یک‌شنبه 30 دی 1403 - 02:30

کد خبر 775105

شنبه 29 دی 1403 - 14:40:52


پایان مهلت رای گیری اسکار ۲۰۲۵؛ شگفتی‌ها در راه است!


ایسنا/ با پایان مهلت رأی‌گیری برای نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار، بحث‌ها درباره شانس فیلم‌های مختلف داغ‌تر شده است. در حالی که آثار موفق در گلدن گلوب جایگاه خود را تقویت کرده‌اند، شگفتی‌های همیشگی آکادمی همچنان می‌تواند مسیر رقابت را تغییر دهد.
پس از دو بار تمدید به دلیل آتش‌سوزی‌های ویرانگر لس‌آنجلس، مهلت رأی‌گیری نامزدهای نود و هفتمین دوره جوایز اسکار رسما به پایان رسید و در حالی که اتحادیه تهیه‌کنندگان آمریکا، اتحادیه نویسندگان آمریکا و دیگر انجمن‌های کلیدی سرنخ‌هایی در مورد فیلم‌هایی که ممکن است در اسکار پیش رو عملکرد بهتری داشته باشند ارائه دادند، آنچه مسلم به نظر می‌رسد این است که طبق معمول شگفتی‌ها همیشه پای ثابت تصمیمات آکادمی خواهد بود.

آیا «بروتالیست» دیده شد؟
فیلم «بروتالیست» به کارگردانی بردی کوربت، یکی از مدعیان اصلی رقابت امسال است و موفقیتش در گلدن گلوب نیز این جایگاه را تقویت کرده است. با این حال، برخی از رأی‌دهندگان اذعان داشتند که فرصت نکردند این فیلم را ببینند یا نتوانستند آن را تمام کنند و دلیل آن را مدت زمان طولانی و موضوعات سنگین فیلم عنوان کردند. هرچند این موضوع احتمالاً مانعی برای نامزدی فیلم نخواهد بود، اما ممکن است دلیل آن باشد که فلیسیتی جونز، بازیگر نقش مکمل که نقش محوری‌اش در نیمه دوم فیلم ظاهر می‌شود، نتوانسته توجه بیشتری جلب کند.

اهمیت گلدن گلوب
با وجود بحث‌های جاری درباره میزان اهمیت گلدن گلوب، کسب جایزه در این مراسم همچنان تأثیرگذار است. برخی رأی‌دهندگان اذعان داشتند که جوایز گلدن گلوب فهرست فیلم‌های آنها را برای تماشا تغییر داده و آثاری مانند «من هنوز اینجا هستم» با بازی فرناندو تورس و «درد واقعی» با بازی کایرن کالکین را به مرکز توجه آورده است. در همین حال، فیلم‌هایی چون «امیلیا پرز» به کارگردانی ژاک اودیار و «ملاقات محرمانه» ساخته ادوارد برگر با کسب جوایز اصلی گلدن گلوب، در فهرست اصلی اعضای اکادمی برای تماشا راه یافتند. این نوع توجه برای فیلم‌هایی که در مرز توجه رأی‌دهندگان قرار دارند، می‌تواند تفاوت بین کسب نامزدی و نادیده گرفتن را رقم بزند.

منتقدان و تماشاگران در مقابل رأی‌دهندگان آکادمی
امسال، شکاف بین منتقدان، تماشاگران و اعضای آکادمی بیشتر از همیشه احساس می‌شود. به عنوان مثال، آثاری که مورد تحسین منتقدان قرار گرفته‌اند مانند «پسران نیکل» به کارگردانی رامِل راس و «حقایق تلخ» ساخته مایک لی، نتوانسته‌اند توجه رأی‌دهندگان را جلب کنند. در مقابل، «امیلیا پرز» که امتیاز متوسطی در راتن تومیتوز دارد (۷۶٪ منتقدان، ۴۰٪ تماشاگران)، به نظر می‌رسد که نامزدی‌های زیادی کسب کند و احتمالاً به پرنامزدترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان در تاریخ اسکار تبدیل شود.

به همین ترتیب، فیلم زندگینامه باب دیلن به کارگردانی جیمز منگولد با عنوان «یک ناشناخته کامل» (با امتیاز ۷۹٪ در راتن تومیتوز) با وجود نقدهای متفاوت، حمایت پرشوری از اعضای آکادمی دریافت کرده است. این موارد نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان آکادمی بر اساس سلیقه شخصی، حس نوستالژی و تأثیر سینمایی تصمیم می‌گیرند نه معیارهای بیرونی.

داستان عجیب تقلب در شاخه بازیگری و تغییرات غیرمنتظره
تقلب به یکی از موضوعات جنجالی فصل جوایز تبدیل شده است. در این مورد، بازی‌هایی که به نظر می‌رسند در شاخه نقش اصلی باشند، به‌عنوان نقش مکمل تبلیغ می‌شوند تا شانس بیشتری در جوایز داشته باشند. برای مثال، زویی سالدانا در «امیلیا پرز»، کایرن کالکین در «درد واقعی» و آریانا گرانده در «شرور» از جمله بازیگرانی هستند که در این بحث‌ها مطرح شده‌اند. یکی از اعضای بخش بازیگری آکادمی در این مورد زویی سالدانا گفت: «من عاشق بازی‌ای او هستم، اما بیایید صادق باشیم، او یک بازیگر نقش اصلی است. این تغییرات می‌تواند به نتایج غیرمنتظره و شگفت‌انگیزی منجر شود.

آیا زنان و افراد رنگین‌پوست از بخش کارگردانی کنار گذاشته خواهند شد؟

بخش بهترین کارگردانی همیشه یکی از چالش‌برانگیزترین دسته‌ها برای ورود زنان و افراد رنگین‌پوست بوده است و امسال نیز این چالش ادامه دارد. با وجود تحسین منتقدان برای جان ام. چو (شرور)، رامِل راس (پسران نیکل)، کورالی فارژا (ماده) و پایال کاپادیا (همه آنچه به‌عنوان نور تصور می‌کنیم)، هیچ‌کدام از این کارگردان‌ها گزینه‌های قطعی برای نامزدی در شاخه کارگردانی به حساب نمی‌آیند.

در حالی که نام‌هایی مانند ژاک اودیار، بردی کوربت، ادوارد برگر و شان بیکر به نظر می‌رسد جایگاه خود را در رقابت تثبیت کرده‌اند، جایگاه نهایی ممکن است به کارگردانانی چون جیمز منگولد یا دنی ویلنوو یا یک گزینه غیرمنتظره اختصاص یابد.

آیا فیلم «هیئت منصفه شماره ۲» ساخته کلینت ایستوود می‌تواند شوک بزرگی رقم بزند؟
در میان شگفتی‌های این فصل، فیلم «هیئت منصفه شماره ۲» ساخته کلینت ایستوود بیشتر از حد انتظار در میان رأی‌دهندگان مطرح شده است و ممکن است به‌عنوان یک رقیب جدی برای کسب آخرین جایگاه بهترین فیلم مطرح باشد. این فیلم که شایعه شده پروژه پایانی ایستوود است، تحسین زیادی از سوی رأی‌دهندگان در بخش تهیه‌کنندگان و کارگردانان دریافت کرده است. بسیاری این رأی را به‌عنوان ادای احترام به این فیلم‌ساز افسانه‌ای و نوعی واکنش به استودیوی برادران وارنر، که اکران محدودی به فیلم داده بود، می‌دانند. حتی اگر این فیلم تنها یک نامزدی در بخش بهترین فیلم کسب کند، می‌تواند شوک بزرگی باشد، مشابه اتفاقی که برای فیلم «حادثه آکس-بو» (۱۹۴۳) ساخته ویلیام ولمن رخ داد.

جیمی لی کرتیس: بهترین تبلیغ‌کننده اسکار در حال حاضر
اگر جایزه‌ای برای بهترین کمپین تبلیغاتی اسکار وجود داشت، جیمی لی کرتیس با اختلاف برنده می‌شد. این بازیگر باسابقه که اولین اسکار خود را برای «همه‌چیز، همه‌جا، به یک‌باره» دریافت کرد، به‌شدت از هم‌بازی خود پاملا اندرسون و فیلم «آخرین شوگرل» حمایت کرده است. اشتیاق و حمایت بی‌پایان کرتیس توجه رأی‌دهندگان را جلب کرده و او را در مسیر دریافت دومین نامزدی اسکار خود قرار داده است.

آیا «چلنجِرز» موفق خواهد شد؟
درام تنیسی «چلنجِرها» به کارگردانی لوکا گوادانینو با بازی زندیا، طرفداران پرشوری در میان رأی‌دهندگان پیدا کرده است. با این حال، پس از عدم توجه از سوی بفتا و جوایز انجمن تهیه‌کنندگان و بازیگران، شانس آن برای نامزدی همچنان نامشخص است. بهترین امید این فیلم احتمالاً در دسته‌های فیلمنامه اصلی و موسیقی متن است.

رأی‌دهندگان به دنبال فیلم‌های با حال خوب هستند
یکی از موضوعات برجسته در گفتگوها این است که رأی‌دهندگان به دنبال فیلم‌هایی هستند که حس شادی، فرار از واقعیت و امیدواری را ارائه دهند. این موضوع می‌تواند بر اولویت فیلم‌های بین‌المللی که فضای تاریک‌تری دارند، مانند «دانه انجیر معابدـ نماینده آلمان در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی، تأثیر بگذارد.پس از یک هفته اخبار بد و بی وقفه از آتش‌سوزی‌های ویرانگر در لس‌انجلس، بسیاری از اعضای آکادمی که انرژی تماشای چند فیلم دیگر را پیدا کردند، به سمت فیلم‌هایی با حال بهتر چون «یک شناخته کامل» و موزیکال «شرور» جذب شده‌اند. این موضوع بویژه می‌تواند تاثیر زیادی در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی داشته‌ باشد چرا که بسیاری از ۱۵ فیلم راه یافته به فهرست اولیه این شاخه؛ فضای افسرده‌کننده‌ای دارند.

فهرست نامزدهای نهایی نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۲۳ ژانویه (چهارم بهمن) اعلام می‌شود.

انتهای پیام


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط