلیمتر است. مدل Ténéré ۷۰۰ Rally که جایگزین مدل Extreme شده، ۲۰ میلیمتر حرکت بیشتر در هر دو سمت نسبت به مدل پایه دارد – ۲۳۰ میلیمتر در جلو و ۲۲۰ میلیمتر در عقب.
هیچ تغییری در قطعات مکانیکی ترمزها صورت نگرفته است؛ همان دیسکهای ۲۸۲ میلیمتری با کالیپرهای Brembo در جلو و یک دیسک ۲۴۵ میلیمتری در عقب با سیستم ABS سهحالته حفظ شدهاند. در این سیستم، «حالت ۱» ABS را در هر دو چرخ فعال میکند، «حالت ۲» ABS چرخ عقب را غیرفعال میکند، و «حالت ۳» برای آفرود ABS را کاملاً خاموش میکند. یک دکمه اختصاصی ABS وجود دارد که با فشردن طولانی آن، هم ABS و هم کنترل کشش را به طور همزمان خاموش میکند.
وزن کمی افزایش یافته است؛ مدل استاندارد Ténéré از ۲۰۵ کیلوگرم به ۲۰۸ کیلوگرم و مدل Rally به ۲۱۰ کیلوگرم رسیده است، در حالی که مدل Extreme قبلی ۵ کیلوگرم سبکتر بود.
راحتی و مصرف سوخت
ارتفاع صندلی نسخه استاندارد Ténéré بدون تغییر باقی مانده و همچنان ۸۷۵ میلیمتر است. نسخه «Low» نیز همانند مدل قبلی «Explore» ارتفاع ۸۶۰ میلیمتر دارد. همچنین مدل جدید Rally با ارتفاع ۹۱۰ میلیمتر مشابه مدل «Extreme» پیشین است. اما این اعداد تمام ماجرا را بیان نمیکنند.
صندلی در نسخه استاندارد و «Low» اکنون طراحی یکتکه دارد، برخلاف مدلهای قبلی که دو بخشی بودند. مخزن سوخت نیز با وجود حفظ ظرفیت ۱۶ لیتری، دوباره طراحی شده و بخش بالایی آن پایینتر آمده است.
بدنه کاملاً بازطراحی شده، هرچند سبک کلی شبیه به گذشته است. تغییراتی از جمله استفاده از جایپای بزرگتر (۱۰ میلیمتر پهنتر از مدل قبلی)، که از مدل Ténéré ۷۰۰ World Raid گرفته شده، برای کنترل بهتر ایجاد شده است.
مصرف سوخت در مدل ۲۰۲۵ کمی بدتر شده و به ۴.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای هر دو نسخه استاندارد و Rally رسیده است، در حالی که مدل قبلی ۴.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف داشت. این تغییر باعث کاهش جزئی برد نظری موتور از ۳۸۳ کیلومتر به ۳۷۲ کیلومتر بین دو سوختگیری شده است.
تجهیزات
علاوه بر حالتهای رانندگی و کنترل کشش جدید که با دریچههای گاز الکترونیکی مدل ۲۰۲۵ ارائه شدهاند، یک کیلومتر شمار جدید ۶.۵ اینچی TFT نیز به تجهیزات افزوده شده است.
این نمایشگر امکاناتی مدرن برای سال ۲۰۲۵ ارائه میدهد، مانند اتصال به تلفن همراه برای پخش موسیقی، تماسها و ناوبری مرحله به مرحله، به همراه یک پورت USB-C. همچنین سه حالت نمایشگر وجود دارد: Street و Explorer برای نسخههای استاندارد و Low، و حالت Raid برای مدل Ténéré ۷۰۰ Rally.
دکمههای کنترل بهروز شده شامل یک جویاستیک پنججهته برای حرکت در صفحهنمایش و چراغهای راهنمای جدید با قابلیت چشمک زدن سهتایی برای تغییر مسیر در صورت لمس کوتاه و لغو خودکار در صورت فعالسازی کامل است. چراغ جلو نیز جدید است و از چهار واحد LED مستطیلی در پشت یک لنز واحد که در یک قاب آلومینیومی نصب شدهاند، تشکیل شده است.
رقبای Yamaha Ténéré ۷۰۰ ۲۰۲۵
در حالی که بیشتر موتورسیکلت های ماجراجویی در این بخش از بازار بیشتر برای جاده طراحی شدهاند، چند گزینه وجود دارد که سبک و موقعیتی مشابه با Ténéré ارائه میدهند. از جمله:
Honda Transalp
Suzuki V-Strom 800
Aprilia Tuareg 660
مشخصات فنی
ظرفیت موتور۶۸۹ سیسی
قطر × کورس پیستون۸۰۸۰ × ۶۸.۶ میلیمتر
چیدمان موتور موازی دوقلو
جزئیات موتور چهار زمانه چهارزمانه، ۲ سیلندر، مایع خنک، DOHC، ۴ سوپاپ
قدرت۷۲.۴ اسب بخار (۵۴ کیلووات) در ۹۰۰۰ دور بر دقیقه
گشتاور۶۸ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه
انتقال قدرت۶۶ دنده، زنجیری
مصرف سوخت متوسط۴.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
ظرفیت مخزن سوخت۱۶۱۶ لیتر
برد حداکثر۳۷۲ کیلومتر
کمکهای راننده کنترل کشش قابلتغییر، حالتهای رانندگی، ABS
فریمدو کمانی، فولادی
تعلیق جلو: دو شاخ KYB معکوس ۴۳ میلیمتر
تنظیم تعلیق : کاملاً قابل تنظیم
تعلیق عقب مونو شوک کاملاً قابل تنظیم
ترمز جلو: دو دیسک ۲۸۲ میلیمتری، کالیپر دو پیستونه، ABS
ترمز عقب: دیسک۲۴۵ میلیمتری، کالیپر تک پیستونه، ABS
ابعاد (طول × عرض × ارتفاع)۲۳۷۰ × ۹۳۵ × ۱۴۵۵ میلیمتر (نسخه Low: ۱۴۴۰ میلیمتر، Rally: ۱۴۹۰ میلیمتر)
فاصله بین دو محور۱۵۹۵ میلیمتر
ارتفاع صندلی۸۷۵ میلیمتر (نسخه Low: ۸۶۰ میلیمتر، Rally: ۹۱۰ میلیمتر)
وزن خالص۲۰۸ کیلوگرم (Rally: ۲۱۰ کیلوگرم)
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
کشف 30 کیلوگرم موادمخدر تریاک در شهرستان ملایر
-
فیروزآبادی: برای بازشدن "واتس آپ" و "گوگل پلی" شرطی در کار نبوده است
-
کمک ۵۰ میلیارد تومانی یک خانواده به یک بیمارستان
-
رندرهای نینتندو سوییچ ۲، طراحی آشنای این کنسول را بهنمایش میگذارند
-
عکس/ پس از آتش سوزی حالا طوفان زمستانی در آمریکا
-
کف قیمت تمام شده ساخت هر متر مسکن اعلام شد
-
کسب رتبه اول مناظرات دانشجویی توسط دانشجو معلمان اراکی
-
علت سطح بالای آلودگی در دستگاههای مخابراتی کشور از زبان دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی
-
رشد ۳۸ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر مازندران
-
راهکارهای عبدالله روا برای سرمربی آینده پرسپولیس
-
مدارک پزشکی جعلی نبیل باهویی، کار دست پرسپولیس داد!
-
مدیر تبلیغات اسلامی شهرستان رشت معرفی شد
-
اولمو و ویکتور همراه بارسا در فینال سوپرجام!
-
تریلر گیمپلی Game of Thrones: Kingsroad ماجراجویی در وستروس را نشان میدهد
-
لاهیجان ایستگاه آخر خودروی میلیاردی قاچاق
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
کف قیمت تمام شده ساخت هر متر مسکن اعلام شد
پنجشنبه 20 دی 1403 - 23:26:10
انتقاد وزیر کار به نحوه تعیین حداقل حقوق؛ باید دستمزد بر اساس صنفهای مختلف تعیین شود
پنجشنبه 20 دی 1403 - 22:01:52
۶ هزار میلیارد بیبی دوج برنده شوید!
پنجشنبه 20 دی 1403 - 22:30:00
سقوط ۹ هزار دلاری بیت کوین در یک روز
پنجشنبه 20 دی 1403 - 21:20:00
سکههای ۱۴۰۳ شنبه حراج میشوند
پنجشنبه 20 دی 1403 - 20:59:00