دوشنبه 03 دی 1403 - 11:37

کد خبر 82126

سه‌شنبه 16 خرداد 1402 - 21:36:00


سازمان هواپیمایی کشور این روایت عجیب را پیگیری کند


اعتماد/متن پیش رو در «اعتماد» منتشر شده و انتشارش در «آخرین خبر» به معنای تایید آن نیست.

رشد سرسام‌آور قیمت بلیت هواپیما تا جایی که حتی مسوولان هم می‌گویند این سطح از افزایش غیرقانونی است و باید کنترل شود، تنها مساله این‌ روزهای مسافران ناوگان هوایی ایران نیست و کمبود هواپیما از یک‌ طرف و کهنسالی این ناوگان از سمت دیگر، مسائل فراوانی ساخته است. در این بین رفتار بعضا عجیب برخی شرکت‌های هواپیمایی هم بر این شرایط بغرنج افزوده و در پروازها در کنار کاهش شدید میزان و کیفیت پذیرایی، مسافران بارها شاهد فروش بلیت‌‌های بدون صندلی هم بوده‌اند. علاوه ‌بر این رفتارهای تقریبا رایج، گفته می‌شود برخی شرکت‌های هواپیمایی کمی زودتر از زمان قانونی «گیفت پرواز» را می‌بندند و بلیت مسافران را به افرادی خاص می‌فروشند. به این مسائل می‌توان چندین و چند مساله پرتکرار را هم اضافه کرد، اما به تازگی چالش تازه‌ به این سریال مشکلات افزوده شده و آن‌ هم نگرانی درباره سلامت برخی پروازهاست؛ متن پیش‌رو، روایت یک مسافر از پیشامدی عجیب در یکی از پروازهای چند روز گذشته است: جایگزینی خلبان و کادر پروازی که معتقد بود هواپیما سلامت پرواز را ندارد! با این توضیح که «اعتماد» آماده است پاسخ مسوولان مرتبط را هم پوشش دهد، متن کامل این روایت را در ادامه بخوانید.

عبدالله دیوانی‌پور یکی از مسافرین پرواز: با توجه به اطلاعات پرواز مقرر بود در روز جمعه مورخ 12/03/1402پروازی به شماره VR5814 هواپیمایی وارش از تهران به بندرعباس در ساعت 12:35 دقیقه از ترمینال یک فرودگاه مهرآباد پرواز کند، هواپیمای مورد نظر بویینگ 737 بوده که طبق روال همیشگی حدود ساعت 13:10 اعلام شد که مسافرین پرواز به در خروجی 5 ترمینال جهت سوار شدن به هواپیما مراجعه کنند، تشریفات پرواز انجام و مسافرین وارد هواپیما شدند، هواپیما جهت پرواز، پروتکل‌ها را اجرا و به باند فرودگاه جهت برخاستن وارد شد. در ابتدای باند اصلی هواپیما متوقف و موتورها خاموش شدند، با گذشت حدود 5 دقیقه، خلبان پرواز وارد راهرو مسافران شد و اعلام کرد مشکل فنی پیش آمده و آلارم نقص قطعه ابزار دقیقی روی برد هواپیما نمایان شده و تا رفع کامل نقص، هواپیما را به پرواز در نمی‌آورد، زیرا هواپیما قرار است حدود 800 نفر مسافر را جابه‌جا کند و بعد از مسیر تهران به بندرعباس، مسیر بندرعباس به ساری و بالعکس و مجددا از بندرعباس به تهران بازمی‌گردد و در مجموع حدود 7 الی 8 ساعت هواپیما باید در آسمان باشد. پس از اطلاع‌رسانی دقیق، خلبان پرواز وارد راهرو هواپیما شد و به تفکیک به هر مسافری که سوالی داشت پاسخ می‌گفت، این احساس مسوولیت خلبان قوت قلبی برای همه مسافران بود. با گذشت حدود 20 دقیقه از اعلام نقص فنی مسافرین پرواز پیاده و به سالن انتظار فرودگاه برگشتند. پس از پذیرایی مسافرین در سالن انتظار مجددا حدود ساعت 16:30 دقیقه با فراخواندن مسافرین به در خروجی 5 ترمینال یک، همهمه‌ای بین مسافرین به راه افتاد که خلبان قبول نکرده با این هواپیما پرواز کند و خلبان جایگزین شده است، همه مسافرین بدون هیچ‌گونه اعتراضی سوار هواپیما شدند و مشاهده کردند که تمام کادر پرواز همراه با خلبان جایگزین شده‌اند.

با جویا شدن علت تعویض کادر از مهماندار، اعلام کردند به دلیل پر شدن ساعت پروازی کادر قبل به دلیل تاخیر 5 ساعته، کادر آماده به کار، به کار گرفته شده‌اند. هواپیما وارد باند اصلی شد و اعلام برخاستن کرد، با سرعت گرفتن هواپیما تا نیمه‌های باند و سرعت گرفتن حدود 150 کیلومتر بر ساعت، مجددا سرعت هواپیما با شتاب زیادی کم و هواپیما از باند اصلی خارج و به پارکینگ وارد شد و خلبان جایگزین اعلام کرد به دلیل نقص فنی و دستورالعمل شرکت بویینگ امکان برخاستن نبوده و تا اطلاع ثانوی مسافرین در هواپیما حضور داشته باشند، پس از این حادثه مجددا همهمه‌ای در داخل هواپیما به راه افتاد و تعدادی از مسافران اعلام کردند که در هر صورت با این هواپیما پرواز نخواهند کرد و پیاده می‌شوند، پس از حدود 20 دقیقه مجددا مسافرین را از هواپیما پیاده کردند، اما دیگر شرایط تغییر کرده بود و مسافرین به سمت مسوولان شرکت هوپیمایی و امنیت پرواز هجوم برده و اعلام کردند که چرا خلبانی که قول داده بود تا رفع نقص کامل نشود با این هواپیما پرواز نخواهد کرد، جایگزین کرده‌اید و چرا رفع نقص کامل نشده مجددا مجوز پرواز داده‌اید؟ حدود یک‌سوم از مسافرین در باند و کنار هواپیما تحصن کرده و خواهان عذرخواهی مسوولان خط هواپیمایی و جبران خسارت شدند، در آن زمان و در کنار هواپیما مسوولان اعلام کردند یک فروند هواپیمای دیگر که به فرودگاه مهرآباد رسیده بود جایگزین و پس از آماده‌سازی آن پرواز تهران به بندرعباس انجام خواهد شد. فارغ از به هم ریختگی و متفرق شدن مسافرین کادر پرواز از هواپیما خارج و جایگزین کادر پروازی هواپیمایی از راه رسیده شدند و پس از حدود هفت ساعت تاخیر و سه بار وارد و خارج شدن از هواپیما، مسافرین به سمت مقصد پرواز کردند. حالا چند سوال باقی است که باید روشن شود و نویسنده علاوه بر شرح ماجرا، راهکار ارایه می‌دهد که می‌تواند علاوه بر روشن شدن ماجرا، قوت قلب مسافرین خطوط هوایی کشور باشد: 


1- پیگیری شود که آیا رفع نقص این هواپیما به صورت کامل انجام شده است و چه کسی انجام داده و چه کسی از لحاظ فنی آن را تایید کرده است؟
2- آیا جایگزین شدن خلبان و کادر پرواز بر اساس پروتکل‌های هوایی بوده یا ممانعت از پرواز خلبان هواپیما؟
3- آیا نقص فنی که دومین بار اتفاق افتاده، تکرار همان نقص فنی اولیه بوده یا نقص دیگری بوده است؟

4- آیا پروتکل‌های پروازی به صورت کامل اجرا شده است؟
5- آیا تاخیر حدود هفت ساعت هواپیما، باید مبلغی از بلیت به مسافرین عودت داده شود یا خیر؟ 
6- آیا نظارت عالیه فنی بر خطوط هوایی در چنین رخدادهایی انجام می‌گیرد و مدارکی دال بر این نظارت ارایه شده است؟



 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط