پنج‌شنبه 27 دی 1403 - 17:27

کد خبر 772686

جمعه 28 دی 1403 - 23:01:00


بررسی موتورسیکلت هوسکوارنا ویت‌پیلن ۸۰۱ مدل ۲۰۲۵


/ زمانی که هوسکوارنا مدل‌های سوارت‌پیلن و ویت‌پیلن را در سال ۲۰۱۴ به عنوان موتورسیکلت‌ هایی با طراحی مدرن-کلاسیک معرفی کرد، زبان جدیدی در طراحی موتورسیکلت‌های سبک نیکد ایجاد شد. اما یک دهه بعد، چطور می‌توان این طراحی را به‌روز کرد و همچنان جذابیت آن را حفظ نمود؟ مدل جدید ویت‌پیلن ۸۰۱ پاسخ این سوال را ارائه می‌دهد.
 
ده سال پیش، تفاوت میان ایده‌های سوارت‌پیلن و ویت‌پیلن کاملاً مشخص بود. سوارت‌پیلن یک مدل خیابانی-اسکرامبلر با فرمان‌های پهن و لاستیک‌های عاج‌دار بود، در حالی که ویت‌پیلن یک کافه‌ریسر با فرمان‌های پایین و لاستیک‌های نیمه‌صاف بود. اگرچه هر دو مدل از یک شاسی، موتور و بدنه استفاده می‌کردند، اما تمایز بین آن‌ها کاملاً واضح بود. اما امروز این مرزبندی کمتر شده است. هر دو مدل در حال حاضر شامل نسخه‌های ۱۲۵ سی‌سی، ۳۹۹ سی‌سی تک‌سیلندر و ۷۹۹ سی‌سی دو‌سیلندر هستند، اما از نظر ظاهری و شخصیت به هم نزدیک‌تر شده‌اند.

وضعیت سواری ویت‌پیلن از موقعیت خمیده به حالت ایستاده‌تر تغییر کرده و اکنون از فرمان‌های بلندتر و پهن‌تر برخوردار است. همچنین سوارت‌پیلن بیشتر به سمت استفاده جاده‌ای رفته است، که باعث کاهش فاصله میان این دو مدل شده است.

با عرضه‌ی مدل جدید ویت‌پیلن ۸۰۱، که اسپرت‌ترین نسخه‌ی این سری محسوب می‌شود، هوسکوارنا تلاش کرده با ایجاد ظاهری شیک‌تر و چراغ‌ جلوی منحصربه‌فرد فاصله‌گذاری مشخصی بین این دو مدل ایجاد کند.

مزایا و معایب
+ طراحی جدید ویت‌پیلن ۸۰۱ فاصله مشخصی میان این مدل و سوارت‌پیلن ۸۰۱ ایجاد کرده و در عین حال شباهتی به مدل مشابه KTM 790 Duke ندارد.
+ چراغ جلوی این مدل ممکن است نظرات متفاوتی جلب کند، اما قطعاً باعث متمایز شدن ویت‌پیلن در میان رقبا می‌شود.
-با عرضه‌ی KTM 990 Duke جدید، ویت‌پیلن ۸۰۱ همچنان بر اساس نسل قبلی این موتور طراحی شده است.
-موتور مشابه مدل CFMoto 800NK با قیمت ارزان‌تر عرضه می‌شود که می‌تواند رقابت سختی ایجاد کند.

پیشرانه و عملکرد فنی
موتور LC8c کی‌ تی‌ ام (خنک‌ شونده با مایع، هشت سوپاپ و طراحی جمع‌ و جور) که هفت سال پیش همراه با KTM 790 Duke معرفی شد، اکنون در طیف وسیعی از موتورسیکلت‌ها استفاده شده است. این موتور که با طراحی تطبیق‌پذیر شناخته می‌شود، سرانجام در سال ۲۰۲۵ در نسخه‌ای از ویت‌ پیلن به‌کار گرفته شد.

این تأخیر شاید به دلیل جلوگیری از رقابت مستقیم میان برندها بوده باشد؛ زیرا در زمان حضور KTM 790 Duke و 890 Duke در بازار، عرضه‌ی موتوری مشابه تحت برند هوسکوارنا می‌توانست باعث سردرگمی مشتریان شود. اما اکنون با ورود KTM 990 Duke و موتور نسل دوم ۹۴۷ سی‌سی LC8، استفاده از موتور ۷۹۹ سی‌سی قدیمی‌تر برای هوسکوارنا منطقی به نظر می‌رسد.

این موتور ۷۹۹ سی‌سی که در مدل سوارت‌ پیلن نیز استفاده شده، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۸۷ نیوتن‌ متر گشتاور تولید می‌کند. طراحی فشرده این موتور باعث شده وزن آن تنها ۵۲ کیلوگرم باشد و از کارتل نیمه‌خشک برای کاهش فضای اشغال شده استفاده کند. ساختار میل‌لنگ با زاویه ۲۸۵ درجه نیز باعث تولید صدای مشابه موتورهای وی-تویین ۷۵ درجه‌ای شده است. حداکثر قدرت در ۹۲۵۰ دور در دقیقه و گشتاور در ۸۰۰۰ دور در دقیقه به دست می‌آید. همچنین انتقال قدرت از طریق کلاچ کمکی-لغزشی به گیربکس ۶ دنده‌ای و زنجیر نهایی با نسبت ۱۶:۴۱ انجام می‌شود. سیستم تغییر دنده‌ی سریع Easy Shift نیز به‌ صورت اختیاری در دسترس است.

هندلینگ و سیستم تعلیق
شاسی کروم-مولیبدن این مدل شباهت زیادی به KTM 790 Duke دارد و از بازوی نوسانی آلومینیومی مشابه در عقب استفاده می‌کند. سیستم تعلیق، همان‌طور که انتظار می‌رود، از برند WP است که زیرمجموعه‌ی گروه Pierer Mobility بوده و مالک برندهای KTM، هوسکوارنا، GasGas و بخشی از MV Agusta است. در جلو از دو شاخ معکوس WP APEX با قطر ۴۳ میلی‌متر و قابلیت تنظیم ارتفاع و بازگشت استفاده شده است. در عقب نیز یک کمک‌فنر APEX با قابلیت تنظیم پیش‌بار و بازگشت قرار دارد.

اگرچه سوارت‌ پیلن ۸۰۱ به‌ عنوان یک مدل اسکرامبلر و ویت‌ پیلن ۸۰۱ به‌ عنوان یک موتورسیکلت خیابانی طراحی شده‌اند، هر دو مدل دارای فاصله تعلیق مشابه (۱۴۰ میلی‌متر جلو و ۱۵۰ میلی‌متر عقب) و تقریباً ارتفاع مشابه از سطح زمین هستند (۱۷۰ میلی‌متر برای ویت‌ پیلن و ۱۷۴ میلی‌متر برای سوارت‌ پیلن).

سیستم ترمز نیز آشناست. در جلو از کالیپرهای چهار پیستونی J. Juan با دیسک‌های ۳۰۰ میلی‌متری و در عقب از کالیپر تک‌ پیستونی با دیسک ۲۴۰ میلی‌متری استفاده شده است. همان‌طور که از KTM انتظار می‌رود، سیستم ABS پیشرفته در این مدل نیز وجود دارد که با قابلیت سوپر موتو همراه است و امکان قفل کردن چرخ عقب برای ترمزگیری شدید را فراهم می‌کند.

یکی از تفاوت‌های اصلی با سوارت‌پیلن ۸۰۱، استفاده از لاستیک‌های Michelin Road 6 در ویت‌پیلن ۸۰۱ است که جایگزین لاستیک‌های Pirelli MT 60 RS سوارت‌ پیلن شده‌اند.

راحتی و مصرف سوخت
تصمیم شرکت هسکوارنا برای تغییر طراحی مدل‌های ویت‌ پیلن از سبک اولیه‌ی کافه ریسری به طراحی شبیه‌تر به یک موتورسیکلت جاده‌ای سنتی، به دلیل تقاضای مشتریانی بود که خواستار راحتی بیشتری بودند. فرمان‌های کوتاه و پایین مدل مفهومی ویت‌پیلن ۴۰۱ که حدود یک دهه پیش معرفی شد و مدل تولیدی آن، اگرچه از نظر ظاهری جذاب بودند، اما انجمن‌های کاربران پر از گزارش‌هایی از خریدارانی است که آن‌ها را به دلیل فشار زیاد به کمر و مچ دست با فرمان‌های بلندتر و پهن‌تر مدل اسوارت‌ پیلن جایگزین کرده‌اند.

با این وجود، همچنان تفاوت‌هایی میان این مدل‌ها وجود دارد. فرمان‌های ویت‌پیلن اگرچه بسیار بلندتر و پهن‌تر از مدل‌های پیشین هستند، اما همچنان کمی پایین‌تر و جلوتر از فرمان‌های اسوارت‌پیلن قرار دارند. این تفاوت‌های کوچک باعث شده هسکوارنا تمایز روشنی بین مدل‌های خود و موتورسیکلت‌های مشابه شرکت کی‌تی‌ام ایجاد کند. بنابراین، ویت‌پیلن همچنان حس اسپرت‌تری نسبت به اسوارت‌پیلن خواهد داشت، اما بدون فدا کردن راحتی.

هسکوارنا مصرف سوخت معادل ۴.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای ویت‌پیلن اعلام کرده است که مشابه اسوارت‌پیلن است. با مخزن سوخت ۱۳.۷ لیتری، برد نظری این موتورسیکلت حدود ۳۰۵ کیلومتر خواهد بود.

تجهیزات و امکانات
پکیج الکترونیکی ویت‌پیلن ۸۰۱ مطابق انتظارات از دستگاه‌های تولیدی گروه پی‌یِرر است. این بسته شامل کنترل کشش در پیچ‌ها و ترمز ضد قفل به صورت استاندارد است و صفحه نمایش TFT پنج اینچی دارد که امکاناتی مانند مسیریابی گام‌به‌گام، کنترل تماس‌ها و انتخاب موسیقی را ارائه می‌دهد، اگرچه برای استفاده از این امکانات باید اپلیکیشن هسکوارنا را نصب کنید.

این مدل به طور استاندارد سه حالت رانندگی دارد: شهری (Street)، ورزشی (Sport) و بارانی (Rain). یک حالت اختیاری به نام داینامیک (Dynamic) نیز وجود دارد که قابل تنظیم توسط راننده است و امکان انتخاب از بین ۱۰ سطح لغزش چرخ عقب را از طریق کنترل کشش فراهم می‌کند. همچنین حالت سوپرموتو (Supermoto) برای سیستم ترمز ABS موجود است که ترمز ضد قفل چرخ عقب را غیرفعال می‌کند. سیستم تعویض دنده سریع Easy Shift و تجهیزات ظاهری مانند آینه‌های کم‌ارتفاع انتهای فرمان نیز به صورت اختیاری در دسترس هستند.

چراغ جلوی منحصربه‌فرد این موتورسیکلت از نوع پروژکتوری Bi-LED است که درون یک حلقه نورانی LED قرار گرفته و ظاهر آینده‌نگرانه‌ای به چراغ بزرگ مدل‌های دیگر ویت‌پیلن و اسوارت‌پیلن داده است. انتظار می‌رود این طراحی در مدل‌های بیشتری از هسکوارنا استفاده شود.

رقبای ویت‌پیلن ۸۰۱ مدل ۲۰۲۵
نزدیک‌ترین رقبای ویت‌پیلن از درون خانواده بزرگ‌تر گروه پی‌یِرر موبیلیتی هستند – مدل‌هایی مانند کی‌تی‌ام ۷۹۰ دوک (KTM 790 Duke) یا کی‌تی‌ام ۹۹۰ دوک، سی‌اف‌موتو ۸۰۰ ان‌کی (CFMoto 800NK) یا حتی اسوارت‌پیلن ۸۰۱.
در خارج از این گروه، موتورهایی مانند هوندا سی‌بی ۷۵۰ هورنت (Honda CB750 Hornet) با قیمت مناسب یا سوزوکی جی‌اس‌ایکس-۸اس (Suzuki GSX-8S) نیز می‌توانند در لیست باشند. همچنین بی‌ام‌و اف۹۰۰آر (BMW F900R) با توان خروجی مشابه ۱۰۵ اسب بخار قابل توجه است.

مشخصات فنی
حجم موتور: ۷۹۹ سی‌سی
قطر سیلندر و کورس پیستون: ۸۸ × ۶۵.۷ میلی‌متر
آرایش موتور: دو سیلندر خطی
جزئیات موتور: ۸ سوپاپ، DOHC، میل‌لنگ ۲۸۵ درجه، خنک‌کننده مایع
قدرت: ۱۰۵ اسب بخار (۷۷ کیلووات) در ۹۲۵۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۸۷ نیوتن‌ متر در ۸۰۰۰ دور در دقیقه
جعبه‌دنده: ۶ سرعته، انتقال زنجیری، کلاچ کمکی و لغزشی، تعویض دنده سریع اختیاری
مصرف سوخت متوسط: ۴.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
ظرفیت مخزن سوخت: ۱۳.۷ لیتر
بیشترین برد: ۳۰۵ کیلومتر
کمک‌های رانندگی: کنترل کشش در پیچ‌ها، ABS در پیچ‌ها
شاسی: شاسی فولادی کروم-مولیبدن با موتور به عنوان عنصر مقاوم
تعلیق جلو: دوشاخ معکوس WP APEX با قطر ۴۳ میلی‌متر
تنظیمات تعلیق جلو: تنظیم میرایی فشرده‌سازی و بازگشت
تعلیق عقب: تک‌شوک WP APEX
تنظیمات تعلیق عقب: تنظیم میرایی بازگشت و پیش‌بار
ترمز جلو: دو دیسک ۳۰۰ میلی‌متری با کالیپر چهار پیستونی J.Juan
ترمز عقب: دیسک ۲۴۰ میلی‌متری با کالیپر تک پیستونی
چرخ / تایر جلو: میشلن Road 6 با ابعاد ۱۲۰/۷۰-ZR17
چرخ / تایر عقب: میشلن Road 6 با ابعاد ۱۸۰/۵۵-ZR17
فاصله محوری: ۱۴۷۵ میلی‌متر
ارتفاع زین: ۸۲۰ میلی‌متر
وزن: ۱۸۰ کیلوگرم (بدون سوخت)


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط