پنج‌شنبه 27 دی 1403 - 13:35

کد خبر 772588

جمعه 28 دی 1403 - 18:01:00


آمار فروش پورشه در سال 2024، کاهش 50 درصدی تقاضا برای تایکان


پدال/ درحالی‌که فروش کلی پورشه کاهش جزئی ۳ درصدی را نشان می‌دهد ولی این شرکت در چین با کاهش فروش ۲۸ درصدی، شرایط سختی دارد.
 
پورشه آمار فروش خود در سال ۲۰۲۴ را منتشر کرده است که نشان از کاهش ۳ درصدی نسبت به سال قبل و فروش ۳۱۰,۷۱۸ دستگاهی دارد. ازجمله نکات قابل‌توجه این آمار می‌توان به فروش بیشتر ماکان الکتریکی در سه‌ماههٔ پایانی سال نسبت به نسخهٔ بنزینی و نصف شدن فروش جهانی تایکان اشاره کرد. کاین سال پررونقی را سپری کرده و با فروش ۱۰۲,۸۸۹ دستگاهی که نشان از افزایشی ۱۸ درصدی دارد، پرفروش‌ترین محصول پورشه بوده است. ماکان الکتریکی نیز که در پایان سپتامبر ۲۰۲۴ راهی بازار شد، در سه‌ماههٔ پایانی سال موفق به فروش ۱۸,۲۷۸ دستگاهی شده درحالی‌که فروش ماکان بنزینی در همین مدت تنها ۹,۵۱۷ دستگاه بوده است.

آمار فروش خودروهای مختلف پورشه در سال ۲۰۲۴
مدلفروش ۲۰۲۴فروش ۲۰۲۳تغییر
کاین۱۰۲,۸۸۹۸۷,۵۵۳+۱۸
ماکان بنزینی۶۴,۵۱۷۸۷,۵۵-۲۶
ماکان برقی۱۸,۲۷۸
۹۱۱۵۰,۹۴۱۵۰,۴۶
تایکان۲۰,۸۳۶۴۰,۶۲۹-۴۹
پانامرا۲۹,۵۸۷۳۴,۰۲۰-۴۹
۷۱۸۲۳,۶۷۰۲۰,۵۱۸+۱۵
مجموع۳۱۰,۷۱۸۳۲۰,۲۲۱

البته باید توجه داشت که از بهار ۲۰۲۴ به دلیل قوانین امنیت سایبری، عرضهٔ ماکان بنزینی در اروپا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بازارهای پورشه خاتمه یافت و خریداران اروپایی اگر خواهان ماکان بودند چاره‌ای جز انتخاب نسخهٔ الکتریکی نداشتند. این در حالی است که در بازارهای آمریکا و چین، هردو نسخه در کنار هم عرضه می‌شوند و ماکان بنزینی با وجود عدم عرضه در اروپا، طی سال ۲۰۲۴ در دیگر مناطق جهان موفق به فروش ۶۴,۵۱۷ دستگاهی شده است؛ بنابراین، هرچند ماکان الکتریکی شروع قدرتمندی داشته ولی کار سختی پیش رو دارد. در سال ۲۰۲۴ مجموعاً از ماکان الکتریکی و بنزینی ۸۲,۷۹۲ دستگاه فروخته شده که کاهشی ۵ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. طبق آخرین اظهارات رسمی پورشه، تولید ماکان بنزینی در سال ۲۰۲۶ به‌طور کامل خاتمه پیدا خواهد کرد.

آمار فروش پورشه در مناطق مختلف جهان در سال ۲۰۲۴
منطقهفروش ۲۰۲۳فروش ۲۰۲۴تغییر
آلمان۳۲,۴۳۰۳۵,۸۵۸+۱۱
آمریکای شمالی۸۶,۰۵۹۸۶,۵۴۱
چین۷۹,۲۸۳۵۶,۸۸۷-۲۸
اروپا۷۰,۲۲۹۷۵,۸۹۹
دیگر مناطق۵۲,۲۲۰۵۵,۵۳۳

دیگر خودروی الکتریکی پورشه یعنی تایکان بدترین عملکرد را در بین محصولات این شرکت داشته و با کاهش فروش ۴۹ درصدی مواجه شده است. از این سدان الکتریکی طی سال گذشته تنها ۲۰,۸۳۶ دستگاه فروخته شده است. پورشه دلیل این کاهش فروش را فرایند انتقال به نسخهٔ فیس‌لیفت می‌داند ولی درعین‌حال اعتراف کرده است که افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی کندتر از انتظارات پیش می‌رود. پورشه سال گذشته نسل جدید پانامرا را هم به بازار فرستاد ولی بااین‌وجود، فروش این خودرو با کاهشی ۱۳ درصدی به ۲۹,۵۸۷ دستگاه رسیده است. دلیل اصلی موضوع کاهش تقاضا در بازار بحرانی چین بوده که طی سال‌های اخیر بزرگ‌ترین بازار پورشه بوده است. فروش این شرکت در چین طی سال گذشته کاهشی ۲۸ درصدی داشته و واضح است که شرکت آلمانی در حال از دست دادن جایگاه خود در یکی از مهم‌ترین بازارهایش است.

البته فروش پورشه در مناطق دیگر مثل اروپا و آمریکای شمالی افزایش داشته ولی این برای جبران افت شدید فروش در چین کافی نبوده است. خودروهای اسپرت پورشه اما در سال ۲۰۲۴ شرایط خوبی داشته‌اند زیرا فروش ۹۱۱ با افزایش ۲ درصدی به ۵۰,۹۴۱ دستگاه رسیده درحالی‌که ۷۱۸ (کیمن و باکستر) رشد فرو چشمگیر ۱۵ درصدی را تجربه کرده و ۲۳,۶۷۰ دستگاه فروخته است. این در حالی است که مثل ماکان، عرضهٔ ۷۱۸ هم به خاطر قوانین امنیت سایبری در اروپا خاتمه پیدا کرده است. آیندهٔ این مدل اما مشخص نیست زیرا طبق گزارش‌ها، پورشه عرضهٔ جانشین الکتریکی آن را به تعویق انداخته است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط