جمعه 27 مهر 1403 - 13:49

کد خبر 79320

شنبه 13 خرداد 1402 - 20:59:46


آرش خوشخو: تصویر رابطه پدر و دختر در آثار ایرانی مخدوش است


صبا/ آرش خوشخو گفت: مفهوم پدر در سریال‌ها و فیلم‌های آمریکایی زیاد و حس آن مثبت است. این مفهوم و رابطه پدر و دختری در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی به ویژه آثار پلتفرم‌ها، بسیار مخدوش است و جای دریغ دارد.

 بیست‌ویکمین قسمت از برنامه «نقد سینما» شب گذشته ۱۲ خردادماه روی آنتن شبکه چهار سیما رفت و در میز نقد سینمای جهان، فیلم سینمایی «بعد از آفتاب» به کارگردانی شارلوت ولز سوژه این هفته با حضور محمدرضا مقدسیان و آرش خوشخو بود.

ابتدا آرش خوشخو منتقد اظهار کرد: «بعد از آفتاب» را می‌توان از سه وجه مرور کرد اما وجهی که برایم جذاب بود، رابطه پدر و دختری است. مفهوم پدر در سریال‌ها و فیلم‌های آمریکایی زیاد و حس آن مثبت است. این رابطه در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی به ویژه آثار پلتفرم‌ها بسیار مخدوش است و جای دریغ دارد.

وی تاکید کرد: ما در «بعد از آفتاب» تلاش یک دختر را در کشف پدر می‌بینیم. از طرفی این اثر یک کنش بصری جذابی برای ما ایجاد می‌کند و بازی‌های خوبی از بازیگران ان شاهد هستیم. من از تماشای این فیلم بسیار لذت بردم اگرچه شاهکار نیست.


در ادامه محمدرضا مقدسیان منتقد نیز گفت: مواجهه با فیلم «بد از آفتاب» کمی برایم دشوار بود به ویژه درباره مساله نبرد بین عقل و احساس. اگر بخواهم احساس را آزاد بگذارم که روایتگری سینمایی برایش ملاک نیست، رابطه پدر و دختر در این اثر، احساسات را برمی‌انگیزد، بسیار واقعی است و گل درشت نیست. در حالی که پدر با مساله افسردگی و بحران هویت دست و پنجه نرم‌ می‌کند اما همزمان بلد است در مواجهه با دخترش، پدرانگی کند.


وی تاکید کرد: کاش یاد بگیریم در مملکتی که رابطه پدر و فرزند معنی و احترام دارد، بلد باشیم در سینمایمان درست نمایش دهیم.

این منتقد در پایان خاطرنشان کرد: اثر «بعد از آفتاب» بیش از اینکه بخواهد درباره چرایی حرف بزند، درباره چگونگی می‌گوید‌. من احساس می‌کنم تجربه حسی بسیاری خوبی در این اثر به نمایش گذاشته شده است اما اگر رابطه پدر و دختر را از فیلم جدا کنیم به اصطلاح «یک خب که چه» باقی می‌ماند. ما در «بعد از آفتاب» با برجستگی و تاکیدی روی مسایل مختلف روبه‌رو نیستیم. برخی از مفاهیمی که در فیلم مطرح شده است، ممکن است منتقدپسند باشد اما مخاطب با آن درگیر نمی‌شود.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط