چهارشنبه 17 بهمن 1403 - 17:41

کد خبر 797780

پنج‌شنبه 18 بهمن 1403 - 19:01:00


گران ترین موتورسیکلت جهان؛ فروش سایکلون V-Twin صد و ده ساله


/ در دنیای خودروهای کلاسیک، خرید و فروش مدل‌های خاص با قیمت‌های میلیون دلاری امری طبیعی است. نمونه‌های زیادی از خودروها وجود دارند که با ارقام سرسام‌ آور چکش حراج برای آنها فرود می‌آید، مانند مرسدس بنز Stromlinienrennwagen که همین چند روز قبل با قیمت ۵۱.۲ میلیون یورو فروخته شد. اما گاهی یک موتورسیکلت نیز می‌تواند رکوردشکنی کند و به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شود. این دقیقاً همان اتفاقی است که اخیراً در حراجی Mecum در لاس ‌وگاس رخ داده است.
 
در جریان این حراجی، مجموعه‌ای از موتورسیکلت‌های خاص به مزایده گذاشته شدند که هر کدام با قیمتی قابل‌ توجه راهی کلکسیونی جدید شدند. در این بین موتورسیکلت سایکلون V-Twin رکوردی عجیب ثبت کرد و با قیمت ۱.۳۲ میلیون دلار (معادل چیزی در حدود ۱۱۳ میلیارد تومان در لحظه نگارش مطلب!) به فروش رسید. با چنین رکوردی، V-Twin اولین موتورسیکلت میلیون دلاری دنیا محسوب می‌شود.

سایکلون V-Twin؛ میراثی ۱۱۰ ساله
موتورسیکلتی که رکوردشکنی کرد، یک سایکلون V-Twin زردرنگ است که بیش از ۱۱۰ سال قدمت دارد. این موتورسیکلت قدیمی به لطف بازسازی‌های دقیق حالا بهتر از زمان تولیدش به نظر می‌رسد. شاید این مدل از نظر فنی با استانداردهای امروزی چنگی به دل نزند، اما برای کلکسیونرها یکی از نایاب‌ترین گنجینه‌های ممکن به شمار می‌رود.

سایکلون، برند گمشده‌ای که اولین موتورسیکلت OHC آمریکا را ساخت
نام سایکلون (Cyclone) هر چند بیش از یک قرن است که از صنعت موتورسیکلت‌سازی حذف شده، اما در اوایل قرن بیستم این شرکت جزو پیشگامان تولید موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای بود. این شرکت اولین کمپانی آمریکایی بود که موتورسیکلت‌هایی با میل‌ سوپاپ فوقانی (OHC) تولید کرد.

با این حال، سایکلون عمر چندانی نداشت و تنها حدود سه سال به تولید موتورسیکلت پرداخت. تعداد تولیدات این برند بسیار محدود بود، اما همه مدل‌های ساخته‌شده، از جمله همین مدل V-Twin، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند. به همین دلیل، محصولات سایکلون امروزه در زمره ارزشمندترین و کلکسیونی‌ ترین موتورسیکلت‌های دنیا قرار می‌گیرند.

مشخصات موتورسیکلت سایکلون V-Twin
سایکلون V-Twin به یک پیشرانه ۶۱ اینچی مکعبی (۱۰۰۰ سی‌ سی) مجهز است که با کاربراتور Schebler تغذیه می‌شود. این پیشرانه ۴۵ اسب بخار قدرت دارد، رقمی که در دهه ۱۹۱۰ میلادی برای یک موتورسیکلت بسیار زیاد به حساب می‌آمد. نیروی پیشرانه از طریق گیربکس تک‌ سرعته با کلاچ پایی منتقل می‌شود. با اتکا به این مشخصات فنی جالب توجه، V-Twin می‌توانست به سرعت ۱۶۱ کیلومتر بر ساعت (۱۰۰ مایل بر ساعت) دست پیدا کند. این رقم نیز در آن برهه از تاریخ خارق‌العاده بود.

موتورسیکلت رکوردشکن سایکلون طراحی بسیار ساده‌ای دارد. این موتورسیکلت بر روی رینگ‌های سیمی فولادی حرکت می‌کند و بدنه آن به یک باک سوخت باریک و گلگیرهای ساده محدود شده است. با وجود این، سادگی طراحی چیزی از ارزش‌های آن نکاسته و باعث نشده قیمتش پایین باشد! همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، این موتورسیکلت نایاب در حراجی Mecum با رقم باورنکردنی ۱.۳۲ میلیون دلار به فروش رسید.

چرا این موتور تا این حد ارزشمند است؟
هنوز مشخص نیست چه کسی حاضر شده چنان رقم نجومی را برای خرید سایکلون V-Twin پرداخت کند. اما یک دلیل واضح برای رکوردشکنی وجود دارد و آن اینکه این موتورسیکلت از نایاب‌ترین وسایل نقلیه دوچرخ جهان است. طبق گزارش‌ها، تنها ۱۴ دستگاه از موتورسیکلت‌های سایکلون تا به امروز باقی مانده‌اند. همین موضوع سبب شده کلکسیونرها برای تصاحب V-Twin رقابت سختی داشته باشند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط