شنبه 13 بهمن 1403 - 12:11

کد خبر 791110

شنبه 13 بهمن 1403 - 09:21:00


انتقاد نمایندگان به تعیین تعرفه واردات توسط مجمع


دنیای اقتصاد/ انتقادها به عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد کاهش ارز تخصیصی به خودرو و افزایش تعرفه واردات هنوز ادامه دارد.
 
برخی نمایندگان خانه ملت با انتقاد از اینکه تعرفه ورود خارجی‌ها موضوع اختلاف شورای نگهبان و مجلس نبوده، افزایش تعرفه توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام را از شگفتی‌های بودجه سال آینده می‌خوانند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام هفته گذشته مصوبه تخصیص ارز سه میلیارد و ۳۰۰ یورویی به واردات خودرو را به۲ میلیارد یورو تغییر داد، این در شرایطی است که تعرفه واردات نیز که از سوی مجلس ۶۰‌درصد تعیین شده بود و میزان آن، مورد ایراد هیات عالی نظارت و شورای نگهبان نیز نبوده است به ۱۰۰‌درصد تغییر یافت. حالا در شرایطی که واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی این روزها به دغدغه اصلی برخی از نمایندگان مجلس تبدیل شده، برخی دیگر از نمایندگان با توجه به تصمیمات مجمع تشخیص مصلحت نظام نگران بازار خودرو در سال آینده هستند.

 در این زمینه علی حدادی دبیر کمیسیون صنایع مجلس با اظهار امیدواری از تعامل با مجمع تشخیص برای بررسی مجدد مصوبات مجلس در خصوص واردات خودرو تاکید کرده که مصوبات مجلس می‌توانست در صورت اجرا، قیمت‌ها را در بازار خودرو تا حدی کاهش دهد اما متاسفانه مجمع مجددا تعرفه واردات را افزایش و اعتبار مصوب مجلس را کاهش داد که این کار باعث می‌شود که شوک روانی به بازار خودرو وارد و قیمت‌ها با افزایش روبه‌رو شود.

سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات و زیرکوه نیز در گفت‌وگو با خانه ملت تصمیمات مجمع تشخیص مصلحت نظام را مانع تحقق اهداف مجلس خوانده و اظهار کرده است که مصوبه مجمع با حضور رئیس‌جمهور بوده است بنابراین در شرایط کنونی دولت باید به‌طور شفاف اعلام کند که آیا مخالف یا موافق واردات خودرو است و هدفش این است که مردم همچنان تحت سلطه خودروسازان داخلی باقی بمانند؟

همچنین عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تعرفه‌‌‌گذاری واردات خودرو در بودجه سال ۱۴۰۴ عنوان کرده که مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره افزایش تعرفه واردات خودرو در بودجه، نافی اهداف مجلس در تنظیم بازار خودرو بود. غلامحسین زارعی نیز ورود مجمع به مصوبه مذکور را دارای ایراد حقوقی خوانده است.

وی درباره چرایی این موضوع تاکید کرد: بررسی این موضوع نه در قالب وظایف و اختیارات مستمر و نه در قالب اختیارات مقطعی مجمع است. چراکه اگر در موضوعی اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی شکل نگیرد، مجمع نمی‌تواند به موضوع ورود کرده و مصلحت نظام را در آن بخش تشخیص دهد. زارعی ادامه داده که این در حالی است که در زمینه مصوبه تعیین تعرفه واردات خودرو بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی اختلاف‌نظری وجود نداشته است. بنابراین ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به این مصوبه با ایراداتی همراه است.

علیرضا سلیمی عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در توییتی نوشته است که باتوجه به مرگ و میر سالانه ۱۶‌هزار نفر و مجروح و معلول شدن ۷۰‌هزار نفر در تصادفات آیا این مصوبه‌‌‌ مجمع با سیاست‌‌‌های کلی بخش سلامت مغایرت ندارد؟


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط