پنج‌شنبه 25 بهمن 1403 - 15:38

کد خبر 807019

جمعه 26 بهمن 1403 - 18:01:00


رانندگی با تویوتا کرونا مدل 1975، خودروی عضلانی ژاپنی


پدال/ تویوتا کرونا مارک II نسل X10 که در سال ۱۹۷۲ معرفی شد، در طراحی بیرونی از ماسل کارهای آمریکایی الهام گرفته بود.

هرچند کرونا را به‌عنوان یک بیماری وحشتناک می‌شناسیم ولی دهه‌ها پیش از شیوع این بیماری، کرونا نام یکی از مشهورترین و مهم‌ترین خودروهای تویوتا بود. این یکی از خودروهایی بود که در دههٔ ۷۰ در کنار کرولا، تویوتا را در بازار اروپا به شهرت رساند. کرونا اما داستان پیچیده‌ای دارد. هرچند پیشینهٔ این نام در سبد محصولات تویوتا به سال ۱۹۵۷ بازمی‌گردد ولی در سال ۱۹۶۸، تویوتا خودروی بزرگ‌تر و لوکس‌تری را با نام کرونا مارک II معرفی کرد که بین کرونای قبلی و سدان لوکس و بزرگ کراون قرار می‌گرفت.

در سال ۱۹۷۲ نیز نسل دوم کرونا مارک II با کد X10 معرفی شد که خودروی آزمایشی ما از همین سری است. این خودرو یک سدان فست‌بک بود که برای رقابت با نیسان اسکای‌لاین GT عرضه شد. کرونا مارک II اما بشدت از خودروهای عضلانی آمریکایی دههٔ ۶۰ الهام گرفته بود و ویژگی‌هایی مثل کروم فراوان و فرم فست‌بک عقب به‌وضوح این موضوع را نشان می‌دهند. علاوه بر این، تناسبات کلی و آن کاپوت پهن و درب صندوق بزرگ نیز عظمت خاصی به خودرو بخشیده‌اند که یادآور ماسل کارهایی مثل دوج چارجر است.

دورتادور جلوپنجره تریم کرومی کار شده و داخل آن چهار چراغ گرد خودنمایی می‌کند. رنگ قرمز روشن باعث جلب‌توجه بیشتری مارک II ما می‌شود درحالی‌که کابین خودرو هم با چرم و پارچه‌ای به همین رنگ پوشیده شده است. صندلی‌ها فوق‌العاده نرم هستند تا جایی که شبیه مبل راحتی خانه احساس می‌شوند ولی درعین‌حال حمایت خوبی هم از بدن دارند. غربیلک فرمان استخوانی و بسیار باریک کرونا مارک II برای ما که به خودروهای مدرن امروزی عادت داریم خیلی عجیب به نظر می‌رسد و به همین دلیل، مانور دادن با این تویوتا قدیمی احساس هدایت یک کشتی را خواهد داشت! همچنین در این ماشین باید رانندگی با یک دست را هم فراموش کنید زیرا همه‌چیز خیلی سنتی است.

مشکل بعدی ترمزها است که باید خیلی پیش از رسیدن به مانع اقدام به کاهش سرعت کرد. دلیل این مشکل فقط سن بالای خودرو نیست و تنظیم ترمزها هم نقش مهمی دارد. علاوه بر این، هرچند مارک II سواری راحتی دارد ولی بادی‌رول و حرکات بدنه بسیار زیاد است و درنتیجه در پیچ‌های سریع باید خیلی احتیاط کرد. این موضوع ناامیدکننده است زیرا پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر خودرو هرچند تنها ۹۰ اسب بخار قدرت دارد که امروز خنده‌دار به نظر می‌رسد ولی اصلاً ضعیف احساس نمی‌شود. البته از مارک II نباید انتظار خودرویی پرفورمنس را داشت ولی سدان تنبلی هم نخواهد بود.

پشت فرمان کرونا مارک II باید هر ثانیه به یاد داشته باشید که هر قسمت از این خودرو چند سل نوری با تکنولوژی‌های امروزی که به آن عادت کرده‌ایم فاصله دارد. این مثل یک موزهٔ سیار است و ارتباطی با خودروهای اسپرت زمان خود ندارد. کرونا مارک II خودرویی است که فقط آرامش را دوست دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط