چهارشنبه 17 بهمن 1403 - 16:25

کد خبر 797585

پنج‌شنبه 18 بهمن 1403 - 10:01:00


نبرد سدان‌های اسپرت هیبرید، بی ام و M5 در برابر پورشه پانامرا توربو


پدال/ امسال چهل و پنجمین سالگرد تولد ب‌ام‌و M5 است. یکی از تحسین‌شده‌ترین سدان‌های اسپرت تاریخ که پرفورمنس سوپراسپرت‌ها را در قالب خودرویی چهاردر ارائه می‌کند. حال به‌تازگی، نسل هفتم و کاملاً جدید M5 به بازار آمده است که با کمک سیستم هیبریدی، قدرت فوق‌العادهٔ ۷۲۷ اسب بخاری را ارائه می‌کند. یکی از رقبای اصلی سدان اسپرت ب‌ام‌و یعنی پورشه هم همین رویکرد را در پیش گرفته است. نسل سوم پانامرا هم به‌تازگی معرفی شده و در نسخهٔ توربو E-Hybrid، روی کاغذ مشخصاتی بسیار نزدیک به رقیب باواریایی دارد؛ بنابراین، آیا M5 هنوز هم پادشاه سوپرسدان‌ها است یا پورشه خودروی بهتری ساخته است؟

ب‌ام‌و M5
شاید عجیب به نظر برسد ولی M5 قیمتی رقابتی دارد که از ۱۲۳,۲۷۵ دلار آغاز می‌شود و به میزان ‌قابل‌توجهی از پورشه ارزان‌تر است. همچنین خودروی آزمایشی ما به سیستم صوتی B&W هم مجهز بود که یکی از بهترین سیستم‌های بازار محسوب می‌شود. این سیستم با یک ساب‌ووفر زیر هرکدام از صندلی‌های جلو، کاملاً سروصدای جاده را پوشش می‌دهد ولی درعین‌حال همچنان غرش جذاب V8 هم به گوش خواهد رسید.

پورشه پانامرا
پانامرا توربو E-Hybrid با قیمت ۱۹۲,۹۹۵ دلار، در جایگاهی بین سدان‌های سطح بالایی مثل بنتلی فلاینگ اسپور و سدان‌های اسپرت ارزان‌تری مثل آئودی RS7 و ب‌ام‌و M5 قرار می‌گیرد. تغییرات ظاهری نسل سوم پانامرا بیشتر شبیه فیس‌لیفتی روی نسل قبلی به نظر می‌رسد ولی زیر این پوسته تغییرات مهمی‌تری صورت گرفته است. بسیاری از این تغییرات روی شاسی تمرکز دارد. تمام نسخه‌های پانامرا به سیستم تعلیق بادی جدید پورشه با نام PASM مجهز هستند درحالی‌که تکنولوژی سواری فعال هم برای نسخه‌های هیبریدی قابل سفارش است و خودروی آزمایشی ما هم به آن مجهز بود.

روی جاده
هیچ‌کدام از این دو خودرو مثل یک سدان پرفورمنس معمولی احساس نمی‌شوند زیرا هردو برای این کار خیلی بزرگ هستند. از بین این دو، ب‌ام‌و کمی اسپرت‌تر احساس می‌شود و در پیست کمی سریع‌تر خواهد بود ولی در رانندگی‌های معمولی، پورشه خودروی راحت‌تری است. هردو خودرو برای افزایش قدرت پیشرانه‌های V8 خود از سیستم‌های پلاگین‌هیبریدی هوشمندی استفاده می‌کنند. باطری پورشه کمی از ب‌ام‌و بزرگ‌تر است و یک موتور الکتریکی ۱۹۰ اسب بخاری را تغذیه می‌کند. موتور الکتریکی ب‌ام‌و ۷ اسب بخار قدرت بیشتری دارد ولی گشتاور ۲۸۰ نیوتن متری آن از ۴۵۰ نیوتن متر رقیب بسیار کمتر است. به خاطر وجود باطری‌ها، از ظرفیت بار صندوق‌عقب هردو خودرو کاسته شده ولی کابین هردو بسیار جادار است. M5 خصوصاً در قسمت عقب، بسیار بزرگ است و فضای سر و پای بیشتری نسبت به پورشه دارد ولی پانامرا نیز جادار است و لوکس‌تر به نظر می‌رسد.

نتیجه
مقام اول: پورشه پانامرا توربو E-Hybrid
به‌روزرسانی‌های نسل سوم پانامرا خودرویی که قبلاً از همه لحاظ درخشان بود را بهبود بخشیده‌اند و همین کافی است تا پورشه را برتر از ب‌ام‌و بدانیم. در پانامرا، پرفورمنس، هندلینگ، راحتی و کیفیت همگی درجه‌یک هستند. بااین‌حال، ما نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی را بهترین عضو خانوادهٔ پانامرا نمی‌دانیم و ترجیح می‌دهیم کمی از سرعت را قربانی کنیم و سراغ پانامرا GTS برویم که سبک‌تر و بسیار ارزان‌تر است.

مقام دوم: ب‌ام‌و M5
در نسل جدید M5 ویژگی‌های دوست‌داشتنی زیادی وجود دارد. سرعت این ماشین در خط مستقیم باورنکردنی است و در داخل تمام نقاط قوت سری ۵ معمولی مثل فضای شیک و تکنولوژی‌های فراوان را ارائه می‌کند. بااین‌حال، M5 در برخی قسمت‌ها کاستی‌هایی دارد که باعث می‌شود در پس پانامرا قرار گیرد. این ماشین به‌اندازهٔ پورشه راحت نیست و آن‌قدر بزرگ و سنگین شده که شبیه یک سوپرسدان واقعی احساس نمی‌شود. بدون شک این خودروی فوق‌العاده‌ای است ولی به‌عنوان یکی از بهترین نسل‌های M5 شناخته نخواهد شد.

مقایسه مشخصات فنی

ب‌ام‌و M5پانامرا توربو E-Hybrid
پیشرانه۴.۴ لیتری V8 توئین توربو هیبرید۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبرید
قدرت۷۲۷ اسب بخار۶۸۰ اسب بخار
گشتاور۱۰۰۰ نیوتن متر۹۳۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخچهارچرخ
شتاب صفرتاصد۳.۵ ثانیه۳.۲ ثانیه
حداکثر سرعت۳۰۵ کیلومتر بر ساعت۳۱۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت۸.۳ لیتر ترکیبی۸.۰ لیتر ترکیبی
ظرفیت باطری۱۸.۶ کیلووات ساعت۲۱.۸ کیلووات ساعت
برد تمام الکتریکی۷۷ کیلومتر۷۹ کیلومتر
طول۵,۰۹۶ میلی‌متر۵,۰۵۴ میلی‌متر
عرض۱,۹۷۰ میلی‌متر۱,۹۳۷ میلی‌متر
ارتفاع۱,۴۲۱ میلی‌متر۱,۵۱۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۳,۰۰۶ میلی‌متر۲,۹۵۰ میلی‌متر
وزن خالص۲۵۱۰ کیلوگرم۲۴۳۵ کیلوگرم
حجم صندوق بار۴۶۶ لیتر۴۲۱ لیتر
قیمت پایه۱۲۳,۲۷۵ دلار۱۹۲,۹۹۵ دلار


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط