یک‌شنبه 23 دی 1403 - 17:22

کد خبر 768111

دوشنبه 24 دی 1403 - 20:01:00


بررسی موتورسیکلت یاماها Tracer 9 مدل ۲۰۲۵


/ یاماها Tracer 9 به‌ ویژه در نسخه پیشرفته GT+  قبلاً خود را به‌ عنوان یکی از پیشروهای فناوری موتورسیکلت تثبیت کرده است و برای سال ۲۰۲۵ ارتقاهای قابل توجهی دریافت کرده که این مدل را به مجموعه‌ای حتی پیشرفته‌تر تبدیل می‌کند.

در حالی که برندهای دیگر پیشرفته‌ترین فناوری‌های خود را روی بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین موتورسیکلت‌هایشان متمرکز می‌کنند، Tracer 9 این روند را تغییر داده و ترکیبی منحصربه‌فرد از امکانات پیشرفته را در قالب یک موتورسیکلت اسپرت-تورر سبک‌تر و چابک‌تر ارائه می‌دهد. برای سال ۲۰۲۵، نسخه‌های GT و GT+ به گیربکس نیمه‌ اتوماتیک Y-AMT یاماها (اختیاری در GT و استاندارد در GT+) و اولین چراغ‌های جلوی ماتریکسی LED تطبیقی در موتورسیکلت‌ها مجهز شده‌اند. سیستم رادار GT+ نیز ارتقا یافته و اکنون شامل سیستم پایش نقطه کور عقب است که در کنار رادار جلویی و کنترل کروز تطبیقی قرار می‌گیرد.
 
با اضافه شدن طراحی بازبینی‌شده، راحتی بیشتر و بهبود آیرودینامیک، Tracer 9 به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان یک موتورسیکلت اسپرت-تورر بی‌نقص ظاهر می‌شود.

مزایا و معایب
مزایا:
به‌روزرسانی‌ها شامل بهبود آیرودینامیک و صفحه نمایش برقی در GT و GT+ (رفع یکی از معدود ایرادات نسل قبلی)
موتور سه‌سیلندر جذاب حفظ شده و اکنون با گزینه گیربکس Y-AMT همراه است
کروز کنترل تطبیقی و سیستم ترمز پیشرفته راداری در GT+ با رادار عقب اضافه شده
چراغ‌های ماتریکسی LED در GT و GT+ فناوری لوکس خودروها را برای اولین بار به موتورسیکلت‌ها آورده است

معایب:
برخی ممکن است از این موضوع شکایت کنند که نمی‌توان GT+ (و سیستم راداری آن) را بدون گیربکس Y-AMT دریافت کرد. اما هواداران سرسخت گیربکس دستی باید قبل از قضاوت، عملکرد خودکار را امتحان کنند.

انجین و عملکرد فنی
اگرچه به‌ روزرسانی‌ های زیادی برای Tracer 9 در سال ۲۰۲۵ وجود دارد، موتور سه‌ سیلندر ۸۹۰ سی‌سی CP3 تغییر چندانی نکرده است. یاماها اطمینان حاصل کرده که این موتور با آخرین استانداردهای یورو۵+ مطابقت داشته باشد، اما تغییرات قابل توجهی که برای موتورسواران محسوس باشد، وجود ندارد. حداکثر قدرت موتور همان ۱۱۹ اسب بخار (117PS) در ۱۰,۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور نیز ۹۳ نیوتن‌ متر در ۷,۰۰۰ دور در دقیقه باقی مانده است.
تفاوت اصلی با نسل قبلی در گیربکس Y-AMT است که به‌ صورت اختیاری در GT و به‌ صورت استاندارد در GT+ ارائه می‌شود. این سیستم که برای اولین بار در MT-09 معرفی شد و در سال ۲۰۲۵ برای MT-07 نیز اعلام شد، به سرعت در محصولات یاماها گسترش می‌یابد.

یکی از دلایل این گسترش، سادگی نسبی سیستم است. Y-AMT دو عملگر الکترومکانیکی و یک کامپیوتر به یک گیربکس دستی استاندارد اضافه می‌کند و در نتیجه تطبیق آن با طیف گسترده‌ای از موتورسیکلت‌ ها نسبتاً آسان است – برخلاف سیستم‌های رقابتی مانند DCT پیشرفته هوندا که نیاز به گیربکس کاملاً جدید و سیستم تعویض دنده هیدرولیکی-الکتریکی دارد.

در اصل، این دو عملگر وظایف دست و پای چپ موتورسوار را انجام می‌دهند: یکی کلاچ را تنظیم می‌کند و دیگری دنده‌ها را تغییر می‌دهد. ترکیب فناوری‌های پیشرفته مانند کنترل الکترونیکی گاز (ride-by-wire) و سیستم IMU برای نظارت بر موقعیت و زاویه موتورسیکلت، تضمین می‌کند که تغییر دنده‌ها به نرمی و در زمان مناسب انجام شود و این تغییرات تنها چند میلی‌ثانیه طول می‌کشد.

این سیستم سه حالت مختلف دارد. در تنظیم خودکار (AT) دو گزینه وجود دارد: حالت ‘D’ برای رانندگی آرام‌تر که دنده‌ها را زودتر تعویض می‌کند تا دور موتور پایین نگه داشته شود، و حالت ‘D+’ برای عملکرد اسپرت‌تر که دنده‌ها را بیشتر نگه می‌دارد تا عملکرد حداکثری داشته باشد. همچنین می‌توانید به سرعت به حالت ‘MT’ دستی بروید که امکان کنترل دنده‌ها از طریق یک ماشه روی فرمان چپ را می‌دهد. تعویض به دنده بالاتر با کشیدن ماشه توسط انگشت اشاره و تعویض به دنده پایین‌تر با فشار دادن شست چپ یا تغییر جهت ماشه انجام می‌شود.

با حذف دسته کلاچ، موتورسیکلت همواره کنترل زمان درگیر یا آزاد کردن کلاچ را در دست دارد. یاماها بیان می‌کند که این سیستم نه‌تنها کار رانندگی را ساده‌تر می‌کند، بلکه به موتورسوار امکان تمرکز بر جنبه‌های دیگر مانند موقعیت بدن و پیچیدن را می‌دهد و با حذف نیاز به تعویض دنده با پا، امکان قرار دادن بهتر پا روی جاپایی فراهم می‌شود.

هندلینگ و سیستم تعلیق
فریم آلومینیومی دلتاباکس همچنان از مدل‌های قبلی Tracer 9 به ارث رسیده است، اما برای سال ۲۰۲۵، زیرفریمی عقب با طول بیشتر معرفی شده که هم‌زمان سبک‌تر از مدل قبلی خود است.

همه مدل‌ها مانند گذشته از سیستم تعلیق KYB بهره می‌برند و نسخه‌های GT و GT+ به یک سیستم نیمه‌فعال مجهز شده‌اند که دارای تنظیمات الکترونیکی دمپینگ است و به‌طور خودکار به داده‌های دریافتی از IMU موتورسیکلت (شامل زاویه انحنا، شتاب و بار) و اطلاعات حسگرهای حرکت سیستم تعلیق (مانند سرعت فشردگی یا بازشدن کمک‌فنرها) واکنش نشان می‌دهد. عملکرد این سیستم نیمه‌فعال بسته به حالت رانندگی انتخاب‌شده تغییر می‌کند، به‌طوری که در حالت «اسپرت» سخت‌تر و در حالت‌های «شهری» یا «باران» راحت‌تر عمل می‌کند.

یکپارچگی خیره‌کننده این سیستم به این معناست که در نسخه GT+ مجهز به رادار، دمپینگ سیستم تعلیق به‌طور خودکار زمانی که سیستم کروز کنترل تطبیقی شتاب می‌گیرد یا ترمز می‌کند تنظیم می‌شود. این سیستم همچنین با سیستم ترمز یکپارچه متصل به رادار GT+ هماهنگ شده است که به‌طور خودکار فشار ترمز جلو و عقب را مدیریت می‌کند و با استفاده از رادار فاصله تا وسیله نقلیه جلویی را بررسی می‌کند. اگر راننده به‌اندازه کافی برای جلوگیری از برخورد ترمز نگیرد، این سیستم می‌تواند فشار ترمز روی هر دو چرخ را به‌طور خودکار افزایش دهد و سیستم تعلیق تطبیقی نیز برای به حداکثر رساندن توانایی توقف با آن همکاری می‌کند.

راحتی و مصرف سوخت
با وجود طراحی مشابه با نسخه قبلی، بدنه Tracer 9 در سال ۲۰۲۵ کاملاً جدید است و تغییرات کلیدی در آن اعمال شده تا راحتی این موتورسیکلت مخصوص مسافت‌های طولانی بیشتر شود.
همان‌طور که ذکر شد، زیرفریم صندلی ۵۰ میلی‌متر طولانی‌تر از مدل قبلی است و با این حال ۱۵۰ گرم سبک‌تر شده است تا فضای بیشتری برای راننده و سرنشین فراهم کند. صندلی این موتورسیکلت صاف‌تر و دارای پد بیشتری است و اگرچه حداقل ارتفاع صندلی به دلیل ضخامت بیشتر پد از ۸۱۰ میلی‌متر به ۸۴۵ میلی‌متر افزایش یافته، یاماها مدعی است که شکل جدید آن – که در قسمت جلویی باریک‌تر از قبل شده – باعث شده است که فاصله لازم برای رسیدن پا به زمین کاهش یابد و راننده بتواند راحت‌تر پاهای خود را به زمین برساند.

مانند مدل قبلی، صندلی در دو موقعیت قابل تنظیم است و بدون نیاز به ابزار خاص می‌توان ارتفاع را تا ۸۶۰ میلی‌متر افزایش داد. یک نسخه گرم‌شونده از این صندلی نیز به‌صورت اختیاری در دسترس است.
یکی از مشکلات مدل قبلی GT+ طراحی صفحه محافظ باد آن بود که می‌توانست باعث آشفتگی جریان هوا شود، اما مدل جدید دارای یک صفحه کاملاً جدید است که در تونل باد طراحی شده و این مشکل را برطرف می‌کند. مدل پایه دارای یک صفحه قابل تنظیم دستی است که با یک سیستم تک‌دستی می‌تواند در ۱۰ حالت و به میزان ۵۰ میلی‌متر تنظیم شود. با این حال، مدل‌های GT و GT+ در سال ۲۰۲۵ به یک صفحه برقی مجهز شده‌اند که دو برابر این میزان حرکت دارد – ۱۰۰ میلی‌متر به‌طور کلی – و ۲۵ میلی‌متر به انتهای بالا و پایین حرکت آن اضافه شده است تا بتوان آن را پایین‌تر یا بالاتر از محدوده صفحه دستی تنظیم کرد.
با توجه به تغییرات اندک در موتور، انتظار نمی‌رود مصرف سوخت به‌طور چشمگیری نسبت به مدل قبلی تغییر کند. در آزمایش قبلی، این مدل به مصرف سوختی معادل ۵.۳۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دست یافت.

تجهیزات
یاماها Tracer 9 مدل ۲۰۲۵، به‌ویژه در نسخه‌های GT و GT+، از لحاظ تجهیزات کمبودی ندارد. همه مدل‌های ۲۰۲۵ به یک صفحه نمایش جدید TFT هفت اینچی مجهز شده‌اند که جایگزین نمایشگرهای دوگانه مدل قبلی و TFT تکی نسخه GT+ قبلی شده است. این صفحه با سه تم مختلف ارائه می‌شود و می‌تواند اطلاعات گسترده‌ای از جمله ناوبری مبتنی بر نقشه را در نسخه‌های GT و GT+ از طریق اپلیکیشن Garmin Motorize نشان دهد. همچنین این صفحه با تجهیزات رسمی مانند گرم‌کن دستگیره یا صندلی هماهنگ است و وضعیت آن‌ها را نمایش می‌دهد.

این صفحه نمایش همچنین رابط اصلی برای تمام فناوری‌های موتورسیکلت است، از جمله تنظیمات سیستم تعلیق نیمه‌فعال و گیربکس Y-AMT در مدل‌هایی که این تجهیزات در آن‌ها نصب شده‌اند.
در نسخه‌های پیشرفته GT و GT+، چراغ‌های جلوی ماتریکسی LED برای اولین بار در جهان ظاهر می‌شوند که یک پیشرفت واقعی نسبت به رقبا به شمار می‌رود.

در بالاترین سطح از مجموعه Tracer 9، نسخه GT+ همچنان از رادار جلویی برای کروز کنترل تطبیقی و سیستم ترمز یکپارچه استفاده می‌کند. در سال ۲۰۲۵ این سیستم با گیربکس Y-AMT هماهنگ شده و می‌تواند به‌ طور خودکار سرعت موتورسیکلت را در محدوده وسیع‌تری بدون نیاز به تغییر دنده توسط راننده تنظیم کند. در حالی که سیستم جدید AMT کی‌تی‌ام همراه با رادار خود امکان عملکرد کروز کنترل را تا توقف کامل فراهم می‌کند، کروز کنترل تطبیقی یاماها تنها در محدوده سرعت ۳۰ تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت عمل می‌کند.

یک رادار عقب نیز برای اولین بار در Tracer 9 GT+ سال ۲۰۲۵ اضافه شده است که امکان پایش نقاط کور را فراهم می‌کند و با هشدارهای تصویری در آینه‌ها در صورت حضور وسیله نقلیه در نقاط کور اطلاع‌رسانی می‌کند.

رقبا
یاماها Tracer 9 GT+ در سال ۲۰۲۵ با تجهیزات پیشرفته‌ای نظیر گیربکس نیمه‌اتوماتیک، فناوری راداری پیشرفته‌تر، چراغ‌های ماتریکسی LED و سیستم تعلیق الکترونیکی، در سطحی قرار دارد که رقابت با آن دشوار است – مگر با ورود به دسته‌ای گران‌تر و قدرتمندتر. برای مثال، KTM ۱۳۹۰ Super Adventure S Evo جدید برخی از امکانات مشابه را ارائه می‌دهد، اما قیمت آن به‌طور قابل توجهی بیشتر خواهد بود. همین امر در مورد BMW R1300GS صدق می‌کند که می‌تواند به رادار، گیربکس اتوماتیک ASA بی‌ام‌و، کروز کنترل تطبیقی و سیستم تعلیق الکترونیکی مجهز شود – اما قیمت آن بیش از ۲۰ هزار پوند خواهد بود.

هوندا NT1100، به‌ویژه در نسخه جدید ۲۰۲۵ با سیستم تعلیق الکترونیکی و گیربکس DCT، نیز گزینه‌ای ارزشمند است. این مدل دارای پیشرفته‌ترین گیربکس نیمه‌اتوماتیک است، اما فاقد گزینه‌های راداری یاماها است و موتور مبتنی بر آفریقا تویین آن قدرت کمتری دارد.

مشخصات فنی
حجم موتور: ۸۹۰ سی‌سی
قطر سیلندر x کورس پیستون: ۷۸ میلی‌متر x 62.1 میلی‌متر
چیدمان موتور: سه سیلندر خطی
جزئیات موتور: خنک‌شونده با مایع، چهار زمانه، چهار سوپاپ، سه سیلندر، DOHC
قدرت: ۱۱۷.۴ اسب بخار (۸۷.۵ کیلووات) در ۱۰,۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۹۳ نیوتن‌متر (۶۹ پوند-فوت) در ۷,۰۰۰ دور در دقیقه
گیربکس: ۶ سرعته، انتقال قدرت با زنجیر، کلاچ کمکی و لغزشی، گزینه گیربکس نیمه‌اتوماتیک Y-AMT
میانگین مصرف سوخت: در دست اعلام
ظرفیت مخزن سوخت: در دست اعلام
حداکثر مسافت قابل پیمایش با یک باک: در دست اعلام

امکانات کمکی راننده
کنترل کشش در پیچ
ترمز ABS در پیچ
کنترل لغزش
کنترل تک‌چرخ
کنترل ترمز
نسخه GT+ شامل کروز کنترل تطبیقی مبتنی بر رادار و سیستم ترمز یکپارچه
مدل‌های Y-AMT مجهز به سیستم نگه‌داری وسیله نقلیه (Vehicle Hold Control)

شاسی و تعلیق
فریم: آلومینیومی ریخته‌گری دلتاباکس
تعلیق جلو: کمک‌فنرهای معکوس KYB
تنظیمات تعلیق جلو: تنظیم پیش‌بار و بازگشت، تنظیم الکترونیکی دمپینگ در مدل‌های GT و GT+
تعلیق عقب: کمک‌فنر KYB
تنظیمات تعلیق عقب: تنظیم پیش‌بار و بازگشت، تنظیم الکترونیکی دمپینگ در مدل‌های GT و GT+

ترمزها
ترمز جلو: دیسک‌های ۲۹۸ میلی‌متری، کالیپرهای شعاعی چهار پیستونه
ترمز عقب: دیسک ۲۴۵ میلی‌متری، کالیپر تک پیستونه

چرخ‌ها و تایرها
چرخ جلو / تایر: ۱۲۰/۷۰ ZR17 بریجستون Battlax T32
چرخ عقب / تایر: ۱۸۰/۵۵ ZR17 بریجستون Battlax T32

ابعاد
طول x عرض x ارتفاع: در دست اعلام
فاصله بین دو محور: ۱۵۰۰ میلی‌متر
ارتفاع صندلی: ۸۴۵-۸۶۰ میلی‌متر
وزن: از ۲۱۲ کیلوگرم


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط