شنبه 04 اسفند 1403 - 20:33

کد خبر 817261

شنبه 04 اسفند 1403 - 12:15:25


دردسر افزایش قیمت بلیت سینما برای فروش نوروزی  


خبرگزاری دانشجو/ در حالی که سینما به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان فرهنگی جامعه ایران شناخته می‌شود، افزایش قیمت بلیت‌ها به ۱۰۰ هزار تومان نگرانی‌های جدی را در میان مخاطبان و فعالان این حوزه ایجاد کرده است. 
 
در شرایطی سینما در هشتم اسفند ماه اکران فیلم های نوروزی خود را شروع می کند، همایون اسعدیان، دبیر شورای صنفی نمایش از افزایش قیمت بلیط سینما ها به ۱۰۰ هزار تومان خبر داد و در عین حال گفت این افزایش همچنان به صورت شناور خواهد بود.
تلاش ها برای افزایش قیمت بلیت سینما در حالی است که به نظر میرسد این اقدام با وضعیت اقتصادی کنونی کشور تناسب ندارد. با افزایش نرخ ارز و گرانی کالاهای ضروری و غیرضروری، سفره خانوارهای ایرانی به طور قابل توجهی کوچکتر شده است. در این شرایط، طبیعی است که برخی هزینه های غیرضروری از سبد مصرف خانواده ها حذف شود و یکی از اولین گزینه ها در این راستا، مصارف فرهنگی، به ویژه سینما، باشد.

سینمایی که جان تازه گرفت!
 آمار ثبت شده از تعداد مخاطبان سینمای ایران در ماه گذشته ، بهمن ماه نشان میدهد که مجموعه ها و پردیس های سینمایی سراسر کشور در مجموع پذیرای ۳،۱۵۵،۱۱۶ مخاطب طی ۸۳،۷۵۷ سانس بودهاند و در این مدت فیلمهای حاضر در چرخه اکران فروشی بالغ بر صد و هشتاد و سه میلیارد و هفتصد و نود چهار میلیون و نهصد و شصت و شش هزار تومان را تجربه کردند ، با این وجود کارشناسان سینما در ماههای ابتدای امسال پیشبینی میکردند که با توجه به ادامه استقبال مردم از فیلمهای کمدی و حدود ۱۰ فیلم کمدی در صف اکران در ابتدای سال، فروش سینما زودتر از مدت زمان مشابه سال قبل که مخاطب ۲۳ میلیون نفری را تا دی ماه تجربه کرد، به هزار میلیارد تومان میرسد.از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از ۳۰ میلیون نفر به تماشای فیلمهای اکران شده در سینماهای کشور نشستهاند.از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از ۳۰ میلیون نفر به تماشای فیلمهای اکران شده در سینماهای کشور نشستهاند که بیش از پیش بینی های سینمایی بوده است.

حرف عجیب دبیر شورای صنفی نمایش
در سال جاری ۶۷ درصد از مخاطبان در سینماهایی با درجه کیفی مدرن، ۲۳ درصد در سینماهای ممتاز و ۱۰ درصد نیز در سینماهای درجه یک نظارهگر فیلمهای اکران شده در سینماهای کشور بودند.همچنین ۴۰،۳۵ درصد از تماشاگران سهم سینماهای استان تهران و ۵۹،۶۵ درصد سهم سینماهای سایر استانهای کشور بوده است. ان موضوع نشان می دهد سینماهایی که از قیمت معمول برای فروش برخوردارند بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است در حالی که همایون اسعدیان ، دبیر شورای صنفی نمایش در گفت‌وگویی دیگر قیمت بلیت سینما را شوخی دانست و معتقد بود باید افزایش پیدا کند؛ گفت: «در بسیاری از پردیس‌های سینمایی اگر بلیت ۱۵۰ هزار تومانی بفروشید، کسی اعتراض نمی‌کند و حتی براساس آمار فروش مشخص است که مخاطب بعضی سینما‌های شمال شهر تهران در روز‌های نیم‌بها کاهش هم پیدا می‌کند، چون مخاطب آن منطقه نمی‌پسندد که با بلیت نیم‌بها به سینما برود، بنابراین باید مناطق را بسنجیم و قیمت بلیت را براساس مناطق مختلف، پلکانی آزاد کنیم.»
این حرف در حالی است که در آمار همین بهمن ماهی که گذشت  در روز سه شنبه نهم بهمن به عنوان پرمخاطب‌ترین روز ماه، اعلام شد.
بعد از گذر از کرونا و پاییز ۱۴۰۱، صنعت سینما به کمک برخی آثار جان دوباره گرفته و این‌گونه تصمیمات توسط مدیران آن هم با توجیه وضعیت اقتصادی و تورم، می‌تواند چالش‌هایی را به‌دنبال ‌آورد. در شرایطی که درگیری‌‌های روزمره باعث شده پای مردم به‌راحتی به سینما باز نشود و اوضاع اقتصادی هم آرام‌آرام سینما را از سبد فرهنگی خانواده خارج کرده، به‌نظر می‌‌رسد مدیران سینمایی باید با سعه‌صدر بیشتری تصمیم بگیرند.

رشد منفی سینما با تصمیم های نادرست
تصمیمگیری های نادرست در زمینه قیمت گذاری میتواند به نتایج منفی منجر شود. تصمیم به افزایش قیمت بلیت سینما در زمانی اتخاذ شده که با افزایش قیمت ها، به احتمال زیاد شاهد کاهش شمار تماشاگران سینما خواهیم بود در حالی که سینما برای امسال توانسته در مرز پرفروش تر شدن خودش نسبت به سال های گذشته قرار بگیرد. با افزایش قیمت بلیت، مصرف آن به سرعت کاهش می یابد. در سالهای اخیر، قیمت بلیت سینما بین ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است و این تداوم افزایش برای قیمت بلیط های سینما به ضرر آن تمام می شود.بسیاری از خانوادهها که حتی با قیمت بلیت ۸۰ هزار تومان نیز به سختی به سینما میروند، پس از افزایش قیمت به ۱۰۰ هزار تومان، ممکن است سینما را از سبد مصرفی خود حذف کنند.

مروری بر سال گذشته
دی ماه ۱۴۰۲ اعلام شده بود قیمت بلیت سینما در ساعات پیک و سانس های طلایی روزهای پنجشنبه و جمعه در سینماهای مدرن به صورت شناور تا سقف ۸۰ هزار تومان و در سینماهای ممتاز تا سقف ۶۰ هزار تومان در اختیار مدیر سینما خواهد بود. اما بعد از گذشته دوماه و درست زمانی که قرار بود تغییری در قیمت اتفاق نیفتد، تبصره فروش بلیت ۸۰ هزار تومانی در ساعات طلایی برداشته شد و سالنهای سینما در پنج روز هفته یعنی چهارشنبه تا یکشنبه در همه ساعات روز بلیت را به قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش رسانند.

سینما چگونه از سبد معیشتی حذف خواهد شد؟
هزینه ۱۰۰ هزار تومانی بلیت سینما زمانی بیشتر به چشم می آید که سینما به عنوان یک تفریح خانوادگی در نظر گرفته شود و هزینه یک خانوار چهار نفره معمولی برای تماشای یک فیلم بررسی گردد. با احتساب ۱۰ هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده، قیمت بلیت به ۱۱۰ هزار تومان میرسد. بنابراین، خرید چهار بلیت سینما برای این خانواده ۴۴۰ هزار تومان هزینه دارد. اگر یکی دو ظرف چیپس یا پاپکورن نیز اضافه شود، این هزینه به راحتی از ۷۰۰ هزار تومان عبور میکند.
این ارقام با احتساب هزینه رفت وآمد به پردیس های سینمایی حتی بیشتر می شود و به مرز یک میلیون تومان نزدیک خواهد شد. بنابراین، توقع اینکه خانواده های طبقه متوسط شهرنشین برای یک تفریح خانوادگی آخر هفته نزدیک به یک میلیون تومان هزینه کنند، بی جا به نظر میرسد. این واقعیت طبیعی است که آنها با کاهش تعداد مراجعات خود به سالن سینما، ترجیح میدهند تمایلشان به تماشای محصولات دراماتیک را با سریالهای خانگی برطرف کنند یا در انتظار نمایش آنلاین فیلمهای سینمایی در پلتفرمهای مختلف بمانند.

گرانی سینما ، سود پلتفرم ها!
پلتفرمهای ویاودی نزدیک به دو سال است که هزینه اشتراک خود را افزایش ندادهاند. این تصمیم که از اواخر سال ۱۴۰۲ با آغاز نمایش آگهی های میان برنامه و استفاده تبلیغاتی از بیلبوردهای درون سریال ها همراه شده، به نمایش چند آگهی متوالی در میانه سریال ها نیز رسیده است.
با وجود این که در قیمت سینما ها رو به افزایش است و بسیاری از فیلم های روی پرده سینما پس از طی کردن دوره اکران سینمایی خود به اکران آنلاین رو می آورد ، فرصت جدیدی برای پلتفرم های شبکه نمایش خانگی را ایجاد می کند تا مخاطبی بیش از پیش برای خود جذب کنند.

بلیط نیم بها دوبار در سال و لغو در سکوت خبری
روحالله سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی دولت سیزدهم گفته بود: «با موافقت رئیس سازمان سینمایی کشور، از ۱۱ دی ماه بلیت سینما در روزهای دوشنبه و سهشنبه نیم بها میشود. چنانچه این طرح در این بازه زمانی معین به نفع مخاطبان و اقتصاد سینما باشد، اجرای آن ادامه خواهد داشت. در غیر این صورت پس از اجرای آزمایشی، به همان شیوه قبل یعنی نیم بها بودن یک روز در هفته، باز میگردد.»
 بعد از گذشت کمتر از یک سال از اجرای این ایده، قیمت های درج شده در سایتهای فروش بلیت سینما خبر از مختل شدن این طرح آن هم در سکوت خبری داد و دوبار نیم بها شدن بلیط سینماها در هفته جای خود را به همان یک روز نیم بهایی گذشته داد این در حالی است که در آمار همین بهمن ماهی که گذشت  در روز سه شنبه نهم بهمن به عنوان پرمخاطب‌ترین روز ماه، ۲۶۲،۶۸۲ نفر به سینما رفتند و این آمار با توجه به ۲۶۳ مجموعه سینمایی، ۷۲۵ سالن و ۳،۷۸۲ سانس به ثبت رسید و بیشترین میزان فروش روزانه نیز متعلق به همین روز بوده و سینما‌های سراسر کشور در نهم بهمن ماه مجموعا ۱۶ میلیارد و ۱۴۹ میلیون تومان فروش را تجربه کردند که نشان می دهد قیمت بلیط ها چقدر می تواند در فروش گیشه ای سینما کمک کننده باشد.

و در آخر
با توجه به وضعیت کنونی سینما و افزایش قیمت بلیت‌ها به ۱۰۰ هزار تومان، به نظر می‌رسد که این تصمیم می‌تواند تأثیرات منفی قابل توجهی بر تعداد مخاطبان سینما داشته باشد. در شرایطی که خانوارهای ایرانی با چالش‌های اقتصادی و کاهش قدرت خرید مواجه‌اند، افزایش هزینه‌های فرهنگی مانند سینما احتمالاً منجر به کاهش مراجعه به سالن‌های سینما خواهد شد.
این تغییرات نه تنها می‌تواند به کاهش درآمد سینماها منجر شود، بلکه ممکن است باعث تغییر الگوی مصرف فرهنگی خانواده‌ها و انتقال آن‌ها به پلتفرم‌های آنلاین شود. در نهایت، مدیران سینمایی باید با درک عمیق‌تری از وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه، تصمیماتی اتخاذ کنند که نه تنها به حفظ سینما کمک کند، بلکه به رشد و توسعه فرهنگ سینما در کشور نیز منجر شود.
توجه به این نکات و بررسی دقیق‌تر تأثیرات این تصمیمات می‌تواند راهگشای بهبود وضعیت سینما و بازگشت مخاطبان به سالن‌های نمایش باشد.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط