یک‌شنبه 05 اسفند 1403 - 18:47

کد خبر 818724

دوشنبه 06 اسفند 1403 - 21:01:00


معرفی موتورسیکلت یاماها XSR 155


/ یاماها XSR 155 یکی از جذاب ترین محصولات نشان یاماها در ایران است و ما در این مطلب مشخصات این موتور را بررسی می کنیم.

در این مقاله قصد داریم یک موتور جذاب و پر مخاطب را به شما معرفی کنیم. موتور یاماها XSR 155 یک موتور پرقدرت در کلاس Neo-Retro است. یاماها نامی آشنا و شناخته شده در حوزه تولید موتور‌های مختلف در سبک‌های متفاوت به حساب می‌آید و این شرکت در میان علاقمندان به موتور از محبوبیت بالایی برخوردار است. در سال ۲۰۱۹ موتورسیکلت Yamaha XSR 155 توسط شرکت یاماها رونمایی و مدتی پس از آن به بازار بین‌المللی عرضه شد. خوشبختانه پس از گذشه مدت کوتاهی از عرضه این موتور سیکلت به بازار جهانی، شرکت نیرو موتور این موتور سیکلت محبوب را روانه بازار ایران کرد. طراحی موتور سیکلت تلفیقی از سبک کلاسیک و مدرن است. برای آشنایی بیشتر با موتور یاماها XSR 155 تا انتها با ما همراه باشید.
 
طراحی ظاهری یاماها XSR 155
در نگاه اول به موتورسیکلت یاماها XSR 155 متوجه شباهت آن با مدل‌های سنگین‌تر سری XSR می‌شویم. با توجه به ابعاد و اندازه این موتور سیکلت به نظر می‌رسد که حجم انجین آن بیشتر باشد؛ اما این‌طور نیست. این موتور سیکلت از طراحی Neo-Retro برخوردار است که این نوع طراحی ترکیب سبک کلاسیک و مدرن را به نمایش می‌گذارد. بنابراین در یاماها XSR 155 شاهد جزئیات کلاسیک هستیم و از طرف دیگر استفاده از تکنولوژی برای بهبود عملکرد و کیفیت موتور سیکلت مشاهده می‌شود. در نمای جلو XSR 155 چراغ‌ دایره‌ای شکل به چشم می‌خورد. چراغ LED و دی‌لایت جزو بخش‌هایی هستند که معمولا در موتورهای مدرن مشاهده می‌کنیم؛ اما مشاهده این موارد با توجه به استفاده از طراحی Neo-Retro  در این موتور نکته عجیبی نیست. چراغ‌های راهنما دو طرف چراغ جلو قرار گرفته‌اند. در نمای جلو همچنین آینه‌های موتور سیکلت دیده می‌شود. این آینه‌ها روی فرمان و حدوداً وسط آن قرار دارند که دید نسبتا مناسبی را به راکب ارائه می‌دهند.

بخش بعدی یاماها XSR 155  که مورد بررسی قرار می‌دهیم، فرمان آن است. در این موتور سیکلت فرمان لوله‌ای شکل ساده مشاهده می‌شود که سمت راست فرمان استارت و کلید Kill Switch قرار داشته و سمت چپ فرمان بوق، تعویض نور بالا به نور پایین، کلید راهنمای موتور و کلید Pass قرار دارد. یکی از ویژگی‌های یاماها XSR 155 استفاده از کیلومتر شمار دایره‌ای تمام دیجیتال است. این کیلومتر شمار ابعاد بزرگی ندارد؛ اما اطلاعات مورد نیاز را در اختیار موتور سواران قرار می‌دهد. در سمت راست و سمت چپ کیلومتر شمار دکمه‌‌هایی برای دریافت اطلاعات وجود دارد و با فشار دادن این دکمه‌ها اطلاعاتی مانند مسافت طی شده توسط موتور، مقدار مصرف سوخت موتور، میانگین سرعت موتور، میانگین مصرف سوخت موتور و… در اختیار شما قرار می‌گیرد. چراغ‌های هشدار در بخش پایینی کیلومتر شمار نمایش داده می‌شوند.

بخش دیگری از طراحی ظاهری یاماها XSR 155 باک این موتور است. باک XSR طراحی کلاسیکی دارد. حجم باک این موتور سیکلت یاماها ۱۰.۴ لیتر است؛ اما از روی ظاهر به نظر می‌رسد که حجم آن بیشتر باشد. باک موتور سیکلت XSR 155 به صورت دو رنگ طراحی شده و در بخش جلوی آن، سوییچ تعبیه شده است.

در نمای جانبی یاماها XSR 155 شاسی Deltabox )مثلثی شکل) دیده می‌شود و در این بخش به صورت کلی زین، باک، فرمان و… وجود دارد. زین یکی از بخش‌هایی است که در یاماها XSR 155 از چرم مصنوعی با کیفیت ساخته شده است و می‌توان گفت کیفیت زین این موتور سیکلت نسبتا خوب است و سواری قابل قبولی را برای افراد فراهم می‌کند. در دو طرف انتهای زین این موتور دستگیره‌هایی برای حفظ تعادل سرنشین عقب وجود ندارد. جاپایی فلزی یکی دیگر از بخش‌هایی است که در این نما مشاهده خواهید کرد. برای این موتور اگزوز بزرگ به همراه فلاپی روی آن در نظر گرفته شده است که این فلاپ باعث می‌شود پای ترک‌نشین در ارتباط مستقیم با حرارت قرار نگیرد. چرخ‌های ۱۷ اینچی یکی دیگر از جزئیاتی هستند که در این بخش جلب توجه می‌کنند.

موتور سیکلت جذاب یاماها در چهار رنگ مختلف توسط شرکت نیرو موتور به بازار ایران عرضه شده است. این موتور سیکلت در رنگ‌های مشکی مات، سفید قرمز با زین مشکی، رنگ یشمی با زین قهوه‌ای و نقره‌ای با زین قهوه‌ای در بازار ایران وجود دارد. در نمای عقب XSR 155 چراغی گرد و کوچک‌تر از چراغ جلو تعبیه شده است. نمای عقب این موتور سیکلت طراحی نسبتا ساده و کم جزئیاتی دارد و تنها چراغ و پلاک‌ در این نما به چشم می‌خورد.

ابعاد به ترتیب : طول ۲۰۰۳ میلی‌متر – عرض ۸۱۰ میلی‌متر – ارتفاع ۱۱۰۰ میلی‌متر

مشخصات فنی یاماها XSR 155
یاماها XSR 155 همانطور که احتمالاً تاکنون متوجه شده‌اید از انجین ۱۵۰ سی سی ۴ زمانه و ۴ سوپاپ برخوردار است. انجین یاماها XSR 155 از طریق آب رادیاتور خنک می‌شود. این انجین حداکثر توان تولید ۱۹ اسب بخار در ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۴.۷ نیوتون متر در ۸۵۰۰ دور در دقیقه را از خود نشان می‌دهد و این نیرو توسط گیربکس ۶ سرعته دستی منتقل می‌شود. حداکثر سرعت این موتور سیکلت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت محاسبه شده است که صفر تا صد کیلومتر آن در ۱۵ ثانیه به طول می‌انجامد. باک یاماها XSR 155 ظرفیت ۱۰.۴ لیتری دارد و در هر ۴۰ الی ۵۰ کیلومتر یک لیتر بنزین مصرف می‌کند.

یاین موتور در قسمت جلو دو کمک فنر تلسکوپی معکوس و در قسمت عقب یک کمک فنر دارد که این کمک فنرها عبور نرم از مناطق ناهموار را برای موتور سواران فراهم می‌کنند. ترمز عقب و جلو این موتور سیکلت هر دو از نوع دیسکی هستند. البته در نسخه بین‌المللی یاماها XSR 155 ترمز ABS دیده می‌شود. با توجه به تست‌هایی که در ایران انجام شده است، ترمزهای دیسکی این موتور سیکلت عملکردی کاملاً مطمئن دارند.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها
در موتور یاماها XSR 155 امکانات رفاهی و آپشن‌هایی وجود دارد که نظر کاربران زیادی را به خود جلب می‌کند. از امکانات این موتور سیکلت می‌توان به چراغ‌های ال ای دی و پنل کیلومتر شماره دیجیتال اشاره کرد. پنل کیلومتر شمار دیجیتال این موتور سیکلت ابعاد بزرگی ندارد؛ اما قابلیت‌های زیادی را ارائه می‌دهد. کیلومتر شمار دیجیتال این موتور شامل ویژگی‌های نمایش دور موتور، مسافت طی شده، سرعت، مصرف سوخت، عملکرد چراغ‌های راهنما، کامپیوتر سفری و مصرف لحظه‌ای سوخت است. تمام این آپشن‌ها در کنار هم عملکرد بهتری را برای موتور سیکلت یاماها به وجود می‌آوردند.

تجربه رانندگی و سواری
در تجربه رانندگی با یاماها XSR 155 به واسطه استفاده از سیستم تعلیق معکوس جلو، کمک فنر تکی عقب به همراه چرخ‌های ۱۸ اینچی، هندلینگ مناسبی برای موتور سواران فراهم می‌شود. شاسی دلتاباکس این موتور سیکلت یکی از عوامل موثر در تجربه رانندگی خوب به حساب می‌آید. در تست‌های انجام شده و ترمزهای دیسکی جلو و عقب هر دو به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهند. نبود سیستم ABS نقصی را در سیستم‌های ترمز یاماها XSR 155 به وجود نمی‌آورد.

این موتور سیکلت از زین صاف و راحتی بهره می‌برد که ارتفاع ۸۰۸ میلی‌متری آن و پهنای آن باعث می‌شود افرادی که قد کوتاه‌تری دارند، هنگام سوار شدن روی موتور XSR 155 کمی دچار مشکل شوند. روی این موتور سیکلت جاپایی‌ها کمی عقب‌تر از فرمان قرار گرفته‌اند به همین دلیل هنگام تجربه رانندگی روی موتور یاماها XSR 155 پاها کمی به طرف عقب کشیده می‌شوند. این حالت وضعیتی مشابه با موتورهای اسپرت را به وجود می‌آورد که در این حالت نشستن مقداری از وزن بر روی دست‌ها قرار می‌گیرد. فرمان موتور سیکلت ایکس اس آر ۱۵۵ یاماها کشیده و بزرگ طراحی شده است و در ارتفاع مناسبی قرار دارد. این طراحی باعث می‌شود فرمان در مسیر‌ها زاویه چرخش مناسبی داشته باشد. به صورت کلی موتور سیکلت یاماها XSR 155 با توجه به طراحی و آپشن‌هایی که دارد، تجربه رانندگی و سواری مناسبی را به کاربران ارائه می‌دهد.

رقبای یاماها XSR 155
در بازار موتورهای مختلفی هستند که به عنوان رقبای یاماها XSR 155 شناخته می‌شوند. هوندا CB150R Streetster یکی از موتور سیکلت‌هایی است که می‌توان به عنوان رقیب یاماها ایکس اس آر ۱۵۰ از آن یاد کرد.

نقاط ضعف و قوت و جمع بندی
مزایا : سیستم آب خنک رادیاتور – شتاب عالی – کیفیت ساخت نسبتا بالا – کیفیت بالا
معایب : زین خشک و سفت – خدمات پس از فروش ضعیف – قیمت بالا – قطعات کمیاب و گران قیمت

XSR 150 یکی از موتور سیکلت‌های پرمخاطب شرکت ژاپنی یاماها است. این موتور از کیفیت خوبی برخوردار است و امکانات قابل قبولی دارد؛ قیمت بالای آن ممکن است باعث شود بعضی از کاربران نتوانند رانندگی با موتور یاماها XSR 150 را تجربه کنید. خوشبختانه شرکت نیرو موتور پس از مدت کوتاهی از عرضه این موتور سیکلت به بازار جهانی آن را به بازار ایران وارد کرد تا کاربران ایرانی از آن بهره‌مند شوند.

با توجه به ویژگی‌های یاماها XSR 155 به نظر شما آیا این موتورسیکلت ارزش خرید دارد؟ لطفاً نظرات خود را راجع به طراحی ظاهری و مشخصات فنی موتور یاماها ایکس اس آر ۱۵۵ رام با ما در میان بگذارید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط