جمعه 30 شهریور 1403 - 08:07

کد خبر 8112

پنج‌شنبه 10 فروردین 1402 - 14:00:00


دعاهای روزانه ماه رمضان را در شب‌های روشن بخوانید


ایرنا/ کتاب شب های روشن شامل مناجات های شاعرانه با مضمون دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان است که شعرهای آن توسط علی گلی حسین آبادی سروده شده و به همت دفتر شعر جامعه ایمانی مشعر در ۷۶ صفحه و در ۵۰۰ نسخه از سوی هیات امروز منتشر شده است.
در مقدمه کتاب آمده است: شب های روشن دریافتی شاعرانه از دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان است که حاصل طبع زلال شاعر اهل بیت علی گلی حسین آبادی است. این اثر ترجمه منظوم فرازهای دعاها نیست که در سطر سطر آن، هر آنچه در کلمات دعا آمده، منعکس شده باشد؛ آری چنین اتفاقی پر و بال پرواز شاعر را می بندد و از تاثیرگذاری و جاذبه های کلام او می کاهد. این اثر دریافتی شاعرانه از مضامین ادعیه ماه مبارک رمضان و آنچه این ابیات را خواندنی می کند، تلاش شاعر برای به تصویر کشیدن تابلوهایی جذاب و چشم نواز از این شب های روشن است؛ آنچه که در بین معدود سروده هایی که در درون مایه نیایشی دارند، کمتر اتفاق می افتد.
شاعر علاوه بر دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان، شعرهایی را با عنوان لیله القدر و وداع آورده است. صفحه ۳۰ کتاب به دعای روز هشتم اختصاص دارد و پس از دعا و ترجمه، این ابیات آمده است:
دعای روز هشتم: اَللّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ رَحْمَةَ الْأَیتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ وَ صُحْبَةَ الْکرَامِ بِطَوْلِک یا مَلْجَأَ الْآمِلِینَ؛ خدایا در این ماه نصیبم فرما مهرورزی به ایتام و خوراندن طعام و آشکار کردن سلام و همنشینی با اهل کرامت را، به عطایت ای پناهگاه آرزومندان.

چیزی نمی بینم در آیینه به جز آه/ نگذار با قلبم شود این غصه همراه

با لحن دریا، لحن باران، لحن چشمه/ یک ریز می گوید جهان، الحمدلله
از خیر و احسان بهره بسیار برده/ از رمز و راز عشق بوده هر که آگاه
بر حمه للعالمین و اهل بیتش/ دائم درود و تهنیت بفرست این ماه
لب تشنه ام لب تشنه ام نگذار یا رب/ دستم بماند سال بعد از چشمه کوتاه


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط