چهارشنبه 03 بهمن 1403 - 14:40

کد خبر 779786

پنج‌شنبه 04 بهمن 1403 - 08:01:00


بررسی موتورسیکلت یاماها R9 مدل ۲۰۲۵


/ از زمانی که موتورسیکلت سه‌ سیلندر یاماها MT-09 در سال ۲۰۱۴ تولید شد، شایعاتی درباره یک موتورسیکلت اسپرت با نام R9 و بر پایه همین پلتفرم وجود داشت. اکنون این موتورسیکلت به واقعیت پیوسته و با شاسی مخصوص خود که اطراف یک موتور باز طراحی‌ شده MT-09 پیچیده شده، وارد بازار شده است.
 
در ابتدا، ایده ساخت R9 بیشتر شبیه به آرزویی محال به نظر می‌رسید، اما در سال ۲۰۲۱ شواهدی جدی از این پروژه با ثبت نشان‌های تجاری «R9» و «YZF-R9» به دست آمد. بیش از سه سال از این سرنخ‌ها تا رونمایی موتورسیکلت طول کشید، و مشخص است که مهندسان یاماها در این مدت سخت مشغول کار روی این پروژه بوده‌اند. نتیجه آن موتورسیکلتی اسپرت است که جای خالی R6 را – که دیگر به عنوان یک موتورسیکلت قانونی برای خیابان تولید نمی‌شود – پر کرده و با موتوری بزرگ‌تر و قوی‌تر، عملکردی نزدیک به موتورسیکلت‌ های رده بالاتر ارائه می‌دهد.

مزایا و معایب
مزایا
+ موتور روان و جذاب CP3 یاماها اکنون در یک موتورسیکلت اسپرت قرار گرفته است.
+ مجهز به سیستم IMU شش‌محوره و مجموعه‌ای کامل از فناوری‌های کمکی برای راننده.
+ آیرودینامیک‌ترین طراحی یاماها تاکنون.

معایب
– گران‌تر و کم‌توان‌تر از کاوازاکی ZX-6R یا هوندا CBR600RR

پیشرانه و عملکرد فنی
قدرت موتور R9 از همان موتور سه‌سیلندر CP3 که در جدیدترین مدل‌های MT-09 و مشتقات آن استفاده شده است، تأمین می‌شود، با تغییراتی جزئی برای تطابق با طراحی جدید.

ویژگی‌های اصلی موتور بدون تغییر باقی مانده‌اند: حجم ۸۹۰ سی‌سی، قطر سیلندر ۷۸ میلی‌متر، کورس پیستون ۶۲.۱ میلی‌متر و نسبت تراکم ۱۱.۵:۱. توان خروجی موتور نیز همچنان ۱۱۷.۳ اسب بخار (۱۱۹PS / ۸۷.۵ کیلووات) در ۱۰,۰۰۰ دور در دقیقه است. این امر نه تنها باعث می‌شود که R9 با قوانین سخت‌گیرانه آلایندگی مطابقت داشته باشد، بلکه هزینه توسعه را نیز کاهش می‌دهد. البته یاماها تغییراتی در سیستم احتراق و تنظیم سوخت برای R9 اعمال کرده و نسبت نهایی انتقال قدرت را برای تطابق با طراحی آیرودینامیک آن تغییر داده است.

سیستم انتقال قدرت، همان نسخه استفاده‌شده در MT-09 است و به سیستم «QSS» نسل سوم یاماها مجهز شده که امکان تعویض دنده بدون کلاچ را فراهم می‌کند. دو حالت برای این سیستم در نظر گرفته شده است: حالت ۱ تعویض دنده را در هنگام شتاب‌گیری و کاهش سرعت ممکن می‌کند، در حالی که حالت ۲ این امکان را در شرایط مختلف گسترش می‌دهد.

الکترونیک این موتورسیکلت شامل حالت‌های رانندگی «اسپرت»، «خیابانی» و «بارانی» است، به علاوه دو حالت سفارشی و چهار حالت مخصوص پیست که هر کدام تنظیماتی برای توان موتور، کنترل کشش، کنترل لغزش، کنترل ترمز، تنظیمات موتور و کنترل بلند شدن چرخ جلو دارند. همچنین سیستم کنترل استارت و اپلیکیشن MyRide برای تغییر تنظیمات از طریق گوشی هوشمند نیز وجود دارد.

سیستم تعلیق و هندلینگ
در این بخش شاهد یک سورپرایز هستیم. در حالی که انتظار می‌رفت R9 همانند مدل‌های کوچک‌تر R7 و R3 شاسی مدل معادل MT را با اضافه کردن فلاپ و سیستم تعلیق اسپرت به کار گیرد، یاماها تصمیم گرفته از شاسی اختصاصی آلومینیومی Deltabox استفاده کند.

یاماها مدعی است که سختی پیچشی، جانبی و طولی شاسی را به صورت اختصاصی برای R9 تنظیم کرده است. این شاسی تنها ۹.۷ کیلوگرم وزن دارد و سبک‌ترین شاسی یاماها در موتورسیکلت‌های سوپراسپرت محسوب می‌شود، به طوری که وزن کلی R9 با سوخت و مایعات تنها ۱۹۵ کیلوگرم است؛ فقط ۲ کیلوگرم بیشتر از MT-09.

در بخش سیستم تعلیق، به جای استفاده از فورک‌ های MT-09 SP، از فورک‌ های ۴۳ میلی‌متری KYB استفاده شده که الهام‌ گرفته از R1 هستند و امکان تنظیم فشار و بازگشت را به صورت جداگانه فراهم می‌کنند. این فورک‌ ها با کمک‌فنر KYB قابل تنظیم در عقب همراه شده‌اند. فاصله بین دو محور ۱۴۲۰ میلی‌متر است، که اندکی کمتر از ۱۴۳۰ میلی‌متر MT-09 و بسیار کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌متر XSR900 است.

سیستم ترمز شامل کالیپرهای مونوبلاک Brembo Stylema با دیسک‌های ۳۲۰ میلی‌متری و سیلندر اصلی Brembo است. وجود IMU شش‌ محوره امکان استفاده از ABS در هنگام چرخش را فراهم کرده و ABS چرخ عقب برای استفاده در پیست قابل خاموش شدن است.

راحتی و مصرف سوخت
عوامل متعددی باعث کاهش محبوبیت موتورسیکلت‌های سوپر بایک در سال‌های اخیر شده‌اند، اما یکی از غیرقابل‌ انکار ترین دلایل این است که نسل جدید این موتورسیکلت‌ها تمرکز خود را به طور کامل بر سواری در پیست قرار داده‌اند و استفاده در جاده تقریباً فراموش شده است؛ نتیجه این شده که این موتورسیکلت‌ها برای مسافت‌های طولانی کاملاً طاقت‌فرسا هستند. یاماها کاملاً از این مشکل آگاه است و در تلاش است تا R9 را به عنوان یک تعادل میان عملکرد شدید مسابقه‌ای و تنظیمات مناسب برای جاده ارائه دهد.

فرمان‌ها از نوع کلیپ‌-آن و زیر سه‌شاخه بالایی نصب شده‌اند، اما به اندازه‌ای عقب‌تر قرار گرفته‌اند که از فشار بیش از حد به جلو جلوگیری شود. صندلی با ارتفاع ۸۳۰ میلی‌متر برای بیشتر خریداران بالقوه قابل دسترس است و جای‌پای موتورسوار به اندازه‌ای پایین طراحی شده که بتوان پاها را اندکی کش داد. نتیجه آن موقعیت سواری است که بین R7 جاده‌محور و R6 مسابقه‌ای قرار می‌گیرد.

هنوز اطلاعاتی درباره مصرف سوخت منتشر نشده است، اما با توجه به استفاده از موتور MT-09 و آیرودینامیک بهتر، انتظار می‌رود R9 حداقل مصرف سوخت ۵.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر MT-09 را تکرار کند، اگر آن را بهبود نبخشد. ظرفیت مخزن سوخت نیز همان ۱۴ لیتر MT-09 است، بنابراین شعاع حرکتی مشابهی خواهد داشت.

تجهیزات یاماها R9 مدل ۲۰۲۵
در کابین، یک نمایشگر ۵ اینچی TFT رنگی – که امروزه استاندارد صنعتی است – با قابلیت اتصال به تلفن هوشمند قرار دارد. همچنین، کنترل‌های جدیدی روی فرمان طراحی شده‌اند تا کار با این نمایشگر آسان‌تر شود. به لطف یک واحد اندازه‌گیری اینرسی شش‌محوره که به گاز الکترونیکی و ترمزهای ضدقفل متصل است، تمامی کمک‌های رانندگی پیشرفته وجود دارند. علاوه بر این، امکاناتی همچون کروز کنترل استاندارد که بالای سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت فعال می‌شود و محدودکننده سرعت برای جلوگیری از تخطی ناخواسته در نظر گرفته شده‌اند.

قابلیت اتصال نمایشگر به تلفن هوشمند اجازه می‌دهد تنظیمات حالت‌های رانندگی از طریق اپلیکیشن MyRide یاماها تغییر کنند. همچنین با استفاده از اپلیکیشن Garmin StreetCross، امکان ناوبری کامل فراهم می‌شود. نمایشگر اطلاعاتی مانند تماس‌ها، پیامک‌ها و حتی به‌روزرسانی وضعیت آب‌وهوا را نیز نمایش می‌دهد.

برای کنترل دقیق‌تر، اپلیکیشن مبتنی بر اشتراک Y-TRAC به شما اجازه می‌دهد داده‌های مربوط به موتور را ثبت کنید، از جمله زمان‌های دور و بخش‌های مختلف پیست، زاویه چرخش، دور موتور، دنده، موقعیت گاز و سرعت. این داده‌ها می‌توانند با داده‌های GPS تلفن یا دستگاه Garmin GLO2 هماهنگ شوند. حتی می‌توانید از اپلیکیشن Y-TRAC برای ارسال پیام از تیم پشتیبانی به نمایشگر موتورسیکلت هنگام مسابقه استفاده کنید (اگر تیم پشتیبانی دارید!).

رقبا
موتورسیکلت‌های اسپرت سه‌سیلندر از زمان توقف تولید تریومف Daytona 675 بسیار کمیاب شده‌اند. نمونه‌های باقی‌مانده یا در کلاس قیمتی بالاتری مانند MV Agusta F3 قرار دارند یا عملکرد کمتری مانند تریومف Daytona 660 دارند. این وضعیت ممکن است با عرضه موتورسیکلت‌های سه‌سیلندر چینی مانند CFMoto 675SR و Zontes 703RR تغییر کند، اما تا زمان در دسترس بودن آن‌ها، رقبای اصلی R9 مدل‌های قدیمی چهارسیلندر در کلاس ۶۰۰ سی‌سی یا موتورسیکلت دوقلوی Aprilia RS660 هستند.

مشخصات فنی یاماها R9 مدل ۲۰۲۵
حجم موتور: ۸۹۰ سی‌سی
قطر و کورس پیستون: ۷۸ × ۶۲.۱ میلی‌متر
آرایش موتور: سه‌ سیلندر خطی
مشخصات موتور: چهارزمانه، خنک‌ شونده با مایع، DOHC، ۱۲ سوپاپ
قدرت: ۱۱۷.۳ اسب بخار (۸۷.۵ کیلووات) در ۱۰,۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۹۳ نیوتن‌ متر در ۷,۰۰۰ دور در دقیقه
انتقال قدرت: شش‌ سرعته، مجهز به تعویض دنده سریع
مصرف سوخت میانگین: هنوز اعلام نشده
ظرفیت مخزن سوخت: ۱۴ لیتر
بیشترین برد: هنوز اعلام نشده
تجهیزات کمک‌ راننده: حالت‌های رانندگی، کنترل قدرت، کنترل کشش هنگام چرخش، ABS هنگام چرخش، کنترل لغزش، تنظیم ترمز موتور، کنترل بلند شدن چرخ جلو، کنترل استارت
شاسی: آلومینیوم Deltabox
تعلیق جلو: فورک‌های وارونه KYB با قطر ۴۳ میلی‌متر
تنظیم تعلیق جلو: تنظیم فشار و بازگشت
تعلیق عقب: کمک‌فنر KYB
تنظیم تعلیق عقب: تنظیم فشار، بازگشت و پیش‌بار
ترمز جلو: دو دیسک ۳۲۰ میلی‌متری، کالیپرهای Brembo Stylema مونوبلاک چهار پیستونه رادیال، سیلندر اصلی رادیال Brembo
ترمز عقب: دیسک ۲۲۰ میلی‌متری، کالیپر تک‌پیستونه
چرخ و تایر جلو: ۱۲۰/۷۰ZR۱۷M/C، بریجستون Battlax Hypersport RS11
چرخ و تایر عقب: ۱۸۰/۵۵ZR۱۷M/C، بریجستون Battlax Hypersport RS11
ابعاد (طول × عرض × ارتفاع): ۲۰۷۰ × ۷۰۵ × ۱۱۸۰ میلی‌متر
فاصله بین دو محور: ۱۴۲۰ میلی‌متر
ارتفاع صندلی: ۸۳۰ میلی‌متر
وزن: ۱۹۵ کیلوگرم (با سوخت)


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط