سه‌شنبه 07 اسفند 1403 - 17:03

کد خبر 820772

چهارشنبه 08 اسفند 1403 - 16:21:00


معرفی و مشخصات فنی هوندا هورنت ۲۰۰


/ هوندا هورنت ۲۰۰ یکی از موتور سیکلت های جذاب ژاپنی است که طرفداران بسیاری در ایران دارد و ما در این مقاله به معرفی این موتور می پردازیم.

موتورسیکلت CB Hornet 160R یکی از موتورسیکلت‌های موفق برند هوندا شناخته می‌شود که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد اما هوندا دوباره برای ادامه راه موفقیت این محصول، موتور دیگری به نام هوندا هورنت را به دنیای موتورسیکلت‌ها و عرصه رقابت با دیگر موتورسیکلت‌های شهری تولید کرده است. این موتور سیکلت با ظاهر و کارایی نسبتا جذاب توانسته رضایت موتورسواران زیادی را به خود جلب کند و به همین دلیل کبیر موتور آن را وارد ایران کرد. این موتورسیکلت در بازار برخی از کشورها به نام Honda CB200X شناخته می‌شود اما در سایت اصلی این کمپانی نام اصلی آن Honda Hornet 2.0 است. در ادامه موتورسیکلت شهری هوندا هورنت ۲۰۰ را از جنبه‌های مختلف ظاهری و باطنی بررسی خواهیم کرد.

طراحی و ظاهر هوندا هورنت ۲۰۰
درصورت علاقه به موتورسیکلت‌های اسپرت، حتما هوندا هورنت ۲۰۰ چشم شما را خواهد گرفت. طراحی این نسل از هوندا هورنت یادآور مدل CB100R است و تشابهاتی بین این دو موتور مشاهده می‌شود. اولین چیزی که در ظاهر این موتور جلب توجه می‌کند دوشاخه معکوس طلایی رنگ آن است که باعث کنترل و پایداری بهتر موتورسیکلت نیز می‌شود. این موتور در چهار رنگ مشکی، قرمز مات، خاکستری و آبی مات تولید شده است که همه این رنگ‌ها در کنار دوشاخه طلایی رنگ جلوه‌ای مطلوب ایجاد می‌کنند. چراغ جلو هوندا هورنت طرحی قدیمی دارد با این وجود به دلیل LED بودن آن دید مناسبی در شرایط نوری مختلف ایجاد می‌کند.

هوندا هورنت باکی بزرگ و عضلانی دارد و به دلیل ظرفیت ۱۲ لیتری، همسفری مناسب برای مسیرهای طولانی محسوب می‌شود. رینگ‌های پره‌ای چند شاخه آلومینیومی این موتورسیکلت در سبک و سیاق برخی دیگر از مدل‌های قدیمی هوندا است. روی بدنه این موتورسیکلت خطوطی متناسب و هماهنگ کار شده که حس اسپرت بودن آن را تقویت کرده‌اند. در قسمت فضای ترک نشین این موتورسیکلت نیز یک جفت دستگیره برای راحتی و تعادل ترک نشین وجود دارد. صفحه کیلومتر این موتورسیکلت از نوع دیجیتال است که به دلیل داشتن نور پس زمینه ال ای دی تجربه بهتری از مشاهده و خوانایی اطلاعات مختلف ازجمله سرعت، مصرف سوخت، مسافت طی شده و دیگر اطلاعات را در شرایط نوری مختلف برای راننده به ارمغان می‌آورد. فاصله این موتورسیکلت از زمین ۷۹ سانت است که این فاصله برای موتورسیکلت‌های شهری مناسب و استاندارد است. همچنین ارتفاع و زاویه فرمان این موتورسیکلت مناسب و معقول است و تقریبا باعث قائم بودن کمر راننده می‌شود و به همین دلیل رانندگی با هوندا هورنت ۲۰۰ خسته کننده نیست و می‌توان مسافت زیادی را با آن طی کرد. به صورت کلی ایراد و نقطه ضعف زیادی در ظاهر این خودرو مشاهده نمی‌شود و با توجه به قیمتی که دارد با طراحی نسبتا جذابی روبه‌رو هستیم. وزن این محصول هوندا با همه مایعات درون آن ۱۴۲ کیلوگرم است بنابراین جزو موتورسیکلت‌های نسبتا سبک وزن قرار می‌گیرد.

ابعاد : طول ۲۰۴ سانتی‌متر – عرض ۷۸ سانتی‌متر – ارتفاع ۱۰۶ سانتی‌متر

مشخصات فنی هوندا هورنت ۲۰۰
کمپانی هوندا موتورسیکلت هوندا هورنت را با پیشرانه‌ای ۱۸۴.۴ سی‌سی تولید کرده و مهندسی انجین این موتور هوا خنک دو سوپاپه است که ریشه در طراحی بسیاری دیگر از موتورسیکلت‌های هندی هوندا دارد. سیستم تزریق سوخت این محصول از نوع الکترونیکی(EFI) است که باعث مصرف بهینه سوخت شده است. مصرف سوخت این مدل از هوندا به صورت تقریبی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۵ لیتر است.  قدرت خروجی پیشرانه این موتورسیکلت ۱۷.۲۷ اسب بخار قدرت در هر ۸۵۰۰ دور در دقیقه است و گشتاوری معادل با ۱۶.۱ نیوتن‌متر در هر ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد این موتور تقریبا ۱۷ ثانیه است و نهایت سرعتی که با استفاده از آن می‌توان تجربه کرد، ۱۲۲ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

هوندا هورنت ۲۰۰ مجهز به یک گیربکس ۵ سرعته دستی است که امکان انتخاب دنده مناسب را در شرایط مختلف به راننده می‌دهد. کلاچ لغزنده این موتورسیکلت نیز علاوه‌بر افزایش عمر مفید قطعات باعث کاهش فشار وارد آمده روی سیستم انتقال قدرت می‌شود. یکی از وجوه تمایز هوندا هورنت ۲۰۰ با سایر رقبای آن، سیستم تعلیق مناسب و کارآمد آن است که باعث کاهش لرزش و بهبود کیفیت رانندگی می‌شود. کمک فنر این موتورسیکلت در قسمت جلو دو شاخه معکوس USD است که علاوه‌بر زیبایی ظاهری باعث افزایش پایداری آن در جاده‌های ناهموار یا سرعت بالا می‌شود و در قسمت عقب نیز سیستم تعلیق تک مونوشوک وجود دارد که باعث حفظ تعادل می‌شود. ترمز‌های جلو و عقب هوندا هورنت از نوع دیسکی بوده و به ترتیب ۲۷۶ و ۲۲۰ میلی متر هستند و با فناوری ABS ساخته شده‌اند و به همین دلیل در مسیرهای مختلف می‌توان انتظار عملکردی مطلوب از آن داشت. هوندا هورنت ۲۰۰ مجهز به استاندارد آلایندگی BS6 است که نتیجه این ویژگی کاهش آلایندگی است.

تجربه سواری و رانندگی
تجربه سواری و رانندگی با هوندا هورنت نشان می‌دهد که این موتورسیکلت یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفت و آمد در شهر و جاده های بین شهری است و با توجه به سیستم فنی نسبتا مناسب، نیاز‌های مختلف برای رانندگی را مرتفع می‌کند. هنگام رانندگی با موتور هوندا هورنت اولین  چیزی که توجه را جلب میکند، سواری و هندلینگ خوب و نسبتا نرم آن است و به دلیل تقسیم یکپارچه وزن، حس بهتری را هنگام رانندگی ایجاد می‌کند. همچنین یکی از نکات مثبت و جذاب این محصول، پایداری و لغزش کم آن است. زاویه چرخش فرمان موتور هوندا هورنت زیاد است و با استفاده از آن می‌توان چرخش‌های هیجان انگیزی را به خصوص در مسیر پیچ‌ها تجربه کرد. همچنین این موتور در مسیرهای داخل شهری نیز عملکرد قابل قبولی خواهد داشت.

رقبای هوندا هورنت
با توجه به مشخصات فنی و قیمتی که هوندا هورنت ۲۰۰ دارد، در بازار موتورسیکلت ایران چند رقیب برای آن مشاهده می‌شود. در ابتدا نیز موتور سیکلت هوندا هورنت در رقابت با مدل‌هایی با وضعیت مشابه مانند سوزوکی جیکسر و یاماها FZ-S وارد شد. اما علاوه‌بر این محصولات، موتورسیکلت‌های دیگری مانند آپاچی ۲۰۰، زونتس ۲۵۰ و CF250 نیز رقیبان این محصول به حساب می‌آیند که احتمالا نشان هوندا به تنهایی از رقبای غیر ژاپنی این موتور سبقت گیرنده خواهد بود.

نقاط ضعف و قوت و جمع بندی
مزایا : طراحی ارگونومیک صندلی و موقعیت مناسب فرمان – مصرف اقتصادی سوخت – قیمت مناسب در مقایسه با رقبا – دسترسی نسبتا راحت به قطعات یدکی
معایب : طراحی قدیمی چراغ‌ جلو – شتاب و سرعت نه‌چندان زیاد – به‌روز نبودن سیستم فنی

در انتها باید بگوییم هوندا هورنت موتورسیکلتی با طراحی اسپرت و قیمت نسبتا اقتصادی است که با توجه به مشخصات فنی معقول می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای افرادی باشد که به دنبال موتورسیکلتی خوش قیمت و کم هزینه با کارایی شهری نسبتا مطلوب از نشان هوندا هستند. البته این افراد همچنین نباید از آن دسته علاقمندان به موتور باشند که به دنبال طراحی بروز هستند چرا که طراحی موتور کاملا از طراحی‌های روز موتورسیکلت فاصله دارد. البته طرفداران موتورهای ژاپنی چندان به مدل بالای این موتورها در بازار ایران توجه نمی‌کنند؛ برای مثال هوندا Cb و هوندا رپسول از جمله موتورسیکلت‌هایی هستند که همچنان طرفداران بسیاری را به خود اختصاص دارند هرچند. این موتورها نسبتا سنگین به حساب می‌آیند و هورنت احتمالا جذابیت آن‌ها را نخواهد داشت.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط