جمعه 19 بهمن 1403 - 18:54

کد خبر 799980

جمعه 19 بهمن 1403 - 12:36:58


گوگل فوتوز به تصاویر دستکاری شده با هوش مصنوعی واترمارک اضافه می‌کند


دیجیاتو/ سرویس دیجیتال SynthID گوگل اکنون به اپلیکیشن فوتوز آمده است و می‌توان از آن برای تشخیص محتوای غیرواقعی استفاده کرد.

گوگل اعلام کرده که از هفته آینده سیستم واترمارک دیجیتال SynthID را به تصاویر ویرایش‌شده با Magic Editor در گوگل فوتوز اضافه خواهد کرد.

اپلیکیشن گوگل فوتوز به‌تازگی از قابلیت جدیدی بهره‌مند شده است که تصاویر دستکاری شده با استفاده از ابزار مبتنی‌بر هوش مصنوعی مجیک ادیتور را از طریق افزودن واترمارک به آنها، مشخص می‌سازد.

افزودن واترمارک به تصاویر ویرایش شده چه سودی دارد؟
یکی از نگرانی‌های بزرگ پیرامون ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی مولد، سوء استفاده از آنها به‌منظور انتشار محتوای جعلی است. گوگل مدتی است که برای جلوگیری از چنین پدیده‌ای، دست به افزودن واترمارک به خروجی‌های تصویری و صوتی هوش مصنوعی می‌زند. اکنون این شرکت در اقدامی جدید، تصاویر ویرایش شده با استفاده از اپلیکیشن گوگل فوتوز را هم به واترمارک مجهز کرده است. البته کاربران در صورت استفاده از ابزار مجیک ادیتور با اضافه شدن واترمارک مواجه خواهند شد و سایر ویرایش‌های صورت گرفته روی عکس‌ها مثل برش بخشی از عکس، نیازی به واترمارک دیجیتال نخواهد داشت.

واترمارک‌های اضافه شده به تصاویر گوگل فوتوز برمبنای سیستم SynthID این شرکت است که در گذشته هم شاهد استفاده از آن در سایر سرویس‌ها بوده‌ایم. ویژگی مذکور بیشتر روی قابلیت Reimagine ابزار مجیک ادیتور تمرکز دارد که با استفاده از هوش مصنوعی مولد می‌تواند تصاویر را طبق درخواست کاربر، دستکاری کند و خروجی‌های نسبتاً واقع‌گرایانه‌ای هم به‌دنبال دارد. سرویس Imagen گوگل نیز که به‌منظور ساخت عکس با استفاده از دستورات متنی فعالیت دارد، از سیستم واترمارک مشابه بهره می‌برد تا نه‌تنها کاربران بتوانند تصاویر غیرواقعی را تشخیص دهند؛ بلکه سیستم‌های خودکار هم در شناسایی محتوای ماشینی، عملکرد بهتری را داشته باشند.

شایان‌ذکر است که واترمارک افزوده شده با استفاده از سیستم SynthID به‌شکل واضح و در نمای ابتدایی عکس، مشخص نخواهد بود و برای تشخیص آن نیاز به ابزار جداگانه‌ای وجود دارد. قابلیت About this image در سیستم مذکور، شامل اطلاعات مرتبط با عکس، از جمله دستکاری‌های صورت گرفته روی آن می‌شود و در واقع، گزینه‌ای برای تشخیص ماشینی به‌شمار می‌رود. با این حال، کاربران نیز می‌توانند اقدام به ارزیابی عکس‌های موردنظر خود از این طریق کنند و موارد غیرواقعی را از میان آنها،‌ شناسایی نمایند.

شایان‌ذکر است که برخی دیگر از شرکت‌های بزرگ مثل ادوبی نیز اقدام به راه‌اندازی سرویس‌هایی برای افزودن واترمارک به خروجی ابزارهای هوش مصنوعی کرده‌اند. البته بعضی از کارشناسان معتقدند که واترمارک به‌تنهایی برای شناسایی محتوای غیرواقعی، کافی نیست و باید از راهکارهای متفاوتی به این منظور، بهره گرفت. طبق اعلام گوگل، قابلیت جدید اپلیکیشن فوتوز به مرور در اختیار کاربران نقاط مختلف جهان، قرار خواهد گرفت.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط