شنبه 04 اسفند 1403 - 22:32
بررسی موتورسیکلت دوکاتی XDiavel V4 مدل ۲۰۲۵

/ مدل XDiavel از دوکاتی از زمان معرفی در سال ۲۰۱۶ همواره مدلی متفاوت در میان محصولات این شرکت بوده است. این موتورسیکلت بر پایه Diavel، که یک موتورسیکلت عضلانی محسوب میشود، طراحی شده اما با تغییراتی مانند جاپایی های جلوتر و فرمان کشیدهتر، به سبک یک کروزر تغییر یافته است.
در حالی که مدل استاندارد Diavel دو سال پیش از پیشرانه ۱۲۶۲ سیسی دو سیلندر Testastretta به انجین ۱۱۵۸ سیسی چهار سیلندر V4 Granturismo از Multistrada V4 تغییر پیدا کرد، مدل XDiavel بیسر و صدا از خط تولید Ducati کنار گذاشته شد. اما اکنون این مدل با طراحی کاملاً جدید و بهرهگیری از همان پیشرانه V4 بازگشته و شاید بتوان آن را یکی از جذابترین موتورسیکلت های Ducati نامید.
نقاط قوت و ضعف
نقاط قوت
پیشرانه V4 قدرت بیشتری تولید میکند، در حالی که وزن آن کاهش یافته و یک کروزر ایجاد کرده که از انتقادات رایج درباره سنگین و کند بودن این دستهبندی دوری میکند.
طراحی و تناسبات ظاهری به شکل بهتری نسبت به مدل استاندارد Diavel V4 تنظیم شده است.
مانند همیشه، مجموعه کاملی از فناوریهای کمکراننده دوکاتی را در اختیار دارد.
نقاط ضعف
آمار فروش نشان میدهد که خریداران هنوز به ایده یک کروزر دوکاتی کاملاً جذب نشدهاند.
قیمت آن ارزان نیست.
پیشرانه و عملکرد فنی
پیشرانه V4 Granturismo نه تنها از نظر تعداد سیلندرها با سنت Ducati متفاوت است، بلکه فاقد سیستم دسمودرومیک است که دههها امضای موتورهای این شرکت بوده است. این پیشرانه که مشابه نمونههای بهکار رفته در Multistrada V4 و Diavel V4 است، علاوه بر عملکرد بالا، هزینههای نگهداری کمتری دارد و فواصل سرویس طولانیتری را ارائه میدهد.
فاصله زمانی تنظیم سوپاپها در این موتورسیکلت ۶۰,۰۰۰ کیلومتر است که برای بسیاری از موتورسیکلتها یک دهه یا بیشتر زمان میبرد. همچنین تعویض روغن هر ۱۵,۰۰۰ کیلومتر یا هر دو سال یکبار الزامی است.
علاوه بر این، این پیشرانه از فناوریهای الهامگرفته از MotoGP بهره میبرد، از جمله میللنگ معکوس که نیروی ژیروسکوپی را کاهش داده و به چابکی بیشتر در پیچها کمک میکند. ترتیب احتراق Twin Pulse نیز مشابه موتورسیکلتهای GP و سوپربایکهای Ducati است که به لطف زاویه ۷۰ درجهای میللنگ، ضربان خاصی به احتراق موتور میدهد.
همچنین، این پیشرانه مانند سایر مدلهای V4 Granturismo از سیستم غیرفعالسازی سیلندرها بهره میبرد که هنگام توقف یا حرکت با سرعت پایین، ردیف عقبی سیلندرها را خاموش کرده و موجب کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد زیستمحیطی میشود. این ویژگی علاوه بر این که حرارت منتشرشده از سیلندرهای عقب را کاهش میدهد، باعث میشود موتورسیکلت در حالت دو سیلندر صدای بمتر و در حالت چهار سیلندر صدای تیزتری تولید کند.
از نظر عملکرد، XDiavel V4 قدرت ۱۶۸ اسب بخار در ۱۰,۷۵۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۲۶ نیوتن متر در ۷,۵۰۰ دور بر دقیقه را ارائه میدهد که با Diavel V4 یکسان است. این ارقام نسبت به مدل V2 XDiavel که ۱۶۰ اسب بخار قدرت داشت، افزایش چندانی نداشته، اما پیشرانه V4 هنوز در اوایل مسیر توسعه خود قرار دارد، در حالی که پیشرانه های دو سیلندر Testastretta حاصل سالها بهبود تدریجی بودند.
هندلینگ و سیستم تعلیق
وزن معمولاً یک عامل فرعی در موتورسیکلتهای کروزر محسوب میشود، زیرا این دستهبندی بهطور کلی سنگین هستند. اما Ducati به ساخت موتورسیکلتهای سبکوزن شهرت دارد و XDiavel از این قاعده مستثنی نیست.
وزن این موتورسیکلت ۲۲۹ کیلوگرم (بدون سوخت) است و با یک باک پر (۲۰ لیتر) حدود ۲۴۴ کیلوگرم خواهد شد. در مقایسه، موتورسیکلتی مانند Triumph Rocket 3 Storm R با وزن ۳۱۷ کیلوگرم (با سوخت) بهمراتب سنگینتر است.
سبکوزنی این موتورسیکلت به دلیل طراحی مشابه موتورسیکلتهای اسپرت است. برای مثال، پیشرانه V4 با وجود پیچیدگی بالا، تنها ۶۸ کیلوگرم وزن دارد. همچنین، این پیشرانه بخشی از ساختار فریم موتورسیکلت را تشکیل داده و به یک شاسی آلومینیومی مونوکوک متصل شده است.
برخلاف بسیاری از مدلهای جدید Ducati که به سویینگآرم دوطرفه روی آوردهاند، در XDiavel همچنان از سویینگآرم یکطرفه استفاده شده است. این انتخاب نهتنها جذابیت بصری خاصی به بخش عقب میبخشد، بلکه امکان طراحی چهار خروجی اگزوز در قسمت راست را نیز فراهم کرده است.
ابعاد کلی موتورسیکلت شامل فاصله محوری ۱,۶۲۰ میلیمتر (۲۷ میلیمتر بیشتر از Diavel V4) و زاویه رک ۲۹ درجه با تریل ۱۴۵ میلیمتر است. سیستم تعلیق شامل دوشاخه ۵۰ میلیمتری USD از برند Marzocchi در جلو و کمکفنر تکی Sachs در عقب است که هر دو کاملاً قابل تنظیم هستند. همچنین، با وجود ظاهر پایینتر نسبت به مدل V2 XDiavel، سیستم تعلیق جدید حرکت بیشتری دارد؛ ۱۲۰ میلیمتر در جلو و ۱۴۵ میلیمتر در عقب.
دوکاتی همچنان از همکاری خود با Brembo برای سیستم ترمز بهره میبرد که شامل کالیپرهای شعاعی Stylema در جلو با دیسکهای ۳۳۰ میلیمتری و یک دیسک ۲۶۵ میلیمتری در عقب با کالیپر دو پیستونی است.
در نهایت، مانند Diavel V4، این مدل نیز از تایر عقب ۲۴۰ میلیمتری Pirelli Diablo Rosso III در کنار تایر جلوی ۱۲۰ میلیمتری استفاده میکند که هر دو روی رینگهای ۱۷ اینچی سوار شدهاند.
راحتی و مصرف سوخت
در حالی که نیم رخ XDiavel V4 از نظر تناسبات کلی مشابه مدل V-تویین قبلی است، دوکاتی ادعا میکند که مدل جدید راحتی بیشتری دارد.
بخشی از این به دلیل سیستم تعلیق با کورس طولانیتر است که میتواند سواری نرمتری ارائه دهد. همچنین، تغییراتی در موقعیت نشستن اعمال شده است. ارتفاع زین، همانطور که انتظار میرود، پایین است و در ۷۷۰ میلیمتر قرار دارد که ۲۰ میلیمتر پایینتر از مدل استاندارد Diavel است. ضخامت زین نیز ۵۸ میلیمتر بیشتر از مدل قدیمی XDiavel ۱۲۶۰ است. فرمانها نیز پایینتر و نزدیکتر از مدل قبلی قرار گرفتهاند که باعث میشود کنترل موتورسیکلت در مانورهای تنگ آسانتر باشد. در حالی که جاپاییهای جلو استاندارد هستند، دوکاتی یک کیت جانبی برای تغییر موقعیت آنها به سمت عقب ارائه داده است تا تجربهای شبیه به Diavel را برای موتورسواران فراهم کند.
سرنشینان عقب نیز فراموش نشدهاند. زین سرنشین ۳۰٪ عریضتر، ۵۰٪ بلندتر و در کنارهها ۲۵٪ ضخیمتر از مدل قدیمی شده است تا راحتی بیشتری فراهم کند. همچنین، یک دستگیره قابل جداسازی بهصورت استاندارد همراه با موتورسیکلت ارائه میشود که در صورت نیاز به سرنشین عقب امکان استفاده از آن را میدهد.
در حالی که مصرف سوخت احتمالاً عامل اصلی در خرید این موتورسیکلت نیست، اما سیستم غیرفعالسازی سیلندر در V4 موجب بهینهسازی آن شده است. مدل استاندارد Diavel V4 مصرف سوخت حدود ۵.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را دارد و انتظار میرود که XDiavel V4 نیز عملکردی مشابه داشته باشد. همچنین، مخزن بزرگ ۲۰ لیتری آن میتواند بردی نزدیک به ۳۲۰ کیلومتر را بین هر بار سوختگیری فراهم کند.
تجهیزات
در سالهای اخیر، دوکاتی همواره در زمینه فناوریهای پیشرفته موتورسیکلتها پیشگام بوده است و XDiavel V4 نیز از این قاعده مستثنی نیست. با استفاده از یک IMU شش محوره، این موتورسیکلت به مجموعهای از سیستمهای کمکی حساس به زاویه کج شدن و تغییر ارتفاع مجهز شده است. این موارد شامل ترمز ABS در پیچها، کنترل کشش، کنترل ویللیفت و سیستم Ducati Power Launch میشود. همچنین، کروز کنترل و شیفتر دنده سریع دوطرفه Ducati Quick Shift 2.0 به صورت استاندارد ارائه شدهاند.
نتیجهگیری
موتور V4 یک پیشرفت قابل توجه نسبت به مدل قدیمی است. هندلینگ آن در سرعتهای پایین و همچنین هنگام فشار به محدودیتها، سبکتر و طبیعیتر احساس میشود. اکنون Diavel فراتر از یک موتورسیکلت عضلانی بزرگ است و بیشتر شبیه به یک Ducati Monster تقویتشده است. ترمزها عملکرد بهتری دارند، صفحهنمایش بسیار جذابتر شده و طراحی کلی آن، ضمن حفظ اصالت Diavel، این مدل را خاصتر و خواستنیتر از همیشه کرده است. فقط به آن چهار لوله اگزوز زیبا که کوتاه شدهاند و در کنار چرخ عقب بزرگ و تکطرفه خیرهکننده قرار دارند، نگاه کنید تا جذابیت این مدل را بیشتر درک کنید.
مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۱۵۸ سیسی
قطر سیلندر × کورس پیستون: ۸۳ × ۵۳.۵ میلیمتر
چیدمان موتور: V4
مشخصات موتور: ۴ سوپاپ در هر سیلندر، میللنگ چرخشی معکوس، غیر فعال سازی سیلندر، خنک شونده با مایع
قدرت خروجی: ۱۶۸ اسب بخار (۱۲۴ کیلووات) در ۱۰۷۵۰ دور بر دقیقه
گشتاور: ۱۲۶ نیوتن متر در ۷۵۰۰ دور بر دقیقه
جعبهدنده: ۶ سرعته با سیستم تغییر دنده سریع دوطرفه Ducati Quick Shift
ظرفیت مخزن سوخت: ۲۰ لیتر
ترمز ABS در پیچها
کنترل کشش Ducati
کنترل ویللیفت Ducati
سیستم تعویض دنده سریع Ducati Quick Shift
سیستم شتاب گیری Ducati Power Launch
کروز کنترل
شاسی: مونوبلاک آلومینیومی، موتور به عنوان یک جزء ساختاری
تعلیق جلو: دو شاخه ۵۰ میلیمتری USD
تنظیمات تعلیق جلو: تنظیم کامل فشردهسازی، برگشت و پیشبار
تعلیق عقب: مونوشوک، بازوی یکطرفه
تنظیمات تعلیق عقب: تنظیم کامل فشردهسازی، برگشت و پیشبار
ترمز جلو: ۲ عدد دیسک ۳۳۰ میلیمتری، کالیپرهای چهار پیستونی مونوبلاک رادیال برمبو Stylema، ABS در پیچها
ترمز عقب: دیسک ۲۶۵ میلیمتری، کالیپر دو پیستونی برمبو، ABS در پیچها
چرخ و تایر جلو: Pirelli Diablo Rosso III، سایز ۱۲۰/۷۰ ZR17
چرخ و تایر عقب: Pirelli Diablo Rosso III، سایز ۲۴۰/۴۵ ZR17
ابعاد (طول × عرض × ارتفاع): تعیین نشده
فاصله بین دو محور: ۱۶۲۰ میلیمتر
ارتفاع زین: ۷۷۰ میلیمتر
وزن: ۲۲۹ کیلوگرم (بدون سوخت)
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
آئین جایزه ملی قانون
-
اولین ویدئو از سریالهای رمضان و نوروز تلویزیون
-
استاندار: صنعت زیورآلات سنتی یزد متحول میشود
-
نوازی علت جدایی سهراب را فاش کرد
-
اجرای دوبله توسط آشا محرابی در برنامه برمودا
-
تهران- قاهره بر مدار ترمیم روابط
-
اعلام برنامههای بزرگداشت شهید سید حسن نصرالله در کیش
-
بازیگر زن تلویزیون: ویروس زامبی در راه است!
-
کشف دو محموله بزرگ سوخت و دخانیات قاچاق در آبهای کیش و قشم
-
چهره ها/ قاب خانوادگی سپند امیرسلیمانی در یک رستوران
-
صدور یک اخطاریه زیستمحیطی به یک واحدصنعتی آلاینده در رودان
-
بازگشت محافظهکاری و راستگرایی در قرن ۲۱
-
فعال اقتصادی: طبقه حقوق بگیر به نفس نفس افتاده است
-
مرد خشمگین همسرش را زیر گرفت
-
گل دوم به میلان؛ میلان 1_2 تورینو
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار

فعال اقتصادی: طبقه حقوق بگیر به نفس نفس افتاده است
شنبه 04 اسفند 1403 - 22:19:52

رکورد تورم مواد غذایی در 32 ماه اخیر شکسته شد
شنبه 04 اسفند 1403 - 22:09:52

روایت تجارت نیوز از بورس که قربانی سیاسی کاری مجلس شد!
شنبه 04 اسفند 1403 - 21:40:00

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۵ اسفند 1403
شنبه 04 اسفند 1403 - 21:15:00

صادرات نفت ایران چگونه افزایش یافت؟
شنبه 04 اسفند 1403 - 20:41:32