یک‌شنبه 05 اسفند 1403 - 18:39

کد خبر 818770

یک‌شنبه 05 اسفند 1403 - 13:53:23


همه چیز در مورد هیوندای آیونیک 5 + ویدیو معرفی


آخرین خودرو/هیوندای آیونیک ۵ کراس اووری تمام برقی و جذاب از برند محبوب کره ای است که قرار است توسط شرکت هرمس خودرو در ایران عرضه شود.

درباره هیوندای آیونیک ۵
با باز شدن درهای واردات خودرو، بار دیگر شاهد ورود محصولات جذاب از کمپانی ‌های معروفی هستیم که از انواع تکنولوژی‌ ها و سبک ‌های جدید در ساخت خودرو بهره می ‌برند. این روند به تدریج فضای بسته بازار خودرو در سال ‌های اخیر را تغییر می ‌دهد. در ادامه به بررسی محصول جذاب هیوندای آیونیک ۵ خواهیم پرداخت.

اولین نسل از آیونیک ۵ به مناسبت ۴۵ سالگی هیوندای پونی در سال ۲۰۲۱ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت معرفی شد. این خودرو بر پایه پلتفرم ماژولار E-GMP که یک پلتفرم مشترک بین کیا و هیوندای است، با کد NE توسعه داده شد. پس از گذشت سه سال، در سال  ۲۰۲۴ این خودرو فیس ‌لیفت و ارتقاء فنی پیدا کرد. نشان IONIQ که برند خودروهای تمام الکتریکی هیوندای محسوب می‌ شود، آیونیک ۵ را در سال ۲۰۲۱  به بازارهای مختلف عرضه شده و توانسته تا سال ۲۰۲۳ چیزی حدود ۲۰۰ هزار دستگاه فروش داشته باشد.
هیوندای آیونیک ۵ به‌ عنوان خودروی سال ۲۰۲۲ جهان انتخاب شد و در این مسیر، رقبایی مانند کیا EV6 و فورد موستانگ را پشت سر گذاشت.
طراحی بدنه Hyundai Ioniq 5
طراحی آیونیک ۵ از هیوندای پونی الهام گرفته شده و در واقع سبک رترو دیزاین را دنبال می‌ کند. به همین خاطر، از نظر بسیاری از افراد جذاب به نظر می‌ رسد. در طراحی این خودرو اولین چیزی که به ذهن می ‌رسد، این است که گویی یک خودروی قدیمی بازسازی شده و به آن ویژگی ‌های مدرن افزوده شده است. طراحی این کراس‌ اوور کوچک، حسی از اسپرت بودن خاصی را القا می ‌کند. استفاده از اشکال هندسی نیز بر جذابیت آن افزوده است.
در طراحی بخش جلو، استفاده از المان‌ هایی مانند دی‌ لایت ‌های جفت مربعی و چراغ‌ های پیکسلی یکپارچه که خط عرضی سپر را تشکیل می ‌دهند، بسیار جالب است. اسپلیتر جلو نیز رنگی متفاوت با بدنه دارد و اشکال خاصی روی آن کار شده که این بخش را جذاب ‌تر کرده است.
در نما های جانبی، یک خط برجسته  افقی که از درِ جلو تا گلگیر عقب امتداد یافته، با خطوط مورب روی درها که دارای دستگیره‌ های مخفی ‌شونده هستند، هماهنگ شده و جذابیت بصری خودرو را دو چندان کرده است. اما این پایان ماجرای طراحی اسپرت نیست؛ چرا که رینگ ‌های ۲۰ اینچی مشکی پیانویی و فلاپ ‌های تیره دور گلگیر ها، این خودرو را به اوج زیبایی رسانده‌ اند.
در نمای عقب، چراغ ها به همان سبک چراغ های جلو طراحی شده است. دو چراغ LED مربعی که در زمینه ‌ای یکپارچه از پیکسل ‌ها قرار گرفته‌ اند و نوشته IONIQ 5 در میان آن ‌ها، جلوه ‌ای زیبا  ایجاد کرده است. دیگر اجزای عقب خودرو، مانند بال عقب با خطوط تیز و دیفیوزر مشکی پیانویی، این طراحی را تکمیل کرده ‌اند.
به طور کلی، طراحی آیونیک ۵ ترکیبی از خطوط تیز و اشکال هندسی است که حس اسپرت بودن و مدرن بودن را به خوبی منتقل می کند. تماشای آیونیک ۵، خود به خود حسی از سرعت، شتاب و رانندگی هیجان انگیز را القا می کند.
مشخصات فنی هیوندای IONIQ 5
آیونیک ۵ از دو موتور برقی بهره می ‌برد که به طور تفکیک شده، موتور جلو قادر است تا ۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند و موتور کار شده در محور عقب ۲۱۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را روانه چرخ ها می کند. این خودرو در مجموع می‌ توانند ۳۰۲ اسب بخار قدرت و ۶۰۵ نیوتن متر گشتاور تولید کنند که عدد بسیار خوبی به حساب می آید. انرژی این موتورها از یک باتری ۷۲.۶ کیلووات ساعتی تأمین می‌ شود.
این خودرو در چرخه WLTP قادر است ۴۳۰ کیلومتر مسافت را طی کند و می ‌تواند در ۵.۲ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد.
تعلیق این خودرو در محور عقب از نوع مولتی لینک و در جلو مک‌ فرسون است. ترکیب تعلیق مولتی لینک عقب و باتری در مرکز خودرو باعث کاهش مرکز ثقل شده و هندلینگ بسیار خوبی را ارائه می دهد.
طراحی داخلی و امکانات  Hyundai Ioniq 5
طراحی داخلی آیونیک ۵، همانند نمای بیرونی آن، ساده اما مدرن است و حس خوشایندی را القا می کند. در این خودرو، شاهد ترکیب نمایشگر دیجیتال کلاستر و سیستم مالتی مدیا به صورت یکپارچه هستیم. کنسول میانی که در بسیاری از خودروها محل دسته دنده است، در آیونیک ۵ حذف شده و فضای خالی آن، کابین را جادار تر نشان می دهد و لیور دنده نیز به پشت فرمان انتقال داده شده.
فرمان این خودرو از سبک دوشاخه‌ ای بهره می ‌برد و در مرکز آن چهار نقطه پشت سر هم قرار گرفته‌ اند که در زبان کد مورس نشان ‌دهنده حرف H (مخفف Hyundai) هستند. شیفتر های پشت فرمان نیز برای تنظیم شدت بازیافت انرژی تعبیه شده ‌اند.
یکی از مواردی که ممکن است به مذاق برخی خوش نیاید، حاشیه‌ های نمایشگر های دیجیتال است. اما داشبورد خودرو طراحی مینیمالی دارد که اگرچه به اندازه نمای بیرونی جنجالی نیست، اما حس لوکس بودن را منتقل می‌کند.
بخش زیادی از متریال کابین از مواد بازیافتی ساخته شده و همچنین، کیفیت متریال داخلی بالا بوده و استفاده از متریال سافت تاچ  حس خوبی را منتقل می کند.هیوندای امکانات خوبی نیز در این کابین آیونیک ۵ قرار داده که از جمله این امکانات می توان به؛ پرده عقب شیشه ها، نورپردازی داخل کابین، دوربین ۳۶۰ درجه، بازیافت انرژی و ترمز پارک برقی، دستیار های کمک راننده، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، کلاستر دیجیتال، فرمان دی کات، دستگیره های بیرونی مخفی شونده، کروز کنترل، صندلی های برقی جلو، خسته گیر صندلی های جلو و… شاره کرد.
هیوندای برای القای حس یک خودروی بنزینی، از دو بلندگو در خارج و شش بلندگو در داخل کابین استفاده کرده که صدای یک موتور ۲ لیتری بنزینی را شبیه سازی می کند. این شبیه سازی تنها به صدا محدود نمی‌ شود، بلکه در هنگام شتاب گیری نیز حس تعویض دنده در گیربکس هشت‌ سرعته را شبیه سازی می کند.
رقبا هیوندای آیونیک ۵
در این کلاس آیونیک ۵ دو رقیب سر سخت دارد فولکس واگن ID.4، تویوتا BZ4X و آئودی Q4 ای ترون، که هر سه از لحاظ کیفیت ساخت، امکانات در سطح بالایی قرار دارند. آیونیک نسبت به هر سه این خودرو ها گشتاور و توان بالا تری دارد که منجری می شود شتاب بالای تری هم تجربه بکنید. البته از لحاظ پک باتری به آودی Q4  ایترون نمی رسد ولی از دو رقیب دیگر در سطح بالا تری قرار می گیرد. در بحث امکانات و آپشن ها این آیونیک ۵ در سطح پایین تری نسبت به آئودی Q4 قرار دارد ولی از دو رقیب دیگر بالا تر است.




پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط