سهشنبه 07 اسفند 1403 - 13:34
بررسی موتورسیکلت هارلی-دیویدسون Pan America ST ۱۲۵۰ مدل ۲۰۲۵

/ نام هارلی-دیویدسون معمولاً با موتورسیکلت های کروزر پرزرق و برق گره خورده است، اما ورود این شرکت به بازار موتورسیکلتهای ماجراجویی نتایج غیرمنتظرهای داشته است. مدل Pan America ۱۲۵۰ Special توانسته جایگاه ثابتی در صدر فهرست پرفروشترینهای این برند کسب کند و حتی از بسیاری از مدلهای سنتی تر نیز فروش بیشتری داشته باشد.
مدل جدید Pan America ST ۱۲۵۰ قرار است موفقیت این سری را بیشتر کند. این نسخه، تأکید بیشتری بر عملکرد و توانایی جادهای دارد و با وعده کنترل بهتر و وزن کمتر در مقایسه با مدل ماجراجویی که بر پایه آن ساخته شده است، به رقابت با موتورسیکلتهایی مانند Yamaha Tracer 9، Kawasaki Versys ۱۱۰۰، Suzuki GSX-S1000GX و حتی BMW S ۱۰۰۰ XR میپردازد.
نقاط قوت و ضعف
نقاط قوت :
سیستم تعلیق، چرخها و تایرهای مناسب برای جاده (در صورتی که بیشتر در جادههای آسفالت حرکت میکنید)
تعویض دنده سریع به عنوان ویژگی استاندارد
ارتفاع زین کمتر نسبت به Pan America ۱۲۵۰ Special
نقاط ضعف :
سیستم تعلیق، چرخها و تایرهای مناسب برای جاده (در صورتی که بیشتر در مسیرهای خارج جادهای حرکت میکنید)
پیشرانه و عملکرد فنی
انجین Revolution Max هارلی-دیویدسون در مقایسه با موتورهای سنتی این برند، کاملاً مطابق با نامش عمل میکند. این موتور نهتنها خنکشونده با مایع است، بلکه دارای زمانبندی متغیر سوپاپها در هر چهار میلبادامک، تاپیتهای هیدرولیک و دو شمع برای هر سیلندر است.
با ۱۴۹ اسب بخار قدرت در ۸۷۵۰ دور در دقیقه، این موتور از جدیدترین مدل BMW R1300GS نیز قدرتمندتر است و گشتاور ۱۲۷ نیوتن متر در ۶۷۵۰ دور در دقیقه را ارائه میدهد. طراحی وی-شکل ۶۰ درجه آن باعث میشود که جمع و جورتر از موتورهای وی شکل ۹۰ درجه (مانند دوکاتی) باشد، اما در عین حال کمی پهنتر از موتورهای ۴۵ درجه کلاسیک هارلی-دیویدسون است.
مدل جدید یکی از انتقادهای اصلی به Pan America را برطرف کرده و اکنون دارای تعویض دنده سریع Screamin’ Eagle به صورت استاندارد است که امکان تعویض دنده بدون کلاچ را در جعبهدنده شش سرعته فراهم میکند.
کنترل و سیستم تعلیق
پیشرانه Revolution Max تنها پیشرانه این مدل نیست، بلکه بخش اصلی شاسی آن نیز محسوب میشود. مانند سایر مدلهای این سری، موتور یک جزء کاملاً سازهای است که یک بخش کوچک شاسی جلو به قسمت بالایی آن پیچ شده تا محل نصب فرمان را فراهم کند و یک شاسی عقبی نیز برای نصب بازوی عقب، کمکفنر و زیرزین به آن متصل شده است.
این طراحی باعث کاهش اندازه و جرم شده، اما Pan America همچنان یک موتورسیکلت نسبتاً سنگین محسوب میشود. وزن آماده به حرکت آن ۲۴۶ کیلوگرم است که ۱۲ کیلوگرم سبکتر از مدل Pan America ۱۲۵۰ Special، اما ۱ کیلوگرم سنگینتر از مدل پایه قدیمی Pan America ۱۲۵۰ است.
سیستم تعلیق در بیشتر بخشها مشابه مدلهای دیگر این سری است و شامل دوشاخه معکوس Showa با قطر ۴۷ میلیمتر در جلو و یک کمکفنر تک محوره Showa در عقب میشود که هر دو دارای قابلیت تنظیم میزان تراکم و بازگشت هستند. مدل ۱۲۵۰ Special دارای سیستم تعلیق نیمه فعال است و مدل پایه قدیمی از سیستم تعلیق کاملاً غیرفعال استفاده میکرد، اما مدل ST بین این دو قرار میگیرد و دارای تنظیم الکترونیکی پیش بار گذاری اما کنترل دستی میرایی است.
یکی از بزرگترین تغییرات در این مدل، چرخها هستند. طراحی جدید چرخهای آلومینیومی ریختهگری شده با پرههای باریک، به جای سایز ۱۹ اینچ در جلو و ۱۷ اینچ در عقب (که در مدلهای ماجراجویی استفاده میشود)، از ۱۷ اینچ در هر دو محور بهره میبرد. تایرهای Michelin Scorcher Sport نیز بهطور خاص برای حرکت در جاده طراحی شدهاند، بنابراین این مدل هیچ ادعایی برای قابلیتهای آفرود ندارد. از آنجا که بسیاری از موتورسیکلتهای ماجراجویی هیچگاه از جاده آسفالت خارج نمیشوند، تایرهای مخصوص آفرود با عاجهای عمیق و چرخهای بزرگ ۱۹ یا ۲۱ اینچی معمولاً تنها باعث کند شدن فرمانپذیری و کاهش چسبندگی میشوند. اگر قصد ندارید در مسیرهای خاکی حرکت کنید، تایرهای خیابانی چسبنده و چرخ جلوی ۱۷ اینچی انتخاب بهتری هستند.
ترمزهای Brembo همچنان در این مدل به کار رفتهاند، شامل دیسکهای ۳۲۰ میلیمتری در جلو و کالیپرهای رادیال چهار پیستونه یک تکه.
راحتی و مصرف سوخت
در حالی که مدل ST همچنان فاصله زیاد از زمین و وضعیت نشستن راحت یک موتورسیکلت ماجراجویی را حفظ کرده است، تغییرات در طراحی جادهایتر آن باعث شده ارتفاع زین ۲۵ میلیمتر کاهش یابد و به ۸۲۵ میلیمتر برسد.
حتی مدل CVO Pan America که به سیستم تعلیق تطبیقی Adaptive Ride Height مجهز است، نمیتواند کاملاً به این سطح برسد و در پایینترین حالت خود تنها تا ۸۳۰ میلیمتر کاهش مییابد. مدل Pan America ۱۲۵۰ ST نسبت به مدلهای خواهر خود کمی باریکتر است، زیرا قطعات جانبی که در دو طرف رادیاتور قرار داشتند حذف شدهاند. همچنین، شیشه جلو در این مدل کوتاهتر شده اما همچنان قابلیت تنظیم ارتفاع عمودی را دارد.
تجهیزات
تجهیزات اصلی Pan America 1250 ST مشابه مدلهای پیشین و نسخههای همخانواده آن است. صفحهنمایش ۶.۸ اینچی TFT اطلاعاتی مانند سرعت، دنده، مسافت، میزان سوخت، دما و سایر جزئیات را نمایش میدهد.
کروز کنترل همچنان به صورت استاندارد در این مدل وجود دارد. همچنین، مطابق انتظار، امکان اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث برای برقراری تماس، پخش موسیقی و مسیریابی از طریق اپلیکیشن H-D فراهم شده است.
رقبا
از نظر عملکرد و مشخصات فنی، نزدیکترین رقیب Pan America 1250 ST، مدل GSX-S1000GX از سوزوکی است که با ۱۵۰ اسب بخار قدرت در سطح مشابهی قرار دارد اما از موتور چهارسیلندر دور بالا با گشتاور کمتر (۱۰۶ نیوتنمتر) بهره میبرد.
کاوازاکی Versys 1100 که اخیراً بهروزرسانی شده، رویکرد مشابهی دارد، اما قدرت آن ۱۳۳ اسب بخار است که بهطور قابلتوجهی کمتر است. در مقابل، BMW S1000 XR در سمت دیگر طیف قرار دارد و ۱۷۰ اسب بخار قدرت ارائه میدهد. مدل Tracer 9 از یاماها نیز در این کلاس جای میگیرد. اما نسخه GT+ بیشتر بر فناوری تمرکز دارد تا عملکرد، زیرا دارای سیستمهای کمکی مبتنی بر رادار و تعلیق نیمهفعال است.
مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۲۵۲ سیسی
قطر × کورس پیستون: ۱۰۵ × ۷۲ میلیمتر
آرایش موتور: ویشکل ۶۰ درجه
جزئیات موتور: خنکشونده با مایع، DOHC، زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT)
قدرت: ۱۴۹ اسب بخار (۱۱۲ کیلووات) در ۸۷۵۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۲۷ نیوتنمتر در ۶۷۵۰ دور در دقیقه
گیربکس: ۶ سرعته، انتقال نهایی زنجیری
مصرف سوخت میانگین: در انتظار اعلام
ظرفیت باک: ۲۱.۲ لیتر
حداکثر مسافت قابل پیمایش: در انتظار اعلام
سیستمهای کمکی راننده
ترمز ABS در پیچها
ترمزهای ترکیبی
کنترل کشش در پیچها
کنترل نگهداشتن وسیله نقلیه
کاهش بلند شدن چرخ جلو
شاسی و تعلیق
فریم: موتور بهعنوان بخش سازهای، زیرشاسیهای فولادی لولهای
تعلیق جلو: دوشاخه معکوس Showa با قطر ۴۷ میلیمتر
تنظیمات تعلیق جلو: قابلیت تنظیم تراکم و بازگشت، پیش بارگذاری تنظیم شونده الکترونیکی
تعلیق عقب: کمکفنر تکمحوره Showa
تنظیمات تعلیق عقب: قابلیت تنظیم تراکم و بازگشت، پیش بارگذاری تنظیم شونده الکترونیکی
ترمزها
ترمز جلو: ۲ دیسک ۳۲۰ میلیمتری، کالیپرهای رادیال ۴ پیستونه یکتکه Brembo
ترمز عقب: دیسک ۲۸۰ میلیمتری، کالیپر تکپیستونه Brembo
چرخها و تایرها
چرخ/تایر جلو: ۱۲۰/۷۰-۱۷ Michelin Scorcher Sport
چرخ/تایر عقب: ۱۸۰/۵۵-۱۷ Michelin Scorcher Sport
ابعاد و وزن
طول × عرض × ارتفاع: در انتظار اعلام
فاصله بین محورها: در انتظار اعلام
ارتفاع زین: ۸۲۵ میلیمتر
وزن: ۲۴۶ کیلوگرم (آماده حرکت)
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
نگاهی به مراحل تولید فنجان های سرامیکی در یک کارگاه شرق آسیایی
-
افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت قطارهای نوروزی
-
حمله به مسجد امام علی (ع) توسط رژیم تخریبگر صهیونیستی
-
بلیتفروشی دیدار تراکتور-سپاهان امروز آغاز میشود
-
استعفای اعتراضی مدیرعامل آستارا بعد از ۷ گل!
-
مواجهه یک ماهیگیر با مار غولپیکر بوآ!
-
آخرین تغییرات آیفون ها در ios 18.3
-
ستاره ژاپنی، معدن طلا برای رئال مادرید!
-
امیدواری مسئولان استقلال به امضای قرارداد با ماتزاری
-
تصویری از طلوع ماه در نخلستانهای جزیره هنگام!
-
وزیر کار: امکان اجرای دستمزد منطقهای نیست
-
یک کفتار شکم غزال را پاره کرده و زنده زنده مشغول خوردن دل و روده غزال است! (+18)
-
فیلمی دردناک از لحظه غمانگیز تلاش یک آهوی ماده برای زایمان ( +16)
-
سود لالیگا از بزرگترین اشتباه گواردیولا
-
آغاز حراج سکههای ۸۶ از ساعت ۱۲ امروز
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار

افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت قطارهای نوروزی
سهشنبه 07 اسفند 1403 - 11:38:47

آخرین تغییرات آیفون ها در ios 18.3
سهشنبه 07 اسفند 1403 - 11:34:47

وزیر کار: امکان اجرای دستمزد منطقهای نیست
سهشنبه 07 اسفند 1403 - 11:29:09

آغاز حراج سکههای ۸۶ از ساعت ۱۲ امروز
سهشنبه 07 اسفند 1403 - 11:24:09

متهم ردیف اول گرانی برنج شناسایی شد
سهشنبه 07 اسفند 1403 - 10:28:28