شنبه 22 دی 1403 - 15:37

کد خبر 766797

یک‌شنبه 23 دی 1403 - 17:01:00


مقایسه ری را با تارا اتوماتیک V4 ؛ رقابت دو برادر ایرانی


/ ری را و تارا اتوماتیک V4 دو محصول جدید ایران خودرو در دو سگمنت و طراحی متفاوت هستند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه این دو خودرو بپردازیم.
 
شرکت ایران‌خودرو بعد از خرید پلتفرم پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ تصمیم گرفت محصولات ایرانی را روی آن توسعه دهد. اولین ثمره این کار خلق سدان تارا بود که بر اساس پژو ۳۰۱ به وجود آمده است. بعد از آن نیز یک محصول کاملاً جدید با نام ری را و بدنه کراس‌اوور به سبد محصولات بزرگ‌ترین خودروساز ایران اضافه شد که از سال ۱۴۰۳ شاهد ورود آن به بازار هستیم.
 
اگرچه ری را و تارا اتوماتیک V4 رقیب مستقیم هم محسوب نمی‌شوند، اما رده قیمتی مصوب آنها تا حدودی به هم نزدیک است و شاید این سؤال برای بعضی مشتریان پیش بیاید که باید تارا V4 بخرند یا کمی بیشتر هزینه کنند و به سراغ کراس‌اوور جدید ایران‌خودرو یعنی ریرا بروند. در ادامه به مقایسه کامل ریرا با تارا اتوماتیک V4 پرداخته و به این سؤال پاسخ داده‌ایم.

درباره ری را و تارا اتوماتیک V4
تارا اتوماتیک V4 فول‌آپشن‌ترین عضو خانواده تارا ایران‌خودرو به حساب می‌آید که طی سال ۱۴۰۲ به بازار آمد. این خودرو از لحاظ فنی تفاوت چندانی با تارا اتوماتیک معمولی ندارد، اما برخی جزئیات ظاهری نظیر چراغ‌های عقب، طراحی کنسول میانی داشبورد و برخی آپشن‌های جدید به آن اضافه شده است. این خودرو بر اساس پژو ۳۰۱ توسعه داده شده و از پلتفرم مشترک با پژو ۲۰۰۸ برخوردار است.

خودرو ری را نیز اولین کراس‌اوور ملی ایران‌خودرو محسوب می‌شود که پلتفرم آن با تارا، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ مشترک است. این کراس‌اوور جمع‌وجور از سال ۱۴۰۳ به‌تدریج وارد بازار کشور شده و از لحاظ طراحی و نوآوری نسبت به سایر محصولات ایران‌خودرو یک سر و گردن بالاتر ارزیابی می‌شود.

ویدیوی تست و بررسی ری را

ویدیوی معرفی تارا V4

مقایسه طراحی بدنه
ایران‌خودرو در پروژه تارا سعی کرد با حداقل هزینه از پژو ۳۰۱ به یک محصول جدید ایرانی برسد. در نتیجه طراحی محصول فرانسوی را خیلی تغییر نداد و صرفاً با انجام تغییرات روی نمای جلو و عقب این خودرو، یک محصول با نشان ایرانی را به بازار فرستاد.

اما در پروژه ری را شاهد این هستیم که علاوه بر نمای چهره، سایر قسمت‌های اتاق نیز نسبت به پژو ۲۰۰۸ دچار تغییر شده و یک خودرو کاملاً جدید و نه صرفاً فیس‌لیفت به مشتریان ایرانی تحویل داده شده است. از لحاظ نوآوری و جذابیت طراحی می‌توان گفت ریرا نسبت به تارا یک سر و گردن بالاتر است و نمای چهره جذاب‌تری ارائه می‌دهد. المان‌های به‌کاررفته در قسمت جلو و طرح چراغ‌های عقب این خودرو نسبت به تارا کاملاً دلچسب‌تر و مطابق با گرایش روز طراحی شده‌اند.

اما تارا، به‌عنوان یک سدان خانوادگی، استایل چندان جدیدی ندارد و نوع طراحی چهره آن نیز تا حد زیادی زمخت به نظر می‌رسد. خوشبختانه در مدل V4 چراغ‌های عقب اصلاح شده و حالا فرم دلچسب‌تری نسبت به مدل قبلی ارائه می‌دهد. بنابراین، جدا از نوع کلاس بدنه دو خودرو که با هم متفاوت است، به‌طورکلی می‌توان گفت ری را المان‌های مدرن و جذاب‌تری در بدنه خود به‌کار گرفته است که در تارا V4 دیده نمی‌شود و بنابراین می‌شود نتیجه گرفت که ظاهر ری را بسیار جذاب‌تر از تارا خواهد بود.

مقایسه مشخصات فنی ری را و تارا اتوماتیک V4
گیربکس تارا اتوماتیک V4 و ری را از یک نوع است، اما موتور آنها کاملاً با هم فرق دارد. البته انتظار نمی‌رود که از موتور کاملاً جدید در این دو محصول ایران‌خودرو استفاده شود و طبق انتظار، نمونه‌های ارتقا یافته پیشرانه‌های قدیمی، یعنی EF7 توربو و TU5، در این دو محصول به‌کار رفته‌اند. موتور ری را نمونه اصلاح‌شده EF7 توربو با نام EF پلاس یا EFP است که حالا می‌تواند حدود ۱۶۰ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. گیربکس آن نیز مشابه دیگر محصولات اتوماتیک ایران‌خودرو از نوع ۶ سرعته AT است.

اما موتور تارا اتوماتیک V4 از نوع تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری با نام TU5 پلاس است که قدرتی نزدیک به ۱۱۳ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۴۴ نیوتن‌متر تولید می‌کند. با توجه به قدرت موتور بسیار بالاتر ریرا، طبق انتظار شتاب آن نیز نسبت به تارا بسیار بهتر و رانندگی با آن هیجان‌انگیزتر خواهد بود. بر اساس برآوردهای انجام‌شده، شتاب صفر تا صد ریرا معادل ۱۰.۴ ثانیه بوده و این رقم برای تارا اتوماتیک ۱۴.۲ ثانیه است.

بنابراین، تارا از لحاظ شتاب‌گیری و هیجان رانندگی در مقابل ریرا دست‌بسته خواهد بود. اما نکته قوت تارا، استهلاک کمتر موتور تنفس طبیعی آن است که باعث می‌شود نگهداری این خودرو برای خانواده‌ها ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر باشد. در مقابل، مالکان ریرا باید با وسواس بیشتری از موتور توربوشارژ خود مراقبت کنند و دردسرهای احتمالی آن را به جان بخرند.

خودروتارا اتوماتیک V4ری‌را ایران خودرو
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور۱.۶ لیتر۱.۶۴ لیتر
توان خروجی۱۱۳ اسب بخار – ۱۴۴ نیوتن متر۱۶۰ اسب بخار – ۲۴۰ نیوتن متر
گیربکسAT اتوماتیک ۶ سرعتهAT اتوماتیک ۶ دنده
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰حدود ۱۴.۲ ثانیهحدود ۱۰.۴ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۷.۲۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر۷.۳  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۹۰ کیلومتربرساعت۱۹۵ کیلومتربرساعت
وزن۱۲۶۸ کیلوگرم۱۴۲۵ کیلوگرم
حجم باک۵۰ لیتر۵۰ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۶۶-۱۹۵۳-۴۵۱۹ میلیمتر۱۶۳۸-۲۰۷۷-۴۳۳۴ میلیمتر
فاصله محوری۲۶۵۲ میلیمتر۲۶۰۵ میلیمتر
حجم صندوق ۶۴۰ لیتر۴۱۰ لیتر

تارا اتوماتیک V4 به‌طور تقریبی حدود ۱۶۰ کیلوگرم سبک‌تر از ری را است، اما تقریباً به همان اندازه، یعنی نزدیک به ۷.۳ لیتر در ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی، بنزین می‌سوزاند. هر دو خودرو از سیستم تعلیق یکپارچه محور پیچشی در قسمت عقب استفاده می‌کنند که نقطه قوتی برای آنها به شمار نمی‌رود. سیستم تعلیق جلو نیز مطابق انتظار از نوع مستقل مک‌فرسون است.

مقایسه کابین و فضای داخلی
متأسفانه خودرو تارا از همان داشبورد قدیمی پژو ۳۰۱ با کمترین تغییرات استفاده می‌کند. در نتیجه نمای داخلی آن برای مشتریان امروزی اصلاً دلچسب به نظر نمی‌رسد. این سبک طراحی داشبورد کاملاً قدیمی شده و نهایتاً حدود ۱۰ سال پیش می‌توانست موجب رضایت کاربران شود. اما امروزه، به‌ویژه با حضور طرح‌های مدرن و جذاب محصولات چینی در همین رده قیمتی، این نوع طراحی دیگر چندان جذابیتی ارائه نمی‌دهد. از لحاظ ارگونومی نیز ایراداتی در آن مشاهده می‌شود.

اما خوشبختانه فضای داخلی ریرا به سبک کاملاً جدیدی طراحی شده است. داشبورد آن مدرن و مجهز به نمایشگرهای یکپارچه، غربیلک فرمان دوشاخه به سبک نوین، پنل تعویض دنده فوق مدرن، صندلی‌های خوش‌فرم و عناصر امروزی است که نسبت به تارا اتوماتیک V4 برتری واضحی دارد.

از لحاظ میزان فضای داخلی، باید بدانید که تارا دارای طول، عرض و فاصله محوری بیشتری نسبت به ری را است و در نتیجه کابین آن، به‌ویژه در صندلی‌های ردیف دوم، فضای جادارتری در اختیار سرنشینان خود می‌گذارد. در رابطه با گنجایش صندوق عقب نیز برتری با تارا اتوماتیک است، چراکه این خودرو حدود ۶۴۰ لیتر ظرفیت در صندوق عقب خود برای جا دادن لوازم و چمدان‌های مسافرتی دارد. اما حداکثر فضای صندوق عقب ریرا به ۴۱۰ لیتر محدود شده است.

مقایسه تجهیزات و امکانات ری را و تارا اتوماتیک V4
هر دو خودرو جزو محصولات نسبتا خوش آپشن داخلی به حساب می‌آیند اما در این میان ریرا با امکاناتی همچون سیستم تشخیص نقطه کور، شیفتر دنده پشت فرمان، دوربین ۳۶۰ و سنسور پارک جلو نسبت به تارا از این جهت تا حدودی برتری دارد.

فهرست تجهیزات تارا اتوماتیک وی۴ :
سنسور نور و باران – سانروف برقی – استارت دکمه ای – رینگ آلومینیومی – کروز کنترل – محدودکننده سرعت – تریم داخلی چرم و پارچه – صندلی ۶ حالته برقی راننده – پشتی برقی صندلی شاگرد – گرمکن صندلی های جلو – آینه الکتروکرومیک – آینه های تاشو برقی – نمایشگر لمسی – سنسور پارک عقب – دوربین عقب با خطوط پویای پارک – بازشوی درِ صندوق عقب با سنسور حرکتی پا – زیر آرنجی ردیف عقب – چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو – چراغ روشنایی روز – کامپیوتر سفر – سنسور پایش باد تایرها – چراغ داشبورد و آفتابگیرها – آنتن کوسه ای – فرمان کمکی برقی – رودری های جدید – اندروید اتو – اپل کارپلی، چهار کیسه هوا، کنترل پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی‌ و….

فهرست امکانات ری را:
چهار کیسه هوا – کنترل پایداری الکتریکی – کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار نقطه کور– صندلی های برقی جلو – گرمکن صندلی های جلو – فرمان کمکی برقی – دسته دنده الکتریکی – نمایشگر لمسی – دوربین ۳۶۰ درجه – جلو آمپر دیجیتال – استارت دکمه ای – کروز کنترل – محدودکننده سرعت – ترمز پارک برقی و اتوهلد  – تریم داخلی چرم و پارچه – سنسور نور و باران – دنده پشت فرمان – سنسور پایش باد تایرها – رینگ آلومینیومی – آینه حساس به نور – تهویه اتوماتیک – گرمکن صندلی های جلو – تنظیم حالت رانندگی – شارژر بیسیم و… .

خودروتارا اتوماتیک V4ری‌را ایران خودرو
کروز کنترلدارددارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل کششدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
سنسور پارک جلو / عقبندارد / داردندارد / دارد
سنسور باراندارددارد
سنسور باد تایرهادارددارد
رادار نقطه کورندارددارد
رادار خط خواننداردندارد
ترمز ABSدارددارد
ترمز EBDدارددارد
ترمز پارک برقی / اتوهلدندارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهندارددارد
کیسه هوادارد (۴ عدد)دارد (۴ عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلودارددارد
گرمکن صندلی جلوداردندارد
شارژر وایرلسندارددارد
آینه‌های تاشو برقیدارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد
سقف پانورامانداردندارد

نتیجه‌گیری ریرا ارزنده‌تر است یا تارا اتوماتیک V4
اختلاف قیمت رسمی تارا اتوماتیک V4 با ری را نسبت به بازار آزاد بسیار کمتر است. بنابراین اگر می‌خواهید از بازار خرید کنید تارا اتوماتیک می‌تواند گزینه مقرون به‌صرفه تری باشد. اما از دیگر جنبه‌ها باید بگوییم که تارا اتوماتیک صرفاً از حیث جادارتر بودن کابین و همچنین استهلاک کمتر موتور نسبت به ریرا گزینه بهتری به حساب می‌آید؛ اما در سایر موارد یعنی از لحاظ مدرن بودن طراحی، پرستیژ بالاتر، امکانات متنوع‌تر شتاب و هیجان رانندگی بالاتر و طراحی داخلی به مراتب جذاب‌تر، ریرا نسبت به تارا اتوماتیک خودروی بهتری به شمار می‌رود.

البته توربوشارژ بودن موتور می‌تواند استهلاک فنی ریرا را نسبت به تارا افزایش دهد و نیاز به وسواس بیشتری در سرویس و نگهداری داشته باشد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط