دوشنبه 22 بهمن 1403 - 04:44
نقد و بررسی طراحی کیا K3؛ کاراکتری جسورانه در پس ظاهری آرام
![](https://cdn.iina.ir//images/1403/11/21/b3558551-19aa-4f51-a6c1-19cb412937c6.jpeg)
/ سدان K3 یکی از جدیدترین وارداتی های بازار است و با هرمس خودرو وارد بازار کشور شده و ما در این مطلب طراحی کیا K3 را بررسی می کنیم.
آمارها تویوتا کرولا را پرفروش ترین محصول تاریخ خودروسازی نشان می دهند. خودرویی در کلاس سدان های خانوادگی سگمنت C که امروزه به معیاری برای سایر رقبا در طراحی و تولید سدان های این سگمنت تبدیل شده است. یکی از این رقبا کیا سراتو است که نزدیک به دو دهه از تولد ان می گذرد و چهار نسل مختلف آن با نام های اسپکترا«Spectra»، سراتو «Cerato»، فورته«Forte» و K3 در بازارهای مختلفی عرضه شده است و توانسته خود را به عنوان یکی از موفق ترین محصولات کیا موتورز معرفی کند. خودرویی که تقریبا همزمان با معرفی و عرضه جهانی نسل اول آن، توانست به بازار ایران نیز راه پیدا کند و دومین نسل آن نیز به واسطه طراحی دگرگون شده و زیبا و البته سایر ویژگی های مثبتی که داشت, مانند مونتاژ آن در گروه خودروسازی سایپا، سراتو را به یکی از شناخته شده ترین محصولات کیا و سدان های عرضه شده در بازار ایران تبدیل کرد. به عبارتی, برنامه ای که کیا در طول این دو دهه برای ارتقا ظاهری محصولات خود پیاده کرده, یکی از موفق ترین پروژه ها در جهت بالابردن محبوبیت محصولات این برند بوده است.
اما اکنون شاهد آن هستیم که نسل چهارم این مدل با نام K3 و با ظاهری کاملا متفاوت، به زودی توسط هرمس خودرو به بازار ایران عرضه خواهد شد تا در دورانی که کراس اوور ها به انتخاب اول خریداران تبدیل شده است، یک سدان سایز متوسط امیدوار به موفقیت در میان رقبای هم رده خود باشد. درواقع چهارمین نسل از کیا سراتو که قرار است توسط هرمس خودرو به بازار عرضه شود، نخستین بار در سال ۲۰۱۹ و در نمایشگاه بین المللی آمریکای شمالی معرفی شد و نسخه وارد شده در بازار ایران هم فیس لیفتی از همین مدل برای بازار چین است که قرار است با نام K3 عرضه شود. هر چند که نامگذاری جدید محصولات کیا سبب شده تا نسل جدید K3 دیگر به عنوان مدلی از سراتو نباشد، بلکه به عنوان نسل جدید مدل ریو شناخته شده و مدل جدید سراتو که پنجمین نسل آن به شمار می آید نیز با نام K4 که به تازگی معرفی شده است عرضه می شود تا در کنار 5K، 8K و K9 سبد محصولات سدان این خودروساز کره ای به نوعی تکمیل شود.
طراحی کیا K3 در نمای بیرونی
پیش از روی کار آمدن پیتر شرایر(Peter Schereyer) آلمانی در کیا، طراحی محصولات این خودروساز کره ای از هویتی نامشخص و مبهمی برخوردار بودند و نسل اول سراتو نیز از این قاعده مستثنی نبود. اما تحولی که که شرایر در ساختار و خط مشی طراحی محصولات کیا به وجود آورد، در نسل دوم سراتو و در مقایسه با نسل قبلی، به وضوح قابل مشاهده بود. به طوری نسل دوم سراتو به یکی از بازیگران اصلی این سگمنت تبدیل شد و این مسیر در نسل سوم سراتو، البته با ویژگی های متفاوت تر ادامه یافت تا اینکه نسل چهارم سراتو یا درواقع K3 معرفی شد.
طراحی نسل چهارم کیا K3 را می توان آخرین یادگار از سبک و زبان طراحی پیتر شرایر، پیش از ورود این برند به دنیای مدرن و شاید اغراق آمیز خط مشی طراحی جدید آن دانست. به عبارتی کیا K3، محصولی است که بر خلاف مدل های جدید کیا، ویژگی های بصری گذشته محصولات کیا را با خود به یدک می کشد و هنوز با آن سبک طراحی بسیار مدرن و البته غریب مدل های جدید کیا فاصله دارد. از این رو کیا ادعا می کند که در طراحی نسل جدید سراتو یا K3، ضمن حفظ ویژگی های یک سدان خانوادگی، از برخی المان های ظاهری اسپرت, پویا و جوان پسند سدان جذاب استینگر نیز الهام گرفته شده است. بر همین اساس کیا K3، همانند مدل استینگر از یک کاپوت بلند و صندوق یا به اصطلاح دم کوتاه برخوردار شده تا حالتی فست بک که به یخشی از ترند طراحی خودروهای سدان تبدیل شده است، به آن بخشیده شود.
اما اگر بخواهیم فارق از این تفاسیر، جزئی تر به کیا K3 نگاه کنیم، ظاهر آن را نه آنچنان جسورانه و اسپرت میابیم و نه آنچنان ساده و البته شیک. درواقع می توان اینگونه عنوان کرد که K3 یک سدان خانوادگی را با برخی ویژگی های اسپرت و البته مدرن تلفیق کرده است، اما اینکه این تلفیق تا چه حد هماهنگ از آب در آمده، در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
در نمای جلو استفاده از چراغ های کشیده با زوایای تیز و امتداد آن به جلو پنجره عریض و معروف «Tiger nose» کیا که اکنون باریک تر شده و شباهت بیشتری با K5 دارد توانسته چهره ای به مراتب هماهنگ تر و البته جسورانه تر به K3 ببخشد. ضمن اینکه امتداد لبه پایینی جلو پنجره تا زیر چراغ ها و برش شارپی که بر روی ان ایجاد شده است، هارمونی جذابی با گرافیک چراغ های LED ایجاد کرده که سبب القای بهتر حس پویایی این نما شده است.
چین های روی کاپوت نیز به ظاهر عضلانی K3 و ویژگیهای طراحی متمایز آن در نمای جلو کمک کرده است. در کنار این مورد، طراحی و حجم پردازی سپر جلو، در عین سادگی زیبا و شیک می باشد. با این حال اگر مدل عرضه شده در ایران را که در واقع همان نسخه بازار چین است را با نسخه جی تی و جانمایی خاص چراغ های مه شکن آن، مقایسه کنیم، این سبک طراحی, چهره متمایزی را ایجاد نکرده است. اما می توان گفت که طراحی ورودی های هوای کناری و مرکزی از هماهنگی مناسبی با سایر عناصر نمای جلو K3 برخوردار است.
با گذر از نمای جلو، به نمای جانبی می رسیم، جایی که شاید بتوان از آن به عنوان پاشنه آشیل در طراحی کیا K3 یاد کرد. ابتدا باید دوباره به این نکته اشاره کنیم که کیا در طراحی این نسل از مدل K3، با استفاده از یک کاپوت کشیده تر و صندوق کوتاه تر سعی در ایجاد حالتی اسپرت و پویا تر در نمای جانبی داشته است. ضمن اینکه قسمت پایین شیشه جلو و در نقطه اتصال کاپوت و شیشه که به اصطلاح به آن «Cowl Point» می گویند، به میزان پنج اینچ عقب تر رفته است تا قسمت دماغه کمی خوابیده تر شده تا دینامیک بیشترتری در این قسمت ایجاد شود و تناسبات بهتری را به نمایش بگذارد. اما به لحاظ فرم پردازی و نحوه اجرا خطوط و فریم دور شیشه ها «DLO»، بسیار ساده و به دور از هرگونه ویژگی بصری قابل توجهی شکل گرفته است.
یک خط شخصیتی به صورت مستقیم، چراغ های جلو را به چراغ های عقب متصل کرده است که در نهایت سادگی و به دور از هر گونه اغراقی اجرا شده است. با این حال این خطوط و در نتیجه سطوح ایجاد شده بر روی بدنه، نتوانسته هارمونی مناسبی با سطوح و خطوط دو نمای دیگر, بخصوص نمای جلو ایجاد کند. فریم دور شیشه ها یا همان«DLO» نیز سبب تشدید سادگی نمای جانبی شده است و تمام ویژگی های بصری اسپرت و تا حدی جسورانه نمای جلو را با سادگی بیش از حد از بین برده است. با این حال استفاده از برخی المان های بصری مانند نوارهای کرومی اطراف شیشه های جانبی و یا بر روی رکاب درها و یا حتی استفاده از رینگ های بزرگ تر می توانست در کاهش این سادگی نمای جانبی کمک کند که هیچیک از این موارد در طراحی این نما اجرا نشده است. به عبارتی با دیدن نمای جانبی کیا K3، می توان به این موضوع پی برد که ادعای الهام گیری از کیا استینگر در طراحی K3 چندان ادعای درست و منطقی نبوده و بیش تر شعاری در هنگام معرفی این مدل بوده است.
در نمای عقب نیز هر چند با یک طراحی پویا و نسبتا مدرنی روبه رو هستیم، اما نحوه ادغام خطوط و در نتیجه سطوح ایجاد شده بر روی در صندوق، این نما را از نظر بصری شلوغ تر کرده است که با ویژگی های بصری ساده نمای جانبی در تضاد می باشد. طراحی چراغ های کشیده و یک تکه، ساده اما شیک می باشد که گرافیک کاسه چراغ ها نیز در بهبود این زیبایی تاثیرگذار بوده است. ضمن اینکه اتصال چراغ ها به یک دیگر از طریق یک نوار باریک، عرض بصری این نما افزایش داده است.
اما نکته مثبت نمای عقب K3، طراحی سپر و دیفیوزر بزرگ و کشیده آن است که حتی می توان آن را در مقایسه با نسخه GT که در بازار آمریکا عرضه می شود جذاب تر و هماهنگ تر دانست. در کنار این مورد، قرارگیری دو ورودی هوای عمودی اطراف سپر و نیز اسپویلر کوچک و مشکی روی لبه صندوق، تاکیدی بوده بر کاراکتر اسپرت کیا K3. ضمن اینکه در مقایسه با نسل قبلی، نمای عقب نسل جدید K3 در عین حال که از ظاهری نسبتا اسپرت برخوردار است، اما این ویژگی کاملا کنترل شده است و آنچنان در طراحی ان اغراقی صورت نگرفته است.
طراحی کیا K3 در نمای داخلی
با ورود به داخل کابین کیا K3، طراحی آن را هماهنگ تر و جذاب تر از نمای بیرونی خواهید یافت. یک تم افقی، در داشبورد، حس باز بودن و جاداتر بودن را در کابین ایجاد کرده است. با خطوط تمیز و نیز استفاده حداقلی از دکمه ها و قرار گیری پنل کنترل سیستم تهویه در زیر دریچه های تهویه، از شلوغ شدن کنسول و درهم ریختگی آن جلوگیری شده است. دریچه های تهویه کناری نیز از حالت دایره ای شکل برخوردار می باشند که ضمن الهام گیری از صنعت هوانوردی، یادآور دریچه های تهویه استفاده شده در استینگر می باشند.
یکی از ویژگی های جذاب کابین کیا K3، طراحی نسبتا متفاوت و جالب کنسول مرکزی و قسمت زیر آرنجی است که آن را در مقایسه با رقبا متمایز تر کرده است. بخصوص در مقایسه با نسخه بازار آمریکا، ظاهری گیراتر و البته مدرن تری را در این قسمت مشاهده می کنیم. ضمن اینکه طراحی ساده اما مدرن پنل کنترل تهویه نیز طراحی کابین را بهبود بخشیده و ظاهری مدرن تر در مقایسه با نسخه جهانی ان به نمایش گذاشته است.
طراحی مستقل کلاستر دیجیتال و نمایشگر مرکزی نیز، از تکراری شدن داشبورد و کابین K3در مقایسه با سایر رقبا که همگی از یک سبک طراحی ترند شده پیروی می کنند، جلوگیری کرده است و آن را متمایز تر نشان می دهد. اما در بحث کیفیت مواد و متریال داخل کابین، کیا K3 را می توان در جایگاهی مشابه با رقبای خود در این سگمنت قرار دارد.
کلام پایانی
به طور کلی، کیا K3 تلفیقی از یک سدان با ظاهری آرام با عناصری پویا می باشد که در برخی المان های بصری و جزئیات بدنه، توانسته جسارت را به پیکره این سدان سایز متوسط خانوادگی تزریق کند. با این حال این جسارت و پویایی در برخی قسمت های بدنه، بخصوص در نمای جانبی رنگ باخته و نتوانسته چهره ای نسبتا هماهنگ از K3 را به نمایش بگذارد. هر چند که در نسخه فیس لیفت، تغییرات به وجود آمده در جزئیات و عناصر ظاهری تا حدی سبب بهبود و رفع نواقص طراحی آن شده است، اما فراموش نکنیم که از زمان معرفی چهارمین نسل سراتو، طراحی این مدل همواره توسط کارشناسان حوزه طراحی خودرو، به عنوان استایلی نچندان قوی و البته ناهمگون مورد نقد قرار می گرفت. با این تفاسیر می توان ادعا کرد که کیا K3، با تمام ویژگی های مثبتی که در طراحی بدنه و داخلی ارائه می دهد، یک نمره منفی در کارنامه دوران ریاست پیتر شرایر در دپارتمان طراحی کیا به شمار می آید.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
نامزدهای جایزه ادبی «الوند» معرفی شدند
-
کوچک شدن مغز؛ چه کسانی در معرض این خطر هستند
-
تامین نیروی فضاپیماها با آب!
-
کاپیتان رئال مادرید بازی مقابل منچسترسیتی را از دست داد
-
علاقه لیورپول به هافبک بارسلونا
-
خلاصه بازی سویا 1 - بارسلونا 4
-
پیروزی فلیک و شاگردانش مقابل سویا برای رسیدن به 2 امتیازی صدر
-
گل چهارم بارسلونا به سویا توسط اریک گارسیا
-
پرسپولیس به رای بازی با تراکتور اعتراض میکند
-
خلاصه بازی ناپولی 1 - اودینزه 1
-
هدیه حریف استقلال و پرسپولیس به فرهاد مجیدی
-
استاد دانشگاه فلوریدای جنوبی: مشکل اصلی ایران، عدم ورود به اقتصاد جهانی است
-
10 نفره شدن بارسلونا برابر سویا با اخراج لوپز
-
پرسپولیس بیصبرانه منتظر بازگشت کاپیتان
-
گل سوم بارسلونا به سویا توسط رافینیا
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/11/21/3aed0943-71ff-49c9-b438-e7c71e407d49.jpeg)
ماجرای نرخ نجومی تاکسیهای آنلاین در روزهای برفی
یکشنبه 21 بهمن 1403 - 22:55:09
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/11/21/db2f810c-a919-485d-8ef3-09e4c64309c6.jpeg)
تولید بنزین ستاره خلیج فارس به روزانه ۴۵ میلیون لیتر میرسد
یکشنبه 21 بهمن 1403 - 22:16:00
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/11/21/2992556f-8ba0-43af-aeed-6af161e92105.jpeg)
دو پرواز به دلیل بدی آب وهوا به شهر مبدا بازگشتند
یکشنبه 21 بهمن 1403 - 22:07:00
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/11/21/705cd9ce-89ab-428b-9811-8eba909829c8.jpeg)
وزارت صمت مسئول ساماندهی پلتفرمهای فروش آنلاین طلا شد
یکشنبه 21 بهمن 1403 - 21:41:40
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/11/21/ac5e7308-21d7-4d91-b77e-7d55f5212451.png)
دهقان: بنای رقابت با بخش خصوصی را نداریم
یکشنبه 21 بهمن 1403 - 21:17:34