سه‌شنبه 23 بهمن 1403 - 22:49

کد خبر 804614

چهارشنبه 24 بهمن 1403 - 17:01:00


تنها 1.8 درصد از کل خودروهای اروپا برقی هستند


پدال/ سهم خودروهای قابل شارژ از ۲۴۹ میلیون دستگاه خودروی اتحادیهٔ اروپا حتی با احتساب خودروهای پلاگین‌هیبریدی هم فقط ۳.۹ درصد است.

هرچند اتحادیهٔ اروپا قصد دارد فروش خودروهای درون‌سوز را از سال ۲۰۳۵ ممنوع کند ولی آمارها نشان می‌دهند که احتمالاً چندین دهه طول خواهد کشید تا همه به خودروهای الکتریکی روی بیاورند. همچنین خیلی‌ها شک دارند که اصلاً چنین اتفاقی رخ دهد زیرا از حدود ۲۴۹ میلیون خودرویی که در سال ۲۰۲۳ در کل اتحادیهٔ اروپا وجود داشته، تنها ۱.۸ درصد الکتریکی بوده‌اند. این عدد نشان می‌دهد که سهم خودروهای برقی از بازار اروپا در قیاس با نمونه‌های درون‌سوز بسیار ناچیز است و با وجود سال‌ها ارائهٔ مشوق‌های دولتی، کاهش مالیت و دیگر مزایا، سهم خودروهای الکتریکی از کل خودروهای اروپا هنوز حتی به ۲ درصد هم نرسیده است. همچنین سهم مجموع خودروهای قابل شارژ یعنی الکتریکی و پلاگین‌هیبریدی هم از کل خودروهای اروپا در سال ۲۰۲۳ تنها ۳.۹ درصد بوده است.

با ادامهٔ افزایش قیمت خودروهای جدید، تعجبی ندارد که اروپایی‌ها برای مدت طولانی‌تری خودروهای قدیمی خود را نگه دارند. در حال حاضر، میانگین سن خودروهایی که در جاده‌های اروپا در حال تردد هستند، ۱۲.۵ سال است و یونانی‌ها با میانگین ۱۷.۵ سال، قدیمی‌ترین خودروها را دارند. از سوی دیگر، مردمان لوکزامبورگ جدیدترین خودروها را با میانگین سن ۸ سال سوار می‌شوند. درحالی‌که در سال ۲۰۲۳ در اتحادیهٔ اروپا ۲۴۸.۸۲ میلیون دستگاه خودرو در حال تردد بوده، اگر کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (ایسلند، نروژ و سوئیس) و همین‌طور بریتانیا را هم در نظر بگیریم، این رقم به ۲۹۴.۴۸ میلیون دستگاه می‌رسد که نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایشی ۱.۴ درصدی داشته است. ایتالیایی‌ها با ۶۹۴ خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، بالاترین سرانهٔ مالکیت خودرو را دارند درحالی‌که کمترین سرانه متعلق به لتونی با ۳۸۱ خودرو در هر هزار نفر است. هر اروپایی نیز سالانه به‌طور میانگین ۱۲,۳۴۰ کیلومتر را با خودرو می‌پیماید.

در سال ۲۰۲۴، سهم خودروهای الکتریکی از فروش خودروهای جدید در اروپا ۱۳.۶ درصد بوده که یک درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. سهم خودروهای پلاگین‌هیبریدی هم از ۷.۷ به ۷.۱ درصد کاهش پیدا کرده است. خودروسازان هم‌اکنون تلاش می‌کنند تا قوانین آلایندگی سخت‌گیرانهٔ اتحادیهٔ اروپا را رعایت کنند زیرا در غیر این صورت، باید جریمه‌های هنگفتی پرداخت کنند. به‌عنوان‌مثال، فولکس‌واگن اخیراً اظهار داشته است که در سال ۲۰۲۵ به دلیل فراتر رفتن از میانگین آلایندگی، احتمالاً باید ۱.۵ میلیارد یورو جریمه پرداخت کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط