چهارشنبه 01 اسفند 1403 - 23:46

کد خبر 810637

یک‌شنبه 28 بهمن 1403 - 17:44:59


آزادسازی واردات خودروهای خارجی به کجا رسید؟


فارس/ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ابولفضل ظهره‌وند درباره پیشنهاد آزادسازی واردات خودروهای خارجی توضیحاتی را ارائه کرد.

ابوالفضل ظهره‌وند، نماینده مجلس دررابطه‌با ناوگان حمل‌ونقل برقی، گفت: برقی‌کردن خودروها اساساً اقدام درستی است و آینده حمل‌ونقل به این سمت حرکت می‌کند. تعداد خودروها و اتوبوس‌های برقی در ناوگان حمل‌ونقل شهری در حال افزایش است. این اقدام در مسیر درستی قرار دارد و باید در دستور کار باشد، زیرا می‌تواند زمینه‌ساز تحولات بعدی نیز باشد. مردم به این فناوری عادت می‌کنند و واحدهای تولیدی و تعمیراتی ما نیز با آن آشنا می‌شوند. شاید در نگاه اول این تغییرات در مقایسه با حجم بالای ماشین‌های فرسوده و آلاینده کم‌اثر به نظر برسد، اما در واقع راهنمایی برای اقدامات بعدی خواهد بود.وی با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در ورود تاکسی‌های برقی افزود: شهرداری دائماً با مشکلات خودروهای دارای سوخت سنتی درگیر است، اما باید نظام شهری را مورد بازنگری قرار دهیم. در هیچ کجای دنیا نسبت تاکسی‌ها به کل وسایل حمل‌ونقل عمومی به این اندازه نیست. در کشورهای مدرن، مدل حمل‌ونقل شهری کاملاً متفاوت است. از زیرساخت‌های جاده‌ای گرفته تا مسئله آلودگی هوا، همه این‌ها نشان می‌دهد که مهندسی شهری ما مشکل دارد. درحالی‌که در سایر کشورها مسکن و محل کار یا به هم نزدیک هستند یا سیستم حمل‌ونقل عمومی مانند قطار به‌گونه‌ای طراحی شده که نیازی به استفاده گسترده از خودروهای شخصی نیست.

نماینده مجلس در خصوص وظیفه دولت در تأمین زیرساخت‌های خودروهای برقی تصریح کرد: اگر ما درست عمل کنیم، ورود خودروهای پاک نیز تسهیل خواهد شد. در مجموع، واردات خودروهای هیبریدی، برقی و با سوخت پاک بهتر از خودروهای فسیلی است. اما مسئله تولید خودروی ملی نیز نیاز به بازنگری دارد. مدل حکمرانی، شیوه‌های اداری، مهندسی شهری، همه این موارد باید اصلاح شوند. کشورهای دیگر توانسته‌اند این مسیر را طی کنند اما ما هنوز درگیر مشکلات ابتدایی هستیم. به‌عنوان مثال، توکیو از تهران جمعیت بیشتری دارد، اما مشکلات ما را ندارد.ظهره‌وند با اشاره به تعرفه‌های گمرکی خودروهای برقی، گفت: مجلس باید ورود کند و این عوارض را کاهش دهد. در حال حاضر، تعرفه واردات خودروهای برقی و پاک بسیار بالاست. ما باید به طور کلی در سیاست‌های واردات و صادرات خودرو بازنگری کنیم. در تمام دنیا، خودرو یک کالای مصرفی است، اما در ایران به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است که این موضوع یکی از مشکلات اصلی بازار است.وی درباره پیشنهاد آزادسازی واردات خودروهای خارجی اظهار کرد: واردات خودرو باید آزاد شود، بدون تعرفه یا با تعرفه‌ای در حد ۵ تا ۱۰ درصد، مانند کشورهای اروپایی؛ حتی واردات خودروی دست‌دوم نیز باید با تعرفه‌ای حدود ۲۰ درصد برای مدل‌های ۲۰۱۹ به بعد آزاد شود. در کنار این موضوع، می‌توان خودروهای فرسوده را ازرده‌خارج و بازیافت کرد. اگر این اقدامات انجام شود، تورم کاهش پیدا می‌کند، نرخ دلار پایین می‌آید و بازار خودرو به تعادل می‌رسد. اما متأسفانه مافیا اجازه نمی‌دهد که کشور نفس بکشد، این وضعیت به نفع یک دهک خاص است و باید اصلاح شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط