جمعه 03 اسفند 1403 - 05:30
مقایسه بایک X7 و کیا اسپورتیج توربو

/ بایک X7 و کیا اسپورتیج توربو دو کراس اوور جدید بازار ایران است که یکی از آنها محصولی از برند چینی بایک بوده و دیگری از برندی معروف KIA است.
با ورود محصولات وارداتی و مونتاژی مختلف به بازار خودروی کشور، تنوع بیشتری را در کلاس کراساوورهای خانوادگی ایران مشاهده میکنیم. یکی از معروفترین شاسیبلندهای خانوادگی وارداتی، کیا اسپورتیج توربو مدل ۲۰۲۴ است که بالاخره بعد از چند سال محدودیت به بازار ایران راه پیدا کرد. از سوی دیگر، تولیدات مونتاژی نیز چندان دستبهعصا نیستند و محصولات معتبری از برندهای چینی به کشور راه پیدا کردهاند تا رقابت داغ با خودروهای وارداتی از برندهای مشهور را از دست ندهند.
در همین راستا، شرکت دیار خودرو از زیرمجموعههای ماموت، کراساوور سایز متوسط بایک بیجینگ X7 را که پیش از این قرار بود با نام تیارا پرایم مکث موتور در ایران به فروش برسد، در لیست تولیدات مونتاژی خود دارد که قطعاً میتواند حداقل از جهت فنی و تکنیکال و نه محبوبیت در بازار آزاد،حریف مناسبی برای کیا اسپورتیج جدید باشد. در ادامه به مقایسه بایک X7 با کیا اسپورتیج توربو از جنبههای مختلف ظاهری، فنی، قیمتی و… میپردازیم تا بدانید که خرید کدام یک میتواند منفعت بیشتری برای شما به دنبال داشته باشد.
درباره بایک X7 و کیا اسپورتیج توربو
کیا اسپورتیج یکی از معروفترین محصولات کرهای در بازار ایران است. این خودرو تاکنون در قالب ۵ نسل به بازار آمده که نسل اول آن از سال ۱۹۹۳ و نسل پنجم آن حدود سالهای ۲۰۲۰ به بازار آمد. نسل دوم، سوم و چهارم این خودرو در ایران با استقبال بالایی مواجه شد. بالاخره در دور جدید واردات، شرکتهایی همچون کوشا خودرو و هرمس خودرو نیز اقدام به واردات این کراساوور نسبتاً جمعوجور از مبدأ چین به بازار ایران کردند.
در طرف دیگر، بایک ایکس ۷ یک کراساوور سایز متوسط نسبتاً لوکس محسوب میشود که ابتدا قرار بود شرکت مکث موتور آن را در قالب پروژه تیارا پرایم به دست مشتریان برساند اما گروه ماموت ترجیح داد تا این خودرو با نام اصلی و توسط شرکت دیار خودرو به مشتریان ایرانی برسد. بایک ایکس ۷ در سال ۲۰۲۰ وارد سبد محصولات کمپانی بیجینگ اتو یا همان بایک شد و در سال ۲۰۲۳ مورد فیسلیفت قرار گرفت که همین نسخه در ایران توسط شرکت دیار خودرو مونتاژ و عرضه میشود.
ویدیوی معرفی کیا اسپورتیج توربو
ویدیوی معرفی بایک X7
مقایسه طراحی بدنه
مقایسه کیا اسپورتیج توربو با بایک ایکس ۷ از لحاظ طراحی بدنه یک رقابت نسبتاً نزدیک و جذاب به شمار میرود چراکه اصول و مبانی طراحی مدرن در تکتک خطوط و زوایای ترسیمشده روی بدنه این دو شاسیبلند خانوادگی به وضوح مشاهده میشود و طراحی چهره یا سایر نماهای آنها سرشار از المانهای جدید مطابق با سلیقه روز مشتریان است.
در این میان شاید طراحی بدنه کیا اسپورتیج، بهویژه در بخش چهره، به واسطه دیلایتهای بومرنگیشکل و فرم خاص سپر یا جلوپنجره، با جزئیات کمی بیشتر و البته تمایز بالاتر نسبت به محصولات کنونی خود را برجسته کند اما در طرف دیگر طراحی بدنه بایک ایکس ۷ کمی مینیمالیستی و البته مجللتر از حریف کرهای به نظر میرسد، به نحوی که ویژگیهای اسپرت آن کم شده و بر قابلیتهای تشریفاتی یا لوکس طراحی بدنه آن تا حدودی اضافه شده است. بنابراین، در مجموع طراحی بدنه هر دو کراساوور مورد مقایسه کاملاً زیبا، جذاب و دلنشین است و در نتیجه سلیقه مشتری در انتخاب آنها میتواند بیشترین تأثیر را داشته باشد.
مقایسه مشخصات فنی بایک X7 و کیا اسپورتیج توربو
مقایسه فنی کیا اسپورتیج توربو و بایک X7 نکات مشترک زیادی را بین این دو خودرو به ما یادآوری میکند. اول اینکه هر دو خودرو دارای موتور چهار سیلندر توربوشارژ با سیستم تزریق سوخت مستقیم هستند که احتمالاً استهلاک فنی آنها را نسبت به مدلهای توربوشارژ معمولی یا تنفس طبیعی کمی بالاتر میبرد و حساسیت بیشتری نسبت به کیفیت بنزین نشان میدهند.
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک نیز انتقالدهنده نیروی موتور بایک به محور جلو است اما خوشبختانه گیربکس اسپورتیج توربو از نوع هشت سرعته اتوماتیک است که در ترافیکهای سنگین، احتمالاً کمتر کاربران خود را اذیت میکند.
اما موتور بایک X7 تقریبا حجم برابری با موتور اسپورتیج دارد و با این وجود اسب بخار کمتری تولید میکند. حداکثر قدرت موتور بایک بیجینگ ایکس ۷ برابر ۱۸۸ اسب بخار و ۳۰۵ نیوتنمتر است اما بیشترین قدرت موتور ۱.۵ لیتری کیا اسپورتیج توربو برابر ۱۹۸ اسب بخار و ۲۵۳ نیوتنمتر گشتاور است. بایک ایکس۷ حدود ۲۲۰ کیلوگرم سبکتر از حریف کرهای بوده و درنتیجه شتاب بهتری ارائه میدهد. شتاب صفر تا صد این شاسیبلند چینی حدود ۷.۸ ثانیه است و انتظار میرود که شتاب کیا اسپورتیج توربو حدود یک ثانیه کندتر از حریف چینی باشد.
در بحث مصرف سوخت نیز کیا اسپورتیج حداقل روی کاغذ نسبت به حریف چینی برتری نشان میدهد؛ چراکه این کراساوور کرهای حدود ۵.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین میسوزاند ولی موتور کوچکتر بایک بیجینگ ایکس ۷ معادل ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، البته تحت شرایط استاندارد، سوخت مصرف میکند. نکته مهم این است که باید دید این خودروها در عمل و تحت شرایط واقعی چقدر سوخت میسوزانند و آن وقت نسبت به این مورد ارزیابی دقیقتری میتوان داشت.
خودرو | بایک بیجینگ ایکس۷ | کیا اسپورتیج توربو |
موتور | چهارسیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوTGDi | بنزینی- چهار سیلندر- ۱۶سوپاپ توربوTGDi |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۵ لیتر |
توان خروجی | ۱۸۸ اسب بخار – ۳۰۵ نیوتن متر | ۱۹۸ اسب بخار – ۲۵۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دو کلاچه روغنی اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۷.۸ ثانیه | ۸.۸۲ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۸ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۵.۸ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۲۰۰ کیلومتربرساعت | ۲۰۵ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۶۵۰ کیلوگرم | ۱۸۷۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۶۰ لیتر | ۵۴ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۷۱۵-۱۸۹۲-۴۷۴۵ میلیمتر | ۱۶۷۸-۱۸۶۵-۴۶۷۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۸۰۰ میلیمتر | ۲۷۵۵ میلیمتر |
حجم صندوق | ۴۱۰ لیتر | ۵۳۸ لیتر |
خوشبختانه نوع سیستم تعلیق در بخش جلو و عقب در هر دو خودرو از نوع مستقل است که باعث میشود تکانهای بدنه تحت شرایط هندلینگی متفاوت، تا حدودی کمتر شود و پایداری خودرو افزایش پیدا کند. البته از لحاظ اصول فیزیکی، مواردی مثل مرکز ثقل، ارتفاع خودرو، عرض اتاق، نوع طراحی آیرودینامیکی بدنه و ضریب درگ اتاقها نیز در بحث هندلینگ و پایداری کاملاً مؤثر هستند که این عوامل میتوانند تأثیرات خود را به گونهای متفاوت روی این دو خودرو بگذارند.
مقایسه کابین و فضای داخلی
کلیت طراحی داشبورد این دو خودرو تقریباً از یک سبک پیروی میکند و مطابق با گرایشهای روز از نمایشگرهای یکپارچه سیستم مالتیمدیا و کلاستر سود میبرد. اما تفاوتهایی در نوع طراحی دریچههای تهویه و همچنین استفاده از کلیدهای فیزیکی یا پنل تمام لمسی کنترلر در قسمت میانی داشبورد این دو خودرو وجود دارد که به نظر میرسد وجود دکمههای مجزا در کیا اسپورتیج جذابیت بیشتری، حداقل برای مشتریان با سن و سال بالاتر، داشته باشد. بهطور کلی طراحی پوسته داشبورد و سایر متعلقات این دو خودرو زیبایی خاصی دارد که باعث جلب نظر مثبت بسیاری از کاربران خواهد شد. در این میان استفاده از شیفتر دنده دایرهای کیا اسپورتیج نسبت به شیفتر اصطلاحاً خلبانی در بایک X7 میتواند تفاوتهایی برای برخی کاربران بر حسب سلیقه ایشان ایجاد کند.
خوشبختانه از متریال نرم و برخی مواد با روکشهای چرمی در قسمتهای مختلف داشبورد یا پنل درها استفاده شده که کیفیت کلی هر دو کابین را در سطح نسبتاً بالایی قرار میدهد. از لحاظ میزان فضای داخل کابین هم با توجه به فاصله محوری مناسب برای کیا اسپورتیج و بایک ایکس ۷ میتوان انتظار کابینی جادار را از هر دو خودرو داشت. اما از این جهت نیز بایک ایکس ۷ میتواند فضای کمی بیشتر، بهخصوص از لحاظ ناحیه پاها و زانوها، را در اختیار کاربران خود بگذارد.
از دیگر ویژگیهای مورد انتظار از خودروهای خانوادگی، بحث حجم صندوق عقب است که در این موضوع کیا اسپورتیج با ۵۳۸ لیتر نسبت به فضای ۴۱۰ لیتری صندوق بایک ایکس ۷ برتری محسوسی دارد.
مقایسه تجهیزات و امکانات
خوشبختانه از لحاظ آپشنهای مدرن و تجهیزات امروزی، هر دو خودرو در سطح بالایی قرار دارند و انواع و اقسام رادارهای هشداردهنده و دستیار رانندگی را در اختیار کاربران خود میگذارند. در این میان اختلافاتی هم میان دو خودرو وجود دارد و مواردی مثل سردکن صندلی جلو یا دوربین ۳۶۰ درجه برای کیا اسپورتیج موجود است که در حریف دیده نمیشود. اما بایک ایکس ۷ نیز دستیار پارک اتوماتیک دارد که در نسخه فعلی کیا اسپورتیج توربو لحاظ نشده است.
نتیجهگیری ؛ بایک X7 یا کیا اسپورتیج توربو کدام کراس اوور بهتری است؟
با توجه به نکاتی که پیرامون مقایسه بایک X7 با کیا اسپورتیج توربو بیان کردیم، میتوان نتیجه گرفت که هر دو کراساوور موردنظر قابلیتهای زیادی دارند و از لحاظ فنی یا رفاهی در وضعیت مطلوبی قرار میگیرند.
با این وجود، کیا اسپورتیج به واسطه برند کاملاً معتبر، قطعاً هواداران بیشتری در بازار ایران دارد و قیمت آن، چه بهصورت رسمی و چه در بازار آزاد، اختلاف نسبتاً زیادی با بایک ایکس ۷ نشان میدهد. بنابراین، اگر لزومی نمیبینید که یک خودرو از برندهای معتبر جهانی تهیه کنید، میتوانید به سراغ یک برند نسبتاً معتبر چینی رفته و خودرو بایک بیجینگ ایکس ۷ را به دلیل طراحی کمی لوکستر، کابین کمی جادارتر، بعضی امکانات بیشتر، شتاب بهتر و البته قیمت کمتر انتخاب کنید.
در طرف دیگر، کیا اسپورتیج توربو بازار خرید و فروش پررونقتری دارد، از موتور پرتوان با مصرف پایین برخوردار است، تهیه لوازم و قطعات مصرفی و یدکی آن راحتتر است و از این جهت دردسرهایی به مراتب کمتر برای مالک خود به دنبال میآورد. همچنین اسپورتیج صندوق عقب بزرگتری دارد و در بعضی از آپشنها و امکانات نسبت به حریف برتر ظاهر شده است و بهطور کلی، نسبت به حریفان چینی، یک سرمایه ایمنتر هم به شمار میرود که میتوان با سهولت بسیار بیشتری آن را در بازار آزاد به پول نقد تبدیل کرد.
البته امیدواریم که بازار خودرو از حالت سرمایهای خارج شود و خودرو نیز بهعنوان یک کالای مصرفی بادوام در بازار ایران مورد استفاده قرار گیرد. اما به هر حال، در شرایط فعلی، موضوع تبدیل خودرو به پول نقد برای مالکان ایرانی بسیار مهم است و محصولات برندهای معتبر، از جمله کیا اسپورتیج، از این جهت میتوانند برای مالکان خود سودمندتر ظاهر شوند.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
پوکر لیونل مسی و برتری 5-1 بارسلونا مقابل والنسیا در سال 2012
-
رانیری: دیبالا نور، جرقه و بمب رم است!
-
اتفاقات بامزه فوتبال ایران؛ خروج از ماتریس و ماتریکس!
-
استوری جدید معین زندی با آهنگ «کف تهرون»
-
تایپوگرافی از آهنگ جدید محسن چاوشی/ «آخرین پرنده ام»
-
فدرالیسم و بحران بیدولتی
-
آهنگ «مال من باش» از معین زد
-
اجرای زنده «ناصر زینعلی» در کنسرت بجنورد
-
ضعیف نیستیم
-
آهنگِ شاد و زیبای «قند منی» از چاوشی
-
در شب گلزنی کروس، مولر و مانژوکیچ؛ برتری 3-1 بایرن مونیخ مقابل آرسنال در سال 2013
-
شوخی «حامیم» با یکی از هوادارانش در کنسرت
-
موسیقی شنیدنیِ «من دلم تنگه» از زانیار
-
اجرای «سهراب پورناظری» در نقش جهان
-
آهنگ «کجا بودی» از محسن چاوشی
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار

اما و اگرهای واگذاری ایرانخودرو
پنجشنبه 02 اسفند 1403 - 21:35:03

علت تاخیر چندین ساعته پرواز تهران - بوشهر اعلام شد
پنجشنبه 02 اسفند 1403 - 21:31:53

شعبده بازی تارا در بازار خودرو
پنجشنبه 02 اسفند 1403 - 22:10:00

واردات میلیون ٢١١ تن کالای اساسی از ابتدای سال
پنجشنبه 02 اسفند 1403 - 20:59:00

عبده تبریزی: بازار ارز توافقی به تکنرخی شدن ارز کمک قابل توجهی میکند
پنجشنبه 02 اسفند 1403 - 20:33:48