یک‌شنبه 30 دی 1403 - 18:41

کد خبر 776263

دوشنبه 01 بهمن 1403 - 18:01:00


معرفی موتورسیکلت هوندا GB350S مدل ۲۰۲۵


/ به ندرت پیش می‌آید که موتوری با توان ۲۰ اسب بخار و خنک‌کننده هوایی، هنگام معرفی محصولات جدید برندی بزرگ مانند هوندا، برجسته به نظر برسد. اما مدل GB350S که پس از چند سال عرضه در سایر مناطق، سرانجام به بازار راه یافته، ممکن است به دلیل استقبال چشمگیر از موتورسیکلت‌های مشابه، به یک موفقیت غیرمنتظره تبدیل شود.

طی سال‌های اخیر، موتورسیکلت‌ های مقرون‌ به‌ صرفه و ساده در رده ۳۰۰ تا ۴۰۰ سی‌سی فروش قابل‌ توجهی داشته‌اند. در بازار کشورهایی همچون بریتانیا، مدل Triumph Speed 400 شانس زیادی دارد تا در سال ۲۰۲۴ به پرفروش‌ترین موتورسیکلت بالای ۱۲۵ سی‌سی تبدیل شود و حتی از رقبای سنتی مانند BMW R1300GS پیشی بگیرد. این در حالی است که بازار این دسته از موتورسیکلت‌ها همچنان در حال رشد است، حتی با وجود کاهش کلی فروش موتورسیکلت.
 
مزایا و معایب
+ساده، مقرون‌ به‌ صرفه و قابل‌اعتماد؛ ویژگی‌هایی ارزشمند در بازاری رقابتی
+طراحی کلاسیک و احیای نام GB که احساسات نوستالژیک را برمی‌انگیزد
+مناسب برای گواهینامه A2 و یک انتخاب مناسب برای افرادی که از موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی ارتقا می‌یابند
-عملکرد کمی آرام‌تر از حد انتظار
-نبود تجهیزات یا امکانات پیشرفته
-موتورسیکلت‌های Royal Enfield ممکن است برای علاقه‌مندان به طراحی‌های نوستالژیک جذاب‌تر باشند

پیشرانه و عملکرد فنی
اگر می‌خواهید در برابر انبوه فناوری‌های موجود در موتورسیکلت‌های مدرن مقاومت کنید، GB350S ممکن است گزینه‌ای ایده‌آل باشد. مشخصات این موتور یادآور مدل‌های قدیمی است و نشان می‌دهد که بدون استفاده از تجهیزات پیچیده نیز می‌توان موتوری کارآمد و سازگار با محیط‌ زیست ساخت؛ به شرط آنکه با سرعت آرام‌تری پیش بروید. موتور ۳۴۸ سی‌سی خنک‌ شونده با هوا، با تک سیلندر، میل‌ سوپاپ بالاسری و دو سوپاپ، ظاهری کاملاً کلاسیک دارد؛ با این حال، این موتور کاملاً جدید بوده و مخصوص این مدل طراحی شده است.
عملکرد موتور در اولویت طراحی نبوده و هوندا تأکید دارد که این موتور بیشتر بر گشتاور کم و میان‌ رده تمرکز دارد تا قدرت نهایی. برای دستیابی به این هدف، از یک فلای‌ ویل سنگین و یک بالانسر ثانویه هم‌ محور برای روان‌سازی عملکرد موتور استفاده شده است.

برخی از فناوری‌های مدرن در این موتور شامل سیستم تزریق سوخت و طراحی ویژه‌ای برای گشتاور پایین است. همچنین، فناوری‌های کاهش اصطکاک نظیر سیلندری با انحراف ۱۰ میلی‌متری، استفاده از یک میل‌لنگ نامتقارن و محفظه میل‌لنگ بسته با دیواره جداکننده به کار رفته‌اند.

حداکثر توان این موتور تنها ۲۰.۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۹ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه است. برخلاف بسیاری از موتورسیکلت‌های مدرن، که طراحی سیلندر به نفع افزایش قدرت و دور موتور انجام می‌شود، در این مدل تمرکز بر گشتاور پایین بوده است.

هندلینگ و سیستم تعلیق
شاسی فولادی GB350S نیز مانند موتور آن طراحی کلاسیک دارد. این شاسی شامل کمک‌ فنرهای دوگانه عقب و دو شاخ‌ های جلویی ساده با طراحی قدیمی است. هوندا ادعا می‌کند که این شاسی تعادل مناسبی بین استحکام و انعطاف‌پذیری دارد و طراحی آن بیشتر بر پایداری تأکید دارد تا پاسخ‌دهی سریع. چرخ‌ جلوی ۱۹ اینچی و فاصله بین دو محور ۱۴۴۰ میلی‌متری، که طولانی‌تر از رقبایی مانند Triumph Speed 400 یا Royal Enfield HNTR 350 است، این ویژگی را تقویت می‌کنند.

ترمزها شامل یک دیسک جلوی ۳۱۰ میلی‌متری با کالیپر دو پیستونی و یک دیسک عقب ۲۴۰ میلی‌متری با کالیپر تک پیستونی هستند. سیستم ABS نیز به صورت استاندارد ارائه شده است.
وزن موتورسیکلت، با باک پر، ۱۷۸ کیلوگرم است که کمی سبک‌تر از Royal Enfield HNTR 350 (۱۸۱ کیلوگرم) است اما از Triumph Speed 400 (۱۷۰ کیلوگرم) سنگین‌تر است.

راحتی و اقتصادی بودن
ارتفاع صندلی پایین (۸۰۰ میلی‌متر)، فرمان پهن و تخت و یک صندلی بلند و جادار، همراه با جاپایی‌های نسبتاً پایین، موقعیتی راحت برای رانندگی فراهم می‌کنند که برای اکثر موتورسواران کافی است و نباید باعث خستگی یا درد خاصی شود. به‌طور استاندارد، هیچ محافظی در برابر باد وجود ندارد، اما می‌توانید صفحه‌های محافظ باد (یک قاب کوتاه دور چراغ جلو یا دو نوع محافظ بلندتر) را اضافه کنید تا از تکان‌های باد کاسته شود.

مصرف سوخت یکی از نقاط قوت موتور کم‌دور است. در استاندارد WMTC، مدل GB350S مصرف سوخت چشمگیر ۳.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (معادل ۳۷.۴ کیلومتر بر لیتر) دارد. با یک مخزن ۱۵ لیتری که دو لیتر بزرگ‌تر از رقبای اصلی‌اش است، می‌توانید تا ۶۰۰ کیلومتر را با یک بار سوخت‌گیری کامل طی کنید.

تجهیزات مدل ۲۰۲۵ Honda GB350S
همان‌طور که انتظار می‌رود، یک موتورسیکلت تک‌ سیلندر، کم‌هزینه و با طراحی کلاسیک مانند GB350S از تجهیزات پیشرفته و لوکس بی‌بهره است. با این حال، تجهیزات پایه شامل چراغ جلو LED، نشانگر دنده درون سرعت‌سنج آنالوگ ساده، و یک کامپیوتر سفری پایه وجود دارد که اطلاعاتی مانند مصرف سوخت، برد تقریبی و نشانگر اقتصادی بودن رانندگی (ECO) را ارائه می‌دهد.

برخی امکانات مدرن نیز وجود دارند، مانند سیگنال توقف اضطراری که در زمان ترمز شدید، چراغ‌های هشدار را چشمک‌زن می‌کند، و راهنماهای خودکار که با حسگرهای سرعت چرخ‌های جلو و عقب تشخیص می‌دهند که آیا مانور به پایان رسیده است یا خیر.

در فهرست گزینه‌ها، می‌توانید تجهیزات بیشتری مانند یک بسته Style Pack شامل قاب صندلی تک‌نفره، قاب کوتاه چراغ جلو، پدهای جانبی باک، چراغ‌های مه‌شکن و انتهای فرمان متفاوت سفارش دهید. یا می‌توانید بسته Travel Pack را انتخاب کنید که شامل یک صفحه محافظ بلندتر ۳۵۵ میلی‌متری، کیف‌های جانبی ۲۴ لیتری و محافظ دست‌ها می‌شود.
دیگر آپشن‌ها شامل امکاناتی مانند دسته‌های گرم‌شونده و شارژر USB هستند. همچنین، می‌توانید هر یک از این تجهیزات را به صورت جداگانه انتخاب کنید.

رقبا
رقبای اصلی GB350S احتمالاً از بخش ارزان‌تر محصولات رویال انفیلد خواهند بود. مدل HNTR 350 با قیمت حدود ۵ هزار دلار نزدیک‌ترین مدل از نظر قیمت، سبک و طراحی است. با این حال، مدل‌های Classic 350  و Bullet 350 نیز رقبای این موتورسیکلت محسوب می‌شوند.

مدل Speed 400 از شرکت Triumph نیز، با سیستم خنک‌کننده مایع و عملکردی که به‌مراتب بهتر از هوندا است، یک رقیب کلیدی محسوب می‌شود، هرچند قیمت آن بیش از  ۱۳۰۹ دلار گران‌تر است.

مشخصات فنی هوندا  GB350S مدل ۲۰۲۵
قیمت جدید: ۵ هزار و ۲۰۰ دلار
حجم موتور: ۳۴۸ سی‌سی
قطر سیلندر و کورس پیستون: ۷۰ میلی‌متر x ۹۰.۵ میلی‌متر
آرایش موتور: تک‌ سیلندر
جزئیات موتور: ۲ سوپاپ، خنک‌ شونده با هوا، میل‌ سوپاپ بالاسری، تزریق سوخت
قدرت: ۲۰.۸ اسب بخار (۱۵.۵ کیلووات) @ ۵۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۹ نیوتن‌ متر @ ۳۰۰۰ دور در دقیقه
جعبه‌دنده: ۵ سرعته، زنجیر
مصرف سوخت متوسط: ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم مخزن: ۱۵ لیتر
حداکثر برد: ۶۰۰ کیلومتر
کمک‌های راننده: کنترل کشش (Traction Control)، ABS
شاسی: فولادی
تعلیق جلو: دو شاخ تلسکوپی ۴۱ میلی‌متری
تنظیمات تعلیق جلو: ندارد
تعلیق عقب: کمک‌ فنرهای دوگانه
تنظیمات تعلیق عقب: ندارد
ترمز جلو: دیسک ۳۱۰ میلی‌متری، کالیپر دو پیستونی
ترمز عقب: دیسک ۲۴۰ میلی‌متری، کالیپر تک‌ پیستونی
چرخ و لاستیک جلو: ۱۰۰/90R19 M/C (57H)
چرخ و لاستیک عقب: ۱۵۰/70R17 M/C (69H)
ابعاد (طول x عرض x ارتفاع): ۲۱۷۵ میلی‌متر x ۷۹۰ میلی‌متر x ۱۱۰۰ میلی‌متر
فاصله بین دو محور: ۱۴۴۰ میلی‌متر
ارتفاع صندلی: ۸۰۰ میلی‌متر
وزن: ۱۷۸ کیلوگرم (وزن خالص)


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط