شنبه 04 اسفند 1403 - 20:38

کد خبر 817192

شنبه 04 اسفند 1403 - 18:01:00


مقایسه ریرا و کی‌ ام‌ سی X5؛ پرچم دار ایران خودرو در برابر مونتاژی تازه وارد


/ ریرا و کی‌ ام‌ سی X5 دو کراس اوور جدید بازار هستند که ریرا لقب اولین کراس اوور ملی را یدک می کشد و X5 به نوعی جایگزین KMC S5 به شمار می رود.
 
شرکت ایران خودرو به جای آنکه به سراغ مونتاژ مستقیم یک محصول چینی دیگر برود، تصمیم گرفت تا این بار یک پلتفرم اختصاصی برای تولید کراس‌اوور بومی پای کار بیاورد و ریرا را در سال ۱۴۰۳ به سبد تولیدات خود اضافه کند. در سمت دیگر، شرکت کرمان موتور هم که بر پایه تولید محصولات کمپانی جک در ایران بنا نهاده شده است، دوباره به سراغ مونتاژ یکی دیگر از محصولات این کمپانی چینی رفته و سهول ایکس ۶ را با نام کی‌ ام‌ سی X5 به مشتریان عرضه کرده است.
 
این دو محصول ایرانی و چینی در بازار کشورمان رقیب تقریباً مستقیم یکدیگر به حساب می‌آیند و بهتر است که به مقایسه ریرا با کی‌ ام‌ سی X5 بپردازیم تا ببینیم که یک مشتری ایرانی بهتر است مثل همیشه به سراغ ایران خودرو برود یا کمی ریسک کند و یک محصول مونتاژی چینی بخرد.

درباره ریرا و کی‌ ام‌ سی X5
شرکت ایران خودرو سال‌ها پیش قرار بود پژو ۲۰۰۸ را به‌صورت گسترده در ایران عرضه کند که البته بعد از تولید و فروش محدود این محصول، به دلیل خروج پژو از بازار ایران، نتوانست به این هدف برسد. در نتیجه، تصمیم گرفت بر پایه پلتفرم پژو ۲۰۰۸ یک محصول جدید و با نشان کاملاً ایرانی به تولید برساند که نتیجه کار با نام ریرا در سال ۱۴۰۳ به بازار ایران راه پیدا کرد. ریرا اولین کراس‌اوور ملی ایران خودرو محسوب می‌شود که در رده شاسی‌بلندهای شهری جمع‌وجور جا می‌گیرد و نسبت به تولیدات قدیمی این شرکت، محصولی کاملاً پیشرفته و تقریباً به‌روز به حساب می‌آید.

اما در طرف دیگر، یک نام جدید اما با باطنی قدیمی و چهره‌ای به‌روز شده مشاهده می‌شود. جک اس ۵ یکی از موفق‌ترین کراس‌اوورهای چینی بود که شرکت کرمان موتور در ایران عرضه کرد و فروش فوق‌العاده مطلوبی را نیز به دست آورد. با این حال، نمای بیرونی و داخلی آن کمی قدیمی شده بود و حالا نوبت آن رسیده که محصولی جای آن را بگیرد. کمپانی جک در سال ۲۰۲۲ این کار را به واسطه برند زیرمجموعه خود، یعنی سهول، انجام داد و نسخه فیس‌لیفت و کاملاً به‌روز شده جک اس ۵ را با نام سهول ایکس ۶ به بازار چین عرضه کرد. کرمان موتور نیز این کراس‌اوور خانوادگی را با نشان کی‌ ام‌ سی و نام X5 در سال ۱۴۰۲ در ایران به نمایش گذاشت تا جانشین مناسبی برای جک اس ۵ نیو باشد.

ویدیوی تست و بررسی ری را

ویدیوی تست و بررسی KMC X5

مقایسه طراحی بدنه
با وجود آنکه شرکت ایران خودرو و برخی علاقه‌مندان، طراحی ریرا را به‌روز و جذاب می‌دانند، اما ناهماهنگی‌های نمای چهره، به‌ویژه طرح چراغ‌های جلو، در طراحی بیرونی این محصول ایرانی کاملاً توی ذوق می‌زند و جذابیت آن را کاهش می‌دهد. البته برخی سلیقه‌ها نیز چهره نوین ریرا را می‌پسندند و شباهت‌های آن به نسل قبلی هیوندای سانتافه را دلیل بر زیبایی و ترند بودن این سبک چهره می‌دانند. همچنین نمای عقب کمتر فانتزی به نظر می‌رسد و افرادی که به طراحی‌های کلاسیک علاقه بیشتری دارند، ناحیه پشت ریرا را احتمالاً بیشتر می‌پسندند.

اما کی‌ ام‌ سی X5 هم از ناهماهنگی بین طرح چهره با نمای کناری رنج می‌برد؛ چراکه فرم چهره این خودرو کاملاً به‌روز، جدید و تهاجمی به نظر می‌رسد که خیلی سنخیتی با فرم آرام نمای جانبی این خودرو ندارد. البته دلیل این موضوع هم کاملاً مشخص است، زیرا بدنه این خودرو در واقع همان بدنه قدیمی جک اس ۵ است که بیش از ۱۰ سال پیش طراحی شده و حالا با یک چهره مدل ۲۰۲۳ به بالا تزیین شده است. با این حال، به‌طور کلی می‌توان گفت که هر دو خودرو به‌عنوان محصولات میان‌رده می‌توانند برای مشتریان ایرانی زیبایی کافی را ارائه دهند و این به سلیقه مشتری بستگی دارد که در نهایت کدام‌یک را انتخاب کند.

مقایسه مشخصات فنی ریرا و کی‌ ام‌ سی X5
مطابق رسم امروزه، در اینجا نیز با دو موتور چهارسیلندر توربوشارژ طرف هستیم که البته از لحاظ حجم و نوع سیستم تزریق سوخت با یکدیگر تفاوت دارند. موتور ریرا از نوع EFP توربوشارژ (EF7 توربو اصلاح شده) بوده و ۱۶۴۵ سی‌سی حجم دارد. این پیشرانه با یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته سنتی AT جفت شده تا قدرتی نزدیک به ۱۶۰ اسب بخار به همراه ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور موجب به حرکت درآمدن محورهای محرک چرخ‌های جلو ریرا شود.

اما در طرف دیگر، کی‌ ام‌ سی X5 موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم را به کار گرفته که ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه، چرخ‌های جلوی خود را به حرکت درمی‌آورد.

شتاب صفر تا صد ریرا به‌طور رسمی حدود ۱۰.۴ ثانیه عنوان شده، ولی در مورد شتاب صفر تا صد کی‌ ام‌ سی X5 رقم رسمی در دست نیست. با این حال، می‌توان حدس زد که این خودرو هم تقریباً چیزی نزدیک به ۱۰ ثانیه فرایند شتاب صفر تا صد را انجام دهد و از این جهت کمی نسبت به حریف ایرانی چابک‌تر ظاهر شود.

در مورد مصرف سوخت، ریرا با حدود ۴۵ کیلوگرم وزن کمتر و مصرف ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، نسبت به میزان ۷.۹ لیتری کی‌ ام‌ سی X5، مقداری مقرون‌به‌صرفه‌تر عمل می‌کند.

خودروری‌را ایران خودروکی ام سی X5
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور۱.۶۴۵ سی سی۱۴۹۹ سی سی
توان خروجی۱۶۰ اسب بخار – ۲۴۰ نیوتن متر۱۷۲ اسب بخار – ۲۸۰ نیوتن متر
گیربکس۶سرعته اتوماتیک۶ دنده دوکلاچه اتوماتیک
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰۱۰.۴ ثانیه– ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۷.۳ لیتر در۱۰۰کیلومتر۷.۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۹۵ کیلومتربرساعت۱۸۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۴۲۵ کیلوگرم۱۴۷۰ کیلوگرم
حجم باک۵۰ لیتر۵۵ لیتر
ابعاد بدنه۱۶۳۸-۱۸۰۸-۴۳۳۴ میلیمتر۱۶۹۸-۱۸۵۰-۴۵۰۵ میلیمتر
فاصله محوری۲۵۹۰ میلیمتر۲۶۶۰ میلیمتر
حجم صندوق ۴۱۰ لیتر۴۸۵ لیتر

در سیستم تعلیق، ریرا از نمونه یکپارچه محور پیچشی برای قسمت عقب استفاده کرده که اگرچه به خوبی نمونه‌های مستقل چنداتصالی نمی‌تواند در ارتقای هندلینگ و کاهش تکان‌های جانبی بدنه مؤثر باشد، اما عملکرد مناسبی دارد.

بنابراین انتظار داریم که کنترل بدنه و پایداری اتاق کی‌ ام‌ سی X5، مجهز به سیستم تعلیق مستقل مالتی‌لینک، نسبت به ریرا تا حدودی بهتر باشد و عبور از پیچ‌ها یا دور زدن مطمئن‌تری ارائه دهد؛ هرچند که باید بدانید عوامل دیگری هم در این زمینه تأثیرگذار هستند.

مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی
نوع طراحی داخلی و به‌ویژه بخش داشبورد هر دو خودرو نسبتاً مدرن به نظر می‌رسد و سعی شده تا در این بخش کمبود خاصی نسبت به رقبا وجود نداشته باشد. شرکت ایران خودرو نمای داخلی ریرا را به‌طور کاملاً متمایز از سایر محصولات قبلی خود طراحی کرده و یک سبک طراحی کاملاً امروزی و قابل رقابت با خودروهای چینی را به وجود آورده است. در این بین، استفاده از نمایشگرهای یکپارچه مالتی‌مدیا و کلاستر پشت آمپر به همراه فرمان دوشاخه زیبا، فرم خاص شیفتر دنده و تزیینات کرومی، جذابیت‌های کابین این خودرو را کاملاً افزایش داده است.

اما کی‌ ام‌ سی X5 از نمایشگرهای یکپارچه استفاده نکرده و ترجیح داده تا از یک نمایشگر مالتی‌مدیا شناور در بالای داشبورد خود بهره ببرد که در کنار فرم زیبای غربیلک فرمان، شیفتر دنده دایره‌ای و جزئیات مناسبی که روی داشبورد کار شده، جلوه‌ای دلنشین به کابین خودرو بخشیده است. استفاده از متریال نرم در بخش‌هایی از داشبورد و رودری‌ها نیز باعث ارتقای کیفیت کابین این دو خودرو شده، اما باید دید که دوام آنها در طول زمان چقدر است و چطور می‌توانند در برابر تغییرات دمایی و نور خورشید پایدار بمانند.

کی‌ ام‌ سی X5 ارتفاع سقف بیشتر و فاصله محوری بزرگ‌تری دارد، بنابراین فضای سرنشینان ردیف عقب آن نسبت به ریرا مقداری جادارتر است و افراد بلندقد فضای بیشتری در اختیار خواهند داشت. از لحاظ میزان ظرفیت صندوق عقب نیز باید بدانید که ریرا دارای گنجایش ۴۱۰ لیتر است، اما صندوق KMC X5 معادل ۴۸۵ لیتر ظرفیت دارد. بنابراین، از لحاظ کاربردپذیری و میزان فضای اتاق یا صندوق، محصول کرمان موتور شرایط بهتری برای خانواده‌ها ارائه خواهد داد.

مقایسه تجهیزات و امکانات ریرا و کی‌ ام‌ سی X5
هر دو خودرو امکانات مناسبی نظیر تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم کنترل پایداری، دوربین ۳۶۰ درجه، ۴ کیسه هوا، ترمز پارک برقی، اتوهلد و … را در فهرست تجهیزات خود جای داده‌اند. با این وجود، ریرا از امکاناتی مثل تنظیم برقی صندلی شاگرد، رادار هشدار نقطه کور و تهویه اتوماتیک سود می‌برد که در KMC X5 وجود ندارد. در مقابل، کراس‌اوور کرمان موتور دارای سقف پانورامای برقی است که ریرا فاقد آن است.

خودروریرا  کی ام سی X5
کروز کنترل دارددارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خواننداردندارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوطنداردندارد
سنسور پارک عقبدارددارد
سنسور باراندارددارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز ABS و EBDدارددارد
رادار نقطه کورداردندارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهدارددارد
کیسه هوادارد (۴ عدد)دارد (۴ عدد)
تهویه اتوماتیکداردندارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلوداردندارد
گرمکن صندلی جلودارددارد
شارژر وایرلسداردندارد
آینه‌های تاشو برقیداردندارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد
سقف پانوراماندارددارد

نتیجه‌گیری؛ ریرا ایران خودرو ارزنده‌تر است یا کی‌ ام‌ سی X5؟
مقایسه ریرا با کی‌ ام‌ سی X5 نشان می‌دهد که هر دو خودرو از لحاظ توان فنی، طراحی ظاهری، کیفیت کابین و سایر موارد، جزو کراس‌اوورهای میان‌قیمت و مناسب مشتریان با توان مالی متوسط به حساب می‌آیند. با این وجود، کی‌ ام‌ سی X5 در مواردی مثل برخورداری از موتور پرقدرت‌تر، شتاب کمی بیشتر، فضای کابین جادارتر و صندوق عقب بزرگ‌تر نسبت به حریف برتری نشان می‌دهد.

اما ریرا نیز در مواردی مثل برخورداری از برخی امکانات، نسبت به حریف برتر ظاهر شده و با توجه به عرضه توسط بزرگ‌ترین خودروساز کشور، احتمالاً از لحاظ تأمین قطعات بدنه و لوازم فنی، هزینه‌ها و دردسرهای نگهداری کمتری را برای مالک به دنبال خواهد داشت. ضمن آنکه موتور و گیربکس این خودرو نیز با برخی دیگر از محصولات ایران خودرو مشترک است و به همین دلیل تأمین قطعات آن راحت‌تر و با قیمت کمتر انجام خواهد شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط