چهارشنبه 04 مهر 1403 - 06:49

کد خبر 80518

دوشنبه 15 خرداد 1402 - 14:01:00


«لکسوس LBX»، کراس اوور کوچک و لوکس ژاپنی


آخرین خودرو/ سرانجام بعد از انتشار خبرهای مختلف از معرفی یک محصول جدید لکسوس، مدل LBX رونمایی شد. یک کراس اوور کوچک بر مبنای یاریس کراس که کوچک ترین عضو خانواده لکسوس خواهد بود. 

مدت ها بود که شایعات در مورد معرفی نسخه ای لوکس از تویوتا یاریس کراس شنیده می شد و حالا تمام آن اخبار غیر رسمی به حقیقت بدل شده و لکسوس LBX اینجاست. این کراس اوور در سبد محصولات لکسوس پایین تر از مدل UX قرار می گیرد و پایه ترین لکسوس قابل سفارش خواهد بود. در واقع لکسوس LBX را می توان جانشین هاچبک CT از لکسوس قلمداد کرد که نتوانست آنطور که باید موفق و پرفروش باشد. این خودرو بر مبنای پلتفرم GA-B ساخته شده و این همان پلتفرمی است که یاریس کراس هم بر اساس آن ساخته شده بود اما LBX هم در داخل و هم در ظاهر بدنه زیباتر و البته لوکس تر است.

ابعاد و مشخصات فنی لکسوس LBX
کراس اوور کامپکت LBX به عنوان کوچک ترین عضو از خط تولید لکسوس 4,190 میلیمتر طول، 1,825 میلیمتر عرض، 1,545 میلیمتر ارتفاع و فاصله محوری 2,580 میلیمتری دارد. رینگ های 18 اینچی برای این خودرو بصورت استاندارد بکار رفته اند. اعداد نشان می دهد که این خودرو کمی از یاریس کراس بزرگ تر است و وزن 1,280 کیلوگرمی دارد. مدل LBX  در دو نسخه دیفرانسیل جلو و تمام چرخ محرک عرضه می شود و در هر دو نسخه جعبه دنده CVT توان موتور را به چرخ ها منتقل می کند.

در این کراس اوور کوچک پیشرانه 1.5 لیتری بنزینی در کنار موتور برقی قوای محرکه هیبرید را تشکیل می دهند و بصورت ترکیبی توان تولید نهایت قدرت 134 اسب بخار و نهایت گشتاور 185 نیوتن متر را دارند. با این قدرت و گشتاور شتابگیری در 9.2 ثانیه انجام می شود و حداکثر توان کشش برابر با 750 کیلوگرم است. 

تعلیق جلو در هر دو نسخه از نوع مکفرسون است اما تعلیق عقب در نسخه دیفرانسیل جلو فنر پیچشی و در نسخه AWD از نوع دابل ویشبون است. مشخصات کامل نسخه AWD هنوز اعلام نشده اما می دانیم که در آن نسخه یک پیشرانه برقی روی محور عقب اضافه می شود. در طراحی سعی شده تا با اضافه شدن قطعات آلمینیومی و رزین وزن تا جای ممکن کاهش پیدا کند و بیشترین پیمایش و کمترین میزان مصرف سوخت را در این لکسوس کوچک داشته باشیم.

کابین لکسوس LBX
در داخل یک صفحه نمایش 12.3 اینچی کلاستر دیجیتال را نمایش می دهد و صفحه نمایش دیگری با اندازه 9.8 اینچ سیستم اطلاعات سرگرمی را در دسترس قرار داده است که قابلیت پشتیبانی اپل کارپلی و اندروید اتو را دارد. هدآپ بصورت آپشن ارائه می شود و سیستم صوتی حرفه ای مارک لوینسون را در این خودرو داریم که با 13 اسپیکر و یک سابووفر عملکردی عالی دارد. 

در نسخه دیفرانسیل جلو ظرفیت بار 332 لیتر است که احتمالا این عدد در نسخه دو دیفرانسیل کمتر خواهد بود. لکسوس ادعا دارد که اگرچه لکسوس LBX یک نسخه پایه است اما مثل هر لکسوس دیگری بالاتری میزان کیفیت را در آن می بینیم. قرار است تولید LBX اواخر سال جاری میلادی آغاز شود و در اوایل سال 2024 این خودرو به بازار اروپا و دیگر بازارهای هدف ورود خواهد کرد.

نویسنده : محمدرضا پاداش



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط