یک‌شنبه 05 اسفند 1403 - 19:10

کد خبر 818810

دوشنبه 06 اسفند 1403 - 16:21:00


مقایسه بی وای دی چین پلاس برقی با کی ام سی EJ7


/ بی وای دی چین پلاس برقی با کی ام سی EJ7 دو سدان جدید تمام برقی بازار ایران هستند که در این مطلب به مقایسه آنها می پردازیم.
 
کمپانی‌های چینی در عرضه خودروهای برقی به نوعی پرچم‌دار هستند و حالا رقیب مستقیمی برای بزرگان این عرصه نظیر تسلا موتورز آمریکا محسوب می‌شوند. در این میان، بی وای دی جایگاه برتر را دارد و در حال حاضر بهترین خودروساز الکتریکی بازار چین به حساب می‌آید که از فناوری‌های نوین و البته بومی برای تولید پیشرانه‌های الکتریکی و باتری استفاده می‌کند و در این زمینه کاملاً پیشرو است. خوشبختانه در حال حاضر، محصولات جدید بی وای دی شامل مدل چین پلاس برقی به کشورمان رسیده و می‌توان آن را برای رقابت با محصولاتی همچون کی ام سی EJ7 مدنظر قرار داد.
 
مشتریان با سطح توان مالی متوسط می‌توانند از میان این دو گزینه، یکی را انتخاب کنند. در ادامه، به مقایسه بی وای دی چین پلاس برقی با کی ام سی EJ7 می‌پردازیم تا ببینیم این دو خودروی برقی چینی چه نکات مثبت و منفی در برابر یکدیگر دارند.

درباره بی وای دی چین پلاس و کی ام سی EJ7
کمپانی بی وای دی در سال ۲۰۱۲ اولین نسل از سری محصولات خود با نام Qin یا چین را به بازار فرستاد. در سال ۲۰۱۸ نیز نسل دوم این خانواده به بازار آمد و حدود یک سال بعد، خودروی چین پلاس با چهره فیس‌لیفت‌شده رونمایی شد. این خودرو در قالب دو نسخه هیبریدی و برقی از سال ۲۰۱۹ وارد میدان شده و قرار است در سال ۲۰۲۵ نسل سوم آن به بازار راه پیدا کند. بی وای دی چین پلاس به عنوان یک سدان کامپکت سگمنت C به بازارهای مختلف عرضه شده و فروش مطلوبی را نیز تجربه کرده است. شرکت نبکا این خودرو را در سال ۱۴۰۳ رونمایی کرد و از عرضه آن به بازار ایران خبر داد.

اما کی ام سی EJ7 شاید معروف‌ترین خودروی برقی بازار ایران در حال حاضر باشد؛ چرا که شهرداری تهران آن را به‌صورت نسبتاً گسترده برای خدمت به‌عنوان تاکسی در شهر تهران مورد استفاده قرار داد و به رانندگان واگذار کرد. این خودرو در اصل نسخه برقی جک J7 یا سهول A5 است که مدل فیس‌لیفت بنزینی آن با نام کی ام سی J7 توسط کرمان موتور طی چند سال اخیر به فروش رسیده و حالا مدل برقی این خودرو نیز توسط کرمان موتور به مشتریان عرضه می‌شود.

ویدیوی معرفی BYD Qin Plus EV

ویدیوی معرفی KMC EJ7

مقایسه طراحی بدنه

از لحاظ طراحی ظاهری، می‌توان گفت که کی ام سی EJ7 به‌واسطه فرم لیفت‌بک قسمت عقب و طراحی هندسی نمای چهره خود، به‌علاوه برخی المان‌های نسبتاً خلاقانه‌تر در نمای جانبی، می‌تواند به‌عنوان خودرویی هیجان‌انگیزتر از لحاظ بصری در نظر گرفته شود. به نحوی که هم مشتریان جوان طرفدار این خودرو شوند و هم افراد مسن‌تر یا خانواده‌ها آن را بپسندند. البته طراحی چهره خودرو نسبت به مدل بنزینی کمی قدیمی و ساده به نظر می‌رسد که شاید نتواند جذابیت کی ام سی J7 بنزینی را به بیننده انتقال دهد.

اما بی وای دی چین پلاس کاملاً چهره‌ای آرام و خانوادگی دارد که از انحناهای زیبا و متعادل در قسمت‌های مختلف بدنه بهره می‌برد. این سبک طراحی باعث شده که خودرو ظاهری نسبتاً سر به زیر اما دلنشین داشته باشد. به این طراحی نمی‌توان ایراد خاصی وارد کرد و احتمالاً همانند نمای ساده اما سنگین بسیاری از ساختمان‌ها، می‌تواند سال‌های سال به‌عنوان خودرویی زیبا اما نه‌چندان هیجان‌انگیز در بازار حضور داشته باشد.

مقایسه مشخصات فنی بی وای دی چین پلاس برقی با کی ام سی EJ7
از لحاظ قدرت و شتاب، چین پلاس برقی حرف چندانی در برابر کی ام سی EJ7 برقی ندارد، چرا که حداکثر قدرت موتور چین پلاس برابر ۱۳۵ یا ۱۸۰ اسب بخار است که برای یک خودروی ۱۶۵۷ کیلوگرمی چندان زیاد به نظر نمی‌رسد. اما در طرف دیگر، کی ام سی EJ7 با وجود اختلاف وزن نه‌چندان زیاد نسبت به حریف، از یک موتور پرقدرت‌تر با توان ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور ۳۴۰ نیوتن‌متر نیرو دریافت می‌کند که قاعدتاً موجب شتاب‌گیری بسیار سریع‌تر نسبت به چین پلاس خواهد شد.

طبق ارزیابی‌های انجام‌شده، شتاب بی وای دی چین پلاس برابر ۱۱.۴ ثانیه است، اما این رقم برای کی ام سی EJ7 به حدود ۷.۶ ثانیه کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه، اگر به دنبال خودروی برقی پرشتاب‌تری هستید، کی ام سی EJ7 گزینه بهتری است. همچنین حداکثر سرعت کی ام سی EJ7 برابر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است، اما بیشترین سرعت چین پلاس برقی به ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

همچنین با یک مرتبه شارژ باتری ۵۰ کیلووات‌ساعتی، گفته می‌شود که کی ام سی EJ7 در شرایط استاندارد تا ۵۰۰ کیلومتر برد دارد، اما این رقم برای حریف به ۴۲۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند. ناگفته نماند ظرفیت باتری چین پلاس برقی ۵۷ کیلووات‌ساعت است که از EJ7 مقداری بیشتر است.

خودروبی وای دی چین پلاس برقیکی ام سی EJ7
موتوربرقی – سنکرون مغناطیس دائمبرقی – سنکرون مغناطیس دائم
توان خروجی۱۳۵ اسب بخار – ۱۸۰ نیوتن متر۱۹۲ اسب بخار – ۳۴۰ نیوتن متر
گیربکستک سرعته اتوماتیکتک سرعته اتوماتیک
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰۱۱.۴ ثانیه۷.۶ ثانیه
مصرف انرژی– کیلووات ساعت در۱۰۰کیلومتر– کیلووات ساعت در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۳۰ کیلومتربرساعت۱۶۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۶۵۷ کیلوگرم۱۶۷۰ کیلوگرم
ظرفیت باتری۵۷.۶ کیلووات ساعت۵۰ کیلووات ساعت
ابعاد بدنه۱۵۱۵-۱۸۳۷-۴۷۶۵ میلیمتر۱۵۱۰-۱۸۲۰-۴۵۷۰ میلیمتر
فاصله محوری۲۷۱۸ میلیمتر۲۷۶۰ میلیمتر
حجم صندوق۵۰۰ لیتر۵۴۰ لیتر

سیستم تعلیق این خودروها تقریباً مشابه و از نوع مستقل است که باعث می‌شود پایداری کابین آنها در هنگام دریافت گشتاور لحظه‌ای موتورهای برقی، بهتر حفظ شده و مختل نشود.

مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی
در رابطه با طراحی داخلی این دو خودرو باید گفت که اگرچه المان‌های مدرن در متریال داشبورد هر دو خودرو به کار گرفته شده، اما در مجموع، نسبت به محصولات جدیدتر کمی قدیمی به نظر می‌رسند؛ به‌ویژه که طراحی این دو خودرو به چندین سال قبل برمی‌گردد و کاملاً طبیعی است که فرم طراحی آنها چندان مدرن نباشد. با این حال، کی ام سی EJ7 با نمایشگر بزرگ عمودی و طراحی متعادل داشبورد، می‌تواند زیبایی و جذابیت کافی را برای کاربران خود فراهم کند. در سمت دیگر، بی وای دی چین پلاس نیز با بهره‌گیری از انحناهای سیال روی داشبورد، تلاش کرده طراحی داخلی خود را زیباتر و متفاوت‌تر جلوه دهد.

علاوه بر این، استفاده از نمایشگر شناور و چرخان، به یکی از شاخصه‌های طراحی داخلی بی وای دی تبدیل شده که آن را خاص‌تر می‌کند. کیفیت ساخت کابین و متریال استفاده‌شده در فضای داخلی این دو خودرو نیز در سطح مناسبی قرار دارد، اما احتمالاً بی وای دی چین پلاس بتواند کیفیت بیشتری را به شما ارائه دهد.

خوشبختانه، فضای کابین این دو سدان خانوادگی کاملاً جادار است که آن را مدیون فاصله محوری بزرگ‌شان هستند. از نظر حجم صندوق عقب نیز هر دو خودرو شرایط مناسبی دارند، اما کی ام سی EJ7 با ظرفیت ۵۴۰ لیتر، در مقایسه با بی وای دی چین پلاس برقی که ظرفیت ۵۰۰ لیتر دارد، فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

مقایسه تجهیزات و امکانات بی وای دی چین پلاس برقی با کی ام سی EJ7
کی ام سی EJ7 اگرچه از تجهیزات قابل قبولی مانند سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل، سنسور نور و باران، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم بازیافت انرژی و… بهره می‌برد، اما در مقایسه با رقیب خود، ضعف‌هایی دارد.

در مقابل، بی وای دی چین پلاس برقی در نسخه فول آپشن خود از امکاناتی مانند ترمز هوشمند فعال، هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط، سنسور پارک جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار تابلوخوان، کروز کنترل تطبیقی، صندلی‌های برقی جلو، شارژر بی‌سیم تلفن همراه و… بهره می‌برد که در هر دو تیپ آن نسبت به کی ام سی EJ7 برتری محسوسی ایجاد می‌کند.

نتیجه‌گیری
به‌طور کلی، این دو خودرو از جمله محصولات برقی میان‌قیمت مناسب در بازار ایران به حساب می‌آیند. با این حال، اگر خودرویی با شتاب و هیجان رانندگی بالاتر می‌خواهید که به‌صورت گسترده‌تر در ایران عرضه شده باشد و خدمات پس از فروش بهتری نیز داشته باشد، کی ام سی EJ7 گزینه مناسبی محسوب می‌شود. قیمت نسبتاً متعادل، صندوق عقب بزرگ، کابین جادار و امکانات قابل قبول از دیگر نکات مثبت این خودرو به شمار می‌رود.

اما بی وای دی چین پلاس برقی امکانات کامل‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد، طراحی کابین آن مدرن‌تر و باکیفیت‌تر است، ظاهری متعادل‌تر دارد و از لحاظ کیفیت ساخت نیز نسبت به حریف برتری نشان می‌دهد. بنابراین، اگر این نکات برای شما مهم است و شتاب کمتر آن چندان اهمیتی ندارد، بی وای دی چین پلاس برقی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های الکتریکی میان‌قیمت در بازار ایران باشد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط