سه‌شنبه 16 بهمن 1403 - 20:23

کد خبر 796374

سه‌شنبه 16 بهمن 1403 - 14:59:56


موسس تلگرام، دلیل پیشرفت خیره کننده چین در هوش مصنوعی را لو داد


گجت نیوز/ پاول دوروف، موسس تلگرام، در اظهارات جدید خود به دلیل پیشرفت خیره کننده چین در هوش مصنوعی اشاره کرده است.

 شرکت چینی دیپ سیک (DeepSeek)، که به عنوان یک پدیده نوظهور در عرصه هوش مصنوعی شناخته می‌شود و طی هفته‌های گذشته توجهات بسیاری را به خود جلب کرده، اکنون مورد توجه پاول دوروف، بنیانگذار و مدیرعامل تلگرام، قرار گرفته است.

دلیل پیشرفت چین در هوش مصنوعی از نظر مدیرعامل تلگرام
دوروف می‌گوید که پیشرفت چشمگیر چین در زمینه هوش مصنوعی، که نمونه بارز آن موفقیت استارتاپ دیپ سیک است، حیرت بسیاری را برانگیخته است. با این حال، وی در یک پست تلگرامی استدلال می‌کند که این پیشرفت، ریشه در عوامل دیگری دارد و بدون پایه و اساس نیست:

دانش‌آموزان چینی همیشه در المپیادهای بین‌المللی ریاضی و برنامه‌نویسی، نسبت به سایر شرکت‌کنندگان برتری داشته‌اند. وقتی صحبت از عملکرد عالی در ریاضیات و علوم به میان می‌آید، سیستم آموزشی متوسطه چین، حرف اول را در مقایسه با کشورهای غربی می‌زند. این سیستم، با الهام از مدل بسیار کارآمد شوروی سابق، رقابت شدیدی را در بین دانش‌آموزان پرورش می‌دهد.
 
 او در ادامه به کشورهای غربی‌ اشاره می‌کند و معتقد است که آنها رویکرد اشتباهی را در پیش گرفته‌اند:

در مقابل، در بیشتر مدارس غربی، رقابت ممنوع و اعلام عمومی نمرات و رتبه‌بندی دانش‌آموزان قدغن است. استدلال آنها برای این کار قابل درک است که می‌خواهند از دانش‌آموزان در برابر فشار یا تمسخر محافظت کنند. با این حال، چنین اقداماتی به طور قطع منجر به بی‌انگیزگی بهترین دانش‌آموزان نیز می‌شود. پیروزی و شکست دو روی یک سکه‌اند. وقتی بازنده‌ها را حذف کنید، در واقع برنده‌ها را هم حذف کرده‌اید.
دوروف معتقد است که مخفی کردن رتبه‌بندی دانش‌آموزان و جلوگیری از رقابت سازنده، باعث کاهش انگیزه می‌شود و بسیاری از دانش‌آموزان مستعد را به جای تمرکز بر تحصیلات دانشگاهی، به سوی سرگرمی‌هایی مانند بازی‌های ویدیویی سوق می‌دهد.

بسیاری از بچه‌های مستعد، امروزه بازی‌های رایانه‌ای رقابتی را جذاب‌تر از تحصیلات دانشگاهی می‌دانند؛ چرا که در این بازی‌ها، بر خلاف دنیای واقعی، به سادگی می‌توان رتبه‌بندی و سطح هر بازیکن را مشاهده کرد.
 
به نظر دوروف، رقابت در دنیای واقعی، از عرصه ورزش و تجارت گرفته تا علم و دانش، امری اجتناب‌ناپذیر است و عملکرد افراد همواره مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌گیرد.

این ایده که به همه دانش‌آموزان بگوییم، بدون در نظر گرفتن عملکردشان، قهرمان هستند، ممکن است در ابتدا مهربانانه به نظر برسد. با این حال، باید در نظر داشته باشیم که چقدر سریع این تصور غلط پس از فارغ‌التحصیلی از بین می‌رود. حقیقت، برعکس سیاست‌های خوب مدرسه، شامل نمرات و رتبه‌بندی‌های عمومی، چه در ورزش، تجارت، علم یا فناوری، است. ظهور هوش مصنوعی و برتری مدل‌هایی مانند دیپ سیک تنها نمونه‌ای از این رقابت‌های عمومی است. مگر آنکه تغییرات بنیادینی در سیستم آموزشی ایالات متحده ایجاد شود، در غیر این صورت تسلط چین در عرصه فناوری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
دوروف اعتقاد دارد که دانش‌آموزان بااستعداد اغلب در محیط‌هایی رشد می‌کنند که موفقیت‌هایشان به وضوح دیده شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرد. در مقابل، بسیاری از مدارس غربی با حذف سیستم‌های رتبه‌بندی و نمرات عمومی، تلاش می‌کنند تا محیطی آرام و بدون استرس برای همه دانش‌آموزان فراهم کنند. اگرچه این رویکرد با هدف ایجاد فضایی برابر و بدون تبعیض طراحی شده است، اما دوروف بر این باور است که این اقدام در درازمدت می‌تواند باعث کاهش انگیزه دانش‌آموزانی شود که به دنبال پیشرفت و کسب موفقیت هستند.

نظر شما درباره دلیل پیشرفت چشمگیر چین در زمینه هوش مصنوعی چیست؟


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط