یکشنبه 05 اسفند 1403 - 06:14
مزایا و معایب مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

/ مزدا ۳ یکی از محبوبترین خودروهایی است که وارداتش آغاز شده و شرکت آفتاب خودرو آن را عرضه می کند. در این مطلب به مزایا و معایب آن میپردازیم.
مزدا یکی از محبوبترین برندها برای مشتریان ایرانی است. اعتبار بالای برند، کیفیت و عملکرد مناسب در کنار عرضه خوب باعث شده طی دهههای اخیر ذهنیت مثبتی از محصولات مزدا برای مشتریان شکل بگیرد. حضور موفق نسلهای مزدا ۳۲۳ و پس از آن مدلهای مزدا ۳ گواه این موضوع هستند. مزدا ۳ در نسلهای اول و دوم خود توانست به خیابانهای کشورمان راه پیدا کند اما با وقوع تحریمها و موانع دیگری که وجود داشت نتوانستیم شاهد حضور نسل سوم این خودرو به صورت گسترده باشیم. به طوریکه تا سالها نسل دوم این خودرو با نام مزدا new شناخته میشد. اکنون اما در دور جدید واردات شاهد هستیم که شرکت آفتاب خودرو واردات برند مزدا را آغاز کرده و نسل جدید مزدا ۳ را هم در سبد محصولات خود قرار داده است.
مدلی که آفتاب خودرو واردات آن را آغاز کرده است نسل چهارم مزدا ۳ محسوب میشود که از سال ۲۰۱۹ به بازارهای جهانی معرفی شده است و همچنان بر روی خط تولید این شرکت قرار دارد. فروش این نسل از مزدا ۳ از زمان معرفی تا به حال قابل توجه بوده و جالب است بدانید در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۱۳ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است. ترکیب مناسب از جذابیت بیرونی و داخلی، ویژگیهای فنی قابل قبول، کیفیت خوب ساخت و سابقه درخشان از جمله عوامل این میزان فروش هستند.
مزدا ۳ پریمیوم ادیشن در کلاس سدانهای کامپکت قرار میگیرد که نسبت به سدانهای بزرگ به دلیل سهولت بیشتر در رانندگی و قیمت مناسبتر از جذابیت بیشتری برای خریداران برخوردار هستند. از جمله رقبای اصلی این خودرو میتوان تویوتا کرولا، کیاسراتو، هیوندای الانترا، میتسوبیشی لنسر و مدل های ام جی را نام برد. با اینکه تمامی این خودروها رقبای مطرحی هستند اما اعتبار و عملکرد مزدا باعث میشود مزدا ۳ وضعیت خوبی در مقابل تمامی رقبای خود داشته باشد و در صورتی که با قیمتی منطقی وارد بازار شود بتواند فروش خوبی را تجربه کند.
اما آیا مزدا ۳ پریمیوم ادیشن جدید در نسخه وارداتی یک خودروی همه چیز تمام است؟ آیا مزایایی که دارد میتواند باعث شوند مشتریان از نقصهای آن چشم پوشی کنند؟ در ادامه مطلب این موضوع بهتر مشخص میشود.
مشخصات فنی و امکانات مزدا ۳ پریمیوم ادیشن
شاید مهمترین ویژگی مزدا ۳ در نسلهای قبل مربوط به بخش فنی این خودرو میشد. جایی که قوای فنی مناسب و هندلینگ بالا یک برگ برنده مهم دست این خودرو میداد. مزدا ۳ جدید در نسخه وارداتی از یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی استفاده میکند که قادر است نهایت قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۰۲ نیوتنمتر را تولید کند. این قدرت به وسیله یک جعبه دنده ۶ سرعته AT به چرخهای جلو منتقل میشود. مصرف سوخت این خودرو هم به صورت میانگین ۶.۶ لیتر عنوان شده است. لازم به ذکر است که پیشرانه استفاده شده در این نسل به تکنولوژی skyactive مزدا مجهز است که باعث میشود با مصرف سوخت کمتر بازدهی بیشتری داشته باشد. شتاب صفر تا صد این خودرو اندکی کمتر از ۱۰ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.
سیستم تعلیق مزدا ۳ پریمیوم ادیشن در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع توییست بیم است و دیگر خبری از سیستم مولتی لینک نیست. مزدا دلیل این کار را کاهش هزینه تولید و استفاده بیشتر از فضا عنوان کرده است. البته قول داده که این کار باعث اخلال در هندلینگ خودرو نشود و همچنان سواری با مزدا ۳ لذت بالایی داشته باشد. هرچند که بعید است در عمل سیستم تعلیق توییست بیم کارایی مشابه با مولتی لینک داشته باشد.
در بحث امکانات و آپشن هم باید گفت که مزدا ۳ در نسخه وارداتی که توسط آفتاب خودرو در بازار ایران عرضه می شود تجهیزاتی مانند: رادار نقطه کور، اخطار برخورد از جلو، سیستم پایش وضعیت و خستگی راننده، رادار خط خوان، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، فرمان کمکی برقی، اندروید اتو، اپل کارپلی، ورود و خروج بدون کلید، استارت دکمه ای، دستیار هوشمند سرعت ، رادار تابلو خوان، سیستم تهویه خودکار، ترمز پارک برقی، آینه الکتروکرومیک، شارژر وایرلس، سیستم صوتی حرفه ای، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا و… را خواهد داشت. بنابراین نمیتوان این خودرو را یک نسخه فول آپشن دانست هرچند که امکاناتی مناسب و کاربردی را دارد.
مزایا و معایب مزدا ۳
طراحی جذاب: باید اعتراف کرد که این نسل از مزدا ۳ هم در طراحی بیرونی و هم در طراحی داخل اتاق بسیار خوب کار کرده و جذابیت و گیرایی بالایی دارد. شاید هیچ کدام از رقبای این خودرو نتوانند در این بخش حریف مزدا ۳ شوند و مسلما با خرید این خودرو تحسین مردم را در خیابان به همراه خواهید داشت. از آنجایی که طراحی جذاب یکی از مهم ترین ویژگی ها برای خرید خودرو به شمار می رود، مزدا ۳ پریمیوم ادیشن می تواند با تکیه بر همین عامل به موفقیت زیادی در بازار برسد.
مشخصات فنی خوب: در حال حاضر اکثر خودروهایی که به صورت مونتاژی یا وارداتی به بازار عرضه میشوند دارای موتورهای کم حجم و کم قدرت هستند که نیاز مصرف کننده را بر طرف نمیسازد. از طرف دیگر هم پیشرانههایی که با استفاده از توربوشارژر توان خود را تامین میکنند استهلاک بالاتری نسبت به پیشرانههای تنفس طبیعی دارند. خوشبختانه پیشرانه مورد استفاده در مزدا ۳ نه یک موتور کم حجم است و نه به واسطه تکنولوژیهای هیبرید و توربوشارژ قدرت خود را تامین میکند. توان ۱۵۵ اسبی برای چنین خودرویی کاملا مطلوب است و تنفس طبیعی بودن آن خیال مصرف کننده را از بابت استهلاک تا حد زیادی راحت میکند. ضمنا گیربکس AT این خودرو هم از بیآزارترین نوع گیربکس محسوب میشود.
کیفیت مناسب: با نشستن درون این ماشین خودتان را در فضایی میبینید که شایسته است. این موضوع را افرادی بهتر درک میکنند که تجربه خرید یا مشاهده خودرویی مانند تویوتا کرولای نسل جدید را داشته باشند. متریال استفاده شده در مزدا ۳ کاملا مطابق انتظار و با کیفیت هستند. استفاده از روکشهای چرم و مواد سافت تاچ در اغلب نقاط کابین به چشم میخورد و از این بابت هیچگونه احساس پشیمانی در مقابل رقم پرداختی نسبت به رقبا نخواهید داشت.
نبود برخی امکانات: چنانچه مزدا ۳ پریمیوم ادیشن با قیمت بالایی وارد بازار شود انتظار مشتریان از سطح آپشنهای ارائه شده بیشتر خواهد شد و آن را با رقبا قیاس خواهند کرد. مزدا ۳ هرچند که آپشنهای استاندارد و کاربردی را دارد اما فاقد بسیاری از امکاناتی است که خودروهای امروزی یا حتی نسلهای قبلی مزدا ۳ دارای آنها بودند. طبق اعلام آفتاب خودرو نسخه وارداتی حتی امکاناتی مانند گرمکن و سردکن صندلی را هم نخواهد داشت.
استفاده از سیستم تعلیق یکپارچه: یک وجه تمایز اصلی مزدا ۳ با رقبای خود هندلینگ این خودرو بود که بخش زیادی از آن مرهون استفاده از سیستم پیشرفته مولتی لینک در قسمت عقب این خودرو بود. کمپانی مزدا با حذف این مورد شوک زیادی به هواداران خود وارد کرد. هرچند سیستم توییست بیم استفاده شده در این نسل کارایی خوبی دارد اما در صورتی که از سیستم تعلیق مولتی لینک در این خودرو استفاده میشد داستان طور دیگری رقم میخورد.
فضای کم کابین: فضای کم کابین در نسلهای قبلی مزدا ۳ هم موردی بود که در مقابل رقبا به چشم میخورد و یک امتیاز منفی برای این خودرو محسوب میشد. این معضل همچنان در نسل چهارم مزدا ۳ وجود دارد و چنانچه بخواهید ۵ نفره با آن تردد کنید یا ۴ نفر درشت هیکل باشید با مشکل مواجه خواهید شد. شاید مزدا این مورد را به پای ذات اسپرت این خودرو بگذارد و به همین دلیل است برای رفع آن تلاش خاصی انجام نمیدهد.
ویدیوی تست و بررسی مزدا ۳ پریمیوم ادیشن
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
صفحه اول روزنامه ابرار ورزشی یکشنبه ۵ اسفند
-
صفحه اول روزنامه ایران ورزشی یکشنبه ۵ اسفند
-
صفحه اول روزنامه خبر ورزشی یکشنبه ۵ اسفند
-
صفحه اول روزنامه گل یکشنبه ۵ اسفند
-
عراقچی خبر داد: تعامل ایران با اروپا برای رفع تحریمها
-
خلاصه بازی اینتر 1 - جنوا 0
-
گل دوم بارسلونا به لاس پالماس توسط تورس
-
تحقیر الهلال با کامبک تماشایی الاتحاد
-
پیروزی اینتر در شب فرصتسوزی طارمی
-
موقعیت طارمی در شرایط آفساید؛ اینتر ۱-۰ جنوا
-
فرصت خوب طارمی؛ اینتر ۱-۰ جنوا
-
مصدومیت طارمی از ناحیه سر پس از تلاش ناموفق برای زدن قیچی برگردان
-
گل اول بارسلونا به لاس پالماس توسط اولمو
-
گل اول اینتر به جنوا توسط مارتینز
-
فوکویاما: ترامپ به دموکراسیهای لیبرال خیانت بزرگی کرد
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار

عقبنشینی سازمان بورس از تایید مجمع ایرانخودرو
شنبه 04 اسفند 1403 - 23:34:56

آخرین خبرها از وام مسکن
شنبه 04 اسفند 1403 - 23:00:57

فعال اقتصادی: طبقه حقوق بگیر به نفس نفس افتاده است
شنبه 04 اسفند 1403 - 22:19:52

رکورد تورم مواد غذایی در 32 ماه اخیر شکسته شد
شنبه 04 اسفند 1403 - 22:09:52

روایت تجارت نیوز از بورس که قربانی سیاسی کاری مجلس شد!
شنبه 04 اسفند 1403 - 21:40:00