دوشنبه 24 دی 1403 - 20:16

کد خبر 769213

سه‌شنبه 25 دی 1403 - 17:01:00


معرفی موتورسیکلت کاوازاکی Z900 مدل ۲۰۲۵


/ تکامل به‌ جای انقلاب را می‌توان امضای مدل کاوازاکی Z900 دانست؛ مدلی که در سال ۲۰۲۵ وارد سومین نسل متمایز خود می‌شود و همچنان به‌ وضوح DNA مشترکی با مدل اصلی دارد که در سال ۲۰۱۷ جایگزین Z800 شد.
 
یادآوری می‌شود که معرفی نسخه اولیه Z900 تأثیرگذار بود؛ چرا که موتور جدید ۹۴۸ سی‌سی آن نه‌تنها قدرت بیشتری نسبت به نسخه ۸۰۳ سی‌سی قبلی ارائه داد، بلکه تغییر طراحی فریم از نوع بک‌ بون به نوع ترلیس فولادی، کاهش وزنی معادل ۲۰ کیلوگرم را به همراه داشت. اصلاحات سال ۲۰۲۰ و رعایت قوانین جدید آلایندگی، باعث افزایش جزئی وزن شد و تغییراتی در طراحی مفهومی «سوگومی» ایجاد کرد که فقط طرفداران حرفه‌ای می‌توانستند آن‌ها را تشخیص دهند. اما در سال ۲۰۲۵، این روند با بدنه‌ای کاملاً جدید ادامه یافته است که همچنان هویت Z900 را حفظ می‌کند.

مزایا و معایب
مزایا
موتور به‌روزرسانی‌شده مطابق با استاندارد Euro 5+ با ارائه گشتاور بیشتر در دورهای میانی
ترمزهای شعاعی در نهایت به مدل استاندارد Z900 اضافه شده‌اند
فناوری پیشرفته‌تر شامل کمک‌راننده‌های مجهز به IMU

معایب
تغییرات جزئی احتمالاً مالکان مدل ۲۰۲۴ را به تعویض مدل ترغیب نمی‌کند.

پیشرانه و عملکرد فنی
با اینکه اساس موتور ۹۴۸ سی‌سی چهار سیلندر کاوازاکی تغییر نکرده است – این موتور از نظر ظاهری مشابه مدل قبلی است و بسیاری از اجزای داخلی مشترک را دارد – اما تغییرات داخلی برای همخوانی با قوانین جدید آلایندگی و تقویت گشتاور در دورهای میانی ایجاد شده‌اند.

قدرت حداکثر: کاهش جزئی از ۱۲۳.۶ اسب بخار (۹۲.۲ کیلووات) به ۱۲۲ اسب بخار (۹۱ کیلووات) در ۹۵۰۰ دور در دقیقه

گشتاور حداکثر: کاهش ناچیز از ۹۸.۶ نیوتن‌ متر به ۹۷.۴ نیوتن‌ متر در ۷۷۰۰ دور در دقیقه

تغییرات کلیدی موتور
استفاده از دریچه‌های گاز الکترونیکی ride-by-wire که علاوه بر بهبود مصرف سوخت، امکان اضافه‌ کردن سیستم‌های پیشرفته کمکی راننده را فراهم می‌کند.

بادامک‌های جدید که به گفته کاوازاکی، بهره‌وری سوخت را تا ۱۶ درصد افزایش می‌دهند و گشتاور در دورهای پایین را بهبود می‌بخشند. این تغییرات احتمالاً به کاهش ارتفاع بازشدن سوپاپ‌ها و افزایش سرعت جریان هوای ورودی مرتبط است.

کاهش مصرف سوخت همراه با بهبود در میزان انتشار CO2.

فناوری‌های جدید
مانند مدل‌های قبلی، حالت‌های مختلف رانندگی و کنترل کشش سه‌ حالته KTRC وجود دارد. اما در سال ۲۰۲۵، یک واحد اندازه‌گیری اینرسی (IMU) به سیستم اضافه شده است که به کامپیوتر موتورسیکلت اطلاعات دقیقی از زاویه انحراف، خمیدگی و چرخش، علاوه بر سرعت چرخ‌ها و موقعیت دریچه گاز، ارائه می‌دهد. این امکان باعث اضافه‌ شدن سیستم مدیریت پیچ کاوازاکی (KCMF) شده است که کنترل کشش حساس به زاویه انحراف را فراهم می‌کند.
هر دو مدل Z900 و Z900 SE از طریق کلاچ کمکی و لغزشی به یک جعبه‌دنده شش‌ سرعته متصل می‌شوند که به صورت استاندارد دارای Quickshifter است.

هندلینگ و سیستم تعلیق
اگرچه مدل‌های Z900 و حتی Z800 همیشه از سیستم تعلیق مناسب و تجهیزاتی مانند دوشاخ معکوس بهره‌مند بوده‌اند، مدل ۲۰۲۴ از نظر ترمز کمی قدیمی به نظر می‌رسید. استفاده از دیسک‌های گلبرگی که دیگر مد روز نیستند و کالیپرهای نصب‌شده به صورت محوری، در حالی که حتی موتورسیکلت‌های ضعیف‌تر و ارزان‌تر به کالیپرهای شعاعی چهار پیستونی روی آورده‌اند، از جمله این ضعف‌ها بود.

این مشکلات در مدل ۲۰۲۵ برطرف شده است؛ جایی که ترمزهای شعاعی Nissin روی دیسک‌های گرد و متعارف ۳۰۰ میلی‌متری نصب شده‌اند. این طراحی تا حد زیادی شبیه به تجهیزاتی است که قبلاً مختص مدل Z900 SE بود، البته در SE به جای ترمزهای Nissin از چهار پیستونی‌ های Brembo استفاده می‌شد و همچنان برای مدل ۲۰۲۵ حفظ شده است.

مدل SE با همان به‌ روز رسانی‌ های ظاهری و موتوری Z900 استاندارد ادامه می‌یابد و مانند سال‌های قبل، ترمزهای جلو Brembo و کمک‌فنر عقب Ohlins S46 را نیز در اختیار دارد. همچنین لاستیک‌های جدید Dunlop Sportmax Q5A تغییرات شاسی را تکمیل کرده‌اند. وزن مدل ۲۰۲۵ کمی افزایش یافته است؛ وزن Z900 به ۲۱۳ کیلوگرم (از ۲۱۲ کیلوگرم) و وزن نسخه SE به ۲۱۴ کیلوگرم (از ۲۱۳ کیلوگرم) رسیده است.

راحتی و مصرف سوخت
بدنه جدید فرصتی برای بهبود راحتی راننده فراهم کرده است و کاوازاکی توانسته با افزودن صندلی جدید با پد اورتان ضخیم‌تر و شکل اصلاح‌شده، این امکان را محقق کند.
این پدینگ ضخیم‌تر باعث افزایش جزئی ارتفاع صندلی شده و از ۸۲۰ میلی‌متر به ۸۳۰ میلی‌متر رسیده است. اما یک گزینه صندلی پایین نیز وجود دارد که این عدد را برای افراد با قد کوتاه‌تر به ۸۱۰ میلی‌متر کاهش می‌دهد.

شکل جدید صندلی نه تنها راحت‌تر از قبل است، بلکه به دلیل سطح صاف‌تر، انتقال وزن راننده روی موتورسیکلت آسان‌تر شده است. کاوازاکی همچنین فرمان را با نمونه آلومینیومی «چاق‌تر» جایگزین کرده که گفته می‌شود سختی بیشتری را فراهم می‌کند.
با بهبود ۱۶ درصدی در مصرف سوخت به لطف تغییرات موتور، مصرف سوخت مدل ۲۰۲۵ از ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بهبود یافته است.

تجهیزات و امکانات
تجهیزات الکترونیک به‌ روز رسانی‌ شده مدل ۲۰۲۵ شامل سامانه کمک‌ راننده‌های جدید برای پیچ‌ها به لطف اضافه‌ شدن واحد اینرسی IMU است. علاوه بر این، این مدل اکنون به‌ صورت استاندارد دارای کنترل کروز است و صفحه‌ نمایش ۵ اینچی TFT قابلیت نمایش ناوبری گام‌ به‌ گام را دارد.
این ویژگی‌ها از طریق اتصال به تلفن هوشمند و اپلیکیشن Rideology کاوازاکی فراهم می‌شوند که شامل قابلیت کنترل صوتی نیز هست.

اگرچه طراحی ظاهری با نسل قبلی مرتبط است، اما تمام پانل‌ها جدید هستند و ظاهری با کیفیت بالاتر دارند که به لطف بخش‌های فلزی موجود در پوشش‌های رادیاتور بازطراحی‌شده ایجاد شده است. چراغ‌های جلوی دوگانه جدید کوچک‌تر از طرح قبلی هستند اما به لطف فناوری مدرن‌تر، دید بهتری از جاده ارائه می‌دهند.
نسخه SE همچنین از یک پورت شارژ USB-C در نزدیکی نمایشگر کلاستر سود می‌برد.

مشخصات فنی
ظرفیت موتور: ۹۴۸ سی‌سی
قطر و کورس پیستون: ۷۳.۴ × ۵۶ میلی‌متر
چیدمان موتور: چهار سیلندر خطی
جزئیات موتور: مایع‌ خنک، چهار زمانه، ۱۶ سوپاپ
قدرت: ۱۲۲ اسب بخار (۹۱ کیلووات) در ۹۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۹۷.۴ نیوتن‌ متر در ۷۷۰۰ دور در دقیقه
جعبه‌دنده: شش‌ سرعته با انتقال نهایی زنجیری
مصرف سوخت: ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (ادعاشده)
ظرفیت باک: ۱۷ لیتر
بیشترین برد: ۳۵۴ کیلومتر
قاب شاسی: ترلیس فولادی
تعلیق جلو: دوشاخ وارونه ۴۱ میلی‌متری
ترمز جلو: دو دیسک ۳۰۰ میلی‌متری، کالیپرهای چهار پیستونی شعاعی Nissin (یا Brembo در SE)
وزن: ۲۱۳ کیلوگرم (۲۱۴ کیلوگرم برای SE)
ارتفاع صندلی: ۸۳۰ میلی‌متر (گزینه ۸۱۰ میلی‌متری موجود است).


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط