شنبه 04 اسفند 1403 - 23:40

کد خبر 817577

یک‌شنبه 05 اسفند 1403 - 20:01:00


معرفی گلکسی SYM NA180 ؛


/ گلکسی SYM NA180 یکی از موتورسیکلت های حاضر در بازار ایران در کلاس نیکد است و ما در این مطلب مشخصات این موتور را بررسی می کنیم.
 
شرکت سانگ یانگ موتورز (SYM)، با قدمتی بیش از ۷۰ سال یکی از برندهای تولیدکننده موتورسیکلت در شرق آسیا است که در سال ۱۹۵۴ در تایوان تأسیس شده است. این برند از ابتدای فعالیت خود در زمینه طراحی و ساخت موتورسیکلت‌های اسکوتر به شهرت رسید، اما به مرور زمان دامنه تولیدات خود را گسترش داده و به طراحی موتورسیکلت‌های مختلف در کلاس‌های گوناگون پرداخته است. همچنین SYM سابقه همکاری با برندهای معتبر جهانی نظیر هوندا ژاپن و هیوندای کره جنوبی نیز در کارنامه خود دارد. در این مقاله قصد داریم به سراغ یکی از محصولات SYM در بازار ایران برویم. گلکسی SYM NA180 به عنوان یکی از محصولات میان‌رده این برند شناخته می‌شود که از سال ۱۳۹۸ در بازار ایران عرضه شده‌است. در این مقاله، با نگاهی دقیق‌تر به طراحی، عملکرد فنی و ویژگی‌های این موتورسیکلت، به بررسی نقاط قوت و ضعف آن می‌پردازیم.
 
طراحی ظاهری گلکسی SYM NA180
گلکسی ۱۸۰ در کلاس نیکد (Naked) خود، به‌طور واضح برای کاربران شهری و کسانی که به دنبال یک موتورسیکلت با ظاهری نسبتا اسپرت و در عین حال کاربردی هستند، ساخته شده است. طراحی این موتور به گونه‌ای است که همزمان هم احساس تهاجم و قدرت را منتقل می‌کند و هم از خطوط نرم و مینیمالیستی که برای بیان اقتصادی بودن موتور است بهره می‌برد. از همان نگاه اول، ممکن است طراحی گلکسی SYM NA180 شما را به یاد موتورهای ژاپنی بیاندازد چراکه به نظر مصرف کنندگان این موتور با الهام از موتورسیکلت‌های شرق آسیایی معتبر طراحی شده‌است. طراحی گلکسی ۱۸۰ به قدری هماهنگ و متوازن است که ایرادی در ترکیب اجزای آن نمی‌توان یافت. همه‌چیز از کاسه چراغ جلو گرفته تا خطوط کناری بدنه به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که ظاهر موتورسیکلت را متناسب و جذاب نگه می‌دارند.

چراغ جلو گلکسی SYM NA180 از دو بخش اصلی و دیلایت‌های LED تشکیل شده است. این چراغ‌ها پرتاب نور قابل قبولی دارند و زاویه چراغ‌ها با سطح جاده نیز استاندارد است. چراغ‌های راهنما به بخش کیلومتر موتور چسبیده است و نسبتا در ارتفاع بالایی قرار دارد. برخی نمای ظاهری موتور از قسمت جلویی بویژه در بخش چراغ‌های اصلی و راهنماها را به گاو شاخ دار تشبیه می‌کنند که در نوع خود می‌تواند جالب باشد. همچنین، تمام چراغ‌های این موتورسیکلت از نوع LED هستند که باعث افزایش وضوح و طول عمر بیشتر می‌شود. به تمامی چراغ‌های موتور از طریق دکمه‌های روی فرمان کنترل و دسترسی مناسبی خواهید داشت. فرمان موتور از نوع لوله‌‌ای ساده است که با فلاپی کاور نشده‌است. این نما برای راکب موتور جذاب نخواهد بود چراکه این سری از فرمان دقیقا از همان فرمان مورد استفاده بر روی موتورهای قدیمی مانند هوندا ۱۲۵ می‌باشد. سمت راست فرمان می‌توانید کلیدهای قطع و وصل برق موتور، کلید روشن و خاموش کردن چراغ‌ها و استارت موتور و در سمت چپ فرمان نیز کلید نور پایین نور بالا، کلید راهنما، بوق و کلید هشدار نور بالا را ببینید. آینه ها در امتداد فرمان موتور است و درصورتی که عرض بدن راکب بلند نباشد دید مناسبی از فضای پشتی جاده در اختیار راکب خواهد بود.

یکی از ویژگی‌های مثبت گلکسی SYM NA180 که احتمالا مورد پسند مصرف کنندگان ایرانی خواهد بود صفحه کیلومتر دیجیتال آن است که به شکلی واضح تمامی اطلاعات مورد نیاز راکب را نمایش می‌دهد. اطلاعات موجود در این صفحه نمایش شامل مواردی مانند سرعت، دور موتور، میزان سوخت، دنده شمار، مسافت پیموده شده و حتی ولتاژ باتری است. اطلاعات موجود روی این صفحه کاملاً واضح و به‌راحتی قابل خواندن هستند که این موضوع در زیر نور خورشید از اهمیت بالایی برخوردار است.

در نمای جانبی بایک موتورسیکلت با ظاهری نسبتا اسپرت و ابعاد جمع‌وجور طرف هستیم. طراحی این قسمت قابل قبول و متشکل از شاسی و فلاپ‌های جانبی به همراه رینگ‌های ۱۷ اینچی رنگی می‌باشد. در سمت راست موتور یک اگزوز تک کانال نیز تعبیه شده‌است. طراحی این بخش با طرح استیل ترکیب شده‌است.

در ناحیه عقب موتور که به راحتی ساده‌ترین قسمت موتور در بخش طراحی را شامل می‌شود یک چراغ خطر از نوع LED و چراغ‌های راهنما کوچک از اصلی‌ترین المان‌های این قسمت هستند. از دیگر بخش‌هایی که در طراحی موتورسیکلت مهم است قسمت باک موتور می‌باشد. باک گلکسی ۱۸۰ ان‌ای از جنس پلاستیک ساخته شده است و طراحی قابل قبولی دارد البته با باک حجیم و بزرگی طرف نیستیم. دو باله در طرفین باک تعبیه شده‌است که ابعاد باک را بزرگتر از آن چیزی که است نشان می‌دهد. ظرفیت باک این موتور ۱۱ لیتر است.

در بخش زین با یک زین نسبتا بزرگی با دربرگیرندگی خوب روبرو هستیم.از نظر ارگونومی زین، باید گفت زین گلکسی ۱۸۰ نسبتاً راحت و مناسب برای یک موتور با استفاده روزمره است. زین این موتورسیکلت به‌خصوص برای راننده طراحی راحتی دارد و از نظر ابعاد کمی بزرگتر از مدل‌های مشابه در این کلاس است. با این حال، در قسمت ترک‌نشین یا صندلی پشت، این راحتی کمی کاهش پیدا می‌کند، چرا که عرض زین در قسمت عقب کوچک‌تر است. در این بخش دستگیره ترک‌نشین می‌تواند باعث در حفظ تعادل ترک نشین عقب کمک کننده باشد. این موتورسیکلت در پنج رنگ مختلف شامل نقره‌ای قرمز، نقره‌ای آبی، بژ، نوک مدادی و سفید به بازار عرضه شده که می‌تواند تنوعی گسترده از سلیقه‌ها را پوشش دهد.

مشخصات فنی گلکسی اس‌وای‌ام NA180
گلکسی SYM NA180 به یک پیشرانه ۴ زمانه تک‌سیلندر با حجم ۱۸۳ سی‌سی مجهز است. این موتور از سیستم انژکتور برای سوخت‌رسانی استفاده می‌کند و قادر است ۱۸ اسب بخار قدرت و ۱۵ نیوتن‌متر گشتاور در ۷۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند. یکی از ویژگی‌های مثبت این موتور، استفاده از سیستم خنک‌کاری مایع یا همان رادیاتور است که باعث کاهش دمای موتور و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن در هنگام استفاده‌های طولانی‌مدت می‌شود. این سیستم در مقایسه با سیستم هوا خنک استهلاک کمتری را متوجه مالک می‌کند.

گیربکس ۶ دنده این موتورسیکلت عملکردی روان و بی‌صدا دارد و انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ عقب با کمترین تاخیر ممکن صورت می‌گیرد. در مجموع، موتور و گیربکس گلکسی ۱۸۰ به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تجربه سواری  کم دردسری را فراهم کنند. اس‌وای‌ام گلکسی ۱۸۰ به صورت تک سرنشین می‌تواند به سرعت ۱۳۸ کیلومتر بر ساعت برسد که برای یک موتورسیکلت شهری با این حجم کاملاً مناسب است. شتاب صفرتاصد این موتور نیز در حدود ۱۱ ثانیه اعلام شده‌است. از همینجا یاد آور می‌شویم به هنگام موتور سواری از کلاه کاسکت استفاده کرده و با سرعت معقول رانندگی نمایید.

سیستم تعلیق گلکسی ۱۸۰ از دو کمک فنر تلسکوپی در جلو و یک کمک فنر مرکزی در عقب تشکیل شده‌است. این سیستم تعلیق به‌طور کلی راحتی مناسبی را در مسیرهای شهری و جاده‌های صاف فراهم می‌کند. با این حال، نرمی آن به‌اندازه برخی از رقبای این کلاس مانند آپاچی ۱۸۰ نیست و در مسیرهای ناهموار و چاله دار ممکن است کمی احساس سفتی در تعلیق موتور داشته باشید.

در زمینه سیستم ترمز، گلکسی ۱۸۰ به دیسک‌های ترمز در جلو و عقب مجهز است که در کنار وزن سبک موتورسیکلت، عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهند. ترمز جلو از دیسک ۲۶۰ میلی‌متری و ترمز عقب از دیسک ۲۲۲ میلی‌متری برخوردار است. این ترمزها توانایی کاهش سرعت به‌طور مؤثر را دارند و در شرایط مختلف عملکرد خوبی ارائه می‌دهند. البته لاستیک‌های گلکسی NA180 از برند ایران یاسا  با سایز ۷۰/۱۱۰ در جلو و ۷۰/۱۳۰ در عقب هستند که چسبندگی خیلی خوبی ندارند.

امکانات رفاهی و آپشن ها گلکسی SYM NA180
موتورسیکلت‌های اسپرت شهری با حجم کم معمولا از امکانات فراوانی برخوردار نیستند. گلکسی SYM NA180 نیز این قضیه مستثنی نیست. از امکانات موتور می‌توان به کیلومتر دیجیتال و استارت برقی آن اشاره کرد.

تجربه سواری و رانندگی
فضای روبرویی راکب نمای قابل قبولی است. با استارت موتور با صدای نسبتا کم روشن می‌شود. موتور شروع به حرکت مناسبی دارد البته اگر کلاچ را کاملا نگیرید ممکن است تقه ریزی بزند. موتور شتاب گیری قابل قبولی از خود به نمایش می‌گذارد. در سر بالایی کشش موتور مناسب است این کشش مناسب در صورتی که وزن سرنشینان بالا نباشد با دو سرنشین نیز تکرار می‌شود. سیستم تعلیق شما در این موتور بسیار وابسته به کیفیت جاده است و در صورتی که جاده هموار نباشد کوبش‌‌های قابل توجهی متوجه شما خواهد شد. با این حال هندلینگ موتور قابل قبول است و شعاع گردش مناسبی نیز بواسطه ابعاد جمع و جور موتور در انتظار شماست البته می‌توانست شعاع گردش موتور بیشتر از این نیز باشد چراکه این موضوع در تردد داخل شهری اهمیت دوچندانی دارد. ترمز‌های موتور در کنترل موتور و کاهش سرعت عملکرد خوبی دارند اما لاستیک موتور چسبندگی مثال زدنی ندارد بنابراین ترمز تیز بویژه در مواقعی که سطح جاده خیس و لغزنده باشد می‌تواند حادثه آفرین باشد. سواری موتور خیلی نرم نیست.

رقبا
همانطور که پیشتر اشاره کردیم رقیب اصلی این موتور با این حجم بنلی ۱۸۰ می‌باشد که یک موتور پر طرفدار به حساب می‌آید. همچنین علیرغم اینکه آپاچی ۱۸۰ دیگر در نسخه صفر کیلومتر در ایران وجود ندارد اما علاقمندان به موتورسیکلت گلکسی SYM NA180 را با آپاچی ۱۸۰ با طراحی قدیمی تر نیز مقایسه کرده و رقیبی بر یکدیگر می‌دانند.

نقاط قوت و ضعف و جمع بندی
مزایا : توان فنی قابل قبول – ظاهر اسپرت – مجهز بودن به سیستم آب خنک – کشش مناسب – عرضه توسط نیرو موتور

معایب : چسبندگی کم تایرها – فضای نشیمن کم برای سرنشین عقب – قیمت بالا – شعاع گردش نسبتا کم – خشکی سواری

گلکسی SYM NA 180 با طراحی قابل قبول و ویژگی‌های فنی مطلوب، به‌عنوان یک موتورسیکلت شهری و میان‌رده، عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. این موتورسیکلت به‌ویژه در استفاده‌های روزانه در شهرها و جاده‌های بین‌شهری گزینه‌ای مناسب و نسبتا مقرون به‌صرفه حداقل در مقایسه با برندهای مطرح است. البته برخی نکات مانند راحتی ترک‌نشین و کیفیت لاستیک‌ها می‌تواند مورد توجه بیشتر قرار گیرد و بهتر باشد در صورت عرضه نسخه‌های جدید این موتور توسط نیرو موتور، این ایرادات اصلاح شود.

حال شما تجربه و نظرات خود را در رابطه با این موتورسیکلت با ما در میان بگذارید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط