شنبه 27 بهمن 1403 - 21:25

کد خبر 808969

یک‌شنبه 28 بهمن 1403 - 11:01:00


مقایسه نیسان سیلفی هیبرید آمیتیس با اشکودا اکتاویا


/ نیسان سیلفی هیبرید و اشکودا اکتاویا دو سدان جذاب وارداتی غیر چینی هستند که در این مطلب به مقایسه آنها خواهیم پرداخت.

بازار خودروهای وارداتی به‌تدریج متنوع‌تر شده و بعد از سال‌ها، حضور محصولات جدید به‌ویژه سدان‌های معتبر جهانی در کلاس زیر ۲۰ هزار یورو را می‌توان در بازار ایران حس کرد. در این میان، سدان‌هایی مثل نیسان سیلفی هیبرید وارداتی آمیتیس خودرو و اشکودا اکتاویا جزو محصولاتی هستند که به واسطه‌ی نشان‌های معتبر و کیفیت ساخت بالا به‌علاوه توان فنی مناسب، مورد توجه مشتریان ایرانی قرار گرفتند. این دو خودرو پتانسیل بالایی برای رقابت با یکدیگر دارند؛ چراکه از لحاظ کلاس بدنه، قیمت و توان فنی به هم نزدیک هستند و خریداران احتمالاً برای خرید آن‌ها با سؤال‌هایی روبه‌رو می‌شوند. به همین منظور، مقایسه نیسان سیلفی آمیتیس با اشکودا اکتاویا را ترتیب دادیم تا به تمامی سؤال‌های مشتریان احتمالی و علاقه‌مندان، به‌صورت جامع و خلاصه پاسخ بدهیم.
 
درباره نیسان سیلفی هیبرید و اشکودا اکتاویا
نیسان سیلفی یا سنترا یکی از سدان‌های نسبتاً قدیمی کمپانی نیسان به شمار می‌رود که از سال ۲۰۰۰ میلادی وارد خط تولید شد و تاکنون ۴ نسل از آن به میدان راه پیدا کرده است. نسل چهارم این خودرو محصول سال ۲۰۱۹ بوده و حالا با فیس‌لیفت ۲۰۲۳ به میدان آمده است. البته نسخه فیس‌اولیه نسل چهارم نیسان سیلفی نیز به بازار ایران راه پیدا کرده که به سنترا شهرت دارد. شرکت آمیتیس خودرو به همراه یکی دو شرکت دیگر، مسئولیت واردات این سدان جمع‌وجور ژاپنی را بر عهده دارد.

اما اشکودا اکتاویا یک سدان جمع‌وجور لیفت‌بک است که تاکنون در قالب ۴ نسل به میدان آمده و نسل چهارم آن نیز متولد سال ۲۰۱۹ است. نسل اول این خودرو طی سال ۱۹۹۶ متولد شد و حالا در قالب مدل‌های لیفت‌بک و استیشن واگن به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. شرکت پارس ساتر هوشمند نیز از سال ۱۴۰۳ عرضه مدل لیفت‌بک در بازار ایران را کلید زده است.

ویدیوی معرفی نیسان سیلفی آمیتیس خودرو

ویدیوی معرفی اشکودا اکتاویا

مقایسه طراحی بدنه
با توجه به آنکه با دو خودروی به‌روز موجود در بازار جهانی مواجه هستیم، بنابراین انتقاد چندانی به نمای بیرونی این دو سدان ژاپنی و اروپایی وارد نمی‌شود. نیسان سیلفی به‌ویژه در نمونه فیس‌لیفت جدید خود از یک جلوپنجره‌ مشبک بزرگ چندضلعی با تزیینات کرومی به همراه فرم نسبتاً اخم‌آلود چراغ‌ها سود می‌برد که نمای روبه‌روی این خودرو را تا حدودی لوکس و البته اسپرت نمایش می‌دهد.

این سبک طراحی بیشتر مشابه خودروهای چینی جدید شده و از این جهت در ابتدای عرضه با انتقاداتی روبه‌رو شد، اما بعداً بسیاری از مشتریان به این سبک چهره عادت کرده و آن را پذیرفتند. حالت کمی کشیده و خوش‌تراش بدنه‌ این خودرو در نمای بغل، به همراه طرح هماهنگ چراغ‌های عقب، نیز استایل جذابی را برای این ماشین ژاپنی به وجود آورده است.

اما اشکودا اکتاویا استایل اروپایی متناسب با محصولات گروه فولکس‌واگن ارائه می‌دهد و وقار و اصالت بالایی در زبان طراحی بدنه‌ خودرو احساس می‌شود. نمای جلو به اندازه حریف ژاپنی پر از جزئیات نیست، اما چهره مردانه‌ای را به نمایش می‌گذارد که با سادگی بیشتری نیز همراه است. حالت لیفت‌بک ستون‌های انتهایی در اتصال به صندوق، بر جذابیت نمای بیرونی اشکودا اکتاویا افزوده و آن را به خودرویی زیبا برای خانواده‌ها یا خریداران جوان‌تر تبدیل کرده است.

بنابراین، به‌طور کلی هر دو خودرو جزو سدان‌های جذاب و زیبای امروز بازار ایران به شمار می‌روند و بسته به سلیقه شما، هرکدام می‌توانند در حکم یک سدان اسپرت و به‌روز خانوادگی برای شما باشند.

مقایسه مشخصات فنی
تفاوت نیسان سیلفی با اشکودا اکتاویا در بخش فنی بیش از هر جنبه دیگری جلب توجه می‌کند، چراکه نیسان سیلفی آمیتیس دارای قوای محرکه برقی به همراه موتور بنزینی سه‌سیلندر به عنوان منبع تأمین انرژی باتری یا ژنراتور است که تنها ۱.۲ لیتر حجم دارد و خیلی در بحث تأمین قوای محرکه به‌صورت مستقیم نقش‌آفرینی نمی‌کند. اما اکتاویا به رسم همیشگی دارای موتور چهارسیلندر بنزینی ۱.۴ لیتری توربوشارژ است که به یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته‌ی دوکلاچه خشک متصل است.

حداکثر قدرت موتور هیبریدی نیسان سیلفی آمیتیس حدود ۱۳۴ اسب بخار برآورد شده و بیشترین گشتاور آن نیز برابر ۳۰۰ نیوتن‌متر است که مشابه خودروهای برقی، از طریق یک گیربکس تک‌سرعته به محورهای محرک جلو منتقل می‌شود.
موتور توربوشارژ اشکودا اکتاویا ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را به گیربکس ۷سرعته دوکلاچه اتوماتیک و از آنجا به محور جلو منتقل می‌کند.

اما نتیجه به‌کارگیری این دو نوع پیشرانه متفاوت روی نیسان سیلفی آمیتیس و اشکودا اکتاویا در بحث شتاب‌گیری تقریباً برابر است، چراکه شتاب صفر تا صد این دو خودرو معادل ۹.۵ ثانیه ارزیابی می‌شود. با این وجود، به دلیل گشتاور لحظه‌ای بیشتر در نیسان سیلفی، شتاب‌گیری اولیه‌ این خودرو کمی سریع‌تر است و تأخیری در ابتدای شتاب‌گیری مشاهده نمی‌شود.

خودرونیسان سیلفی هیبریداشکودا اکتاویا
موتور۳سیلندر- ۱۲سوپاپ – اتمسفریک + موتور برقیچهارسیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوTGDi
حجم موتور۱.۲ لیتر۱.۴ لیتر
توان خروجی۱۳۴ اسب بخار – ۳۰۰ نیوتن متر۱۵۰ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکستک سرعته اتوماتیک۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه خشک
انتقال قدرتدیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو
شتاب ۰-۱۰۰۹.۵ ثانیه۹.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۴.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر۵.۹  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۷۵ کیلومتربرساعت۲۰۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۴۸۰ کیلوگرم۱۳۶۰ کیلوگرم
حجم باک۴۱ لیتر۵۱ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۴۵-۱۸۱۵-۴۶۴۹ میلیمتر۱۴۶۹-۱۸۳۲-۴۷۵۳ میلیمتر
فاصله محوری۲۷۱۲ میلیمتر۲۷۳۰ میلیمتر
حجم صندوق ۵۶۰ لیتر۵۲۸ لیتر

از لحاظ مصرف سوخت، مطابق انتظار، شرایط به نفع خودروی هیبریدی است، چراکه نیسان سیلفی آمیتیس حدود ۴.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند، اما این رقم برای حریف اروپایی، با حدود ۱۲۰ کیلوگرم وزن کمتر، به ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد که البته برای یک خودروی بنزینی مصرف بسیار پایینی به شمار می‌رود، اما نسبت به خودروهای هیبریدی رقم بالایی است.

مقایسه کابین و فضای داخلی
طراحی داخلی و به‌ویژه بخش داشبورد نیسان سیلفی هیبرید و اشکودا اکتاویا نیز به نوبه خود زیبا و متناسب با تمایلات اکثر طیف‌های مشتریان انجام شده است. در این میان، به نظر می‌رسد که نمای داخلی سیلفی کمی اصطلاحاً زمخت‌تر بوده و البته حالت قاطعانه و اسپرت‌تری را به نمایش می‌گذارد. حالت زیبای نمایشگر شناور در بالای داشبورد و دریچه‌های هوای سه‌گانه در وسط، جذابیت زیادی برای طراحی داشبورد این خودرو ایجاد کرده و شاید بعضی علاقه‌مندان را به یاد محصولات مرسدس بنز بیندازد. طرح غربیلک فرمان، دسته‌دنده و دریچه‌های تهویه کناری نیز بر جذابیت بصری کابین نیسان سیلفی افزوده است.

اشکودا اکتاویا از یک طراحی امروزی اما کمی ساده و تا حدودی آینده‌نگرانه‌تر سود می‌برد که المان‌های داخلی آن ظرافت بیشتری دارند و تا حدودی مدرن‌تر از حریف به نظر می‌رسند.

کیفیت متریال و پلاستیک‌های استفاده‌شده در ادوات داشبورد یا رودری‌های این دو خودرو نسبتاً مرغوب بوده و در بخش‌هایی از داشبورد یا پنل درها می‌توان مواد نرم، روکش‌های چرمی و متریال باکیفیت را در کنار پلاستیک‌های خشک مشاهده کرد. فاصله بین محور چرخ‌های این دو خودرو بیش از ۲۷۱۰ میلی‌متر است که باعث می‌شود کابین آن‌ها به‌عنوان یک سدان کامپکت در رده جادارترین‌ها قرار بگیرد. بنابراین، سرنشینان ردیف عقب دارای فضای پا و سر کافی خواهند بود. البته فضای طولی اکتاویا کمی بزرگ‌تر است و از این جهت نسبت به حریف برتری اندکی نشان می‌دهد.

از لحاظ میزان فضای صندوق، وضعیت هر دو خودرو بسیار به هم نزدیک است، اما نیسان سیلفی با ۵۴۶ لیتر نسبت به اوکتاویا با صندوق ۵۲۸ لیتری کمی بهتر ظاهر شده است.

مقایسه تجهیزات و امکانات
نیسان سیلفی آمیتیس با سطح تجهیزات پایه وارد بازار ایران شده و در نتیجه نسبت به رقبایی همچون اشکودا اوکتاویا که از تجهیزات مدرنی همچون ترمز اضطراری، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، دستیار رانندگی بین خطوط، رادار خط‌خوان و… برخوردار هستند، در سطح به مراتب پایین‌تری قرار می‌گیرد. با این حال، وجود صندلی برقی راننده، شارژر وایرلس، سانروف برقی و… سطح رفاه کاربران نیسان سیلفی آمیتیس را در حد قابل قبولی نگه می‌دارد.

خودرونیسان سیلفی هیبرید آمیتیساشکودا اوکتاویا
کروز کنترل دارددارد(تطبیقی)
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
هشدار نقطه کورندارددارد
رادار خط خوانندارددارد
سیستم کمکی رانندگی بین خطوطندارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
نوربالا اتوماتیکنداردندارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
ترمز اضطراری اتوماتیکندارددارد
دیلایتدارددارد
سنسور نوردارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهنداردندارد
کیسه هوادارد (۶ عدد)دارد (۶ عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلوندارددارد
سردکن صندلی جلوندارددارد
گرمکن صندلی جلوندارددارد
شارژر وایرلسدارددارد
دنده پشت فرماننداردندارد
اتوپارکنداردندارد
سنسور بارانندارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد
سقف پانورامانداردندارد

نتیجه‌گیری؛ نیسان سیلفی ارزنده‎‌تر است یا اشکودا اکتاویا؟
با توجه به نکاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توان گفت نیسان سیلفی هیبرید آمیتیس برای افرادی که به دنبال یک خودرو با فناوری برقی به همراه موتور بنزینی با استهلاک کم هستند، گزینه مناسبی به حساب می‌آید. کیفیت ساخت بالا، کابین جادار، صندوق عقب بزرگ، استهلاک فنی پایین، موتور کم‌حجم تنفس طبیعی و مصرف سوخت کم، از جمله نکات مثبت نیسان سیلفی آمیتیس محسوب می‌شود.

اما در طرف دیگر، شاید پیشرانه سنتی و احتراقی اشکودا اکتاویا نظر شمار بیشتری از مشتریان بازار ایران را به خود جلب کند و افرادی که ریسک‌پذیری کمتری دارند، احتمالاً به‌جای خرید پیشرانه‌هایی با فناوری پیچیده هیبریدی به سراغ این گونه موتورهای احتراقی همیشگی می‌روند. طراحی ظاهری جذاب، برند معتبر اروپایی، کیفیت ساخت بالا، ویژگی‌های دینامیکی و هندلینگ بهتر به‌ویژه با وجود سیستم تعلیق مستقل عقب، به‌علاوه امکانات و آپشن‌های به مراتب مدرن، از جمله ویژگی‌های مثبت اکتاویا هستند که احتمالاً می‌توانند نظر شمار بیشتری از مشتریان را در مقایسه با نیسان سیلفی هیبریدی به خود جلب کنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط